Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 137
Offentligt
2823270_0001.png
UDKAST
Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del - Bilag 137
Offentligt
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. januar 2024
Strafferetskontoret
Anne Plass Zachhau
2023-06557
3095235
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i
straffesager)
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1655 af 25. december 2022, som
ændret ved § 344 i lov nr. 718 af 13. juni 2023, § 2 i lov nr. 741 af 13. juni
2023 og § 31 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 724, stk. 2,
ændres »2 måneder« til: »4 måneder«.
2.
I
overskriften
til kapitel 93 a indsættes efter »forfølgning«: »m.v.«
3.
I
§ 1018 h
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Efter reglerne i dette kapitel behandles på begæring endvidere
erstatningskrav, der på grundlag af dansk rets almindelige erstatningsregler
rejses af den forurettede i sager om overtrædelse af straffelovens § 210, §
216, § 222, stk. 2, § 223, stk. 1, eller § 225, jf. § 216, § 222, stk. 2, eller §
223, stk. 1, som følge af, at
1) forurettede ikke har haft tilstrækkelig mulighed for at klage over en
afgørelse om påtaleopgivelse,
2) forurettedes klage over en afgørelse om påtaleopgivelse ikke er blevet
behandlet inden fristen i § 724, stk. 2, eller
3) en afgørelse om omgørelse af påtaleopgivelse ikke er blevet meddelt den,
der har været sigtet, inden fristen i § 724, stk. 2.«
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
UDKAST
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på afgørelser om påtaleopgivelser
og tiltalefrafald, der er truffet før lovens ikrafttræden. For sådanne
afgørelser finder de hidtil gældende regler anvendelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning ................................................................................................4
2. Lovforslagets hovedpunkter .....................................................................5
2.1. Forlængelse af omgørelsesfristen for afgørelser om påtaleopgivelse
og tiltalefrafald .........................................................................................5
2.1.1. Gældende ret ..................................................................................5
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning ............5
2.2. Udvidelse af ordningen om forenklet proces for behandling af visse
erstatningskrav .........................................................................................6
2.2.1. Gældende ret ..................................................................................6
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning ............9
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige ....................................................................................................10
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. ....11
5. Administrative konsekvenser for borgerne ............................................11
6. Klimamæssige konsekvenser .................................................................11
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser ...................................................11
8. Forholdet til EU-retten ...........................................................................11
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.............................................11
10. Sammenfattende skema ........................................................................12
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
UDKAST
1. Indledning
Der har over de seneste år været eksempler på sager vedrørende omgørelse
af påtaleopgivelser, hvor fejl hos politiet eller anklagemyndigheden har ført
til, at sagerne ikke kunne forfølges yderligere.
Tryghed, tillid og retfærdighed er fundamentet for et velfungerende
retssystem. Det giver skår i tilliden til myndighederne, når der sker alvorlige
fejl hos politiet og anklagemyndigheden.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og
Alternativet indgik den 20. september 2023 en aftale om initiativer
vedrørende omgørelsesfristen i straffesager.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at partierne er enige om at forlænge
omgørelsesfristen fra de nuværende 2 måneder til 4 måneder.
Desuden fremgår det af aftalen, at partierne er enige om at udvide
anvendelsesområdet for retsplejelovens § 1018 h, så forurettede i
straffesager om voldtægt, overgreb på børn eller andet seksuelt forhold end
samleje fremover kan få et krav om erstatning eller godtgørelse i anledning
af fejl hos politiet eller anklagemyndigheden vedrørende omgørelsesfristen
behandlet efter den forenklede proces i retsplejelovens kapitel 93 a.
Det fremgår endvidere af aftalen, at partierne er enige om, at
Justitsministeriet inden udgangen af februar 2024 skal udarbejde et
beslutningsgrundlag, som skal fremlægges for aftalepartierne, hvor fordele
og ulemper ved indførelse af en særlig godtgørelsesordning for fejl hos
politiet eller anklagemyndigheden vedrørende omgørelsesfristen i
straffesager skitseres.
Endelig fremgår det, at partierne noterer sig, at politiet og
anklagemyndigheden har iværksat en række tiltag med henblik på at
mindske risikoen for fejl i sager vedrørende omgørelsesfristen.
