Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 153
Offentligt
2835450_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. marts 2024
Strafferetskontoret
Maya Erhard Huniche
2024-02060
3194829
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om euforiserende stoffer
(Tydeliggørelse af advarselsreglen og ændring af ordningen om fritagelse
fra strafforfølgning i tilknytning til stofindtagelsesrum)
§1
I lov om euforiserende stoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1334 af 9. december
2019, foretages følgende ændringer:
1.
§ 3, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves.
2.
I
§ 3
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Tiltalefrafald skal meddeles for besiddelse af euforiserende stof-
fer til eget forbrug, når sociale forhold taler herfor, og besiddelsen af stoffet
er udslag af en stærk afhængighed som følge af et længere og vedvarende
misbrug af hårde euforiserende stoffer. Det gælder også i gentagelsestil-
fælde.«
3.
I
§ 3 b, stk. 1,
indsættes efter »misbrug af«: »hårde«.
4.
I
§ 3 b
indsættes efter stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug strafforfølges
ikke, hvis den pågældende er fyldt 18 år, besiddelsen af stoffet er udslag af
Side 1/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
en stærk afhængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af
hårde euforiserende stoffer, og den pågældende
1) befinder sig i eller i umiddelbar nærhed af et stofindtagelsesrum, hvis
besiddelsen sker med henblik på indtagelse i stofindtagelsesrummet,
eller
2) er på vej til et stofindtagelsesrum med henblik på indtagelse af stoffet.
Stk. 3.
Politidirektøren, eller den, som denne bemyndiger hertil, udpeger
det område, hvor stk. 2, nr. 1, finder anvendelse. Beslutningen skal offent-
liggøres og indeholde en angivelse af området.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2.
Regler udstedt i medfør af § 3 b, stk. 2, i lov om euforiserende
stoffer forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i
medfør af § 3 b, stk. 4, i lov om euforiserende stoffer, jf. denne lovs § 1, nr.
4.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som
de færøske forhold tilsiger.
Side 2/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Advarselsreglen
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Særlige regler om strafforfølgning og stofindtagelsesrum
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
Side 3/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
1. Indledning
Regeringen ønsker et trygt Danmark. Det er derfor vigtigt, at vi slår hårdt
ned på de organiserede narkokriminelle, hvis kriminalitet fører afstumpet
vold og utryghed med sig. Politiet og anklagemyndigheden skal derfor også
generelt strafforfølge både videresalg og ulovlig besiddelse af euforiserende
stoffer.
Men regeringen har også den holdning, at et samfund i høj grad vurderes på,
hvordan de allermest udsatte behandles. Der findes en særlig gruppe af me-
get socialt udsatte borgere med stærk afhængighed af bl.a. euforiserende
stoffer, der har behov for at blive mødt af en helt anden indsats og et helt
andet menneskesyn, end de mødes med i dag.
De mest udsatte borgere med stærk stofafhængighed er en yderst sårbar må-
lgruppe, der ofte har komplekse sociale og sundhedsmæssige udfordringer
som f.eks. hjemløshed og psykisk sygdom. Regeringen ønsker at sikre mere
værdighed for personer med stærk afhængighed af bl.a. euforiserende stof-
fer.
Flere civilsamfundsorganisationer har desuden anbefalet en præcisering af
den såkaldte advarselsregel i lov om euforiserende stoffer, der giver mulig-
hed for i visse tilfælde at meddele en advarsel frem for bøde for besiddelse
af euforiserende stoffer til eget forbrug, så reglen mere præcist angiver,
hvordan bestemmelsen skal anvendes i praksis.
Lovforslagets formål er på den baggrund for det første at sikre, at denne
gruppe af mennesker ikke mødes med straf for besiddelse af euforiserende
stoffer til eget forbrug, men i stedet meddeles tiltalefrafald (advarsel), når
sociale forhold taler for det, og besiddelsen af stofferne er udslag af en stærk
afhængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af hårde eu-
foriserende stoffer.
Lovforslaget skal for det andet tydeliggøre og udvide, i hvilket omfang der
ikke skal ske strafforfølgning for besiddelse af euforiserende stoffer til eget
forbrug, når besiddelsen sker med henblik på indtagelse i et stofindtagelses-
rum.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Advarselsreglen
2.1.1. Gældende ret
Side 4/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
Efter § 3, stk. 1, 3. pkt., i lov om euforiserende stoffer kan advarsel i almin-
delighed ikke meddeles, medmindre sociale forhold taler for at meddele en
advarsel, og besiddelsen af stoffet er udslag af en stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer.
Det følger af bestemmelsens forarbejder, jf. Folketingstidende 2006-07, til-
læg A, side 7199 f, at der kan meddeles advarsel som sanktion for ulovlig
besiddelse af euforiserende stoffer, hvis sociale hensyn taler for at meddele
en advarsel, og besiddelsen af stoffet er udslag af en stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer. Det gæl-
der både tilfælde, hvor den pågældende ikke tidligere er straffet for overtræ-
delse af lovgivningen om euforiserende stoffer, og i andengangstilfælde og
senere tilfælde.
Det er en forudsætning for at meddele en advarsel, at gerningspersonens
sociale forhold taler herfor. Det vil i almindelighed være tilfældet, hvis den
pågældende f.eks. modtager kontanthjælp eller førtidspension og ikke har
anden indkomst eller opsparing af en vis størrelse. Derimod vil de sociale
forhold uanset misbrugets karakter i almindelighed ikke kunne tale for at
anvende advarsel, hvis den pågældende har arbejdsindtægter eller modtager
dagpenge.
Det er yderligere en betingelse for at anvende advarsel ud fra sociale hensyn,
at brugen af euforiserende stoffer er udslag af en stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer. Denne
betingelse indebærer, at der som hovedregel kun kan meddeles advarsel til
personer, som igennem år har opbygget en så stærk afhængighed af hårde
stoffer, f.eks. heroin, kokain og amfetamin, at de bruger disse stoffer dagligt.
Er dette tilfældet, kan der også meddeles en advarsel over for en sådan per-
son med stærk stofafhængighed, der ulovligt besidder andre stoffer, eksem-
pelvis cannabis, herunder tilberedningsformen hash, til eget forbrug.
Uanset om en indkomst alene består af kontanthjælp, indebærer det ovenfor
beskrevne, at der ikke kan meddeles advarsel til personer, herunder unge,
som kun lejlighedsvis, f.eks. i weekender eller til fester, bruger euforise-
rende stoffer, selv om den pågældende kan antages at have en vis afhængig-
hed af stoffet.
Politiet har i almindelighed et godt kendskab til den gruppe af personer, hvor
både de sociale hensyn og karakteren af den stærke stofafhængighed taler
Side 5/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
for anvendelse af en advarsel. I tvivlstilfælde vil politiet dog kunne indhente
oplysninger fra f.eks. bopælskommunen.
Ud over en advarsel, der meddeles i stedet for bøde, hvis sociale hensyn
taler herfor, og besiddelsen af stoffet er udslag af en stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af hårde euforiserende stoffer,
kan der i særlige tilfælde meddeles advarsel, hvis en person ikke er tidligere
straffet for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer, og det på baggrund
af en konkret vurdering er mest formålstjenligt at anvende denne sanktion.
Det gælder f.eks., hvis hensynet til en effektiv strafforfølgning tilsiger det,
eller hvis anvendelse af bødestraf medfører et administrativt besvær, der
ikke står i rimeligt forhold til sagens beskaffenhed.
