Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 74
Offentligt
2770784_0001.png
NOTAT
J.nr. 2021-622
Ref. JOMUW
Den 23. juni 2023
Statusredegørelse 2022 – implementering af biocidaftalen
2022-25
Indledning
Biocidaftalen for 2022-25 blev indgået i januar 2022 og danner en ramme for de danske myndigheders
arbejde på biocidområdet. Biocidmidler er beregnet til at bekæmpe organismer, der er skadelige for
menneskers eller dyrs sundhed eller for materialer. Produkterne er i kraft af deres iboende egenskaber
giftige og kan indebære risici for menneskers sundhed og miljøet. Biocidmidler dækker over en lang
række desinfektionsmidler, herunder hånddesinfektion og algemidler, insektmidler,
konserveringsmidler, træbeskyttelse, bundmaling til skibe, samt mere potente midler som rottemidler.
Aftalen er den første politiske aftale, der udelukkende omhandler biocidområdet, som tidligere har
være en del af den danske indsats på kemikalieområdet.
Aftalen indeholder fire hovedområder: 1) reguleringen af biocider i EU, herunder vurdering og
godkendelsen af aktivstoffer, og påvirkning af EU-reguleringen, 2) sikker brug af biocider i hjemmet og
på arbejde, herunder vejledning om anvendelse til borgere og professionelle, 3) virksomhedsrettet
vejledning, og 4) målrettet og effektiv kontrol.
I dette notat gives en status for Miljøministeriets, Miljøstyrelsens og Fødevarestyrelsens
implementering af biocidaftalen i 2022 fordelt på de fire områder, ligesom der kort angives prioriteter
for området i 2023, under hver overskrift.
1. Fokuseret regulering – nationalt og i EU
Rammen for reguleringen af biocider er EU's biocidforordning. Den regulerer godkendelsen af både
aktivstoffer og konkrete produkter. Forordningen er fortsat under indfasning, og der udestår således
fortsat vurdering af en lang række aktivstoffer på EU-niveau. Vurderingen af stoffer varetages af
medlemsstaterne og godkendes på EU-niveau, mens produktgodkendelser varetages af landenes
myndigheder og hovedsageligt sker på nationalt plan. Hertil kommer, at producenter kan søge om
godkendelse af produkter i hele EU på én gang, såkaldte EU-godkendelser.
En stor del af den danske indsats på biocidområdet er således fokuseret på denne del, hvor der er
behov for at følge vurderingen af stoffer tæt med henblik på at kunne sætte et solidt aftryk på
reguleringen. Konkret arbejdes der på to niveauer: et fagligt og et politisk. Det faglige niveau varetages
af Miljøstyrelsen, som kompetent myndighed under biocidforordningen, og styrelsen deltager i en
række fora, der vurderer stoffer og udarbejder faglige vejledninger til godkendelse af produkter, mv.
Det politiske niveau består af møder i den stående komité for biocidholdige produkter, hvor
Miljøministeriet deltager. På møderne i komitéen besluttes bl.a. godkendelser, fornyelser, ikke-
godkendelser mv. af aktivstoffer, ligesom der diskuteres mere principielle emner med relevans for
biocidreguleringen, samt godkendelser af biocidprodukter, som gives på EU-niveau.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Statusnotat for 2022 for implementering af Aftale om den danske biocidindsats
Samtidig arbejder de danske myndigheder som led i biocidaftalen for, at der tages skridt til at
inkludere biocider i rammedirektivet for bæredygtig anvendelse af pesticider, der har som overordnet
mål at nedbringe anvendelse af kemiske bekæmpelsesmidler. Kommissionen har fremsat forslag om
en ny forordning, der skal erstatte rammedirektivet. Forslaget omhandler alene pesticider, og de
danske myndigheder har derfor gjort gældende over for Kommissionen, at der også bør ses på
biociderne. I det løbende arbejde på EU-niveau kigger Danmark sammen med andre medlemslande i
mellemtiden på, hvordan der i vurderingen af aktivstoffer løbende kan arbejdes mod en mere
bæredygtig anvendelse af biocider.
