Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 688
Offentligt
2912225_0001.png
UDKAST
Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del - Bilag 688
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Indførelse af akkrediteringsordning til kontrol af beholdere til opbevaring
af flydende husdyrgødning og ensilagesaft)
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 928 af 28. juni 2024,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 7 a, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt. som nye punktummer: »Miljømini-
steren og ministeren for grøn trepart kan endvidere fastsætte nærmere regler
om akkrediteringsordninger, der vedrører gennemførelsen af egenkontrol,
herunder hvilke opgaver der skal udføres og administration heraf. Miljømi-
nisteren og ministeren for grøn trepart kan desuden fastsætte nærmere regler
om, at akkrediterede virksomheder, der gennemfører egenkontrol, jf. stk. 1,
skal meddele oplysninger om kontrollen til kommunalbestyrelsen som til-
synsmyndighed.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2.1. Gældende ret
2.2. Ministeriet for Grøn Treparts overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at forbedre kontrollen med beholdere til opbe-
varing af flydende husdyrgødning og ensilagesaft. Med lovforslaget fore-
slås, at der indsættes en hjemmel i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 928 af 28. juni 2024 (herefter miljøbeskyttelsesloven), som be-
myndiger ministeren for grøn trepart til at fastsætte regler om, at kontrol
med beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning og ensilagesaft
skal udføres af virksomheder, der er akkrediterede til at udføre kontrollen.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0003.png
UDKAST
Baggrunden for den foreslåede ændring er, at der i en årrække er konstateret
mange fejl ved den beholderkontrol, der i dag udføres af autoriserede behol-
derkontrollanter på beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning og
ensilagesaft. Ved en beholderkontrol vurderes en beholders tilstand og der
bliver udarbejdet en rapport, som er med til at skabe det faglige og tekniske
grundlag for, at kommunalbestyrelsen kan vurdere, om beholderne overhol-
der kravene til styrke og tæthed.
Stikprøvekontrol af de autoriserede beholderkontrollanters arbejde viser, at
der siden 2013 er fundet fejl i mellem 52 pct. og 89 pct. af de udførte stik-
prøvekontroller, hvoraf betydelige og grove fejl udgør mellem 23 pct. og 42
pct.
En gennemgang af stikprøvekontrollerne fra 2022 viser, at de mest udbredte
betydelige og grove fejl bl.a. inkluderer mangelfuld kontrol af kabelbeskyt-
telse og kabellåse samt mangelfuld reparation af kabler. Stikprøvekontrol-
lerne viser endvidere, at et betydeligt antal beholderkontroller er foretaget
uden at rydde området omkring beholderen, hvilket indebærer, at der ikke
kan gennemføres en tilstrækkelig kontrol af beholderen.
Bestyrelsen for beholderkontrolordningen har løbende iværksat en række
vejledningstiltag over for beholderkontrollanterne, dels er igangsat tilbage-
kaldelse af autorisationer for at nedbringe antallet af fejl. Stikprøvekontrol-
ler i 2020-2023 viser imidlertid, at der fortsat er fejl i mellem 71 pct. og 80
pct. af stikprøverne, hvoraf betydelige og grove fejl udgør mellem 25 pct.
og 42 pct. af de udførte stikprøvekontroller.
Den fejlbehæftede kontrol af beholdere indebærer dels risiko for kollaps af
beholdere, dels risiko for utætte beholdere, hvorfra der kan ske udsivning af
gylle eller ensilagesaft over en længere periode. Det bemærkes, at både kol-
laps af beholdere og lækage kan medføre væsentlig forurening af vandmil-
jøet.
Miljøstyrelsen (nu Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø) har
på denne baggrund indhentet en rapport fra Teknologisk Institut som belyser
en række alternative reguleringsmodeller. Ministeriet for Grøn Trepart vur-
derer på baggrund af anbefalingerne fra Teknologisk Instituts rapport, at den
eksisterende autorisationsordning bør erstattes af en såkaldt akkrediteret in-
spektionsordning. En akkrediteret inspektionsordning indebærer, at aner-
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0004.png
UDKAST
kendte akkrediteringsorganer, herunder Danmarks officielle akkrediterings-
organ, DANAK, vil få til opgave at akkreditere en eller flere virksomheder
til at forestå beholderkontrollen.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer, at en akkrediteret inspektionsordning
vil kunne forbedre kvaliteten af kontrollen med beholdere til flydende hus-
dyrgødning og ensilagesaft, og dermed formindske risikoen for udslip, hvor-
ved beskyttelsen af vandmiljøet forbedres. Med en akkrediteret inspektions-
ordning vil beholderkontrolordningen blive en del af en velafprøvet ramme,
hvor der er høje krav til de virksomheder, som akkrediteres til at udføre be-
holderkontrollerne. De akkrediterede virksomheder forventes bl.a. at skulle
følge en international standard og herunder etablere et ledelsessystem til sty-
ring af opgaverne. En akkreditering er desuden tidsbegrænset og udstedes
normalt for en periode på 4 år, hvorefter der kan ansøges om re-akkredite-
ring. En akkrediteret inspektionsordning vil endvidere tilvejebringe sankti-
onsmuligheder i tilfælde af mangelfuld beholderkontrol.
Ministeriet for Grøn Trepart forventer, at der i forbindelse med udmøntnin-
gen af den foreslåede bemyndigelse i § 7 a, stk. 2, etableres en overgangs-
periode på 3 år, med henblik på at give de berørte autoriserede kontrollanter
mulighed for at indrette sig. Ministeriet for Grøn Trepart forventer endvi-
dere, at kontrollanter, som har beholderkontroller som deres hovederhverv,
vil kunne ansøge om tilladelse til, at udføre beholderkontroller i yderligere
2 år.
2.1. Gældende ret
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i § 7 a, stk. 1, bemyndigelse til, at miljø-
ministeren kan fastsætte regler om den ansvarliges pligt til for egen regning
at lade egenkontrollen gennemføre af sagkyndige, herunder af autoriserede,
akkrediterede eller lignende sagkyndige.
Det fremgår af § 7 a, stk. 2, 1. pkt., i miljøbeskyttelsesloven, at miljømini-
steren kan fastsætte nærmere regler om autorisationsordninger, der vedrører
gennemførelsen af egenkontrol, herunder om, hvilke opgaver der skal udfø-
res af de autoriserede personer, og om administration af autorisationsord-
ninger.