Meddelelse af en advarsel i sager omfattet af § 3, stk. 1, 3. pkt., i lov om
euforiserende stoffer sker i praksis i form af et tiltalefrafald i medfør af rets-
plejelovens § 722. Et tiltalefrafald er en strafferetlig sanktion, idet et tiltale-
frafald uden vilkår imidlertid må anses som den mildeste strafferetlige sank-
tion, der kan anvendes uden en retssag. Da der er tale om en strafferetlig
sanktion, vil politiet som udgangspunkt også beslaglægge og konfiskere de
euforiserende stoffer, som den pågældende er fundet i besiddelse af.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Persongruppen, som er omfattet af § 3, stk. 1, 3. pkt., i lov om euforiserende
stoffer, udgøres af en gruppe særligt udsatte borgere. Disse borgeres stærke
stofafhængighed helbredes ikke ved, at de idømmes bøder for besiddelse af
euforiserende stoffer til eget forbrug. Tværtimod er der behov for ved gen-
nemgående indsatser at sikre værdigheden for denne gruppe ved at give dem
særvilkår, når besiddelsen af euforiserende stoffer til eget forbrug er et di-
rekte udslag af deres egen afhængighed.
Det er således Justitsministeriets opfattelse, at der bør være et klart rets-
grundlag for, at der altid skal meddeles tiltalefrafald, når en person i den
omfattede persongruppe besidder euforiserende stoffer til eget forbrug.
Bestemmelsen i § 3 i lov om euforiserende stoffer bør derfor tydeliggøres,
så det klart fremgår, at der skal meddeles tiltalefrafald, når betingelserne
herfor er opfyldt. Det vil bidrage til at skabe klarhed for både den omfattede
persongruppe og for myndighederne.
Justitsministeriet er opmærksom på, at politiet i visse situationer vil have
svært ved på stedet at foretage den vurdering, som kræves efter den foreslå-
ede bestemmelse. Det er imidlertid samtidig ministeriets opfattelse, at poli-
Side 6/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
tiet ved sagsbehandling og eventuel indhentelse af erklæringer fra øvrige
myndigheder, herunder om indkomstforhold eller stofafhængighed, kan op-
lyse sagen til et så tilstrækkeligt niveau, at det kan afgøres, om borgeren er
omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Det er i den forbindelse afgørende, at det ikke bliver borgerens ansvar at
løfte dokumentationsbyrden for, at den pågældende er omfattet af ordnin-
gen, men at borgeren i relevant omfang bidrager hertil. Politiet bør vejlede
borgeren om muligheden for at modtage et tiltalefrafald, hvis betingelserne
herfor er opfyldt, så den pågældendes manglende kendskab til muligheden
ikke risikerer at indebære, at relevante oplysninger herom ikke fremkom-
mer. Politiet bør endvidere i tvivlstilfælde undlade at søge sagen afgjort med
et bødeforelæg på stedet, men bør i stedet anlægge en forsigtig tilgang, så
der tages mest muligt hensyn til denne gruppe af særligt udsatte borgere.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ophæve § 3, stk. 1, 3. pkt., i lov om euforiserende stoffer og
indføre et nyt stk. 4, hvorefter tiltalefrafald skal meddeles for besiddelse af
stoffer til eget forbrug, når sociale forhold taler herfor, og besiddelsen af
stoffet er udslag af en stærk afhængighed som følge af et længere og vedva-
rende misbrug af hårde euforiserende stoffer. Det foreslås desuden, at dette
også skal gælde i gentagelsestilfælde.
Der lægges op til at videreføre den eksisterende advarselsordning, herunder
den samme målgruppe, dog således at det kommer til at fremgå af bestem-
melsen, at det ikke alene er en mulighed at meddele en advarsel, men at der
skal meddeles et tiltalefrafald, når betingelserne er opfyldt. Der vil være tale
om et tiltalefrafald uden vilkår. Det foreslås også, at det skal fremgå direkte
af bestemmelsens ordlyd, at en advarsel har karakter af et tiltalefrafald, og
at der også skal meddeles tiltalefrafald i gentagelsestilfælde.
Den foreslåede bestemmelse har bl.a. til formål at sikre, at anvendelsen af
ordningen i konkrete tilfælde bliver mindre skønspræget.
Der vil fortsat være tale om en strafferetlig sanktion, idet et tiltalefrafald
uden vilkår imidlertid må anses som den mildeste strafferetlige sanktion, der
kan meddeles uden en retssag. Da der er tale om en strafferetlig sanktion,
vil politiet som udgangspunkt også beslaglægge de euforiserende stoffer,
som den pågældende er i besiddelse af, med henblik på konfiskation.
Efter de vejledende grænser for, hvornår besiddelsen af euforiserende stof-
fer må anses som bestemt til eget forbrug, der fremgår af Rigsadvokatmed-
Side 7/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
delelsens afsnit om narkotika, pkt. 4.1, kan der ske en fravigelse af græn-
serne afhængig af sagens konkrete omstændigheder. Det vil fortsat bero på
en konkret vurdering, om de euforiserende stoffer er bestemt til eget forbrug,
eller om de besiddes med henblik på videreoverdragelse. Ved denne vurde-
ring vil mængden spille en stor rolle, og større kvanta vil almindeligvis ikke
kunne anses som bestemt til eget forbrug. Der vil ikke blive ændret på de
vejledende grænser for, hvad der kan anses som bestemt til eget forbrug,
men det forudsættes, at politiet er særligt opmærksom på, at målgruppen for
advarselsordningen i visse tilfælde vil have oparbejdet en større tolerance
over for de pågældende stoffer, og at det således må antages, at også større
mængder, end hvad der sædvanligvis vil kunne betragtes som bestemt til
eget forbrug, af den årsag efter en konkret vurdering vil kunne anses som
værende til eget forbrug for denne målgruppe.
Det forudsættes, at politiet i tvivlstilfælde om, hvorvidt den foreslåede be-
stemmelse finder anvendelse, ikke søger sagen afgjort med bøde, men i ste-
det oplyser sagen ved indhentelse af dokumentation fra relevante myndig-
heder, f.eks. om indkomstforhold eller stofafhængighed, inden der træffes
afgørelse i sagen. Sagen vil i tilfælde, der ikke kan afgøres på stedet, skulle
oplyses, så det fremgår af sagens rapporter, om borgeren er omfattet af be-
stemmelsen, ligesom det skal fremgå, om borgeren i samme tilfælde er ble-
vet vejledt om muligheden for at modtage et tiltalefrafald, hvis betingelserne
herfor er opfyldt, så den pågældendes manglende kendskab til muligheden
ikke risikerer at indebære, at relevante oplysninger herom ikke fremkom-
mer.
Borgere med stærk stofafhængighed, som ellers vurderes omfattet af den
foreslåede bestemmelse, vil ikke skulle strafforfølges og således heller ikke
have beslaglagt og konfiskeret stofferne, hvis den pågældende er over 18 år,
alene besidder de euforiserende stoffer til eget forbrug og er på vej til et
stofindtagelsesrum med henblik på indtagelse af stofferne, idet den pågæl-
dende i givet fald vil være omfattet af den foreslåede nye bestemmelse om
undladelse af strafforfølgning i forbindelse med stofindtagelsesrum (se
herom pkt. 2.2 nedenfor).