Lovforslaget har til formål at gennemføre de dele af aftalen, som kræver
lovændringer. Lovforslaget indeholder på den baggrund en forlængelse af
omgørelsesfristen i retsplejelovens § 724, stk. 2, fra 2 måneder til 4
måneder. Derudover indeholder lovforslaget en ændring af retsplejelovens
§ 1018 h, så erstatningskrav vedrørende omgørelsesfristen, der på grundlag
4
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
UDKAST
af dansk rets almindelige erstatningsregler rejses af den forurettede i sager
om bl.a. voldtægt, overgreb på børn eller andet seksuelt forhold end samleje,
i visse tilfælde vil kunne behandles efter den forenklede proces i
retsplejelovens kapitel 93 a. Der vil være tale om en processuel regel, som
vil gøre det lettere for forurettede at få taget stilling til
erstatningsspørgsmålet, men som ikke vil indebære ændringer af reglerne
om selve retten til erstatning.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af omgørelsesfristen for afgørelser om påtaleopgivelse
og tiltalefrafald
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af retsplejelovens § 724, stk. 1, at ved afgørelse om
påtaleopgivelse eller tiltalefrafald underrettes sigtede, forurettede eller, hvis
forurettede er afgået ved døden, forurettedes nære pårørende.
Det følger endvidere af retsplejelovens § 724, stk. 1, jf. § 102, stk. 1,
sammenholdt med § 101, stk. 2, at forurettede kan klage over en afgørelse
om påtaleopgivelse, og at fristen for at klage er 4 uger efter, at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen. Fremkommer klagen efter udløbet af denne
frist, skal den behandles, hvis fristoverskridelsen må anses som
undskyldelig.
Det følger af retsplejelovens § 724, stk. 2, at hvis der er truffet afgørelse om
påtaleopgivelse eller tiltalefrafald, kan strafforfølgning mod den, der har
været sigtet, kun fortsættes efter den overordnede anklagemyndigheds
bestemmelse, hvis afgørelse herom er meddelt den pågældende med Digital
Post eller med anbefalet brev inden 2 måneder fra afgørelsen om
påtaleopgivelse eller tiltalefrafald, medmindre sigtedes forhold har hindret
rettidig meddelelse, eller betingelserne for genoptagelse efter
retsplejelovens § 975 (f.eks. nye væsentlige beviser) er til stede.
Hvis omgørelsesfristen er udløbet, og der ikke er grundlag for at genoptage
sagen, er det ikke muligt for politiet og anklagemyndigheden at forfølge
sagen yderligere.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Partierne bag aftalen om initiativer vedrørende omgørelsesfristen er enige
om at forlænge omgørelsesfristen for påtaleopgivelser i straffesager fra de
nuværende 2 måneder til 4 måneder.
5
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
UDKAST
En forlængelse af omgørelsesfristen fra de nuværende 2 måneder til 4
måneder vil give myndighederne mere tid til at behandle klager over
afgørelser om påtaleopgivelser og til at rette eventuelle fejl, der ellers ville
have medført, at sagen ikke kunne forfølges yderligere, f.eks. at der ikke er
givet meddelelse om en afgørelse om omgørelse til den, der har været sigtet.
Derudover vil en forlængelse af omgørelsesfristen medføre, at
myndighederne i længere tid vil kunne behandle klager, der modtages efter
klagefristens udløb, hvor fristoverskridelsen må anses for undskyldelig. Det
bemærkes, at en forlængelse af fristen dog ikke vil forhindre, at der kan ske
sagsbehandlingsfejl.
Justitsministeriet finder det desuden hensigtsmæssigt, at omgørelsesfristen
for afgørelser om påtaleopgivelse og afgørelser om tiltalefrafald forbliver
ens.
Forlængelsen af omgørelsesfristen er baseret på en afvejning mellem
hensynet til den sigtede, hensynet til den forurettede og samfundets interesse
i at sikre, at der sker retsforfølgelse, når der er grundlag for det.
