Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 166
Offentligt
2840693_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. februar 2024
Politikontoret
Anders Just Christensen
2023-03819
3183626
Udkast til bekendtgørelse om politiets anvendelse af visse magt-
midler m.v.
I medfør af § 21, stk. 1 og 2, i lov om politiets virksomhed, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1270 af 29. november 2019, fastsættes:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser om politiets magtanvendelse
§ 1.
Politiet må i medfør af politilovens § 15 anvende magt
1) med henblik på at forebygge og afværge fare for forstyrrelse af den of-
fentlige fred og orden samt fare for enkeltpersoners eller den offentlige sik-
kerhed,
2) med henblik på at kontrollere, om nogen besidder eller bærer våben,
3) med henblik på at bringe strafbar virksomhed til ophør eller i forbindelse
med efterforskning og forfølgning af strafbare forhold,
4) som led i bistand til andre myndigheder,
5) som led i udførelse af kontrol- og tilsynsopgaver, samt
6) med henblik på at vurdere, om et barn eller en beruset, syg eller hjælpeløs
person, befinder sig i fare.
§ 2.
Politiets magtanvendelse skal i medfør af politilovens § 16, stk. 1, være
nødvendig og forsvarlig og må alene ske med midler og i en udstrækning,
der står i rimeligt forhold til den interesse, der søges beskyttet. Det skal
Side 1/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering til Retsudvalget om Rigspolitiets pilotprojekt om strømpistoler, fra justitsministeren
indgå i vurderingen af forsvarligheden, om magtanvendelsen indebærer ri-
siko for, at udenforstående kan komme til skade.
Stk. 2.
Magt skal anvendes så skånsomt, som omstændighederne tillader, og
således at eventuelle skader begrænses til et minimum, jf. politilovens § 16,
stk. 2.
Kapitel 2
Anvendelse af visse magtmidler
§ 3.
Reglerne om anvendelse af de i §§ 4, 10, 15,20, 26 og 31 nævnte magt-
midler gælder enhver brug af de pågældende magtmidler, herunder faktisk
anvendelse samt advarsler og andre tilkendegivelser om anvendelse heraf.
Anvendelse af skydevåben
§ 4.
Skydevåben må i medfør af politilovens § 17, stk. 1, kun anvendes med
henblik på
1) at afværge et påbegyndt eller overhængende farligt angreb på person,
2) at afværge overhængende fare i øvrigt for personers liv eller for, at per-
soner pådrager sig alvorlige helbredsskader,
3) at afværge et påbegyndt eller overhængende farligt angreb på samfunds-
vigtige institutioner, virksomheder eller anlæg,
4) at sikre pågribelsen af personer, der har eller med rimelig grund mistæn-
kes for at have påbegyndt eller gennemført et farligt angreb på person, med-
mindre der ikke skønnes at være risiko for, at den pågældende på ny vil gøre
sig skyldig i et sådant angreb,
5) at sikre pågribelsen af personer, der har eller med rimelig grund mistæn-
kes for at have påbegyndt eller gennemført et farligt angreb på samfunds-
vigtige institutioner, virksomheder eller anlæg, eller
6) at sikre pågribelsen af personer, der har eller med rimelig grund mistæn-
kes for at have begået alvorlige forbrydelser mod statens selvstændighed og
sikkerhed, mod statsforfatningen eller de øverste statsmyndigheder.
§ 5.
Før politiet afgiver skud, der indebærer risiko for skade på person, skal
det så vidt muligt først ved advarselsråb og dernæst ved varselsskud tilken-
degives vedkommende, at politiet har til hensigt at skyde, hvis ikke politiets
påbud efterkommes, jf. politilovens § 17, stk. 2. Det skal endvidere så vidt
muligt sikres, at vedkommende har mulighed for at efterkomme påbuddet.
Side 2/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering til Retsudvalget om Rigspolitiets pilotprojekt om strømpistoler, fra justitsministeren
§ 6.
Varselsskud skal afgives, så de i den foreliggende situation ikke udgør
en nærliggende fare for andre og skal derfor, hvis det sker under åben him-
mel, som udgangspunkt afgives lige op i luften.
§ 7.