Er der et stofindtagelsesrum, som den pågældende realistisk kan indtage
stofferne i, forudsættes det, at politiet vejleder herom og opfordrer den på-
gældende til at indtage stofferne dér. Hvis den pågældende herefter følger
denne opfordring, vil der ikke skulle ske strafforfølgning, herunder beslag-
læggelse med henblik på konfiskation af stofferne.
Side 8/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
Politiet vil fortsat skulle være opmærksom på risikoen for, at organiserede
kriminelle forsøger at omgå lovgivningen om euforiserende stoffer ved at
udnytte persongruppen til at transportere euforiserende stoffer. I sådanne til-
fælde vil der på samme måde som i dag ikke være tale om besiddelse til eget
forbrug, men om besiddelse med henblik på videreoverdragelse, som inde-
bærer, at forholdet som udgangspunkt skal strafforfølges, og at der skal ske
beslaglæggelse med henblik på konfiskation af de euforiserende stoffer.
2.2. Særlige regler om strafforfølgning og stofindtagelsesrum
2.2.1. Gældende ret
Det følger af § 3 b, stk. 1, i lov om euforiserende stoffer, at indenrigs- og
sundhedsministeren efter ansøgning fra en kommunalbestyrelse kan med-
dele konkrete tilladelser til oprettelse og drift af kommunale stofindtagel-
sesrum og stofindtagelsesrum drevet af selvejende institutioner med
driftsoverenskomst med kommunen for personer på 18 år eller derover med
en stærk afhængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af
euforiserende stoffer.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at der således ikke skal ind-
ledes strafforfølgning, hvis personen er over 18 år og har en stærk afhæn-
gighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stof-
fer, hvis der er tale om besiddelse til eget forbrug af et stof, der kan indtages
i det pågældende stofindtagelsesrum, hvis besiddelsen sker i eller i umiddel-
bar nærhed af et stofindtagelsesrum, og det ud fra de foreliggende omstæn-
digheder må lægges til grund, at den pågældende er på vej til stofindtagel-
sesrummet med henblik på indtagelse af stoffet. Der henvises til Folketing-
stidende 2011-12 (2. samling), tillæg A, L 185 som fremsat, side 17. I prak-
sis vil politiet i tilfælde, der er omfattet af ordningen, ikke beslaglægge og
konfiskere stoffer hos den pågældende, ligesom politiet heller ikke i øvrigt
vil strafforfølge den pågældende.
Det er, som ved målgruppen for advarselsreglen i § 3, stk. 1, 3. pkt. (det
foreslåede nye § 3, stk. 4), jf. pkt. 2.1, yderligere en betingelse, at brugen af
euforiserende stoffer er udslag af en stærk afhængighed som følge af et læn-
gere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer. Denne betingelse in-
debærer, at kun personer, som igennem år har opbygget en så stærk afhæn-
gighed af hårde stoffer, f.eks. heroin, kokain og amfetamin, at de bruger
disse stoffer dagligt, er omfattet af ordningen.
Side 9/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
Målgruppen adskiller sig fra målgruppen for advarselsreglen i § 3, stk. 1, 3.
pkt. (det foreslåede nye § 3, stk. 4), i lov om euforiserende stoffer ved, at
sociale hensyn ikke indgår som en betingelse for at undlade strafforfølgning,
og ved, at der også kan meddeles advarsel til personer under 18 år.
For andre end personer omfattet af målgruppen håndhæver politiet fortsat
forbuddet mod euforiserende stoffer i eller i umiddelbar nærhed af stofind-
tagelsesrum, også selv om der alene er tale om besiddelse af euforiserende
stoffer til eget forbrug. I tilfælde af besiddelse af en større stofmængde, end
hvad der almindeligvis kan anses for bestemt til eget forbrug, håndhæves
forbuddet for alle, herunder også personer omfattet af målgruppen. På
samme måde som for øvrige overtrædelser af lov om euforiserende stoffer
beror det på en konkret vurdering, om besiddelse kan anses som bestemt til
eget forbrug eller videreoverdragelse.
Den enkelte kommune, som ønsker at oprette og drive stofindtagelsesrum
eller at indgå aftale med en selvejende institution med driftsoverenskomst
med kommunen, skal under hensyn til de lokale forhold tage stilling til,
hvilke stoftyper kommunen ønsker, at der skal være adgang til at indtage i
det enkelte stofindtagelsesrum, og hvilke indtagelsesmåder kommunen øn-
sker, at der skal være adgang til at benytte. Der henvises i den forbindelse
til § 7, stk. 2, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 972 af 28. juni 2016 om stofindta-
gelsesrum. Beslutning herom skal træffes i samarbejde med politiet, lokal-
samfundet og så vidt muligt de berørte personer med stofmisbrug, herunder
lokale udsatteråd. Hvis der i den enkelte kommune er tale om flere stofind-
tagelsesrum, skal der med hensyn til stoftyper gælde det samme for alle sto-
findtagelsesrummene. Det er alene i forhold til de tilladte stoftyper, at mål-
gruppens besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug forudsættes
ikke at blive strafforfulgt af politiet.
Det er ikke fastlagt i forarbejderne, hvad der skal betragtes som umiddelbar
nærhed af stofindtagelsesrummet, da afgørelsen beror på en konkret vurde-
ring. Ved vurderingen kan der bl.a. lægges vægt på de geografiske forhold
det pågældende sted. Det fremgår af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om
narkotika, pkt. 2.3.2, at i umiddelbar nærhed som udgangspunkt må omfatte
(en del af) gaden, hvor stofindtagelsesrummet er beliggende, samt de umid-
delbart tilstødende gader.
Det er som nævnt fortsat en politimæssig opgave at håndhæve forbuddet
mod besiddelse af euforiserende stoffer til andre end medicinske og viden-
Side 10/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
skabelige formål (også) i stofindtagelsesrum og i umiddelbar nærhed heraf
over for personer, der ikke er omfattet af ordningen, herunder hvis besiddel-
sen sker med henblik på videreoverdragelse. Vurderingen af, om forbuddet
er overtrådt, er overladt til et politifagligt skøn.
Oprettelsen af kommunale stofindtagelsesrum og stofindtagelsesrum drevet
af selvejende institutioner med driftsoverenskomst med kommunen sker ef-
ter drøftelse med politiet, og politiet er således bekendt med det enkelte sto-
findtagelsesrums beliggenhed og de fastsatte vilkår for oprettelsen og drif-
ten af stofindtagelsesrummet. Oplysninger herom sammen med hensynet til
at få stofindtagelsesrummet til at fungere efter hensigten og hensynet til be-
boerne omkring stofindtagelsesrummet skal inddrages i det politifaglige
skøn.
For så vidt angår håndhævelsen af forbuddet mod besiddelse af euforise-
rende stoffer til andre end medicinske og videnskabelige formål i og uden
for stofindtagelsesrum gælder de almindelige regler i retsplejeloven og i lov
om politiets virksomhed. Politiet kan således foretage kontrol i og i umid-
delbar nærhed af et stofindtagelsesrum, eksempelvis med henblik på at
sikre, at de fastsatte vilkår for oprettelsen og driften af stofindtagelsesrum-
met efterleves, eller for at sikre, at der ikke sker videreoverdragelse af eu-
foriserende stoffer på stedet. Der henvises til Folketingstidende 2011-12 (2.
samling), tillæg A, L 185 som fremsat, side 12-14, 17 og 22.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det har hidtil alene været forudsat i bemærkningerne til § 3 b, stk. 1, i lov
om euforiserende stoffer, at brugere af stofindtagelsesrum ikke skal straf-
forfølges for besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug, hvis den
pågældende er 18 år eller derover og besiddelsen af stoffet er udslag af en
stærk afhængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af hårde
euforiserende stoffer. Det gør sig gældende, hvis den pågældende træffes i
eller i umiddelbar nærhed af et stofindtagelsesrum, og det ud fra de forelig-
gende omstændigheder må lægges til grund, at den pågældende er på vej til
stofindtagelsesrummet, hvor stoftypen må indtages, med henblik på indta-
gelse af stoffet.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at denne fravigelse af forbuddet om be-
siddelse af euforiserende stoffer til andre end medicinske og videnskabelige
formål bør reguleres direkte i loven.