Det fremgår endvidere af miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 2.-4. pkt., at
ministeren kan fastsætte nærmere regler om tildeling samt tilbagekaldelse
af autorisationer, herunder om at tilbagekaldelse skal kunne forlanges ind-
bragt for domstolene, og om kontrol med det eftersyn, som de autoriserede
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0005.png
UDKAST
personer udøver. Autorisation kan tilbagekaldes, såfremt den autoriserede
gør sig skyldig i grov eller oftere gentagen forsømmelighed. Afgørelse om
tilbagekaldelse af autorisation skal indeholde oplysninger om adgangen til
at begære afgørelsen indbragt for domstolene og fristen herfor.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke udtrykkelig hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om en akkrediteringsordning for kontrol af beholdere til op-
bevaring af flydende husdyrgødning og ensilagesaft, idet § 7 a, stk. 2, 1.
pkt., alene udtrykkeligt henviser til, at der kan fastsættes nærmere regler om
autorisationsordninger.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke en udtrykkelig hjemmel til, at ak-
krediterede virksomheder, der gennemfører egenkontrol, jf. stk. 1, skal med-
dele oplysninger om kontrollen til kommunalbestyrelsen som tilsynsmyn-
dighed.
Det følger af forarbejderne til miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, jf. Fol-
ketingstidende 1996-1997, tillæg A, side 4429, at hensigten med § 7 a, stk.
2, bl.a. er at etablere hjemmel til at fastsætte regler om en autorisationsord-
ning for 10-årskontrol af beholdere til flydende husdyrgødning ensilagesaft.
Ved kongelig resolution af 29. august 2024 er der oprettet et Ministerium
for Grøn Trepart. Ressortansvaret for reguleringen af beholderkontrolord-
ningen er i den forbindelse overgået fra miljøministeren til ministeren for
grøn trepart mens visse andre regelsæt er forblevet miljøministerens ressort.
Ressortændringen betyder, at bemyndigelserne i miljøbeskyttelseslovens §
7 a fremover er et delt ressort mellem miljøministeren og ministeren for grøn
trepart, der således begge er bemyndiget til at udstede regler efter § 7 a.
Bekendtgørelse om kontrol af beholdere til opbevaring af flydende husdyr-
gødning og ensilagesaft (herefter beholderkontrolbekendtgørelsen) er ud-
stedt bl.a. med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, senest ved
bekendtgørelse nr. 1322 af 14. december 2012.
Bemyndigelsesbestemmelsen i miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, er end-
videre anvendt til at udstede en række andre bekendtgørelser. Det gælder
bl.a. bekendtgørelse nr. 789 af 1. juni 2022 om syn af sprøjteudstyr, bekendt-
gørelse nr. 1590 af 30. juni 2021 om støj fra maskiner til brug i det fri og
bekendtgørelse nr. 1471 af 12. december 2017 om forbrænding af visse ty-
per af træaffald på trævareforarbejdende virksomheder.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0006.png
UDKAST
Det fremgår af beholderkontrolbekendtgørelsens § 9, stk. 1, at brugeren af
åbne og lukkede beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning og en-
silagesaft med en kapacitet på 100 m
3
eller derover som minimum hvert 10.
år, for egen regning, skal lade beholderen kontrollere af en autoriseret kon-
trollant for styrke og tæthed. Det fremgår endvidere af bekendtgørelsens §
9, stk. 2, at beholdere, som er beliggende inden for 100 meter fra åbne vand-
løb eller søer over 100 m², skal kontrolleres mindst hvert 5. år for brugerens
egen regning.
Beholderkontrollen består af et normaleftersyn og eventuelt et supplerende
eftersyn, jf. beholderkontrolbekendtgørelsens § 13. På baggrund af den fo-
retagne kontrol udarbejder kontrollanten en tilstandsrapport, som sendes til
kommunen og indgår i kommunalbestyrelsens vurdering af, om beholderen
overholder de til enhver tid gældende krav om styrke og tæthed i henhold til
bekendtgørelse nr. 2243 af 29. november 2021 om miljøregulering af dyre-
hold og om opbevaring af gødning (herefter husdyrgødningsbekendtgørel-
sen), jf. beholderkontrolbekendtgørelsens § 17, stk. 1 og 2.
Miljøstyrelsen (nu Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø) har i
medfør af beholderkontrolbekendtgørelsens § 3, stk. 1, nedsat en bestyrelse
til at administrere beholderkontrolordningen. En medarbejder fra Miljøsty-
relsen (nu Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø) er formand i
bestyrelsen, der herudover består af en repræsentant fra henholdsvis Land-
brug & Fødevarer, KL, Betonelement-Foreningen og de autoriserede kon-
trollanter, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 2-4. Det fremgår af beholderkontrol-
bekendtgørelsens § 3, stk. 6, at bestyrelsen bl.a. træffer afgørelser om tilde-
ling og fratagelse af autorisation.
Til at bistå bestyrelsen er der nedsat et sekretariat, jf. beholderkontrolbe-
kendtgørelsens § 4. Sekretariatets opgave er bl.a. at bistå bestyrelsen i for-
bindelse med administrationen af beholderkontrolordningen og autorisati-
onsordningen, herunder at stå for den praktiske gennemførelse af introduk-
tionskurser, efteruddannelseskurser og stikprøvekontrol af de autoriserede
kontrollanters arbejde, jf. beholderkontrolbekendtgørelsens § 4, stk. 2, nr. 1.
Det fremgår af beholderkontrolbekendtgørelsens § 6, at en kontrollant skal
opfylde en række betingelser for at opnå autorisation til at udføre beholder-
kontroller. Som en betingelse for at opnå autorisation er der bl.a. krav om
en byggeteknisk grunduddannelse eller tilsvarende kundskaber baseret på
erfaring fra produktion, montage og reparation af beholdere til opbevaring
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0007.png
UDKAST
af flydende husdyrgødning m.v. og erhvervsmæssig erfaring inden for rele-
vante områder, herunder byggeopgaver med relation til landbrug eller be-
slægtede brancher, jf. beholderkontrolbekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 1 og
2.
