Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 93
Offentligt
2775202_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål F
”Vil ministeren redegøre for sin
handlingsplan i
forbindelse med RGS Nordic-sagen for at stoppe
importen af norsk spildevand, som udledes i Agersø
Sund, da importen jo fortsætter til trods for
udmeldingen om, at der er tale om bortskaffelse og
ikke nyttiggørelse? Der henvises til nyheden
”Miljøstyrelsen genoptager sagsbehandlingen af
importtilladelser af olieholdigt spildevand”, mst.dk,
den 28. juni 2023.”
Samrådsspørgsmål G
”Vil ministeren redegøre for sin holdning til, at der
stadig udledes spildevand i Agersø Sund til trods for,
at der ikke eksisterer en blandingszone, og
udledningen derfor kan vurderes som værende i
strid med miljøretten, herunder § 6 og § 8 i
bekendtgørelse om krav til udledning af visse
forurenende stoffer til vandløb, søer,
overgangsvande, kystvande og havområder?”
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Samrådstale fra åbent samråd 2. november 2023 om handlingsplanen for stop for import af norsk spildevand
2775202_0002.png
TALEPAPIR
Svar
[Intro]
Dette er en sag der har kørt i årtier, og det er en af
de første sager, der landede på mit bord, da jeg blev
miljøminister. Det er en meget væsentlig sag, det er
også en meget omfattende sag. Den viste for mig
noget af det, der er og har været, galt med vores syn
på havet. Vi har ikke gjort nok for at passe på vores
havmiljø. Tilstanden i de danske havområder er
dårlig og der er behov for handling for at vende
udviklingen til det bedre.
[Handlingsplan for at stoppe importen af norsk
spildevand]
Derfor valgte jeg i foråret at drøfte sagen med
EU’s
miljøkommissær. Efter en konstruktiv dialog med
EU-kommissionens eksperter blev det klart, at der
er mulighed for, fremadrettet at gøre indsigelse og
dermed afvise import af visse typer affald, herunder
spildevand med et lavt indhold af olie.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Samrådstale fra åbent samråd 2. november 2023 om handlingsplanen for stop for import af norsk spildevand
2775202_0003.png
TALEPAPIR
Når påvirkningen af vandmiljøet er så stor i forhold
til, hvor lille en del af olien, der kan nyttiggøres, så
er det min holdning, at Danmark ikke skal modtage
denne form for olieholdigt spildevand fra udlandet.
Derfor bad jeg Miljøstyrelsen gøre brug af den
mulighed fremover.
Ministeriet har parallelt lavet en juridisk analyse af,
om der, for to konkrete sager om import af
spildevand med lavt olieindhold, var tale om
bortskaffelse eller nyttiggørelse.
Ministeriets overordnede konklusion er, at der var
tale om bortskaffelse i sagerne. Det er ikke tilladt at
importere affald til bortskaffelse i Danmark, med
mindre afsenderlandet ikke har kapacitet selv, eller
hvis det er farligt affald til bortskaffelse ved
forbrænding. Miljøstyrelsen var derfor i
udgangspunktet forpligtet til at afvise importen.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Samrådstale fra åbent samråd 2. november 2023 om handlingsplanen for stop for import af norsk spildevand
2775202_0004.png
TALEPAPIR
Ministeriets juridiske analyse blev delt med Miljø-
og Fødevareudvalget i juni i år.
Inden sommerferien bad jeg derfor også
Miljøstyrelsen sætte sagsbehandlingen af
nye
importtilladelser i bero og genoptage
sagsbehandlingen af de to
eksisterende
tilladelser til
import af spildevand med lavt olieindhold.
Miljøstyrelsen har på den baggrund strammet op på
deres praksis og hen over sommeren udarbejdet tre
nye administrationsgrundlag, som gør, at man ikke
fremover kan få importtilladelse på det samme
grundlag, som tidligere.
De nye administrationsgrundlag blev præsenteret
for udvalget på en teknisk gennemgang i slutningen
af august og de repræsenterer en væsentlig
stramning af reglerne for import af olieholdigt
spildevand.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Samrådstale fra åbent samråd 2. november 2023 om handlingsplanen for stop for import af norsk spildevand
2775202_0005.png
TALEPAPIR
[De nye administrationsgrundlag]
De nye administrationsgrundlag bygger på
ministeriets juridiske vurdering, og udgør
Miljøstyrelsens nye praksis for sagsbehandlingen af
importsager af blandt andet olieholdigt spildevand.
De nye administrationsgrundlag lægger særlig vægt
på indretnings- og betalingskriteriet, når det skal
afgøres, om import af affald er bortskaffelse eller
nyttiggørelse. Altså om anlægget primært er
indrettet til nyttiggørelse eller bortskaffelse, og om
modtageranlægget enten betaler for eller modtager
betaling for at behandle affaldet. Hvis importen er
til
bortskaffelse,
skal den som udgangspunkt afvises.
Derudover giver administrationsgrundlagene også
mulighed for at gøre indsigelse mod import af
olieholdigt spildevand til
nyttiggørelse,
hvis der er
særlige miljøhensyn der gør, at importen belaster
vores i forvejen pressede havmiljø.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Samrådstale fra åbent samråd 2. november 2023 om handlingsplanen for stop for import af norsk spildevand
2775202_0006.png
TALEPAPIR
Miljøstyrelsen anvender nu de nye
administrationsgrundlag til at træffe afgørelser i de
sager, som undervejs i forløbet ikke har kunnet
afgøres, og til de to genoptagne sager vedrørende
import af spildevand med lavt olieindhold.