Side 11/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
Justitsministeriet lægger i den forbindelse vægt på, at der er tale om en
grundlæggende fravigelse af princippet om, at strafbelagt lovgivning skal
strafforfølges af relevante myndigheder.
Samtidig vurderes det at være mest hensigtsmæssigt, at den omfattede mål-
gruppe også i tilfælde, hvor den pågældende ikke er i eller i umiddelbar nær-
hed af et stofindtagelsesrum, ikke strafforfølges, hvis det i øvrigt kan lægges
til grund, at de er på vej til et stofindtagelsesrum for at indtage de pågæl-
dende stoffer.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at det geografiske område, der skal an-
ses for at ligge i umiddelbar nærhed af et stofindtagelsesrum, bedst udpeges
af politidirektøren i den politikreds, hvor stofindtagelsesrummet er placeret,
og bør offentliggøres, så der ikke opstår tvivl om, hvad der kan anses for at
være i umiddelbar nærhed til et stofindtagelsesrum. Det forudsættes, at po-
litiet inddrager kommunen i beslutningen om den geografiske afgrænsning.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2 i § 3 b i lov om euforiserende stoffer,
hvorefter besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug ikke straffor-
følges, hvis den pågældende er fyldt 18 år, besiddelsen af stoffet er udslag
af en stærk afhængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af
hårde euforiserende stoffer, og den pågældende enten 1) befinder sig i eller
i umiddelbar nærhed af et stofindtagelsesrum, hvis besiddelsen sker med
henblik på indtagelse i stofindtagelsesrummet, eller 2) er på vej til et sto-
findtagelsesrum med henblik på indtagelse af stoffet.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på, at besiddelse af euforise-
rende stoffer fortsat er ulovligt og strafbart efter lovgivningen om euforise-
rende stoffer. Det vil imidlertid tydeligt fremgå, at der ikke skal ske straf-
forfølgning af overtrædelser af lov om euforiserende stoffer i de omfattede
tilfælde.
Den foreslåede bestemmelse vil alene finde anvendelse, hvis det er tilladt at
indtage de euforiserende stoffer, som den pågældende er i besiddelse af, i
det stofindtagelsesrum, som den pågældende befinder sig i eller i umiddel-
bar nærhed af eller er på vej til.
Det vil for så vidt angår nr. 1 i den foreslåede bestemmelse være en betin-
gelse, at stoffet besiddes med henblik på indtagelse i stofindtagelsesrummet.
Det indebærer, at der fortsat vil skulle ske strafforfølgning i tilfælde, hvor
Side 12/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
besiddelsen ikke sker med henblik på indtagelse i stofindtagelsesrummet,
eksempelvis hvis indtagelsen sker i de tilstødende gader til stofindtagelses-
rummet.
Den foreslåede bestemmelses nr. 2 indebærer, at strafforfølgning også uden
for den umiddelbare nærhed af stofindtagelsesrummet vil skulle undlades i
tilfælde, hvor den pågældende er på vej til et stofindtagelsesrum med hen-
blik på indtagelse af stoffet.
Det vil indledningsvis bero på et politifagligt skøn, om den pågældende kan
anses som værende på vej til et stofindtagelsesrum. I denne vurdering vil det
bl.a. indgå, om den pågældende er kendt bruger af stofindtagelsesrummet,
og hvor den pågældende træffes af politiet, f.eks. om det er langt fra nær-
meste stofindtagelsesrum, og andre lignende omstændigheder. Besiddelsen
i nattelivet, f.eks. på barer, diskoteker eller lignende, vil som udgangspunkt
tilsige, at den pågældende ikke kan anses som værende på vej til et stofind-
tagelsesrum med henblik på indtagelse af stofferne. Er der rimelig begrundet
tvivl om, hvorvidt en person i målgruppen er på vej til et stofindtagelsesrum,
forudsættes det, at tvivlen skal komme den pågældende til gode, og at poli-
tiet i sådanne tilfælde således som udgangspunkt undlader at strafforfølge
forholdet.
Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt stk. 3 i § 3 b i lov om eufori-
serende stoffer, som indebærer, at politidirektøren, eller den, som denne be-
myndiger hertil, udpeger det område, der anses for at ligge i umiddelbar
nærhed af et stofindtagelsesrum. Beslutningen herom skal offentliggøres og
indeholde en angivelse af området. Det vil eksempelvis kunne ske på poli-
tikredsens hjemmeside.
Den nærmere fastlæggelse af området vil bero på en konkret vurdering af
bl.a. de geografiske forhold på stedet, f.eks. almindelige indfaldsveje til sto-
findtagelsesrummet m.v. Det forudsættes, at politiet inddrager kommunen i
beslutningen om den geografiske afgrænsning af området.
Det er hensigten, at udpegningen skal sikre ensartethed i politiets håndhæ-
velse samt tydeliggøre for brugerne af stofindtagelsesrummet, hvor bestem-
melsen finder anvendelse.
Side 13/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
[Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for det of-
fentlige af betydning. De økonomiske konsekvenser vil kunne håndteres in-
den for de eksisterende rammer.]
Lovforslaget har ikke implementeringskonsekvenser for det offentlige, og
principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være rele-
vante.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det er forventningen, at forslaget om at tydeliggøre den eksisterende advar-
selsordning (pkt. 2.1) vil indebære, at færre personer i den omfattede mål-
gruppe vil modtage bødeforelæg i tilfælde, hvor der er tvivl om, hvorvidt de
opfylder betingelserne for at blive meddelt et tiltalefrafald.
Det er forventningen, at de foreslåede ændringer om at undlade strafforfølg-
ning i tilknytning til stofindtagelsesrum (pkt. 2.2) vil indebære, at målgrup-
pen i mindre grad end i dag vil blive strafforfulgt og få beslaglagt og konfi-
skeret de euforiserende stoffer, som det er tilladt at indtage i stofindtagel-
sesrum.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. marts til den 4. april 2024
(28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Aalborg Universitet
(Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Kommune,
Side 14/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
2835450_0015.png
Aarhus Retshjælp, Advokatrådet, Aids-Fondet, Antidote Danmark, Blå
Kors Danmark, Bopam – Børn og Pårørende af Misbrugere, Brugerforenin-
gen, Brugernes Akademi, Center for Rusmiddelforskning, Centerlederfore-
ningen, Danske Regioner, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for Ad-
diktiv Medicin, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Den
Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, Dommerfuldmæg-
tigforeningen, Domstolsstyrelsen, Embedslægeforeningen, Fagligt Selskab
for Addiktiv Sygepleje, FAKL - Foreningen af Kommunalt Ansatte Læger,
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i
Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Færøernes Landsstyre, Ga-
dejuristen, Institut for Menneskerettigheder, Kirkens Korshær, KFUM’s So-
ciale Arbejde, KL, Københavns Kommune, Københavns Retshjælp, Køben-
havns Universitet (Juridisk Fakultet), Landsforeningen af Forsvarsadvoka-
ter, Landsforeningen KRIM, Landsforeningen af Væresteder (LVS), Lands-
foreningen for Socialpædagoger (LFS), LOS – De private sociale tilbud,
Lægeforeningen, Manderådet, Udvalg for Familieret, Mændenes Hjem,
Odense Kommune, Politiforbundet, PårørendeNetværket Antistigma,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rådet for Socialt Udsatte,
Sammenslutningen af Boformer for Hjemløse i Danmark (SBH), Sammen-
slutningen af Værestedsbrugere i Danmark (SVID), SAND – De Hjemløses
Landsorganisation, SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, So-
cialpædagogernes Landsforbund, Stenbroens Jurister, Syddansk Universitet
(Juridisk Institut), Vejle Kommune og Vesterbro Retshjælp.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
[Ingen af betydning.]