Forlængelsen vil indebære en forringelse af den sigtedes retsstilling, da den
pågældende først efter 4 måneder vil få sikkerhed for, at den overordnede
anklagemyndighed ikke omgør afgørelsen. Det bemærkes, at den sigtede –
som det er tilfældet i dag – ved en afgørelse om påtaleopgivelse eller
tiltalefrafald underrettes om omgørelsesfristen.
Det foreslås på baggrund af ovenstående, at omgørelsesfristen i
retsplejelovens § 724, stk. 2, forlænges fra 2 måneder til 4 måneder.
2.2. Udvidelse af ordningen om forenklet proces for behandling af visse
erstatningskrav
2.2.1. Gældende ret
Som beskrevet i pkt. 2.1.1 følger det af retsplejeloven, at forurettede skal
underrettes om en afgørelse om påtaleopgivelse, samt at klagefristen for
sådanne afgørelser som udgangspunkt er 4 uger efter, at forurettede har fået
meddelelse om afgørelsen. Fristen for at omgøre en afgørelse om
påtaleopgivelse er som udgangspunkt 2 måneder fra afgørelsens dato.
Retsplejelovens kapitel 93 a indeholder regler om erstatning i anledning af
strafferetlig forfølgning. §§ 1018 a-1018 d indeholder materielle
erstatningsregler, hvorefter der i visse tilfælde gives erstatning.
6
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
UDKAST
Den, der har været anholdt eller varetægtsfængslet som led i en strafferetlig
forfølgning, har eksempelvis krav på erstatning, hvis påtale opgives, eller
tiltalte frifindes, uden at dette er begrundet i, at tiltalte findes utilregnelig.
Erstatning ydes i så fald for økonomisk skade samt for lidelse, tort, ulempe
og forstyrrelse eller ødelæggelse af stilling og forhold. Erstatning kan
nedsættes eller nægtes, hvis sigtede selv har givet anledning til
foranstaltningerne.
Retsplejelovens §§ 1018 e og 1018 f indeholder regler om processen for
behandling af erstatningskrav omfattet af kapitlet. Det følger således af
retsplejelovens § 1018 e, stk. 1, 1. pkt., at det er statsadvokaten, der træffer
afgørelse vedrørende krav om erstatning i medfør af kapitel 93 a. Klager
over afgørelser truffet af statsadvokaterne vedrørende krav om erstatning
behandles af Rigsadvokaten, jf. § 1018 e, stk. 3.
Imødekommes erstatningskravet ikke ved en afgørelse truffet af
Rigsadvokaten, kan den erstatningssøgende inden to måneder efter
meddelelse om afslaget begære kravet indbragt for den byret, som har
pådømt straffesagen, jf. § 1018 f, stk. 1. Sagen indbringes herefter for retten
af vedkommende statsadvokat. Har straffesagen ikke været pådømt,
indbringer statsadvokaten sagen i den retskreds, hvori den pågældende
foranstaltning er besluttet, eller ved den erstatningssøgendes hjemting.
Erstatningssagen behandles i strafferetsplejens former, jf. § 1018 f, stk. 3.
Dette indebærer bl.a., at det er statsadvokaten, der forelægger sagen for
retten, og at anke af byrettens afgørelse skal ske efter de straffeprocessuelle
regler. Det er dog den erstatningssøgende, der har bevisbyrden for, at den
pågældende har krav på erstatning.
Efter § 1018 f, stk. 2, beskikkes der en advokat for den erstatningssøgende
på dennes begæring. De regler, der er fastsat for forsvarere, finder
anvendelse for den beskikkede advokat. Hvis anklagemyndigheden
frifindes, vil den erstatningssøgende som udgangspunkt skulle betale sagens
omkostninger, herunder salær til en beskikket advokat.
Det følger af § 1018 h, at erstatningskrav, der på grundlag af dansk rets
almindelige erstatningsregler rejses af sigtede, domfældte eller andre i
anledning af strafferetlig forfølgning, på begæring behandles efter reglerne
kapitel 93 a.