Miljøstyrelsen behandler de to genoptagne sager
med bistand fra Kammeradvokaten. Det betyder, at
det tager lidt længere tid end jeg ønsker, men det er
for at være grundige og komme hele vejen rundt, da
det er de første afgørelser efter de nye
administrationsgrundlag. Det er vigtigt.
Miljøstyrelsen har informeret mig om, at de
forventer at sende foreløbige afgørelser i høring hos
virksomheden i november, og når den proces er
afsluttet kommer de endelige afgørelser.
Det er godt, at der nu er skabt et grundlag for, at
Danmark fremadrettet har større mulighed for at
afvise import af spildevand med lavt olieindhold.
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Samrådstale fra åbent samråd 2. november 2023 om handlingsplanen for stop for import af norsk spildevand
2775202_0007.png
TALEPAPIR
Det er godt for vores havmiljø. Så må vi hurtigst
muligt have afklaret de genoptagne importsager.
[Udledning af spildevand i Agersø Sund]
Jeg bliver også spurgt til min holdning til
udledningen af spildevand i Agersø Sund.
Min holdning til dette er klar. Industrivirksomheder
skal mødes med de krav til udledninger, som er
nødvendige for at leve op til alle regler og
miljøkvalitetskrav og for at beskytte miljøet.
Den 17. august 2023 orienterede jeg udvalget om
Miljøstyrelsens overtagelse af
myndighedskompetencen for industrirenseanlægget
RGS Nordic per. 15. september 2023. Miljøstyrelsen
overtog ansvaret fra Slagelse Kommune, som hidtil
har været miljømyndighed.
Miljøstyrelsen oplyste i forbindelse med
offentliggørelsen af kompetenceskiftet, at
virksomhedens miljøgodkendelse skal revideres, og
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Samrådstale fra åbent samråd 2. november 2023 om handlingsplanen for stop for import af norsk spildevand
2775202_0008.png
TALEPAPIR
at Miljøstyrelsen vil sikre, at anlægget drives i
overensstemmelse med bedste tilgængelige teknik
og de gældende regler på området og om nødvendigt
meddele nye forbud eller påbud.
Miljøstyrelsen er i gang med at gennemgå det
omfattende sagsmateriale fra Slagelse Kommune,
bestående af ca. 1600 dokumenter, med henblik på
at få det nødvendige overblik over de gældende
miljøgodkendelser.
Miljøstyrelsen er opmærksom på de miljømæssige
forhold i sagen og prioriterer derfor en hurtig
sagsbehandling i revurderingssagen.
Men der er tale om en kompleks sag.
Hvis det skulle vise sig, at der er behov for at
foretage umiddelbare indgreb over for
virksomheden
inden der er truffet afgørelse om
revurdering af den samlede miljøgodkendelse
vil
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Samrådstale fra åbent samråd 2. november 2023 om handlingsplanen for stop for import af norsk spildevand
2775202_0009.png
TALEPAPIR
Miljøstyrelsen sikre dette løbende og efter sædvanlig
praksis. Arbejdet med at vurdere, om der allerede
nu kan meddeles skærpede vilkår er således
igangsat.
Samtidigt vil Miljøstyrelsen løbende føre tilsyn med
virksomhedens drift i henhold til gældende vilkår,
som disse er fastsat af Slagelse Kommune. I den
forbindelse kan det oplyses, at Miljøstyrelsen
allerede har gennemført sit første varslede tilsyn på
virksomheden den 6. oktober
altså umiddelbart
efter at styrelsen overtog myndighedskompetencen.
Jeg kan ikke gå ind i styrelsens konkrete
sagsbehandling, men sådanne tilsyn kan medføre
konkrete håndhævelsesskridt i form af påbud.
Jeg har fuld forståelse for interessen i virksomheden
og revurderingssagen. Jeg deler den og ønsker kun
at sagen løses hurtigst muligt, samtidig med at det
naturligvis skal gå ordentligt til.
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Samrådstale fra åbent samråd 2. november 2023 om handlingsplanen for stop for import af norsk spildevand
2775202_0010.png
TALEPAPIR
Jeg kan oplyse, at Miljøstyrelsen på sin hjemmeside
løbende giver relevant information om fremdriften i
denne omfattende revurderingssag.
[Blandingszoner]
Der spørges også til RGS Nordics udledninger og
blandingszoner. Det her er så gammel en sag, at
reglerne om blandingszoner er kommet til, efter at
Slagelse Kommune udstedte den gældende
miljøgodkendelse til RGS Nordic i 2008.
Før dette var der efter de nationale regler mulighed
for at regne med det der dengang blev defineret som
en fortyndingsfaktor.
Afrunding
Som jeg tidligere har sagt, er der desværre ikke
nogen hurtige løsninger på at genskabe et sundt
havmiljø. At vende udviklingen bliver et langt, sejt
træk.
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Samrådstale fra åbent samråd 2. november 2023 om handlingsplanen for stop for import af norsk spildevand
2775202_0011.png
TALEPAPIR
Men at stramme reglerne for import af olieholdigt
spildevand fra andre lande sammen med de
opdaterede krav til virksomhedens udledninger i en
ny revurderet miljøgodkendelse er vigtige skridt på
vejen mod et sundere havmiljø i Agersø Sund.
Tak for ordet.
11