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
[Ingen af betydning.]
Ingen
Side 15/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
2835450_0016.png
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen.
Ingen.
Administrative Det er forventningen, at forslaget om Ingen.
konsekvenser for at tydeliggøre den eksisterende advar-
borgerne
selsordning (pkt. 2.1) vil indebære, at
færre personer i den omfattede mål-
gruppe vil modtage bødeforelæg i til-
fælde, hvor der er tvivl om, hvorvidt
de opfylder betingelserne for at blive
meddelt et tiltalefrafald.
Det er forventningen, at de foreslåede
ændringer om at undlade strafforfølg-
ning i tilknytning til stofindtagelses-
rum (pkt. 2.2) vil indebære, at mål-
gruppen i mindre grad end i dag vil
blive strafforfulgt og få beslaglagt og
konfiskeret de euforiserende stoffer,
som det er tilladt at indtage i stofind-
tagelsesrum.
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Miljø- og natur- Ingen.
mæssige konse-
kvenser
Ingen.
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
Ja
Nej
Side 16/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
2835450_0017.png
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant
omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
X
Side 17/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ifølge § 3, stk. 1, 3. pkt., i lov om euforiserende stoffer kan advarsel i almin-
delighed ikke meddeles, medmindre sociale forhold taler for at meddele en
advarsel, og besiddelsen af stoffet er udslag af en stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer.
Det foreslås at ophæve
§ 3, stk. 1, 3. pkt.
Den foreslåede ophævelse er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvor
det foreslås at indsætte et nyt § 3, stk. 4, som erstatter § 3, stk. 1, 3. pkt.
Til nr. 2
Efter § 3, stk. 1, 3. pkt., i lov om euforiserende stoffer kan advarsel i almin-
delighed ikke meddeles, medmindre sociale forhold taler for at meddele en
advarsel, og besiddelsen af stoffet er udslag af en stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer.
Der kan som hovedregel kun meddeles advarsel (tiltalefrafald) efter bestem-
melsen til personer, som igennem år har opbygget en så stærk afhængighed
af hårde stoffer, f.eks. heroin, kokain og amfetamin, at de bruger disse stof-
fer dagligt. Er dette tilfældet, kan der også meddeles en advarsel som sank-
tion over for en sådan person med stofmisbrug, der ulovligt besidder andre
stoffer, eksempelvis cannabis, herunder tilberedningsformen hash, til eget
forbrug.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i lovfor-
slagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 4
i § 3, hvorefter tiltalefrafald skal med-
deles for besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug, når sociale for-
hold taler herfor, og besiddelsen af stoffet er udslag af en stærk afhængighed
som følge af et længere og vedvarende misbrug af hårde euforiserende stof-
fer. Det foreslås desuden, at det også skal gælde i gentagelsestilfælde.
Formålet med bestemmelsen er, at der fremover altid skal meddeles tiltale-
frafald for besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug, hvis sociale
forhold taler for at meddele tiltalefrafald, og besiddelsen af stoffet er udslag
Side 18/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
af en stærk afhængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af
hårde euforiserende stoffer.
Med ændringen tydeliggøres det, at meddelelse af tiltalefrafald ikke kun er
en mulighed, men skal meddeles, hvis gerningspersonen opfylder betingel-
serne i bestemmelsen. Det kommer desuden til at fremgå, at der er tale om
tiltalefrafald. Der vil være tale om et tiltalefrafald uden vilkår i medfør af
retsplejelovens § 722, som således ikke vil komme til at fremgå af den på-
gældendes straffeattest.
Der lægges ikke op til at ændre den omfattede persongruppe, der således vil
forblive den samme. Det vil således fortsat være den samme vurdering af
pågældendes sociale forhold, der skal foretages. Det indebærer, at betingel-
sen i almindelighed vil være opfyldt, hvis den pågældende er helt uden ind-
komst eller f.eks. modtager kontanthjælp eller førtidspension og ikke har
anden indkomst eller opsparing af en vis størrelse. Derimod vil sociale for-
hold uanset stofafhængighedens karakter i almindelighed ikke kunne tale
for at anvende advarsel, hvis den pågældende har arbejdsindtægter eller
modtager dagpenge.
Det vil desuden fortsat være et krav, at besiddelsen er et udslag af en stærk
afhængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af hårde eu-
foriserende stoffer.
Kravet om stærk afhængighed som følge af et længere og vedvarende mis-
brug af hårde euforiserende stoffer vil indebære, at der alene vil kunne med-
deles tiltalefrafald efter den foreslåede bestemmelse til personer, som igen-
nem år har opbygget en så stærk afhængighed af hårde stoffer, f.eks. heroin,
kokain og amfetamin, eller stoffer der kan sammenlignes med disse i farlig-
hed, at de bruger disse stoffer dagligt. Er dette tilfældet, kan der også med-
deles tiltalefrafald som sanktion over for en sådan person med stærk stofaf-
hængighed, der ulovligt besidder andre stoffer, eksempelvis hash, til eget
forbrug. Der lægges således ikke op til at ændre på, hvilke stoffer der kan
begrunde meddelelse af et tiltalefrafald.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der altid skal meddeles tiltale-
frafald, når gerningspersonen opfylder betingelserne (se dog nedenfor om
forholdet til det foreslåede § 3 b, stk. 2, nr. 2, om stofindtagelsesrum). Det
foreslås, at dette også skal gælde i gentagelsestilfælde.
Side 19/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
Det vil i første omgang være overladt til politiet at vurdere, om betingelserne
for meddelelse af tiltalefrafald efter bestemmelsen er opfyldt.
Ved tvivlstilfælde vil sagen ikke kunne afgøres på stedet, hvorfor det forud-
sættes, at der vil blive foretaget yderligere sagsbehandling med henblik på
oplysning af sagen, inden der kan træffes afgørelse. Hvis der opstår tvivl
om, hvorvidt gerningspersonen opfylder betingelserne i den foreslåede be-
stemmelse, vil politiet således skulle indhente oplysninger fra øvrige myn-
digheder, herunder f.eks. om gerningspersonens indtægtsforhold eller en læ-
geerklæring om den pågældendes stofafhængighed, inden der træffes afgø-
relse i sagen. Er der rimelig begrundet tvivl om, hvorvidt den pågældende
opfylder betingelserne for at modtage tiltalefrafald i medfør af bestemmel-
sen, vil politiet således ikke skulle søge forholdet afgjort med et bødefore-
læg på stedet. Det er i den forbindelse afgørende, at det ikke bliver borgerens
ansvar at løfte dokumentationsbyrden for, at der ikke skal gives en bøde,
men at borgeren i relevant omfang bidrager hertil. Politiet vil således i for-
bindelse med sin sagsbehandling skulle løfte sagsoplysningen til et niveau,
hvor det med rimelig sikkerhed kan konstateres, om sagen falder indenfor
eller udenfor anvendelsesområdet for den foreslåede bestemmelse. De un-
dersøgte omstændigheder vil skulle fremgå af politiets rapporter. Politiet vil
i den forbindelse desuden skulle vejlede om muligheden for at blive meddelt
et tiltalefrafald, hvis betingelserne herfor er opfyldt, så den pågældendes
manglende kendskab til muligheden ikke risikerer at indebære, at relevante
oplysninger herom ikke fremkommer.