Skud mod person skal afgives, således at følgeskader søges begrænset
til et minimum, og på en sådan måde, at skuddene i den foreliggende situa-
tion ikke udgør en nærliggende risiko for andre.
Stk. 2.
Er der nærliggende risiko for, at udenforstående kan blive ramt, må
der kun skydes i yderste nødstilfælde.
§ 8.
En polititjenestemand, der er under direkte kommando, må kun anvende
skydevåben efter ordre fra en leder, medmindre der foreligger en situation
som nævnt i § 4, nr. 1 eller 2, jf. herved politilovens § 17, stk. 4.
Stk. 2.
Rigspolitichefen fastsætter nærmere regler om ordregivning vedrø-
rende anvendelse af skydevåben i tilfælde, hvor en polititjenestemand er un-
der direkte kommando.
§ 9.
Har politiets skudafgivelse medført skade på person, skal den pågæl-
dende straks undersøges af en læge, jf. politilovens § 17, stk. 5.
Anvendelse af strømpistoler
§ 10.
Politiet må kun anvende strømpistoler med henblik på
1) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på person,
2) at afværge overhængende fare i øvrigt for personers liv eller helbred,
3) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på samfundsvigtige
institutioner, virksomheder eller anlæg,
4) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på ejendom,
5) at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres aktiv
modstand, eller
6) at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres pas-
siv modstand, såfremt tjenestehandlingens gennemførelse skønnes uopsæt-
telig, og anden og mindre indgribende magtanvendelse skønnes åbenbart
uegnet.
§ 11.
Før politiet anvender en strømpistol mod en person, skal det så vidt
muligt tilkendegives vedkommende, at politiet har til hensigt at anvende
strømpistolen, hvis ikke politiets påbud efterkommes. Det skal så vidt mu-
ligt sikres, at vedkommende har mulighed for at efterkomme påbuddet.
Side 3/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering til Retsudvalget om Rigspolitiets pilotprojekt om strømpistoler, fra justitsministeren
§ 12.
Strømpistolen skal så vidt muligt rettes mod personens mave og ben.
Stk. 2.
Strømpistolen må ikke anvendes mod ansigtet.
Stk. 3.
Politiet skal i videst muligt omfang undgå at anvende strømpistolen
mod personens nakke, bryst og skridt.
Stk. 4.
Strømpistolens elektroder skal fjernes snarest muligt efter anven-
delse.
§ 13.
En polititjenestemand, der er under direkte kommando, må kun an-
vende strømpistol efter ordre fra en leder, medmindre der foreligger en si-
tuation som nævnt i § 10, nr. 1 eller 2.
§ 14.
Efter politiet har anvendt en strømpistol mod en person, skal den på-
gældende straks undersøges af en læge.
Anvendelse af stav
§ 15.
Politiet må i medfør af politilovens § 18, stk. 1, kun anvende stav med
henblik på
1) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på person,
2) at afværge overhængende fare i øvrigt for personers liv eller helbred,
3) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på samfundsvigtige
institutioner, virksomheder eller anlæg,
4) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på ejendom,
5) at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres aktiv
modstand, eller
6) at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres passiv
modstand, såfremt tjenestehandlingens gennemførelse skønnes uopsættelig
og anden og mindre indgribende magtanvendelse skønnes åbenbart uegnet.
§ 16.
Før stav tages i brug med henblik på rydning af gader, bygninger mv.
for et større antal personer, skal det så vidt muligt tilkendegives vedkom-
mende, at politiet har til hensigt at bruge stav, hvis politiets påbud ikke ef-
terkommes, jf. politilovens § 18, stk. 2. Det skal endvidere så vidt muligt
sikres, at vedkommende har mulighed for at efterkomme påbuddet.
§ 17.
Staven skal anvendes med besindighed for ikke at påføre nogen større
overlast end nødvendigt.
Stk. 2.
Staven må kun rettes mod arme, ben, ryg og sæde.
Stk. 3.
Staven må ikke rettes mod hoved, hals, nakke, kraveben, bryst, mave,
nyrer, skridt eller rygsøjle.
Side 4/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering til Retsudvalget om Rigspolitiets pilotprojekt om strømpistoler, fra justitsministeren
Stk. 4.