1.1 EU påvirkning ift. aktivstoffer
Der har i 2022 været fire EU-møder i den stående komite for biocidholdige produkter med
Miljøministeriets deltagelse, og der er i alt truffet 25 beslutninger om aktivstoffer med dansk
deltagelse.
Fem aktivstoffer blev godkendt, og desuden er der givet fornyet godkendelse af aktivstoffet
creosot til meget begrænset brug inden for træbeskyttelse. I Danmark er creosot-godkendelsen
begrænset til, at det fortsat er tilladt at importere nye creosotbehandlede jernbanesveller.
Ni godkendelser blev administrativt forlænget i forbindelse med, at stofferne er under
revurdering. Der er generelt behov for administrative forlængelser, idet det har vist sig
nødvendig med en fuld evaluering af stofferne ved revurderingen, hvilket ikke kan nås, før de
oprindelige godkendelser udløber, og desuden viser der sig ofte komplikationer i
revurderingsprocessen.
I komiteen blev der i 2022 vedtaget EU-forbud mod 10 aktivstoffer. Det gælder bl.a. for
aktivstoffet tolylfluanid til brug i maling og lignende. For tolylfluanid er forbuddet forårsaget
af, at Miljøministeriet i 2020 anmodede Kommissionen om at genoptage godkendelsen før tid,
fordi stoffets nedbrydningsprodukt, DMS, var fundet i grund- og drikkevand i større omfang i
Danmark. Ministeriets oplysninger peger dog på, at brugen af stoffet i maling i Danmark
allerede var så godt som udfaset, men at der kunne findes malingsprodukter i EU med stoffet.
I 2023 forventes der at komme et øget antal af beslutninger om aktivstoffer i komiteen, idet det er
fastsat i biocidforordningen, at vurderingen af alle aktivstoffer skal være afsluttet ved udgangen af
2024, og samtidig forventes et stigende antal administrative forlængelser i forbindelse med, at
godkendelserne for en række aktivstoffer skal fornyes. Det forventes dog, at det bliver nødvendigt at
udskyde tidspunktet for, hvornår vurderingen af alle aktivstoffer skal være afsluttet, hvilket skal
drøftes i EU i 2023.
For at få en bedre grænsedragning mellem algemidler og rengøringsprodukter bad Miljøministeriet i
2020 Kommissionen tage stilling til, hvorvidt et produkt, som ligger på grænsen mellem disse to
kategorier, er et biocidprodukt eller ej. Problematikken var blevet åbenlys ved en række eksempler fra
Danmark, hvor rengøringsmidler til udendørs brug var blevet solgt som at have en effekt på alger, på
trods af at midlet ikke har været godkendt hertil. Efter dialog med Kommissionen og fælles drøftelser
blandt medlemsstaterne på komitemøderne publicerede Kommissionen deres afgørelse 1. februar
2022, som fastslog, at det konkrete produkt skulle anses for at være et biocidprodukt, og dermed
omfattet af reglerne. Afgørelsen er siden anvendt i Miljøstyrelsens håndtering af midler, der
indeholder virksomme stoffer mod alger, og som markedsføres som rengøringsprodukter i Danmark,
selvom produkterne reelt anvendes til algebekæmpelse.
I løbet af året 2022 var flere særligt problematiske stoffer til drøftelse på komitemøderne. Kategorien
særligt problematiske aktivstoffer dækker over stoffer, der er bl.a. hormonforstyrrende,
kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske. De stoffer kan som udgangspunkt ikke
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Statusnotat for 2022 for implementering af Aftale om den danske biocidindsats
godkendes, medmindre bestemte forhold gør sig gældende. Miljøministeriet har i den forbindelse haft
drøftelser med interessenter for at fremme arbejdet med alternativer og en udfasning af stofferne,
samt for at afklare de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved eventuelle forbud mod stofferne.
Arbejdet med de særligt problematiske aktivstoffer fylder fortsat i 2023, både nationalt og i EU. Der
imødeses stillingtagen til, om flere særligt problematiske aktivstoffer (fortsat) skal være godkendt og i
så fald med hvilke begrænsninger. Blandt andet forventes stillingtagen til stoffet propiconazol, som er
et af det mest anvendte træbeskyttelsesmidler i både Danmark og Europa.