Bestemmelsen omfatter erstatningskrav, der rejses på grundlag af dansk rets
almindelige erstatningsregler. Efter dansk rets almindelige principper om
7
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
UDKAST
erstatning uden for kontrakt kan den, der som følge af en andens handlinger
eller undladelser er blevet udsat for skade og derved har lidt et økonomisk
tab, rette et erstatningskrav mod den, der har forvoldt skaden. Det gælder
også i situationer, hvor en eventuel skade er forvoldt af en offentlig
myndighed.
Det er en forudsætning for at ifalde erstatningsansvar, at det fornødne
ansvarsgrundlag er til stede. Dansk rets almindelige ansvarsgrundlag er
culpa. Det vil sige, at der indtræder ansvar for skade, som er forvoldt ved
forsætlig eller uagtsom adfærd. Skadevolderen skal således have handlet i
strid med almindelige adfærdsnormer, og dette skal kunne bebrejdes
vedkommende.
Udover at der skal foreligge et ansvarsgrundlag, er erstatningsansvar
betinget af, at der er årsagssammenhæng (kausalitet) mellem den indtrådte
skade
og det ansvarspådragende forhold. Den skadevoldende handling skal være
årsag til skadens indtræden.
Herudover forudsætter et erstatningsansvar, at skaden er en påregnelig
(adækvat) følge af den skadevoldende handling. Skader, der er helt atypiske
og tilfældige i forhold til den risiko, som blev fremkaldt ved den
skadevoldende
handling, falder normalt uden for erstatningspligten.
Der er herudover i visse tilfælde mulighed for at få godtgørelse for ikke-
økonomisk skade.
Som eksempel kan nævnes erstatningsansvarslovens § 26, stk. 1, hvorefter
den, der er ansvarlig for en retsstridig krænkelse af en andens frihed, fred,
ære eller person, skal betale den forurettede godtgørelse for tort.
Ved ”tort” forstås i almindelighed en krænkelse, der er egnet til at påvirke
skadelidtes selv- og æresfølelse, det vil sige en persons opfattelse af eget
værd og omdømme. Eksempler fra retspraksis på typetilfælde, der berettiger
til tortgodtgørelse, er bl.a. frihedsberøvelse, krænkelse af privatlivets fred,
voldtægt eller andre seksuelle krænkelser. Det er efter
erstatningsansvarslovens § 26, stk. 1, en forudsætning, at der er tale om en
retsstridig krænkelse. Dette indebærer, at der foreligger en culpøs krænkelse
af en vis grovhed. Det er ikke en betingelse, at krænkelsen er strafbar, men
8
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
UDKAST
betingelsen om en culpøs krænkelse af en vis grovhed vil normalt være
opfyldt i de tilfælde, hvor der foreligger en strafbar krænkelse.
Retsplejelovens § 1018 h er en procesregel, som indeholder en forenklet
adgang til at fremsætte et erstatningskrav og til efter anmodning at få
anklagemyndigheden til at indbringe et eventuelt afslag for domstolene, der
som udgangspunkt behandler sagen i strafferetsplejens former.
Retsplejelovens § 1018 h er afgrænset til erstatningskrav, der rejses i
anledning af strafferetlig forfølgning. Rigsadvokaten har i en konkret sag
truffet afgørelse om, at retsplejelovens § 1018 h ikke omfatter forurettedes
erstatningskrav som følge af, at en omgørelse af en påtaleopgivelse ikke var
blevet meddelt den, der havde været sigtet, inden fristen i retsplejelovens §
724, stk. 2.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Partierne bag aftalen om initiativer vedrørende omgørelsesfristen er enige
om at udvide anvendelsesområdet for retsplejelovens § 1018 h, så
forurettede i straffesager om voldtægt, overgreb på børn eller andet seksuelt
forhold end samleje fremover kan få et krav om erstatning eller godtgørelse
i anledning af fejl hos politiet eller anklagemyndigheden vedrørende
omgørelsesfristen behandlet efter den forenklede proces i retsplejelovens
kapitel 93 a om erstatning i anledning af strafferetlig forfølgning.