Borgere med stærk stofafhængighed, som ellers vurderes omfattet af den
foreslåede bestemmelse, vil ikke skulle strafforfølges, og således heller ikke
have beslaglagt og konfiskeret stofferne, hvis den pågældende er over 18 år,
alene besidder de euforiserende stoffer til eget forbrug, og er på vej til et
stofindtagelsesrum med henblik på indtagelse af stofferne, idet den pågæl-
dende i givet fald vil være omfattet af den foreslåede bestemmelse om sto-
findtagelsesrum i § 3 b, stk. 2, nr. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Er der et stofindtagelsesrum, som den pågældende realistisk kan indtage
stofferne i, forudsættes det, at politiet vejleder herom og opfordrer den på-
gældende til at indtage stofferne dér. Hvis den pågældende herefter følger
denne opfordring, vil der ikke skulle ske strafforfølgning, herunder beslag-
læggelse med henblik på konfiskation af stofferne.
Der vil alene kunne meddeles tiltalefrafald, når stoffer besiddes til eget for-
brug. Efter de vejledende grænser for, hvornår besiddelsen af euforiserende
Side 20/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
stoffer må anses som bestemt til eget forbrug, der fremgår af Rigsadvokat-
meddelelsens afsnit om narkotika, pkt. 4.1, kan der ske en fravigelse af
grænserne afhængig af sagens konkrete omstændigheder. Det vil indled-
ningsvis være overladt til et konkret politifagligt skøn, om besiddelsen vur-
deres at være til eget forbrug. Vurderingen skal foretages på samme måde
som ved øvrige overtrædelser af lovgivningen om euforiserende stoffer. Ved
vurderingen vil mængden spille en stor rolle, og større kvanta vil alminde-
ligvis ikke kunne anses som bestemt til eget forbrug. Det forudsættes imid-
lertid, at politiet er særligt opmærksom på, at målgruppen for bestemmelsen
i visse tilfælde vil have oparbejdet en større tolerance over for de pågæl-
dende stoffer, og at det således må antages, at også større mængder, end
hvad der sædvanligvis vil kunne betragtes som bestemt til eget forbrug, af
den årsag vil kunne være til eget forbrug for denne målgruppe. Der vil dog
altid skulle foretages en konkret vurdering.
Besiddelse af euforiserende stoffer i en såkaldt salgspose vil således ikke
isoleret set indebære, at besiddelsen skal anses som med henblik på videre-
overdragelse. Der vil fortsat altid skulle foretages en konkret vurdering af
de samlede omstændigheder i den enkelte sag, hvor det eksempelvis også
indgår, om den pågældende er i besiddelse af værktøj (vægt m.v.) til opvej-
ning af små mængder narkotika, et regnskab over gennemførte salg af eu-
foriserende stoffer eller eventuelt større kontantbeløb, der ikke står i rimeligt
forhold til den sigtedes indkomst.
Endvidere er det, som i øvrige straffesager, anklagemyndigheden, som skal
løfte bevisbyrden for, at der er tale om besiddelse med henblik på videre-
overdragelse, hvis dette er formodningen efter politiets efterforskning og
oplysning af sagen.
Der vil ikke kunne meddeles tiltalefrafald i tilfælde, hvor der er rimelig be-
grundet tvivl om, hvorvidt stofferne besiddes med henblik på videreover-
dragelse.
Politiet vil fortsat skulle være opmærksom på risikoen for, at organiserede
kriminelle forsøger at omgå lovgivningen om euforiserende stoffer ved at
udnytte persongruppen til at transportere euforiserende stoffer. I sådanne til-
fælde vil der på samme måde som i dag ikke være tale om besiddelse til eget
forbrug, men om besiddelse med henblik på videreoverdragelse, som inde-
bærer, at forholdet som udgangspunkt skal strafforfølges, og at der skal ske
beslaglæggelse med henblik på konfiskation af de euforiserende stoffer.
Side 21/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
Den foreslåede bestemmelse vil ikke have betydning for adgangen til i sager
om overtrædelse af lovgivningen om euforiserende stoffer, som ikke er om-
fattet af den foreslåede bestemmelse, at meddele tiltalefrafald efter retsplej-
elovens § 722 og bekendtgørelse nr. 792 af 18. juni 2018 om politidirektø-
rernes og statsadvokaternes adgang til at frafalde tiltale. Der vil herunder
fortsat kunne meddeles tiltalefrafald i særlige tilfælde, hvor det på baggrund
af en konkret vurdering er mest formålstjenligt at anvende denne sanktion,
herunder f.eks. hvis hensynet til en effektiv strafforfølgning tilsiger det, eller
hvis anvendelse af bødestraf medfører et administrativt besvær, der ikke står
i rimeligt forhold til sagens beskaffenhed. Der vil således kunne meddeles
tiltalefrafald i sådanne sager i samme omfang som hidtil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 og 2.1.3 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til nr. 3
Det følger af § 3 b, stk. 1, i lov om euforiserende stoffer, at indenrigs- og
sundhedsministeren efter ansøgning fra en kommunalbestyrelse kan med-
dele konkrete tilladelser til oprettelse og drift af kommunale stofindtagel-
sesrum og stofindtagelsesrum drevet af selvejende institutioner med
driftsoverenskomst med kommunen for personer på 18 år eller derover med
en stærk afhængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af
euforiserende stoffer.
Det foreslås i
§ 3 b, stk. 1,
efter »misbrug af« at indsætte »hårde«.
Den foreslåede ændring indebærer, at kravet til den afhængighed, der betin-
ger, at en person kan anses som værende omfattet af bestemmelsen, kommer
til at fremgå af bestemmelsens ordlyd.
Der er således tale om en videreførelse af det eksisterende krav om, at der
skal være tale om en stærk afhængighed som følge af et længere og vedva-
rende misbrug af hårde euforiserende stoffer, som f.eks. heroin, kokain og
amfetamin.
Til nr. 4
Det følger af § 3 b, stk. 1, i lov om euforiserende stoffer, at indenrigs- og
sundhedsministeren efter ansøgning fra en kommunalbestyrelse kan med-
dele konkrete tilladelser til oprettelse og drift af kommunale stofindtagel-
Side 22/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
sesrum og stofindtagelsesrum drevet af selvejende institutioner med
driftsoverenskomst med kommunen for personer på 18 år eller derover med
en stærk afhængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af
euforiserende stoffer.