Et særligt opmærksomhedspunkt for arbejdet i Biocidkomitéen vil for 2023 være, at der sikres
fremdrift i vurderingen af aktivstoffer. Man er allerede langt bagud ift. at færdiggøre vurderingerne af
alle aktivstoffer til udgangen af 2024, som er en forudsætning for, at reguleringen af biocider er
effektiv på tværs af EU. Det er vigtigt, at arbejdet i komitéen bidrager til, at flere aktivstofvurderinger
færdiggøres, så der kan tages stilling til, om stofferne fortsat skal kunne anvendes.
Miljøstyrelsen deltog i 2022 i de relevante EU-forvaltningskomitéer, herunder
biocidproduktkomitémøder (BPC), møder for de kompetente myndigheder (CA-møder) og tekniske
arbejdsgruppemøder (WG-møder).
Miljøstyrelsen bidrog med faglige kommentarer på de vurderinger af relevante aktivstof-
/produkttype-kombinationer, der er udarbejdet af andre medlemslande i 2022. Der er
kommenteret på 9 aktivstof-/produkttype-kombinationer.
I 2023 forventer Miljøstyrelsen deltagelse i 4 biocidproduktkomitémøder (BPC), 4 CA-møder og 4
møder i den tekniske arbejdsgruppe, samt at kommentere de aktivstof-/produkttypekombinationer,
der kommer til kommentering i indeværende år.
1.2 EU påvirkning ift. vejledninger og retningslinjer
Igennem Miljøstyrelsens deltagelse i EU-forvaltningskomitéer har Miljøstyrelsen bidraget til
vedtagelse af harmoniserede vejledninger, heriblandt om:
udvikling af vurderingsprincipper for hormonforstyrrende egenskaber hos biocidaktivstoffer og
biocidholdige produkter
fastsættelse af relevante nedbrydningsprodukter (metabolitter) i grundvand
udvikling af standardværdier til brug i humantoksikologiske eksponeringsberegninger for især
brugen af træbeskyttelsesmidler
bidrag til vurderingsprincipper for in-situ aktivstoffer og produkter
opdatering af anbefalinger for informationskrav og miljømæssig vurdering af in-situ-genererede
aktivstoffer, herunder precursors, reaktionsbiprodukter og urenheder
praktisk vejledning til brug for ansøgere ved indsendelse af ansøgning for biocidproduktfamilier
harmonisering af vurderingsprincipper mellem pesticider og biocider på flere toksikologiske
parametre
vejledning om biocidprodukters stabilitet og generelt om datakrav til ansøgninger, og hvordan
det håndteres, hvis ansøgninger ikke er fyldestgørende
I 2023 deltager Miljøstyrelsen aktivt i de tekniske arbejdsgrupper (WG) og andre EU-fora og hvor
relevant bidrage aktivt til udvikling og vedtagelse af harmoniserede vejledninger for
produktgodkendelser.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Statusnotat for 2022 for implementering af Aftale om den danske biocidindsats
1.3 Påvirkning samt afgørelser ift. unionsgodkendelser
Miljøstyrelsen har bidraget med kommentarer på 18 EU-ansøgninger om EU-godkendelse, der kom til
kommentering i 2022. Miljøstyrelsen har desuden deltaget i WG og BPC, hvor faglige uenigheder om
vurderingerne drøftes.
I 2023 vil Miljøstyrelsen fortsat kommentere EU-ansøgningerne, og MST vil deltage i de faglige
drøftelser til WG- og BPC-møder.