2.2 Ministeriet for Grøn Treparts overvejelser
Der er iværksat flere tiltag for at forbedre kvaliteten af kontrollen med be-
holdere til opbevaring af flydende husdyrgødning og ensilagesaft. Sekreta-
riatet har på vegne af bestyrelsen iværksat individuel vejledning målrettet
de beholderkontrollanter, som har udført en fejlbehæftet beholderkontrol.
Sekretariatet har endvidere ydet generel vejledning til alle beholderkontrol-
lanter vedrørende særlige opmærksomhedspunkter. I tilfælde hvor de på-
gældende beholderkontrollanter er vejledt individuelt, om hvordan en be-
holderkontrol burde være udført, og reglerne fortsat ikke bliver fulgt, har det
ført til, at bestyrelsen for beholderkontrolordningen over for flere beholder-
kontrollanter har iværksat indskærpelser og varslet tilbagekaldelse af auto-
risationer, ligesom to autorisationer er blevet tilbagekaldt.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer, at årsagen til de fejlbehæftede kon-
troller ikke er, at der ikke er tilgængelig viden eller underbelyste forhold,
men at årsagen i stedet primært kan henføres til ordningens opbygning. Mi-
nisteriet for Grøn Trepart vurderer, at der er behov for at forbedre kvalitets-
styringen af rammerne for beholderkontrollen, på en måde som sikrer, at der
fremadrettet vil blive udført beholderkontroller af høj kvalitet. Endelig vur-
derer Ministeriet for Grøn Trepart ikke, at udfordringerne med den eksiste-
rende ordning kan løses inden for den eksisterende hjemmelsbeføjelse, der
alene giver bemyndigelse til at fastsætte regler om en autorisationsordning
for beholderkontrollanterne, idet der i dag f.eks. ikke er bemyndigelse til at
fastsætte regler om etablering af en intern kontrol i virksomheden og ekstern
kontrol af virksomheden som i en akkrediteret inspektionsordning.
Miljøstyrelsen (nu Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø) har
på den baggrund indhentet en rapport fra Teknologisk Institut, som belyser,
om kvaliteten i det udførte kontrolarbejde kan forbedres ved indførsel af en
akkrediteret inspektionsordning, en virksomhedscertificeringsordning eller
en personcertificeringsordning. I rapporten vurderes det, at de tre modeller
alle er bedre egnet til at sikre kvaliteten af beholderkontroller sammenlignet
med den eksisterende autorisationsordning. I rapporten vurderes det endvi-
dere, at en akkrediteret inspektionsordning samlet set er den model, som er
bedst egnet til at forbedre kvaliteten i de udførte kontroller. Det skyldes
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0008.png
UDKAST
bl.a., at en akkrediteringsordning vurderes at være den model, der mest en-
kelt og omkostningseffektivt vil sikre en forbedring af kvaliteten af behol-
derkontrollen. Både virksomhedscertificeringsmodellen og personcertifice-
ringsmodellen omfatter et såkaldt certificeringsorgan, som på baggrund af
en akkreditering fra DANAK, kontrollerer og udsteder enten virksomheds-
certifikater eller personcertifikater til de virksomheder eller personer, som
foretager beholderkontrollerne.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer, at en akkrediteret inspektionsmodel i
forhold til den nuværende autorisationsordning vil medføre, at en akkredi-
teret virksomhed vil skulle tage et større ansvar for kvaliteten af beholder-
kontrollen. Ministeriet for Grøn Trepart vurderer derudover, at indførslen af
en akkrediteret inspektionsordning vil betyde, at beholderkontrolordningen
bliver en del af en velafprøvet ramme, hvor akkrediteringsorganet varetager
akkreditering af den akkrediterede virksomhed til at udføre beholderkon-
troller. I Danmark er DANAK (Den Danske Akkrediteringsfond) udpeget
som det nationale akkrediteringsorgan, jf. bekendtgørelse nr. 1230 af 11.
december 2009 om udpegning af det nationale akkrediteringsorgan.
Der er i en akkrediteret inspektionsordning indbyggede krav til, at en akkre-
diteret virksomhed bl.a. skal etablere et ledelsessystem og gennemføre kon-
trol af interne processer og systemer. En akkreditering er desuden tidsbe-
grænset og udstedes normalt for en periode på 4 år, hvorefter den akkredi-
terede virksomhed kan ansøge om re-akkreditering. Akkrediteringsorganet
skal endvidere foretage kontrolbesøg hos de akkrediterede virksomheder for
at vurdere, om virksomheden fortsat lever op til akkrediteringskravene. Så-
fremt akkrediteringsorganet vurderer, at forudsætningerne for akkrediterin-
gen ikke længere er til stede, eller at virksomhederne ikke overholder ak-
krediteringskravene, kan akkrediteringsorganet suspendere eller tilbage-
trække akkrediteringen. Ministeriet for Grøn Trepart vurderer, at de før-
nævnte krav om ledelsessystem, intern kontrol, tidsbegrænsning af akkredi-
tering, ekstern kontrol og sanktionsmuligheder vil fremme et fokus på kva-
litet i beholderkontrollerne. Ministeriet for Grøn Trepart vurderer endvidere,
at en akkrediteret inspektionsordning vil indebære, at mangelfulde kontrol-
ler vil kunne sanktioneres hurtigere og mere smidigt end i den eksisterende
autorisationsordning, idet de vil blive håndteret via ansættelses- og ledelses-
retten.
Det bemærkes, at udmøntningen af den foreslåede bemyndigelse forvente-
ligt vil indebære, at færre virksomheder vil ønske en akkreditering til ord-
ningen på grund af de forøgede kvalitetskrav end de virksomheder, der i dag
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0009.png
UDKAST
har en autoriseret beholderkontrollant. Dette forventes at medføre et mere
koncentreret marked. Ministeriet for Grøn Trepart estimerer på baggrund af
Teknologisk Instituts rapport om Afdækning af løsningsmodeller til æn-
dring af beholderkontrol af 8. februar 2024, at omsætningen på markedet i
en akkrediteret inspektionsordning vil være mellem 10 - 15 mio. kr.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer, at markedet for beholderkontroller
potentielt vil kunne rumme 1-3 aktører.