Det er Justitsministeriets vurdering, at sådan en udvidelse af
anvendelsesområdet for retsplejelovens § 1018 h vil gøre det lettere for
forurettede at få behandlet sager om erstatningskrav, der rejses af
forurettede, i anledning af fejl hos politiet eller anklagemyndigheden
vedrørende omgørelsesfristen. Det bemærkes, at bestemmelsen ikke vil give
en bedre ret til erstatning end efter de gældende regler. Det bemærkes
endvidere, at anklagemyndigheden ikke er bekendt med, at der findes
eksempler på sager, hvor der er tilkendt erstatning på baggrund af fejl hos
politiet eller anklagemyndigheden vedrørende omgørelsesfristen i lignende
sager.
Det foreslås på den baggrund, at muligheden for at få erstatningskrav
behandlet efter den forenklede proces i retsplejelovens kapitel 93 a udvides.
Efter den foreslåede ordning vil erstatningskrav, der rejses på grundlag af
dansk rets almindelige erstatningsregler, kunne behandles efter den
forenklede proces, når de rejses af den forurettede i sager om overtrædelse
9
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
UDKAST
af § 210 (incest), § 216 (voldtægt), § 222, stk. 2 (samleje med person under
15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed), § 223, stk. 1
(samleje m.v. med en person under 18 år, der er stedbarn, plejebarn eller
betroet den pågældende til undervisning eller opdragelse), eller § 225, jf. §
216, § 222, stk. 2, eller § 223, stk. 1 (overtrædelse af de nævnte
bestemmelser ved andet seksuelt forhold end samleje), som følge af, at
forurettede ikke har haft tilstrækkelig mulighed for at klage over en
afgørelse om påtaleopgivelse, at forurettedes klage over en afgørelse om
påtaleopgivelse ikke er blevet behandlet inden omgørelsesfristen, eller at en
afgørelse om omgørelse af påtaleopgivelse ikke er blevet meddelt den, der
har været sigtet, inden omgørelsesfristen.
Behandling af erstatningskrav efter den forenklede proces i retsplejelovens
kapitel 93 a vil medføre, at kravet vil kunne blive behandlet af
anklagemyndigheden, og at anklagemyndigheden efter anmodning vil
indbringe et eventuelt afslag for retten, der som udgangspunkt vil behandle
sagen i strafferetsplejens former. Det betyder bl.a., at det er statsadvokaten,
der tager sig af de praktiske foranstaltninger i forbindelse med sagens
oversendelse, og at statsadvokaten forelægger sagen for retten.
Den foreslåede bestemmelse vil således gøre adgangen til at få taget stilling
til et krav om erstatning mindre byrdefuld for den forurettede, men den vil
ikke give en bedre ret til erstatning end efter de gældende regler.
Det vil fortsat bero på dansk rets almindelige erstatningsregler, om den
forurettede i det konkrete tilfælde har ret til erstatning.
Det bemærkes i den forbindelse, at formuleringen om, at kravet rejses »som
følge af« de situationer, der er nævnt i nr. 1-3 ikke vil have betydning for
vurderingen af ansvarsgrundlaget. Det vil således fortsat bero på en
vurdering efter dansk rets almindelige erstatningsregler, om politiet eller
anklagemyndigheden har handlet ansvarspådragende i den konkrete
situation, og om der i øvrigt er grundlag for erstatning.
Den foreslåede udvidelse af bestemmelsen vil ikke i øvrigt indebære
ændringer i anvendelsesområdet for retsplejelovens § 1018 h. Forslaget vil
desuden ikke afskære forurettede fra at rejse krav om erstatning efter dansk
rets almindelige erstatningsregler uden for den forenklede proces i
retsplejelovens kapitel 93 a.
10
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
UDKAST
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede udvidelse af ordningen om forenklet proces for behandling
af visse erstatningskrav forventes at medføre begrænsede negative
økonomiske konsekvenser for anklagemyndigheden som følge af et
forventet begrænset yderligere antal sager. De økonomiske konsekvenser vil
kunne håndteres inden for de eksisterende rammer.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser for staten.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller implementeringskonsekvenser for
kommuner og regioner.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være
relevant for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget om udvidelse af ordningen om forenklet proces for behandling af
visse erstatningskrav vurderes at medføre positive administrative
konsekvenser for borgerne, da adgangen til at få taget stilling til et krav om
erstatning vil være mindre byrdefuld for den forurettede i de omfattede
sager.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 10. januar 2024 til den 7.