I 2022 blev der taget stilling til 19 EU-godkendelser. I et enkelt tilfælde stemte Danmark imod
godkendelsen. I det tilfælde anmodede Danmark Kommissionen om at blive undtaget for godkendelsen,
hvorfor EU-godkendelsen ikke vil gælde i Danmark. Den danske modstand skyldtes, at godkendelsen
angik et konserveringsmiddel med aktivstoffet CMIT/MIT til brug i brændstof. Ved forbrænding af
brændstof med konserveringsmidlet dannes de skadelige stoffer dioxiner, hvis utilsigtede udledning skal
minimeres ifølge internationale konventioner. Det bemærkes, at aktivstoffet ifølge ministeriets
oplysninger heller ikke i dag anvendes til konservering af brændstof i Danmark. Antallet af EU-
godkendelser forventes at stige i de kommende år.
2. Sikker brug af biocider i hjemmet og på arbejde
Som led i implementering af aftalen gennemføres en række informations- og vejledningsindsatser, der
skal bidrage til en sikker anvendelse af biocider samt ikke mindst at oplyse om alternative
bekæmpelsesmuligheder. Indsatsen består dels af information til brugere, både private og
professionelle, samt tilgængeliggørelse af information om lovlige og godkendte produkter. Sidstnævnte
sker bl.a. gennem Miljøstyrelsens bekæmpelsesmiddeldatabase, som indeholder oplysninger om
indholdet, anvendelse, brugsanvisning, hvem der må anvende produktet, mv. for godkendte og
tidligere godkendte biocidmidler.
2.1 Information om sikker anvendelse og alternativer
I 2022 har Miljøstyrelsen kørt en kampagne om bundmaling til lystbåde, sikker anvendelse og
alternativer. Informationskampagnen er målrettet privat anvendelse af bundmaling. Kampagnen er
kørt i bådmagasiner, hvor der henvises til yderligere information på mst.dk, og kampagnen er blevet
fremhævet på sociale medier og søgemaskiner. Der har desuden kørt en kampagne på sociale medier
og mst.dk om muldvarpe og mosegrise. Kampagnen omhandlede alternativer til den kemiske
bekæmpelse, opmærksomhed på, at det er ulovligt at bekæmpe med CO2 og CO, men også at
professionelle kan bekæmpe med biocidprodukter. Miljøstyrelsen har desuden udgivet en explainer-
video omkring udledningen af miljøfarlige stoffer til miljøet.
I 2023 vil Miljøstyrelsen udarbejde relevante informationsindsatser målrettet borgere.
2.2 Information og vejledning til virksomheder
Miljøstyrelsen afholdte i 2022 et informationsarrangement for virksomheder og
interesseorganisationer om algemidler, hvor konsekvensen af EU-Kommissionens afgørelse vedr. et
produkt indeholdende 2,4 % DDAC blev præsenteret for at tydeliggøre hvilke produkter, der er
godkendelsespligtige biocider (se afsnit 1.1). Efterfølgende blev hjemmesiden mst.dk opdateret med de
pågældende informationer sammen med yderligere information om algemidler.
I 2023 vil Miljøstyrelsen udarbejde relevante informationsindsatser målrettet virksomheder eller
brancher.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Statusnotat for 2022 for implementering af Aftale om den danske biocidindsats
2.3 Udbygning og videreudvikling af bekæmpelsesmiddeldatabasen
Bekæmpelsesmiddeldatabasen blev som led i biocidaftalen udvidet i 2022. Det primære fokus har
været at få godkendte biocidproduktfamilier, der indeholder mange lignende produkter, vist korrekt,
sådan at det enkelte produkt nemt kan fremfindes, men også at udvikle databasen, så oplysninger om
produkter i overgangsperioden er tilgængelig (se pkt. 3.3).
I 2023 vil Miljøstyrelsen sikre relevant udvikling af bekæmpelsesmiddeldatabasen, så informationen
er tilgængelig for borgere, virksomheder m.m.
3. Ansvarlige virksomheder – effektiv vejledning
Producenter og importører af biocidprodukter omfatter mange små og mellemstore virksomheder.
Reglerne på biocidområdet er komplekse, og omfatter et væld af forskellige produkttyper i forskellige
kategorier. Miljøstyrelsen yder rådgivning til danske virksomheder om bl.a. godkendelsesprocedurer,
understøtter danske virksomheders interesser på EU-niveau og sikrer tilgængelig information til bl.a.
forhandlere om godkendte og lovlige produkter.