Ministeriet for Grøn Trepart har overvejet længden på en overgangsperiode
og har vurderet, at 3-5 år vil være passende for dels at sikre tilstrækkelig tid
til, at de nuværende beholderkontrollanter kan indrette sig, og dels at sikre
at der er akkrediterede virksomheder inden de gældende autorisationer op-
hæves. Det forventes, at ministeren for grøn trepart vil fastsætte regler om,
at Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø skal administrere de
tilbageværende autoriserede kontrollanter i overgangsperioden, og det for-
ventes, at der fastsættes regler om, at bestyrelsen for beholderkontrolordnin-
gen, der er nedsat af Miljøstyrelsen (nu Styrelsen for Grøn Arealomlægning
og Vandmiljø) i henhold til beholderkontrolbekendtgørelsens § 3, vil blive
nedlagt ved bekendtgørelsens ikrafttræden. Det forventes endvidere, mini-
steren for grøn trepart fastsætter regler om, at Styrelsen for Grøn Arealom-
lægning og Vandmiljø færdigbehandler alle de eventuelle sager vedrørende
tildeling eller tilbagekaldelse af autorisation eller udtalelser om den autori-
serede kontrollants tilstandsrapport, som er under sagsbehandling i bestyrel-
sen ved bekendtgørelsens ikrafttræden.
Ved en beholderkontrol vurderes en beholders tilstand og der bliver udar-
bejdet en rapport, som er med til at skabe det faglige og tekniske grundlag
for, at kommunalbestyrelsen kan vurdere, om beholdere til opbevaring af
flydende husdyrgødning og ensilagesaft overholder de til enhver tid gæl-
dende krav til styrke og tæthed i husdyrgødningsbekendtgørelsen.
Da der ikke i miljøbeskyttelsesloven er udtrykkelig hjemmel til, at akkredi-
terede virksomheder, der gennemfører egenkontrol, jf. miljøbeskyttelseslo-
vens § 7 a, stk. 1, skal meddele oplysninger om kontrollen til kommunalbe-
styrelsen som tilsynsmyndighed, vurderer Ministeriet for Grøn Trepart des-
uden, at der bør indsættes en bemyndigelse til at fastsætte regler herom.
2.3 Den foreslåede ordning
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0010.png
UDKAST
Med den foreslåede § 7 a, stk. 2, i miljøbeskyttelsesloven, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, etableres udtrykkelig hjemmel til, at miljøministeren og ministe-
ren for grøn trepart kan fastsætte nærmere regler om akkrediteringsordnin-
ger, der vedrører gennemførelse af egenkontrol. Ministeriet for Grøn Tre-
part forventer, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om
en akkrediteret inspektionsordning og lade den nuværende autorisationsord-
ning for kontrol af beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning og
ensilagesaft nedlægge, jf. miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 1. pkt.
Den foreslåede bemyndigelse indebærer, at miljøministeren og ministeren
for grøn trepart kan fastsætte nærmere regler om, hvilke krav en virksomhed
skal opfylde for at blive akkrediteret.
Indførelse af en akkrediteret inspektionsordning indebærer, at en virksom-
hed skal akkrediteres af et anerkendt akkrediteringsorgan, der er udpeget
som nationalt akkrediteringsorgan i henhold til artikel 4 i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) nr. 765/2008 af 9. juli 2008 om kravene til
akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 339/93 (herefter
akkrediteringsforordningen) og med positivt resultat har været underkastet
peerevaluering på inspektion i henhold til artikel 10 i akkrediteringsforord-
ningen.
Ministeriet for Grøn Trepart forventer, at der med hjemmel i den foreslåede
bemyndigelse i § 7 a, stk. 2, vil blive fastsat kompetencekrav til det perso-
nale i de akkrediterede virksomheder, som udfører beholderkontroller. Det
er forventningen, at der fortsat vil skulle fastsættes krav om, at kontrollanter
skal have en byggeteknisk grunduddannelse eller tilsvarende kundskaber
baseret på erfaring, ligesom der fortsat forventes at blive fastsat krav om
erhvervsmæssig erfaring inden for relevante områder.
Ministeriet for Grøn Trepart forventer endvidere, at den foreslåede bemyn-
digelse vil blive anvendt til at fastsætte regler om de akkrediterede virksom-
heders opgaver. Det forventes, at den foreslåede bemyndigelse vil blive an-
vendt til at fastsætte nærmere krav til udførelsen af kontrollen af beholderne.
Ministeriet for Grøn Trepart forventer desuden, at den foreslåede bemyndi-
gelse, kan anvendes til at fastsætte regler om, at de akkrediterede virksom-
heder skal sende den inspektionsrapport, der beskriver beholderens tilstand,
til den kommunalbestyrelse som er tilsynsmyndighed.
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0011.png
UDKAST
Ministeriet for Grøn Trepart forventer, at den foreslåede bemyndigelse i § 7
a, stk. 2, 2. pkt., sammen med den gældende § 7 a, stk. 2, 1. pkt., vil blive
anvendt til at fastsætte krav om, at beholderkontrol efter en overgangsperi-
ode kun må foretages af virksomheder, som er akkrediteret hertil, og at au-
torisationen til de nuværende beholderkontrollanter vil bortfalde.
Det forventes, at der vil blive fastsat en overgangsperiode på 3 år, hvori de
nuværende beholderkontrollanter fortsat vil kunne udføre beholderkontrol-
ler. Herudover forventes det, at der vil blive fastsat regler om, at de behol-
derkontrollanter, som har beholderkontrol som deres hovederhverv, vil
kunne ansøge Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø om tilla-
delse til at udføre beholderkontroller i yderligere 2 år. En overgangsperiode
som beskrevet vil dels sikre, at de nuværende beholderkontrollanter har mu-
lighed for at indrette sig efter den foreslåede akkrediteringsordning, dels
sikre tilstrækkelig tid til at en eller flere virksomheder vil kunne opnå ak-
kreditering.
Den foreslåede bemyndigelse forventes desuden anvendt til at fastsætte reg-
ler om, at virksomheder, der opnår akkreditering efter den foreslåede ord-
ning, vil kunne påbegynde udøvelse af beholderkontrol ved de udmøntende
reglers ikrafttræden, hvilket vil sikre, at der i hele overgangsperioden vil
være enten autoriserede beholderkontrollanter eller akkrediterede virksom-
heder til at udføre beholderkontroller.