februar 2024 (28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
11
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
2823270_0012.png
UDKAST
Østre Landsret, Vestre Landsret, Samtlige byretter, Advokatnævnet,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International, Center for
Voldsramte, Danner, Dansk Kvindesamfund, Dansk Psykolog Forening,
Dansk
Socialrådgiverforening,
Danske
Advokater,
Danske
Familieadvokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Dialog mod
vold, Digitalt Ansvar, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Hjælp Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
Kvinderådet, Kvinfo, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet),
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen for Voldsramte
Kvinder,
Landsforeningen
KRIM,
Landsorganisationen
af
Kvindekrisecentre (LOKK), Lev uden Vold, Offerrådgivningerne i
Danmark, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Røde Kors, Syddansk
Universitet (Juridisk Institut), Aalborg Universitet (Juridisk Institut) og
Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Udvidelsen af ordningen om
forenklet proces for behandling af
visse erstatningskrav forventes at
medføre
begrænsede
negative
økonomiske
konsekvenser
for
anklagemyndigheden som følge af et
forventet begrænset yderligere antal
sager.
Ingen.
Implementerings Ingen.
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen.
Ingen.
12
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
2823270_0013.png
UDKAST
Administrative Udvidelsen af ordningen om forenklet Ingen.
konsekvenser for proces for behandling af visse
borgerne
erstatningskrav vurderes at medføre
positive administrative konsekvenser
for borgerne.
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Miljø-
og Ingen.
naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
fem principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering
(der i relevant
omfang
også
gælder
ved
implementering
af
ikke
erhvervsrettet
EU-regulering)
(sæt X)
Ja
Nej
X
13
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af retsplejelovens § 724, stk. 2, at hvis der er truffet afgørelse om
påtaleopgivelse eller tiltalefrafald, kan strafforfølgning mod den, der har
været sigtet, kun fortsættes efter den overordnede anklagemyndigheds
bestemmelse, hvis afgørelse herom er meddelt den pågældende med Digital
Post eller med anbefalet brev inden 2 måneder fra afgørelsen om
påtaleopgivelse eller tiltalefrafald, medmindre sigtedes forhold har hindret
rettidig meddelelse, eller betingelserne for genoptagelse efter
retsplejelovens § 975 (f.eks. nye væsentlige beviser) er til stede.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i
§ 724, stk. 2,
at »2 måneder« ændres til »4 måneder«.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at en omgørelse af en afgørelse
om påtaleopgivelse eller tiltalefrafald fremover vil kunne meddeles den
sigtede inden 4 måneder fra afgørelsens dato. Fristen vil som hidtil blive
forlænget, hvis sigtedes forhold har hindret rettidig meddelelse.
Til nr. 2
Retsplejelovens kapitel 93 a indeholder regler om erstatning i anledning af
strafferetlig forfølgning.
Det foreslås, at der i
overskriften
til kapitel 93 a efter »forfølgning«
indsættes: »m.v.«
Den foreslåede ændring vil medføre, at det vil fremgå af kapiteloverskriften,
at kapitlet ikke vil være afgrænset til erstatning i anledning af strafferetlig
forfølgning.
Ændringen skal ses i sammenhæng med § 1, nr. 3, hvor det foreslås at
indsætte en ny bestemmelse i kapitel 93 a, hvorefter erstatningskrav
vedrørende omgørelsesfristen, der på grundlag af dansk rets almindelige
14
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
UDKAST
erstatningsregler rejses af den forurettede, i visse tilfælde vil kunne
behandles efter den forenklede proces i kapitel 93 a.
Til nr. 3
Det følger af retsplejelovens § 1018 h, at erstatningskrav, der på grundlag
af dansk rets almindelige erstatningsregler rejses af sigtede, domfældte eller
andre i anledning af strafferetlig forfølgning, på begæring behandles efter
reglerne i retsplejelovens kapitel 93 a.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
§ 1018 h, stk. 2.