3.1 Vejledning om biocider, helpdesk og informationskampagner
Der var i 2022 været fokus på sikker drift af biocidhelpdesken, hvor ansøgere kan få juridisk og teknisk
bistand om biocider, forordningen og ansøgningskrav. Biocidhelpdesken modtog i 2022 over 400
henvendelser, hvilket i omfang svarer til tidligere år, dog væsentligt færre end i 2020, hvor der pga.
corona var ca. 1200 henvendelser.
Miljøstyrelsens hjemmeside blev opdateret mht. ansøgningsprocedure, herunder information om
brugen af Det Europæiske Kemikalieagenturs værktøj til at beskrive biocidprodukters egenskaber og
information om stabilitetskrav for produkter ved ansøgninger.
Miljøstyrelsen udsendte desuden information om aktuelle EU-høringer ved biocidaktivstoffer, bl.a.
høring om alternativer til aktivstoffet DBNPA og nyt klassificeringsforslag til aktivstoffet IPBC. Det er
vigtigt, at danske virksomheder er opmærksomme på og bidrager til EU-høringerne, så at
myndighederne kan tage højde for danske virksomheders erfaringer og udfordringer ifm. nye
afgørelser på EU-niveau.
I 2023 vil Miljøstyrelsen fortsat prioritere besvarelse af henvendelser til helpdesken og udarbejde
relevant informationsmateriale.
3.2 Principielle spørgsmål fra virksomheder rejses i EU
Efter at en række aktivstoffer til brug i bundmaling er blevet godkendt i EU, er
bundmalingsprodukterne nu under vurdering i medlemsstaterne. I den forbindelse drøftede
Miljøstyrelsen i 2022 problemstillinger vedr. bl.a. godkendelse af bundmalingsprodukters effekt på
havmiljøet, og hvorledes vurderingen bedst gribes an. Miljøstyrelsen rejste spørgsmål om, hvordan
udvaskning skal beregnes for bundmalingsprodukter, og hvordan effektivitetsstudier for
bundmalingsprodukter skal udføres.
Biocidpanelet, som er et forpligtende samarbejde mellem Miljøministeriet og interessenter på
biocidområdet, afholdte i 2022 et enkelt møde, mens panelets andet møde blev udskudt til januar 2023
pga. folketingsvalget i efteråret 2022. Panelets medlemmer bliver desuden løbende blevet informeret
skriftligt om emner af relevans. Miljøministeriet har desuden anvendt panelets medlemmer som
indgang og kilder til information om dansk brug af specifikke aktivstoffer i forskellige brancher, så denne
viden kan indgå i myndighedernes arbejde på EU-niveau.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Statusnotat for 2022 for implementering af Aftale om den danske biocidindsats
I 2023 vil Miljøstyrelsen, når det er relevant, fortsat rejse principielle spørgsmål fra virksomheder i
EU.
Der forventes afholdt to møder i Biocidpanelet i 2023.
3.3 Offentliggørelse af information om produkter i overgangsperioden
For en række biocidprodukter har der ikke været krav om godkendelse, før der kom EU-regler på
området. I takt med at biocidforordningen implementeres og aktivstoffer godkendes, vil en del
produkter være omfattet af overgangsregler, hvor de fortsat kan markedsføres lovligt, så længe
producenten har indsendt en ansøgning om produktgodkendelse. Men informationen om, at produktet
er lovligt på markedet, er ikke let tilgængelig, ligesom informationer om, at produkter bliver ulovlige,
hvis de ikke får godkendt deres ansøgning, ikke bliver offentliggjort. Det hindrer forhandlere og
forbrugere i at foretage egenkontrol og sikre sig, at de sælger, køber eller anvender lovlige
biocidprodukter.