Det bemærkes, at både miljøministeren og ministeren for grøn trepart tillige
vil kunne benytte de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser til at fastsætte
regler om akkrediteringsordninger, der vedrører gennemførelsen af egen-
kontrol, herunder hvilke opgaver der skal udføres og administration heraf,
på andre områder end området for beholderkontrol. Eksempelvis vil det
være muligt at fastsætte sådanne regler i forbindelse med bekendtgørelse nr.
789 af 1. juni 2022 om syn af sprøjteudstyr, bekendtgørelse nr. 1590 af 30.
juni 2021 om støj fra maskiner til brug i det fri og bekendtgørelse nr. 1471
af 12. december 2017 om forbrænding af visse typer af træaffald på træva-
reforarbejdende virksomheder, som allerede er udstedt i medfør af bl.a. § 7
a.
For nærmere beskrivelse henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærknin-
gerne hertil.
11
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0012.png
UDKAST
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil ikke i sig selv medføre hver-
ken økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Udmøntningen af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse forventes hel-
ler ikke at medføre økonomiske eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Det vurderes, at lovforslaget følger de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Den foreslåede ændring af § 7 a, stk. 2, i miljøbeskyttelsesloven, indebærer
ikke i sig selv administrative eller erhvervsøkonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Ministeriet for Grøn Trepart estimerer, at de regler der forventes fastsat ved
bekendtgørelse i medfør af den foreslåede § 7 a, stk. 2, i miljøbeskyttelses-
loven vil indebære løbende administrative konsekvenser for erhvervslivet
på ca. 2,8 mio. kr. Ministeriet for Grøn Trepart estimerer endvidere, at ud-
møntningen af den foreslåede bemyndigelse i § 7 a, stk. 2 i miljøbeskyttel-
sesloven, vil indebære erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af ca. 0,5
mio. kr. i omstillingsomkostninger for erhvervslivet.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) vurderer, at lov-
forslaget i sig selv ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervs-
livet, men giver hjemmel til udstedelse af bekendtgørelser, der kan medføre
administrative byrder for erhvervslivet. De administrative byrder har karak-
ter af stigende omkostninger årligt i forbindelse med kontrol af beholdere til
flydende husdyrgødning og ensilagesaft for landbrugere, samt løbende og
omstillingsomkostninger for inspektionsvirksomheder i forbindelse med ak-
kreditering. De administrative konsekvenser vil blive nærmere opgjort forud
for udstedelsen af bekendtgørelserne.
På baggrund af ovenstående vurderes det, at de samlede administrative kon-
sekvenser ikke overstiger 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer, at Innovations- og Iværksættertjekket
ikke er relevant for lovforslaget, idet forslaget ikke påvirker virksomheders
12
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0013.png
UDKAST
eller iværksætteres muligheder for at teste, udvikle eller anvende digitale
teknologier og forretningsmodeller, idet lovforslaget alene indeholder be-
myndigelsesbestemmelser. OBR har ikke bemærkninger hertil.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 7 a, stk. 2, i miljøbeskyttel-
sesloven, indebærer ikke i sig selv miljø- og naturmæssige konsekvenser.
Der forventes, at den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 7 a, stk. 2,
2. pkt., i miljøbeskyttelsesloven, vil blive anvendt til at fastsætte regler om
indførsel af en akkrediteret inspektionsordning, som forventes at forbedre
kvaliteten af beholderkontrollerne.
Stikprøvekontrol viser, at der i en årrække er konstateret mange fejl ved den
beholderkontrol, der udføres i dag.Væsentlige fejl og mangler ved beholder-
kontrollerne medfører, at der kan være oversete skader på beholderen, som
kan medføre risiko for beholderkollaps eller udsivning.
Beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning og ensilagesaft varierer
i størrelse fra 100 m³ og op til ca. 7000 m³, og en kollapset beholder kan
derfor resultere i et udslip af flere tusinde kubikmeter flydende husdyrgød-
ning eller ensilagesaft. I tilfælde af kollaps af beholderen vil en udledning
af flydende husdyrgødning til et vandløb kunne slå fisk og smådyr i vand-
løbet ihjel som følge af, at iltindholdet i vandet kan falde markant. Flydende
husdyrgødning indeholder desuden ammoniak, der er en kraftig gift for fisk.
Udsivning af flydende husdyrgødning fra beholdere over længere tid vil
ikke nødvendigvis resultere i døde fisk og smådyr. Sivning fra beholdere
kan imidlertid medføre alvorlige forringelser i miljøtilstanden i vandløb.
Selv efter ophør af udledningen kan det tage flere år, før smådyr og fisk igen
er tilbage og tilstanden i vandløbet den samme, som før udledningen skete.
Ministeriet for Grøn Trepart vurderer, at udslip af flydende husdyrgødning
i mange tilfælde medfører oprensning og genetablering af vandmiljøet, hvil-
ket kan have store økonomiske konsekvenser.
13
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0014.png
UDKAST
Ministeriet for Grøn Trepart forventer, at en forbedring af kvaliteten af be-
holderkontroller vil mindske risikoen for udslip af flydende husdyrgødning
og forurening af vandmiljøet.
8. Forholdet til EU-retten
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 7 a, stk. 2, 2 og 3. pkt., i
miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke i sig selv EU-retlige aspekter. Ved
udmøntning af den foreslåede § 7 a, stk. 2, 2. og 3. pkt., vil relevante EU-
retlige aspekter blive inddraget. Det forventes, at den foreslåede § 7 a, stk.
2, 2. og 3. pkt., vil blive anvendt til at fastsætte krav til de akkrediterede
virksomheder. Det forventes endvidere, at § 7 a, stk. 2, 2. og 3. pkt., vil blive
anvendt til at fastsætte krav om kompetence eller uddannelse for de medar-
bejdere i de akkrediterede virksomheder, der skal udføre beholderkontrol-
len. Disse krav forventes, afhængigt af udmøntningen, at skulle overholde
kravene i servicedirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked)
og, afhængigt af udmøntningen, tillige overholde kravene i anerkendelses-
direktivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. sep-
tember 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer).