Staven må ikke bruges til stød.
Stk. 5.
Det bør i videst muligt omfang undgås at anvende staven mod knæ,
albuer og andre led.
§ 18.
Har politiets brug af stav mod person medført skade, skal den pågæl-
dende straks undersøges af en læge, medmindre det skønnes åbenbart ube-
tænkeligt at undlade lægeundersøgelse, jf. politilovens § 18, stk. 3.
§ 19.
Polititjenestemænd under samlet kommando må kun bruge stavene ef-
ter direkte ordre, medmindre der foreligger en situation som nævnt i § 15,
nr. 1 og 2.
Brug af hund til magtanvendelse
§ 20.
Politiet må i medfør af politilovens § 19, stk. 1, kun anvende hunde
med henblik på
1) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på person,
2) at afværge overhængende fare i øvrigt for personers liv eller helbred,
3) afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på samfundsvigtige in-
stitutioner, virksomheder eller anlæg,
4) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på ejendom,
5) at sikre pågribelse af personer,
6) at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres aktiv
modstand, eller
7) at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres passiv
modstand, såfremt tjenestehandlingens gennemførelse skønnes uopsættelig,
og anden og mindre indgribende magtanvendelse skønnes åbenbart uegnet.
§ 21.
Før hund tages i brug, skal det så vidt muligt tilkendegives vedkom-
mende, at politiet har til hensigt at bruge hund, hvis ikke politiets påbud
efterkommes, jf. politilovens § 19, stk. 2. Det skal endvidere så vidt muligt
sikres, at vedkommende har mulighed for at efterkomme påbuddet.
§ 22.
Hund skal anvendes med besindighed, varsomhed og størst mulig
skånsomhed. Anvendelsen skal straks bringes til ophør, når politiets påbud
er efterkommet.
§ 23.
Har politiets brug af hund mod person medført skade, skal den pågæl-
dende straks undersøges af en læge, medmindre det skønnes åbenbart ube-
tænkeligt at undlade lægeundersøgelse, jf. politilovens § 19, stk. 3.
Side 5/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering til Retsudvalget om Rigspolitiets pilotprojekt om strømpistoler, fra justitsministeren
§ 24.
En polititjenestemand, der er under direkte kommando, må kun bruge
hund efter ordre fra en leder, medmindre der foreligger en situation som
nævnt i § 20, nr. 1-2.
§ 25.
Beslutning om eventuel anvendelse af hund til rydning af gader, byg-
ninger mv. for et større antal personer skal forudgående forelægges for po-
litikredsens ledelse.
Stk. 2.
Inden rydning effektueres, skal det så vidt muligt flere gange og via
megafon tilkendegives vedkommende personer, at politiet har til hensigt at
bruge hund, hvis ikke politiets påbud efterkommes. Benyttes hund derefter,
skal det umiddelbart forinden tydeligt tilkendegives, at hund nu vil blive
anvendt.
Stk. 3.
Rydninger gennemføres med hunden tilkoblet føreline. Hunden føres
frem med den efter forholdene kortest mulige føreline.
Stk. 4.
I forbindelse med forberedte rydninger, hvor der alene ydes passiv
modstand for at forhindre gennemførelsen af politiets lovlige påbud, må fø-
relinen, hvormed hunden føres frem, højst være 1,5 meter lang.
Anvendelse af gas
§ 26.
Gas må i medfør af politilovens § 20, stk. 1, kun anvendes med hen-
blik på at
1) afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på person,
2) afværge overhængende fare i øvrigt for personers liv eller helbred,
3) afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på samfundsvigtige in-
stitutioner, virksomheder eller anlæg,
4) afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på ejendom, eller
5) sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres aktiv el-
ler passiv modstand.
§ 27.
Før gas tages i brug mod person, skal det så vidt muligt tilkendegives
vedkommende, at politiet har til hensigt at bruge gas, hvis ikke politiets på-
bud efterkommes, jf. politilovens § 20, stk. 2. Det skal endvidere så vidt
muligt sikres, at vedkommende har mulighed for at efterkomme påbuddet.
§ 28.