Det er forudsat i forarbejderne til bestemmelsen, at besiddelse af euforise-
rende stoffer til eget forbrug i og i umiddelbar nærhed af et kommunalt sto-
findtagelsesrum eller et stofindtagelsesrum drevet af en selvejende institu-
tion med driftsoverenskomst med kommunen i praksis normalt ikke forføl-
ges af politiet, hvis den pågældende er fyldt 18 år og som følge af et længere
og vedvarende misbrug af hårde euforiserende stoffer har en stærk afhæn-
gighed, og det ud fra de foreliggende omstændigheder må lægges til grund,
at den pågældende er på vej til stofindtagelsesrummet, hvor den pågældende
stoftype er tilladt at indtage, med henblik på indtagelse af stoffet. I praksis
vil politiet i tilfælde, der er omfattet af ordningen, ikke beslaglægge og kon-
fiskere stoffer hos den pågældende, ligesom politiet heller ikke i øvrigt vil
strafforfølge den pågældende.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1 i lovfor-
slagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 2,
hvorefter besiddelse af euforiserende
stoffer til eget forbrug ikke strafforfølges, hvis den pågældende er fyldt 18
år, besiddelsen af stoffet er udslag af en stærk afhængighed som følge af et
længere og vedvarende misbrug af hårde euforiserende stoffer, og den på-
gældende 1) befinder sig i eller i umiddelbar nærhed af et stofindtagelses-
rum, hvis besiddelsen sker med henblik på indtagelse i stofindtagelsesrum-
met, eller 2) er på vej til et stofindtagelsesrum med henblik på indtagelse
af stoffet.
Der lægges ikke op til at ændre målgruppen for ordningen. Det indebærer,
at personer på 18 år eller derover med en stærk afhængighed som følge af et
længere og vedvarende misbrug af hårde euforiserende stoffer, vil være om-
fattet af den foreslåede bestemmelse. Med et længere og vedvarende mis-
brug skal forstås, at den pågældende igennem år har opbygget en så stærk
afhængighed af hårde euforiserende stoffer, at denne bruger disse stoffer
dagligt. Der er med forslaget således ikke lagt op til en ændring af, hvad der
skal forstås som et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer.
Den foreslåede bestemmelse vil alene finde anvendelse, hvis det er tilladt at
indtage de euforiserende stoffer, som den pågældende er i besiddelse af, i
Side 23/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
det stofindtagelsesrummet, som den pågældende befinder sig i eller i umid-
delbar nærhed af eller er på vej til.
Strafforfølgning vil alene kunne undlades, når euforiserende stoffer besid-
des til eget forbrug. Efter de vejledende grænser for, hvornår besiddelsen af
euforiserende stoffer må anses som bestemt til eget forbrug, der fremgår af
Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om narkotika, pkt. 4.1, kan der ske en fravi-
gelse afhængig af sagens konkrete omstændigheder. Det vil fortsat bero på
en konkret vurdering, om de euforiserende stoffer er bestemt til eget forbrug,
eller om de besiddes med henblik på videreoverdragelse. Ved denne vurde-
ring vil mængden spille en stor rolle, og større kvanta vil almindeligvis ikke
kunne anses som bestemt til eget forbrug. Der vil ikke blive ændret på de
vejledende grænser for, hvad der kan anses som bestemt til eget forbrug,
men det forudsættes, at politiet er særligt opmærksom på, at målgruppen for
bestemmelsen i visse tilfælde vil have oparbejdet en større tolerance over
for de pågældende stoffer, og at det således må antages, at også større mæng-
der, end hvad der sædvanligvis vil kunne betragtes som bestemt til eget for-
brug, af den årsag efter en konkret vurdering vil kunne anses som værende
til eget forbrug for denne målgruppe.
Besiddelse af euforiserende stoffer i en såkaldt salgspose vil således ikke
isoleret set indebære, at besiddelsen skal anses som med henblik på videre-
overdragelse. Der vil fortsat altid skulle foretages en konkret vurdering af
de samlede omstændigheder i den enkelte sag, hvor det eksempelvis også
indgår, om den pågældende er i besiddelse af værktøj (vægt m.v.) til opvej-
ning af små mængder narkotika, et regnskab over gennemførte salg af eu-
foriserende stoffer eller eventuelt større kontantbeløb, der ikke står i rimeligt
forhold til den sigtedes indkomst. Politiet vil fortsat skulle strafforfølge til-
fælde, hvor der er rimelig begrundet tvivl om, hvorvidt stofferne besiddes
med henblik på videreoverdragelse.
Det er, som i øvrige straffesager, anklagemyndigheden, som skal løfte be-
visbyrden for, at der er tale om besiddelse med henblik på videreoverdra-
gelse, hvis dette er formodningen efter politiets efterforskning og oplysning
af sagen.
Efter det foreslåede
stk. 2, nr. 1,
strafforfølges besiddelse af euforiserende
stoffer til eget forbrug ikke, hvis den pågældende er fyldt 18 år, besiddelsen
af stoffet er udslag af en stærk afhængighed som følge af et længere og ved-
varende misbrug af hårde euforiserende stoffer, og den pågældende befinder
Side 24/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
sig i eller i umiddelbar nærhed af et stofindtagelsesrum, hvis besiddelsen
sker med henblik på indtagelse i stofindtagelsesrummet.
Med den foreslåede bestemmelse lægges der op til at skabe et klart rets-
grundlag for de personer med stærk stofafhængighed, der anvender stofind-
tagelsesrummene, og for myndighederne, så der ikke kan være tvivl om, at
personer omfattet af den foreslåede bestemmelse ikke vil skulle strafforføl-
ges, når de befinder sig i eller i nærheden af et stofindtagelsesrum, og de
besidder stoffer til eget forbrug med henblik på indtagelse i stofindtagelses-
rummet.
Efter det foreslåede stk. 2, nr. 1, vil det være en betingelse, at stoffet besid-
des med henblik på indtagelse i stofindtagelsesrummet. Det indebærer, at
der fortsat vil skulle ske strafforfølgning i tilfælde, hvor besiddelsen ikke
sker med henblik på indtagelse i stofindtagelsesrummet, eksempelvis hvis
indtagelsen sker i de tilstødende gader til stofindtagelsesrummet.
Efter det foreslåede
stk. 2, nr. 2,
strafforfølges besiddelse af euforiserende
stoffer til eget forbrug ikke, hvis den pågældende er fyldt 18 år, besiddelsen
af stoffet er udslag af en stærk afhængighed som følge af et længere og ved-
varende misbrug af hårde euforiserende stoffer, og den pågældende er på
vej til et stofindtagelsesrum med henblik på indtagelse af stoffet.
Med den foreslåede bestemmelse vil der således ske en udvidelse af områ-
det, hvor der ikke skal ske strafforfølgning, da den foreslåede bestemmelse
også vil gælde uden for de angivne områder, hvis den pågældende er på vej
til et stofindtagelsesrum, hvor stoffet må indtages. I skønnet af, hvorvidt den
pågældende er på vej til et stofindtagelsesrum, kan eksempelvis inddrages,
om den pågældende er kendt bruger af et stofindtagelsesrum, og hvor langt
der er til rummet. Besiddelsen i nattelivet, f.eks. på barer, diskoteker e.l., vil
som udgangspunkt tilsige, at den pågældende ikke kan anses som værende
på vej til et stofindtagelsesrum med henblik på indtagelse af stofferne. Er
der rimelig begrundet tvivl om, hvorvidt en person i målgruppen er på vej
til et stofindtagelsesrum, forudsættes det, at tvivlen kommer den pågæl-
dende til gode, og at politiet i sådanne tilfælde således som udgangspunkt
undlader at strafforfølge forholdet.