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. september 2024 til og
med den 25. oktober 2024 (28 dage) været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Arla Foods,
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen Genanvend Biomasse,
Bruno Sander, Bæredygtigt Landbrug, Center for friluftsdyr, Combinee-
ring, DANAK - Den Danske Akkrediteringsfond, DanGødning, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Landboungdom, Danmarks Miljøundersøgelser,
Danmarks Naturfredningsforening, Danroot, Brancheforening (DGB),
Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Gart-
neri, Dansk Industri, Dansk Kennelklub, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Pelsdyravlerforening (Danske Minkavlere), Dansk Planteværn, Dansk
Skovforening, Dansk Standard, Danske Halmleverandører, Danske Jule-
træer, Danske, Mejeriers Fællesorganisation, Danske Regioner, Danske
Svineproducenter, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), Da-
talogisk Institut, Datatilsynet, Den Danske Dyrlægeforening, Det Danske
Fjerkræråd, Det Dyreetiske Råd, Det Miljøøkonomiske Råd, DHI Dan-
mark– Institut for Vand og Miljø Drivkraft, Danmark DTU, DTU Miljø
Emineral ETA-Danmark, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH,) Fi-
nans Danmark (tidl. Finansrådet), Finanstilsynet, Flex Fertilizer System
14
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0015.png
UDKAST
ApS, Flex Gødning, Forbrugerrådet, FORCE, FORCE Technology, For-
eningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af danske bi-
ologer, Foreningen af Fredningsnævnsformænd i Danmark og disses sup-
pleanter, Foreningen af Miljø- plan- og naturmedarbejdere i det offentlige
(EnviNa), Foreningen af Naturfredningsformænd i Danmark, Foreningen
af Rådgivende Ingeniører, Foreningen Biogasbranchen, Foreningen for
Biodynamisk Jordbrug, Foreningen for Generamte Naboer til minkfarme,
Frie Bønder – Levende land, Greenet, Greenpeace Danmark, Grøn Hver-
dag, GTS (Godkendt Teknologisk Service), HedeDanmark, Hedeselskabet,
HK-Kommunal Miljøudvalg, Icrofs, Ingeniørforeningen i Danmark, Kli-
marådet, Kommunernes Landsforening, Kyst, Land & Fjord, Københavns
Universitet, Københavns Universitet - Det Natur- og Biovidenskabelige
Fakultet, Københavns Universitet - Det Sundhedsvidenskabelige, Fakultet
Københavns Universitet - Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi,
Københavns Universitet - Institut for Plante- og Miljøvidenskab, Køben-
havns Universitet - Skov & Landskab, LandboNord, LandboSyd, Land-
brug & Fødevarer, Landbrugsrådgivning, Syd Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen af
Landsbysamfund, Landsforeningen Dansk Fåreavl, Landsforeningen for
Bygnings- og Landskabskultur, Landsforeningen for Gylleramte, Lands-
foreningen Praktisk Økologi, Lif (Lægemiddelindustriforeningen), LO
(Landsorganisationen i Danmark), Miljø- og Fødevareklagenævnet, Miljø-
mærkenævnet, Miljøservice, Mogens Jensen (miljøservice), Nationalt Cen-
ter for Fødevarer og Jordbrug (DCA), Nationalt Center for Miljø og Energi
(DCE), Natur og Ungdom, Nicolai Bech, NIRAS, Nordjyllands Trafiksel-
skab, Nybro Tørreri, Praktiserende Landinspektørers Forening, Professor,
dr. jur., Helle Tegner Anker, Professor, dr. jur., Ellen Margrethe Basse,
Professor, dr. jur., Peter Pagh, Rambøll Danmark, Roskilde Universitet,
Rådet for Grøn Omstilling (tidl. Det Økologiske Råd), SAGRO, SEGES,
SEGES svineproduktion, Skov & Landskab, Skovdyrkerne (Skovdyrker-
foreningerne), Skovrådet, Småskovsforeningen Danmark, Svine Rådgiv-
ningen, Syddansk Universitet, Teknologirådet, Teknologisk Institut, Velas,
VKST, Økologisk Landsforening, Østdansk Landboforening, Aalborg
Universitet, Aarhus Universitet, Århus Universitet - Det Jordbrugsviden-
skabelige Fakultet, Aarhus Universitet - Institut for Agroøkologi, og kom-
munerne.
15
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0016.png
UDKAST
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgif- Negative konsekvenser/merudgifter
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
anfør »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
m.v.
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
m.v.
Ingen
Ingen
Ingen
Den foreslåede bemyndigelse i § 7 a,
stk. 2, medfører ikke i sig selv er-
hvervsøkonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. Fastsættelse af regler i
medfør af § 7 a, stk. 2, forventes at
indebære løbende administrative
konsekvenser for erhvervslivet på ca.
2,8 mio. kr. samt erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser i form af ca. 0,5
mio. kr. i omstillingsomkostninger
for erhvervslivet.
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
16
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0017.png
UDKAST
Miljø- og natur- Udmøntning af forslag om ændring af Ingen
mæssige konse- miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2,
kvenser
vurderes at medføre en positiv ind-
virkning på miljøet.
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder i sig selv ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant
omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ja
Nej
(X)
17
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0018.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(Til § 7 a, stk. 2, 2. pkt.)
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i § 7 a, stk. 1, en bemyndigelse til, at
miljøministeren kan fastsætte regler om den ansvarliges pligt til for egen
regning at lade egenkontrollen gennemføre af sagkyndige, herunder af au-
toriserede, akkrediterede eller lignende sagkyndige.
Miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, indeholder en bemyndigelse til at fast-
sætte nærmere regler om autorisationsordninger. Det fremgår af lovens § 7
a, stk. 2, 1. pkt., at miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om autori-
sationsordninger, der vedrører gennemførelsen af egenkontrol, herunder om
hvilke opgaver der skal udføres af de autoriserede personer, og om admini-
stration af autorisationsordninger.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke udtrykkelig hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om en akkrediteringsordning for kontrol af beholdere til op-
bevaring af flydende husdyrgødning og ensilagesaft, idet § 7 a, stk. 2, 1.
pkt., alene udtrykkeligt henviser til, at der kan fastsættes nærmere regler om
autorisationsordninger. Beholderkontrolbekendtgørelsen er udstedt med
bl.a. hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2. Derudover er der flere
andre bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i bl.a. lovens § 7 a, stk.
