ART20240001-TFK
TfK2024.1
Forvaltningsret 22.929.5
Det offentlige rum og det private rum
- Om politivirksomhed og vagtvirksomhed
♦ [VIDENSKABELIG] Gennem ændringer i vagtvirksomhedsloven i 2023 har kommunerne for en 3-årig forsøgsperiode fået adgang
til at ansætte såkaldte tryghedsvagter. De kommunale tryghedsvagter skal supplere politiets arbejde med at forebygge og afværge
fare for forstyrrelse af den offentlige orden i kommunen. Selv om ikke meget tyder på, at ordningen vil få nogen større effekt i praksis,
er den ikke desto mindre interessant ud fra en mere principiel synsvinkel. Det skyldes, at den sætter spørgsmålstegn ved det ellers
siden 1980'erne fast antagne dogme, at politiet som en skatteyderfinansieret offentlig myndighed har ansvaret for den offentlige orden
og sikkerhed, mens vagt- og sikkerhedsbranchens domæne er den private orden i den private sfære. Denne grænsedragning er imid-
lertid også blevet anfægtet gennem anden lovgivning i løbet af de senere år, således at private aktører nu på en række områder kan
operere i det rum, der førhen var politiets eksklusive domæne. På denne baggrund anbefales det at underkaste vagtvirksomhedsloven
med tilhørende bekendtgørelse et eftersyn.
Af professor emer. dr. phil. Henrik Stevnsborg, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet
Indledning
I juni måned 2023 blev der ændret i vagtvirksomhedsloven, således
at kommunerne i en 3-årig forsøgsperiode og for egen regning kan
ansætte såkaldte tryghedsvagter til at supplere politiets arbejde med
at forebygge og afværge fare for forstyrrelse af den offentlige orden
i kommunen.
1
Ændringen er kaldt frem af, at navnlig Gentofte Kommune gennem
længere tid – i protest over, hvad man oplevede som politiets
manglende indsats over for indbrudstyverier – gerne ville etablere
sit eget »Vægterkorps-Gentofte«.
2
Kommunen ønskede sig et korps
af vægtere lidt i stil med det kommunale politi, som Gentofte – og
de andre kommuner – havde i gamle dage, dvs. indtil 1938, da de
kommunale ordenspolitistyrker blev lagt sammen med det statslige
kriminalpoliti til dét rigspoliti, vi kender i dag.
3
Mere konkret var
det tanken i Gentofte at opstille en styrke, som kunne rykke ud i
patruljebil eller benytte droner for at stresse indbrudstyvene »f.eks.
ved at oplyse boligen/vejen, bruge megafon, tage fotos af indbrud-
styven og nummerpladen på en bil«.
4
Andre kommuner så gerne
et endnu mere muskuløst vagtværn, der fx kunne udskrive bøder
på stedet.
5
Forudsætningen var imidlertid, at der blev tilvejebragt et klart
hjemmelsgrundlag for denne form for kommunal vagtvirksomhed.
Et sådant var regering og folketing på den anden side ikke afvisende
over for at tilvejebringe, og i forbindelse med politiforliget 2021-
2023 blev aftaleparterne enige om at åbne op for en forsøgsordning.
Det understregedes dog, at ordningen »skal tage højde for eventu-
1
2
3
4
5
6
7
8
elle retssikkerhedsmæssige problemstillinger, ligesom det skal
sikres, at kommunen anvender godkendte vagt- og sikkerhedsfir-
maer eller godkendte kommunalt ansatte vagter«.
6
Planen var, at
regeringen i første halvdel af 2021 ville kunne fremlægge et udkast
til en lov om kommunale tryghedsvagter.
Men sådan gik det ikke. For lige så enige aftaleparterne var om
en forsøgsordning med tryghedsvagter, lige så uenige var de om,
hvilke beføjelser sådanne vagter skulle have. Det varede derfor to
år, før loven var forhandlet på plads, og resultatet blev beføjelser,
der er så stærkt beskåret i forhold til de kommunale ambitioner, at
Gentofte Kommune mistede interessen.
7
Ifølge den vedtagne lovs § 1 b kan tryghedsvagter »henstille til
personer, der forstyrrer den offentlige orden m.v. på steder, hvortil
der er almindelig adgang, at stoppe den forstyrrende adfærd m.v.
Efterkommes en henstilling ikke, kan tryghedsvagter tilkalde poli-
tiet«. Og ifølge § 1 b, stk. 2, kan tryghedsvagterne »i forbindelse
med deres virksomhed foretage foto- og videooptagelser af perso-
ner, der befinder sig på et sted, hvortil der er almindelig adgang,
med henblik på at dokumentere forstyrrelser af den offentlige orden
m.v. eller øvrige strafbare forhold«.
8
Der er med andre ord tale om, at vagterne er beføjet til at »henstil-
le«, og følges henstillingen ikke, må politiet tilkaldes. Derudover
kan vagterne anvende kamera; men de må overdrage billeddoku-
mentationen til politiet, såfremt der skal foretages videre sagsbe-
handling.
L 2023 715 af 13. juni 2023 om ændring af lov om vagtvirksomhed. Jf. LBKG 2016 112 af 11. januar 2016 af lov om vagtvirksomhed.
Fx Jens Rebendorff, Blå blink, droner og schæferhunde – Gentofte vil have eget vagtværn, Berlingske 26. juli 2019, jf. https://www.berlingske.dk/ho-
vedstaden/blaa-blink-droner-og-schaeferhunde-gentofte-vil-have-eget-vagtvaern
Fx Henrik Stevnsborg, Politi 1682-2007, 2010, kap. 6 Rigspolitiet.
Gentofte Kommune, referat af møde i kommunalbestyrelsen 26. september 2022, jf. https://gentofte.dk/media/nwfhb3yo/260922-referat-aaben-
002.pdf
Justitsministeriet, kommenteret høringsoversigt over forslag til lov om ændring af lov om vagtvirksomhed, II. Høringssvarene, pkt. 3, jf.
https://www.ft.dk/samling/20222/lovforslag/L70/bilag/1/2679855/index.htm
Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, s. 5, jf. https://www.justitsministeriet.dk/wp-content/uploads/2020/12/Aftale-om-
politiets-og-anklagemyndighedens-oekonomi-2021-2023-1.pdf
Gentofte Kommune, referat af møde i kommunalbestyrelsen 26. september 2022, jf. https://gentofte.dk/media/nwfhb3yo/260922-referat-aaben-
002.pdf
L 2023 715 af 13. juni 2023 om ændring af lov om vagtvirksomhed.
Copyright © 2024 Karnov Group Denmark A/S
side 1