Det vil være overladt til et politifagligt skøn, om den pågældende er omfattet
af bestemmelsen. Skønnet vil skulle foretages på stedet, idet den pågæl-
dende vil være på vej til et stofindtagelsesrum for at indtage stofferne. Poli-
Side 25/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
tiet har i almindelighed et godt kendskab til den gruppe af personer, der an-
vender stofindtagelsesrummene.
For de tilfælde, hvor politiet efterfølgende konstaterer, at der er beslaglagt
euforiserende stoffer hos en person omfattet af den foreslåede bestemmelse,
vil stofferne ikke skulle tilbageleveres, idet der er tale om euforiserende
stoffer, hvis besiddelse er ulovlig til andre end medicinske og videnskabe-
lige formål.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 3
i § 3 b, hvorefter politidirektøren eller
den, som denne bemyndiger hertil, udpeger det område, hvor stk. 2, nr. 1,
finder anvendelse. Beslutningen skal offentliggøres og indeholde en angi-
velse af området.
Den nærmere fastlæggelse af området vil bero på en konkret vurdering af
bl.a. de geografiske forhold på stedet. Det forudsættes, at området som mini-
mum omfatter (en del af) gaden, hvor stofindtagelsesrummet er beliggende,
og de umiddelbart tilstødende gader, herunder indfaldsveje, der leder til ga-
den, hvor stofindtagelsesrummet ligger.
Det forudsættes, at politiet inddrager kommunen i beslutningen om den geo-
grafiske afgrænsning af området.
En beslutning om at udpege det område, hvor stk. 2 finder anvendelse, vil
skulle rettes mod et afgrænset geografisk område, hvortil der som udgangs-
punkt vil være almindelig adgang. Dette udpegede område for umiddelbar
nærhed til stofindtagelsesrummet vil således ikke være rettet mod en enkelt
borger eller en bestemt flerhed af borgere, men derimod en ubestemt og
vekslende flerhed af borgere. Udpegningen af området for umiddelbar nær-
hed til stofindtagelsesrummet må således karakteriseres som en generel for-
valtningsakt (i modsætning til en konkret forvaltningsakt). Politiets beslut-
ninger om at udpege området vil dermed ikke være omfattet af de bestem-
melser i forvaltningsloven, der vedrører partsbeføjelser, herunder partshø-
ring, partsaktindsigt og begrundelse, og som alene finder anvendelse i for-
hold til konkrete forvaltningsakter, medmindre der undtagelsesvist er grund-
lag for at antage, at enkelte bliver så individuelt berørt af et udpeget område
for umiddelbar nærhed til stofindtagelsesrummet, at de bør tillægges parts-
beføjelser. En beslutning om udpegning af et område for umiddelbar nærhed
til stofindtagelsesrummet skal i øvrigt træffes under iagttagelse af de almin-
delige forvaltningsretlige principper, herunder proportionalitet og saglig-
hed.
Side 26/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
Beslutningen vil skulle offentliggøres, så den er tilgængelig for offentlighe-
den, herunder brugerne af stofindtagelsesrummet. Det vil eksempelvis
kunne ske på politikredsens hjemmeside.
Det er hensigten, at udpegningen skal sikre ensartethed i politiets håndhæ-
velse, da det vil være tydeligere for personer med stofmisbrug og politiet,
hvornår den pågældende befinder sig i eller i umiddelbar nærhed af et sto-
findtagelsesrum, så politiet skal undlade at strafforfølge den pågældende,
hvis betingelserne i det foreslåede stk. 2, nr. 1, er opfyldt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 og 2.2.3 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til § 2
Det foreslås med
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Det foreslås i
stk. 2,
at regler udstedt i medfør af § 3 b, stk. 2, i lov om
euforiserende stoffer forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af reg-
ler udstedt i medfør af § 3 b, stk. 4, i lov om euforiserende stoffer, jf. denne
lovs § 1, nr. 4.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved kon-
gelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Færøerne med de æn-
dringer, som de færøske forhold tilsiger.
For Grønland er den regelfastsættende myndighed på sundhedsområdet
overgået til Hjemmestyret, jf. lov nr. 369 af 6. juni 1991 om sundhedsvæse-
net i Grønland.
Side 27/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om euforiserende stoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1334 af 9.
december 2019, foretages følgende
ændringer:
§ 3.
Overtrædelse af denne lov
eller de i medfør af den udfærdi-
gede forskrifter straffes med bøde
eller fængsel indtil 2 år. Ved udmå-
ling af straffen, herunder ved fast-
sættelse af bøder, skal der lægges
vægt på skadevirkningerne af de
pågældende stoffer. Advarsel kan i
1.
§ 3, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves.
almindelighed ikke meddeles, med-
mindre sociale forhold taler for at
meddele en advarsel og besiddelsen
af stoffet er udslag af en stærk af-
hængighed som følge af et længere
og vedvarende misbrug af euforise-
rende stoffer. På samme måde
straffes den, der ved meddelelse af
urigtige eller vildledende oplysnin-
ger eller ved svigagtig fortielse op-
når eller søger at opnå tilladelse i
henhold til loven eller forskrifterne,
eller som handler i strid med vilkår
for en given tilladelse. På samme
måde straffes endvidere den, der
ved henvendelse om en recept eller
rekvisition på et af de i § 2 eller § 2
a, jf. § 2, omhandlede stoffer eller
om anden ordination af stoffet giver
Side 28/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
urigtig skriftlig oplysning om sit
navn, sin bopæl eller sin stilling.
Stk. 2 og 3.
---
2.
I
§ 3
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Tiltalefrafald skal med-
deles for besiddelse af euforise-
rende stoffer til eget forbrug, når
sociale forhold taler herfor, og be-
siddelsen af stoffet er udslag af en
stærk afhængighed som følge af et
længere og vedvarende misbrug af
hårde euforiserende stoffer. Det
gælder også i gentagelsestilfælde.«
§ 3 b.
Sundheds- og ældremini-
steren kan efter ansøgning fra en
kommunalbestyrelse meddele kon-
krete tilladelser til oprettelse og
drift af kommunale stofindtagelses-
rum og stofindtagelsesrum drevet
af selvejende institutioner med
driftsoverenskomst med kommu-
nen for personer på 18 år eller der-
over med en stærk afhængighed
som følge af et længere og vedva-
3.
I
§ 3 b, stk. 1,
indsættes efter
rende misbrug af euforiserende »misbrug af«: »hårde«.
stoffer.
Stk. 2.
---
4.
I
§ 3 b
indsættes efter stk. 1 som
nye stykker:
»Stk. 2.
Besiddelse af euforise-
rende stoffer til eget forbrug straf-
forfølges ikke, hvis den pågæl-
dende er fyldt 18 år, besiddelsen af
stoffet er udslag af en stærk afhæn-
gighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af hårde eu-
foriserende stoffer, og den pågæl-
dende
Side 29/30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, fra justitsministeren
1) befinder sig i eller i umiddel-
bar nærhed af et stofindta-
gelsesrum, hvis besiddelsen
sker med henblik på indta-
gelse i stofindtagelsesrum-
met, eller
2) er på vej til et stofindtagel-
sesrum med henblik på ind-
tagelse af stoffet.
Stk. 3.
Politidirektøren, eller
den, som denne bemyndiger hertil,
udpeger det område, hvor stk. 2, nr.
1, finder anvendelse. Beslutningen
skal offentliggøres og indeholde en
angivelse af området.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
Side 30/30