Miljøstyrelsen har på den baggrund etableret en digital løsning, så det nu via
bekæmpelsesmiddeldatabasen er muligt at fremsøge produkter, hvor der gøres brug af
overgangsbestemmelserne i biocidforordningen. Oplysningerne, der vises, er: handelsnavne,
kommende registreringsnummer (under ansøgningsproces er dette ikke anført på produktet),
godkendelsesindehaver, aktivstof(fer) og koncentration af disse samt produkttyper og brugertyper. Da
oplysningerne i bekæmpelsesmiddeldatabasen ikke alle er færdigvurderede eller fyldestgørende (f.eks.
i forhold til mærkning og klassificering), er det altid vigtigt at følge anvisningerne på emballagen.
I 2023 vil Miljøstyrelsen arbejde på, at løsningen udbygges, således at flere produkter kan vises, dette
kan f.eks. ske ved at bruge data fra Arbejdstilsynets produktregister.
4. Målrettet og effektiv kontrol
Regler på biocidområdet er komplekse, og en målrettet og effektiv kontrol er vigtig for at sikre, at
forbrugere kun bliver tilbudt lovlige produkter, at det deklarerede indhold overholdes, og at der ikke
findes produkter på markedet, som indeholder ulovlige stoffer. Kontrollen varetages hovedsageligt af
Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion, mens Fødevarestyrelsen varetager kontrol med biocidrester i
fødevarer.
4.1 Kontrolkampagneprojekter
Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion gennemførte i 2022 to planlagte kampagner om hhv.
”Aktivstofanalyser for biocider” og kampagne om ”Algebekæmpelsesprodukter” som led i aftalen.
Kampagne om ”Aktivstofanalyser for biocider” omfatter kontrol af, at produkters indhold af
aktivstoffer m.m. er i overensstemmelse med godkendelse og gældende regler. Kemikalieinspektionen
havde i 2022 fokus på produkter til algebekæmpelse. Der blev udtaget seks godkendte produkter til
analyse. Analysekontrollen fandt overtrædelse for et enkelt produkt, hvor analysen målte en afvigelse
fra godkendelsen i forhold til koncentration af aktivstoffet (pelargonsyre). Kemikalieinspektionen har
indskærpet forholdet over for godkendelsesindehaveren.
I Kemikalieinspektionens kampagne om ”Algebekæmpelsesprodukter” indgik tre indsatser, bl.a. som
følge af Kommissionens afgørelse om hvorvidt et konkret dansk produkt var omfattet af
biocidforordningens regler, på trods af at være markedsført som et udendørs rengøringsmiddel (se pkt.
1.1.). Den første indsats bestod af en række tilsynsbesøg hos supermarkeder, byggemarkeder og
havecentre/ planteskoler, hvor produkter til algebekæmpelse på butikkernes hylder samt butikkens
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Statusnotat for 2022 for implementering af Aftale om den danske biocidindsats
skiltning om disse produkter blev gennemgået. Der blev i forbindelse med 11 tilsynsbesøg gennemgået
77 produkter og den tilhørende skiltning.
På baggrund af tilsynsbesøgene gav Kemikalieinspektionen et påbud om at stoppe ulovlig
markedsføring af et rengøringsmiddel til algebekæmpelse via skilte i butikken.
Den anden indsats i kampagnen bestod af gennemgang af en række tilbudsaviser for landsdækkende
kæder i forbindelse med påsken. Kemikalieinspektionen fandt ikke ulovlig markedsføring af
algemidler ved denne kontrolindsats.
Den tredje indsats bestod af en gennemgang af e-handel med algebekæmpelsesprodukter. 14
hjemmesider blev gennemgået for muligt salg af ulovlige algemidler samt markedsføring af produkter
til algebekæmpelse på trods af, at produkterne ikke er godkendt til formålet.
På baggrund af gennemgangen af hjemmesiderne har Kemikalieinspektionen sendt indskærpelse
vedrørende 35 produkter (indskærpelse om ophør af ulovlig markedsføring/standsning af salg af
ulovlige produkter) og fremsendt påbud om opfølgende handling vedrørende fem produkter.
Som led i den tredje indsats har Kemikalieinspektionen anmeldt fire virksomheder til politiet grundet
gentagne overtrædelser.
