Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 112
Offentligt
2815782_0001.png
Administrationen af Værgemålsområdet
Problem
20. december 2023
Antallet af ansøgninger om værgemål og papirbaserede fuldmagter er stigende, hvorfor den udførende
myndighed, Familieretshuset, nu reelt kun er i stand til at behandle de allermest akutte sager. Følgelig er
ventetiderne steget markant for bl.a. ældre og digitalt udsatte borgere, sagerne ophobes, og mere end
hundrede kontakter dagligt Familieretshuset for at spørge til deres sag. Tillige føres der reelt kun et spo-
radisk tilsyn med værgerne med øget risiko for svig og misbrug til følge. Situationen udgør en helt
uholdbar retstilstand for de berørte borgere, der de facto er afskåret fra at kunne disponere over egen
formue, og er grænsende til administration i strid med blandt andet god forvaltningsskik.
Situationen omtales i stigende grad i pressen og har affødt spørgsmål fra Folketinget til justitsministe-
ren, der har ressortansvaret for Værgemålsloven. Ventetiden, sagsophobningen og telefonopkald vil i
væsentlig grad fordyre omkostningerne pr. sag.
Baggrund
Et
værgemål
betyder, at der udpeges en person til at varetage en borgers interesser, hvis vedkommende
ikke er i stand til at tage vare på egne økonomiske eller personlige forhold. En
fremtidsfuldmagt
er et pri-
vatretligt tilbud, hvor en borger på forhånd kan udpege, hvem borgeren ønsker skal varetage borgerens
interesser, når denne ikke længere kan selv. Udviklingen i begge sagstyper er vist og fremskrevet i fig. 1.
Figur 1 Udvikling i og fremskrivning af indkomne sager og sagspukkel 2017-2027
40.000
35.000
36.425
25.788
17.434
23.177
2.606
10.747
61.289
70.000
60.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
0
2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027
Sagspukkel (værgemål)
Indkomne sager (værgemål)
Sagspukkel (fremtidsfuldmagter)
Indkomne sager (fremtidsfuldmagter)
Indkomne sager
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
-
117
795
Antallet af
indkomne
sager om værgemål er steget med 48 pct. fra 17.434 i 2017 til 25.788 sager i 2022 og
forventes at stige til 36.425 i 2027. Tilsvarende er antallet af indkomne sager om oprettelse af papirbase-
ret fremtidsfuldmagt steget med 228 pct. fra 795 i 2018 til 2.606 sager i 2022 og forventes at stige til
10.747 i 2027.
Som konsekvens heraf forventes
puklen
af sager at stige fra 1.169 sager i 2020 til 61.289 sager i 2027 og
fra 13 fremtidsfuldmagtssager i 2017 til 23.117 sager i 2027. Det stigende antal sager er således ikke
fulgt op af øgede ressourcer, og Familieretshuset har kun midlertidigt kunne allokere flere årsværk end
forudsat i styrelsens bevilling til at behandle livsnødvendige forhold for den værgede, fx salg af fast
ejendom og indskud til lejebolig, og lovbestemte frister, fx flytning uden samtykke og aktindsigtssager.
Antal sager i sagspukkel
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 112: Civilstyrelsens redegørelse om værgemålsområdet
2815782_0002.png
Øvrige sager om fx frigivelse af midler til budgetunderskud, brug af indtægt og formue til eksempelvis
nødvendig sundhedsbehandling for diabetikere, hjælpemidler og ferier samt regnskab, båndlagt arv og
børnepension har derfor ventetider på op til 2�½ år (126 uger). Det betyder, at den værgede selv eller
den værgedes pårørende i praksis ikke kan disponere over den værgedes formue, medmindre der begås
lovbrud ved at forfalske underskrifter eller ved at anvende værgedes MitID uden tilladelse.
Tilsynet med svig og misbrug af den værgedes midler vurderes tillige at være helt utilstrækkeligt i for-
hold til risikoen for uoprettelige økonomiske tab for de værgede, da tilsynet kun foretages i helt særlige
risikosager og kun med afsæt i gentagne henvendelser. Ventetiden for papirbaseret fremtidsfuldmagter
betyder, at borgerens sygdom kan udvikle sig, så en fremtidsfuldmagt ikke kan oprettes, hvorefter der
skal ventes igen på et værgemål. Samlet set vurderes administrationen af området at være i en særdeles
kritisk tilstand grænsende til at være i strid med blandt andet god forvaltningsskik.
Familieretshuset har løbende effektiviseret værgemål- og fremtidsfuldmagtsområderne og anser det ikke
for muligt at øge produktiviteten yderligere. Tværtimod stiger omkostningen pr. sag på grund af tilbage-
løb, rykkerhenvendelser fra borgere, mv. Familieretshuset kan desuden ikke fastholde sin ekstraordi-
nære tilførsel af midler til området i lyset af styrelsens faldende bevillinger til øvrige opgaveområder.
Familieretshuset modtager dagligt mere end hundrede henvendelser fra borgere, der venter på deres
sag. En række medier, senest DR, har søgt og fået aktindsigt i området. Det vurderes sandsynligt, at
Ombudsmanden vil igangsætte en undersøgelse, hvis sagen måtte blive omtalt i de landsdækkende me-
dier.
Løsning
De samlede udgifter forbundet med en konsolidering af værgemålsområdet vurderes at være 32,7
mio.kr. i 2024 stigende til 35,4 mio.kr. i 2027 og derefter, jf. tabel 1.
Tabel 1: Udgift til konsolidering af værgemålsområdet i 2024 og fremefter
Mio. kr. (pl-2023)
Værgemål (et stigende antal sager)
Værgemål, sagspukkelafvikling
Lægeerklæringer, værgemål
Fremtidsfuldmagter (et stigende antal sager)
Fremtidsfuldmagter, sagspukkelafvikling
Total (mio. kr.)
Kilde: Familieretshuset
2024
14,7
10,6
2,1
4,0
1,3
32,7
2025
17,6
14,2
2,5
5,0
1,8
41,1
29,9
35,4
35,4
2,9
6,4
3,4
8,1
3,4
8,1
2026
20,6
2027
23,9
BO-år
23,9
Det er i vurderingen forudsat, at Familieretshuset tilføres en merbevilling fra 1. januar 2024 og herefter
igangsætter rekruttering og oplæring af ekstra medarbejdere. Det er Familieretshusets vurdering, at mer-
bevillingen med fordel kan følge udgiftsprofilen i tabel 1, indtil der måtte være gennemført en analyse af
den langsigtede administration af området og eventuelle afledte ændringer af den 30 år gamle Værge-
målslov er gennemført.
2