Efter den foreslåede
bestemmelse behandles efter reglerne i retsplejelovens kapitel 93 a på
begæring endvidere erstatningskrav, der på grundlag af dansk rets
almindelige erstatningsregler rejses af den forurettede i sager om
overtrædelse af straffelovens § 210 (incest), § 216 (voldtægt), § 222, stk. 2
(samleje med person under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk
overlegenhed), § 223, stk. 1 (samleje m.v. med en person under 18 år, der
er stedbarn, plejebarn eller betroet den pågældende til undervisning eller
opdragelse), eller § 225, jf. § 216, § 222, stk. 2, eller § 223, stk. 1
(overtrædelse af de nævnte bestemmelser ved andet seksuelt forhold end
samleje), i de tilfælde, der er nævnt i de foreslåede nr. 1-3.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at forurettede i sager om
overtrædelse af de nævnte bestemmelser i de tilfælde, der er nævnt i nr. 1-
3, vil kunne få erstatningskrav, der rejses på baggrund af dansk rets
almindelige erstatningsregler, behandlet efter den forenklede proces i
retsplejelovens kapitel 93 a.
Sådanne erstatningskrav vil således kunne blive behandlet af
anklagemyndigheden, jf. retsplejelovens § 1018 e. Hvis et erstatningskrav
ikke imødekommes, vil den erstatningssøgende desuden kunne anmode
anklagemyndigheden om at indbringe kravet for retten, der som
udgangspunkt vil behandle sagen i strafferetsplejens former, jf. § 1018 f.
Det vil fortsat bero på dansk rets almindelige erstatningsregler, om den
forurettede i det konkrete tilfælde har ret til erstatning.
15
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
UDKAST
Det bemærkes i den forbindelse, at formuleringen om, at kravet rejses »som
følge af« de situationer, der er nævnt i nr. 1-3, ikke vil have betydning for
vurderingen af ansvarsgrundlaget. Det vil således fortsat bero på en
vurdering efter dansk rets almindelige erstatningsregler, om politiet eller
anklagemyndigheden har handlet ansvarspådragende i den konkrete
situation, og om der i øvrigt er grundlag for erstatning.
Det forslåede nye stk. 2 i § 1018 h vil ikke indebære ændringer i
anvendelsesområdet for det gældende § 1018 h, stk. 1. Forslaget vil desuden
ikke afskære forurettede fra at rejse krav om erstatning efter dansk rets
almindelige erstatningsregler uden for den forenklede proces i
retsplejelovens kapitel 93 a.
Ifølge det foreslåede
§ 1018 h, stk. 2, nr. 1,
vil den udvidede adgang til at få
erstatningskrav behandlet efter den forenklede proces i retsplejelovens
kapitel 93 a finde anvendelse, hvis kravet rejses af forurettede som følge af,
at forurettede ikke har haft tilstrækkelig mulighed for at klage over en
afgørelse om påtaleopgivelse.
Den foreslåede bestemmelse vil som udgangspunkt omfatte tilfælde, hvor
forurettede ikke har haft 4 uger til at klage, jf. klagefristen i retsplejelovens
§ 102, stk. 1. Det vil indebære, at tilfælde, hvor forurettede ikke har fået
meddelelse om en afgørelse om påtaleopgivelse senest 4 uger inden fristen
i retsplejelovens § 724, stk. 2, som udgangspunkt vil være omfattet.
Bestemmelsen vil desuden som udgangspunkt omfatte tilfælde, hvor der
ikke er givet klagevejledning senest 4 uger inden fristen i § 724, stk. 2.
Forurettede vil dog efter omstændighederne kunne have haft tilstrækkelig
mulighed for at klage efter den foreslåede bestemmelse, selv om forurettede
har fået meddelelse om en afgørelse om påtaleopgivelse eller
klagevejledning senere end 4 uger inden fristen i § 724, stk. 2. Om det er
tilfældet vil bero på en konkret vurdering, hvor der bl.a. vil kunne lægges
vægt på sagens kompleksitet og hvor lang tid, der er forløbet mellem, at
forurettede fik meddelelse om afgørelsen samt klagevejledning, og udløbet
af fristen i § 724, stk. 2.