Herudover blev der i 2022 gennemført en kampagne om kontrol og håndhævelse i relation til
desinfektionsmidler, som er finansieret via midler, der er afsat til implementering af
markedsovervågningsforordningen. Kampagnen har i 2022 haft fokus på at gennemgå de mange
indberetninger om mulige overtrædelser ved markedsføring af hånd- og overfladedesinfektionsmidler
samt biocidbehandlede artikler, som er blevet indberettet til Kemikalieinspektionen siden 2020. Der
er blevet fulgt op på samtlige indberetninger fra privatpersoner og virksomheder, som blev indberettet
som mulige overtrædelser af biocidforordningens regler tilbage i 2020, hvor der var stor mangel på
desinfektionsmidler.
I 2022 blev der afsluttet 43 sager, som omfattede mere end 50 produkter. Der er i fire sager blevet
håndhævet med indskærpelse og/eller påbud, en sag er afsluttet med frivillig lovliggørelse, og to sager
er overdraget til anden kompetent myndighed. Denne kontrolindsats vil fortsætte i 2023.
4.2 Sagsbehandling og håndhævelse af indberetninger
Kemikalieinspektionen modtog i 2022 191 indberetninger om mistanke om ulovlige forhold omkring
biocider, heraf 127 fra Toldstyrelsen, svarende til at 2/3 af indberetningerne omhandlede ulovlig
import.
Kemikalieinspektionen deltog i EU-regi i Forums biocidkontrolprojekt (BEF) om biocidholdige
produkter med godkendte/endnu ikke godkendte aktivstoffer. Kemikalieinspektionen har i forlængelse
af kampagnen om algemidler valgt at bidrage til det fælles EU-biocidkontrolprojekt med resultat af
kontrol af produkter godkendt til algebekæmpelse i Danmark.
Kemikalieinspektionen deltog i EU-regi i 3 Forum-biocidmøder (BPRS) samt en virtuel
træningssession for inspektører. BPRS-møderne har fokus på at sikre en ensartet fortolkning af
biocidreglerne på tværs af EU samt på at udveksle erfaring mellem de forskellige håndhævende
myndigheder i EU.
4.3 Kontrol med biocidrester i fødevarer
Der kan være særlige udfordringer for menneskers sundhed forbundet med brugen af biocidprodukter
i fødevareindustrien. Det kan for eksempel være ift. brugen af desinfektionsmidler eller
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Statusnotat for 2022 for implementering af Aftale om den danske biocidindsats
skadedyrsbekæmpelse i fødevareproduktionen. Fødevarestyrelsen fører derfor også kontrol med
biocidrester i fødevarer, herunder kontrol af fødevarevirksomheder og mælkeleverende besætningers
brug af biocider og efterlevelse af regler på området. Kontrollen kan også omfatte kontrol af
biocidrester i fødevarer og evt. foder.
I 2022 gennemførte Fødevarestyrelsen et projekt vedrørende jod i mejeriprodukter. I mange
mælkebesætninger anvendes pattedypningsmidler, hvor jod indgår som biocid. Jod er særligt
interessant, da vi i Danmark har et højt indtag af mejeriprodukter, samtidig med at bordsalt og salt i
brød og bagværk beriges med jod. Særligt børn vurderes at være i risiko for et for højt indtag af jod.
Derudover har overgangen til biocidforordningen betydet, at et højere indhold af jod i
pattedypningsmidler er godkendt sammenlignet med tidligere. Dette kan betyde, at indholdet af jod i
dansk mælk og mejeriprodukter stiger i fremtiden, hvorfor det er vigtigt at monitorere indholdet af
jod. Der er udtaget og analyseret 91 prøver af færdige mejeriprodukter. Derudover er der analyseret 44
prøver af rå mælk fra mejerier i Danmark. Mejeriprodukterne var både danske og udenlandske
produkter, som f.eks. ost, yoghurt og mælk.
Den planlagte kontrol for 2023 omfatter kvarternære ammoniumforbindelser i forarbejdede fødevarer
på det danske marked. Gruppen af kvarternære ammoniumforbindelser er blandt de mest almindelige
aktivstoffer i desinfektionsmidler brugt i fødevareindustrien.
8