2.
Det fremgår af beholderkontrolbekendtgørelsens § 9, stk. 1, at brugeren af
åbne og lukkede beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning og en-
silagesaft med en kapacitet på 100 m
3
eller derover som minimum hvert 10.
år, for egen regning, skal lade beholderen kontrollere af en autoriseret kon-
trollant for styrke og tæthed. Det fremgår endvidere af bekendtgørelsens §
9, stk. 2, at beholdere, som er beliggende inden for 100 meter fra åbne vand-
løb eller søer over 100 m², skal kontrolleres mindst hvert 5. år for brugerens
egen regning.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0019.png
UDKAST
Beholderkontrollen består af et normaleftersyn og eventuelt et supplerende
eftersyn, jf. beholderkontrolbekendtgørelsens § 13. På baggrund af den fo-
retagne kontrol udarbejder kontrollanten en tilstandsrapport, som sendes til
kommunen og indgår i kommunalbestyrelsens vurdering af, om beholderen
overholder de til enhver tid gældende krav om styrke og tæthed i henhold til
husdyrgødningsbekendtgørelsen, jf. beholderkontrolbekendtgørelsens § 17,
stk. 1 og 2.
Miljøstyrelsen (nu Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø) har i
medfør af beholderkontrolbekendtgørelsens § 3, stk. 1 nedsat en bestyrelse
til at administrere beholderkontrolordningen. En medarbejder fra Miljøsty-
relsen (nu Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø) er formand i
bestyrelsen, der herudover består af en repræsentant fra henholdsvis Land-
brug & Fødevarer, KL, Betonelement-Foreningen og de autoriserede kon-
trollanter, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 2-4. Det fremgår af beholderkontrol-
bekendtgørelsens § 3, stk. 6, at bestyrelsen bl.a. træffer afgørelser om tilde-
ling og fratagelse af autorisation.
Til at bistå bestyrelsen er der nedsat et sekretariat, jf. beholderkontrolbe-
kendtgørelsens § 4. Sekretariatets opgave er bl.a. at bistå bestyrelsen i for-
bindelse med administrationen af beholderkontrolordningen og autorisati-
onsordningen, herunder at stå for den praktiske gennemførelse af introduk-
tionskurser, efteruddannelseskurser og stikprøvekontrol af de autoriserede
kontrollanters arbejde, jf. beholderkontrolbekendtgørelsens § 4, stk. 2, nr. 1.
Det fremgår af beholderkontrolbekendtgørelsens § 6, at en kontrollant skal
opfylde en række betingelser for at opnå autorisation til at udføre beholder-
kontroller. Som en betingelse for at opnå autorisation er der bl.a. krav om
en byggeteknisk grunduddannelse eller tilsvarende kundskaber baseret på
erfaring fra produktion, montage og reparation af beholdere til opbevaring
af flydende husdyrgødning m.v. og erhvervsmæssig erfaring inden for rele-
vante områder, herunder byggeopgaver med relation til landbrug eller be-
slægtede brancher, jf. beholderkontrolbekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 1 og
2.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1 i bemærk-
ningerne til lovforslaget.
Det foreslås, at der i miljøbeskyttelsesloven indsættes et nyt
§ 7 a, stk. 2, 2.
pkt.
Efter den foreslåede bestemmelse kan miljøministeren og ministeren for
19
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0020.png
UDKAST
grøn trepart fastsætte nærmere regler om akkrediteringsordninger, der ved-
rører gennemførelsen af egenkontrol, herunder hvilke opgaver der skal ud-
føres og administration heraf.
Det forventes , at den foreslåede bemyndigelse i miljøbeskyttelseslovens §
7 a, stk. 2, 2. pkt., skal anvendes til at fastsætte regler om, at inspektion af
beholdere omfattet af beholderkontrolordningen vil skulle foretages af virk-
somheder, der er akkrediteret hertil af Den Danske Akkrediteringsfond, DA-
NAK, eller et tilsvarende anerkendt akkrediteringsorgan, der er udpeget som
nationalt akkrediteringsorgan i henhold til artikel 4 i akkrediteringsforord-
ningen og med positivt resultat har været underkastet peerevaluering på in-
spektion i henhold til artikel 10 i akkrediteringsforordning.
I Danmark er det DANAK, der har til opgave at akkreditere virksomheder
efter relevante standarder, jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 1230 af 11. december
2009 om udpegning af det nationale akkrediteringsorgan.
Den foreslåede bemyndigelse i miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 2. pkt.,
indebærer derudover, at miljøministeren og ministeren for grøn trepart vil
kunne fastsætte regler om kravene til akkreditering, herunder at en virksom-
hed, der ønsker en akkreditering til beholderkontrolordningen, skal opfylde
den gældende internationale standard DS/EN ISO/IEC 17020 ”Overens-
stemmelsesvurdering – Krav til forskellige typer inspektionsorganer”, som
inspektionsorgan type A eller en anden standard, der måtte træde i stedet for
denne. Det følger af denne internationale standard, at en akkrediteret virk-
somhed bl.a. vil skulle etablere et ledelsessystem og gennemføre kontrol af
interne processer og systemer.
Den foreslåede bemyndigelse i miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 2. pkt.,
om akkrediteringsordninger medfører, at miljøministeren og ministeren for
grøn trepart vil kunne fastsætte regler om de faglige kvalifikationer, som en
virksomhed, herunder virksomhedens personale, skal besidde for at kunne
blive akkrediteret til at kunne udføre beholderkontrol, herunder både krav
til uddannelse og erhvervserfaring. Det forventes, at de gældende krav til
uddannelse og erfaring i beholderkontrolbekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 1
og 2, om byggeteknisk grunduddannelse eller tilsvarende kundskaber base-
ret på erfaring og krav om erhvervsmæssig erfaring inden for relevante om-
råder, vil blive videreført.
Den foreslåede bemyndigelse i miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 2. pkt.,
indebærer endvidere, at miljøministeren og ministeren for grøn trepart vil
kunne fastsætte regler for, hvor ofte akkrediteringsorganer skal kontrollere
20
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0021.png
UDKAST
de akkrediterede virksomheder. Det forventes med den foreslåede bemyn-
digelsesbestemmelse, at miljøministeren og ministeren for grøn trepart i be-
kendtgørelse vil fastsætte regler om, at akkrediteringsorganet skal kontrol-
lere de akkrediterede virksomheder en gang om året.