Ved vurderingen af om og i givet fald hvordan gas skal anvendes, skal
politiet tage hensyn til omfanget af eventuelle gener, som for udenforstående
vil være forbundet med at anvende gas. Ved denne vurdering skal det bl.a.
indgå, om den påtænkte anvendelse af gas vil skulle finde sted i et tættere
Side 6/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering til Retsudvalget om Rigspolitiets pilotprojekt om strømpistoler, fra justitsministeren
bebygget område eller nær daginstitutioner, skoler, plejehjem eller lignende.
Der skal endvidere ved vurderingen tages hensyn til, hvordan vejr- og vind-
forholdene vil påvirke anvendelsen af gas.
Stk. 2.
Personer, der udsættes for gas, skal have mulighed for at søge væk
fra gasbelagte lokaler eller områder, og generne for udenforstående skal sø-
ges begrænset mest muligt.
Stk. 3.
Politiet skal udvise tilbageholdenhed med at anvende gas over for
personer, der befinder sig indendørs. Der skal navnlig tages hensyn til an-
tallet af tilstedeværende personer, samt om det på grund af dårlige adgangs-
forhold vil være vanskeligt for de pågældende at komme væk fra stedet.
§ 29.
Efter enhver anvendelse af gas skal politiet sørge for fornøden opryd-
ning og udluftning.
Stk. 2.
Har politiets brug af gas mod en person medført gener, der skønnes
at kræve lægehjælp, skal den pågældende straks undersøges af en læge, jf.
politilovens § 20, stk. 3.
§ 30.
Politiet må kun anvende gas af typer, som er godkendt af Rigspoliti-
chefen.
Stk. 2.
Politiets anvendelse af gas skal i øvrigt ske i overensstemmelse med
de af rigspolitichefen fastsatte retningslinjer for brugen af den pågældende
gastype og det relevante gasmateriel.
Anvendelse af peberspray
§ 31.
Politiet må kun anvende peberspray med henblik på
1) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på person,
2) at afværge overhængende fare i øvrigt for personers liv eller helbred,
3) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på samfundsvigtige
institutioner, virksomheder eller anlæg,
4) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på ejendom,
5) at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres aktiv
modstand, eller
6) at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres pas-
siv modstand, såfremt tjenestehandlingens gennemførelse skønnes uopsæt-
telig, og anden og mindre indgribende magtanvendelse skønnes åbenbart
uegnet.
§ 32.
Før peberspray tages i brug mod person, skal det så vidt muligt til-
kendegives vedkommende, at politiet har til hensigt at bruge peberspray,
Side 7/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering til Retsudvalget om Rigspolitiets pilotprojekt om strømpistoler, fra justitsministeren
hvis ikke politiets påbud efterkommes. Det skal endvidere så vidt muligt
sikres, at vedkommende har mulighed for at efterkomme påbuddet.
§ 33.
Efter anvendelse af peberspray skal politiet så vidt muligt og i fornø-
dent omfang tilbyde at afhjælpe gener forårsaget af, at en person har været
eksponeret for peberspray.
Stk. 2. Har politiets brug af peberspray mod person medført gener, der
skønnes at kræve lægehjælp, skal den pågældende straks undersøges af en
læge, jf. politilovens § 20 a, stk. 3.
§ 34.
Politiet må kun anvende peberspray af typer, som er godkendt af
rigspolitichefen.
Kapitel 3
Indberetning mv.
§ 35.
Rigspolitichefen kan fastsætte regler om indberetning om anvendelse
af de i §§ 4, 10, 15, 20, 26 og 31 nævnte magtmidler.
Kapitel 4
Uddannelse og øvelser
§ 36.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for politiets brug af magtmid-
ler, der udelukkende finder sted i uddannelses- eller øvelsesmæssigt øjemed.
Kapitel 5
Ikrafttræden
§ 37.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. maj 2024
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 978 af 21. september 2004 om politiets anven-
delse af visse magtmidler m.v. ophæves.
Stk. 3.
§§ 10-14 og overskriften før § 10 ophæves den 1. juni 2027.
Side 8/9
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering til Retsudvalget om Rigspolitiets pilotprojekt om strømpistoler, fra justitsministeren
Justitsministeriet, [indsæt dato]
Peter Hummelgaard
/Maria Carlsson
Side 9/9