Det bemærkes dog, at forurettede altid vil have haft tilstrækkelig mulighed
for at klage efter den foreslåede bestemmelse, hvis forurettede har fået
meddelelse om en afgørelse om påtaleopgivelse og klagevejledning senest
16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
UDKAST
4 uger inden fristen i § 724, stk. 2, eller hvis forurettede faktisk har klaget
inden fristen i § 724, stk. 2.
Det vil ikke være en betingelse efter den foreslåede bestemmelse, at den
overordnede anklagemyndighed ville have omgjort afgørelsen om
påtaleopgivelse, hvis den forurettede havde klaget over den.
Omgørelsesfristen i retsplejelovens § 724, stk. 2, vil være 4 måneder fra den
dato, hvor der er truffet afgørelse om påtaleopgivelse, medmindre sigtedes
forhold har hindret rettidig meddelelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Ifølge det foreslåede
§ 1018 h, stk. 2, nr. 2,
vil den udvidede adgang til at få
erstatningskrav behandlet efter den forenklede proces i retsplejelovens
kapitel 93 a finde anvendelse, hvis kravet rejses af forurettede som følge af,
at forurettedes klage over en afgørelse om påtaleopgivelse ikke er blevet
behandlet inden fristen i § 724, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte tilfælde, hvor der ikke er truffet
endelig afgørelse i en sag angående den forurettedes klage over en afgørelse
om påtaleopgivelse inden omgørelsesfristen.
Det bemærkes, at det ikke vil være en forudsætning, at den overordnede
anklagemyndighed ville have omgjort afgørelsen om påtaleopgivelse, hvis
den forurettedes klage var blevet behandlet inden fristen i § 724, stk. 2.
Omgørelsesfristen i retsplejelovens § 724, stk. 2, vil være 4 måneder fra den
dato, hvor der er truffet afgørelse om påtaleopgivelse, medmindre sigtedes
forhold har hindret rettidig meddelelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Ifølge det foreslåede
§ 1018 h, stk. 2, nr. 3,
vil den udvidede adgang til at få
erstatningskrav behandlet efter den forenklede proces i retsplejelovens
kapitel 93 a finde anvendelse, hvis kravet rejses af forurettede som følge af,
at en afgørelse om omgørelse af påtaleopgivelse ikke er blevet meddelt den,
der har været sigtet, inden fristen i § 724, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte tilfælde, hvor der er truffet endelig
afgørelse om omgørelse af en afgørelse om påtaleopgivelse, men hvor denne
afgørelse ikke er blevet meddelt den, der har været sigtet, inden
omgørelsesfristen. Bestemmelsen vil omfatte tilfælde, hvor der ikke er sket
meddelelse af afgørelsen om omgørelse med Digital Post eller med
17
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Lovudkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (gennemførelse af aftale om initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager), fra justitsministeren
UDKAST
anbefalet brev, jf. retsplejelovens § 724, stk. 2. Det vil ikke være en
forudsætning, at den forurettede har klaget over afgørelsen om
påtaleopgivelse.
Omgørelsesfristen i retsplejelovens § 724, stk. 2, vil være 4 måneder fra den
dato, hvor der er truffet afgørelse om påtaleopgivelse, medmindre sigtedes
forhold har hindret rettidig meddelelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. juli 2024.
Den forenklede proces i retsplejelovens kapitel 93 a vil således finde
anvendelse for erstatningskrav, der begæres rejst efter det foreslåede § 1, nr.
3, fra og med den 1. juli 2024. Dette vil også gælde eventuelle
erstatningskrav, som måtte vedrøre forhold, som ligger forud for den 1. juli
2024. Dette vil dog ikke have betydning for, om kravet vil være forældet
efter de almindelige regler om forældelse.
Det foreslås i
stk. 2,
at § 1, nr. 1, ikke finder anvendelse på afgørelser om
påtaleopgivelser og tiltalefrafald, der er truffet før lovens ikrafttræden. For
sådanne afgørelser finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Den foreslåede overgangsbestemmelse vil medføre, at den gældende
omgørelsesfrist på 2 måneder vil gælde for afgørelser om påtaleopgivelser
og tiltalefrafald, der er truffet før den 1. juli 2024.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Færøerne og Grønland har egne retsplejelove, hvorfor loven ikke skal gælde
for disse landsdele.
18