Den foreslåede bemyndigelse i lovens § 7 a, stk. 2, 2. pkt., indebærer desu-
den, at miljøministeren og ministeren for grøn trepart vil kunne fastsætte
regler om, med hvilket interval akkrediterede virksomheder skal foretage
intern kontrol af de udførte inspektioner.
Bemyndigelsen i den foreslåede bestemmelse i miljøbeskyttelseslovens § 7
a, stk. 2, 2. pkt., vil også kunne udnyttes med henblik på at fastsætte regler
om, hvilke opgaver de akkrediterede virksomheder skal udføre i forbindelse
med deres arbejde med kontrol af beholdere, herunder at de akkrediterede
virksomheder skal udarbejde en inspektionsrapport, der beskriver beholde-
rens tilstand.
Ministeriet for Grøn Trepart forventer, at den foreslåede bemyndigelse vil
blive anvendt til at fastsætte regler om, at beholderkontrol efter en over-
gangsperiode kun må foretages af virksomheder, som er akkrediteret hertil.
Ministeriet for Grøn Trepart forventer at der i henhold til miljøbeskyttelses-
lovens § 7 a, stk. 2, 1. pkt., vil blive fastsat regler om, at autorisationen til
de nuværende beholderkontrollanter således vil bortfalde. Det forventes, at
der ifølge miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 1. pkt., vil blive fastsat regler
om en overgangsperiode på 3 år, hvori de nuværende beholderkontrollanter
fortsat vil kunne udføre kontroller.
Herudover forventes det, at der i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 7 a,
stk. 1, 1. pkt., vil blive fastsat regler om, at de beholderkontrollanter, som
har beholderkontrol som deres hovederhverv, vil kunne ansøge Styrelsen for
Grøn Arealomlægning og vandmiljø om tilladelse til at udføre beholderkon-
troller i yderligere 2 år. En overgangsperiode som beskrevet vil dels skulle
sikre, at de nuværende beholderkontrollanter har mulighed for at indrette sig
efter den nye akkrediteringsordning, dels vil den skulle sikre tilstrækkelig
tid til, at en eller flere virksomheder vil kunne nå at opnå akkreditering.
Den foreslåede bemyndigelse i § 7 a, stk. 2, 2. pkt. forventes desuden an-
vendt til at fastsætte regler om, at virksomheder, der opnår akkreditering
efter den foreslåede ordning, vil kunne påbegynde udøvelse af beholderkon-
trol ved bekendtgørelsens ikrafttræden, hvilket vil sikre, at der i hele over-
gangsperioden vil være enten autoriserede kontrollanter eller akkrediterede
inspektionsorganer til at udføre beholderkontrol.
21
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0022.png
UDKAST
Det bemærkes, at både miljøministeren og ministeren for grøn trepart tillige
vil kunne benytte de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser til at fastsætte
regler om akkrediteringsordninger, der vedrører gennemførelsen af egen-
kontrol, herunder hvilke opgaver der skal udføres og administration heraf,
på andre områder end området for beholderkontrol. Eksempelvis vil det
være muligt at fastsætte sådanne regler i forbindelse med bekendtgørelse nr.
789 af 1. juni 2022 om syn af sprøjteudstyr, bekendtgørelse nr. 1590 af 30.
juni 2021 om støj fra maskiner til brug i det fri og bekendtgørelse nr. 1471
af 12. december 2017 om forbrænding af visse typer af træaffald på træva-
reforarbejdende virksomheder, som allerede er udstedt i medfør af bl.a. § 7
a.
(Til § 7 a, stk. 2, 3. pkt.)
Miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke en udtrykkelig hjemmel til, at ak-
krediterede virksomheder, der gennemfører egenkontrol, jf. stk. 1, skal med-
dele oplysninger om kontrollen til kommunalbestyrelsen som tilsynsmyn-
dighed.
Det foreslås, at der i miljøbeskyttelsesloven indsættes et nyt
§ 7 a, stk. 2, 3.
pkt.
Efter den foreslåede bestemmelse kan miljøministeren og ministeren for
grøn trepart fastsætte nærmere regler om, at akkrediterede virksomheder,
der gennemfører egenkontrol, jf. stk. 1, skal meddele oplysninger om kon-
trollen til kommunalbestyrelsen som tilsynsmyndig.
Den foreslåede bemyndigelse i miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 3. pkt.,
indebærer, at miljøministeren og ministeren for grøn trepart vil kunne fast-
sætte regler om, at akkrediterede virksomheder skal sende den inspektions-
rapport, der beskriver beholderens tilstand til den kommunalbestyrelse, som
er tilsynsmyndighed, jf. husdyrgødningsbekendtgørelsen.
Den foreslåede bemyndigelse i miljøbeskyttelseslovens § 7 a, stk. 2, 3. pkt.,
indebærer endvidere, at miljøministeren og ministeren for grøn trepart vil
kunne fastsætte regler om, at akkrediterede virksomheder skal orientere den
kommunalbestyrelse, som er tilsynsmyndighed, om eventuelle fejl eller
mangler ved en beholder, som ikke allerede er indeholdt i inspektionsrap-
porten. Det kan være fejl eller mangler, som den akkrediterede virksomhed
bliver opmærksom på i forbindelse med den interne kontrol eller den eks-
terne kontrol, som foretages af akkrediteringsorganet, i Danmark DANAK
eller et andet anerkendt akkrediteringsorgan.
22
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0023.png
UDKAST
Det bemærkes, at både miljøministeren og ministeren for grøn trepart tillige
vil kunne benytte de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser til at fastsætte
nærmere regler om, at akkrediterede virksomheder, der gennemfører egen-
kontrol, jf. stk. 1, skal meddele oplysninger om kontrollen til kommunalbe-
styrelsen som tilsynsmyndig, på andre områder end området for beholder-
kontrol. Eksempelvis vil det være muligt at fastsætte sådanne regler i for-
bindelse med bekendtgørelse nr. 789 af 1. juni 2022 om syn af sprøjteudstyr,
bekendtgørelse nr. 1590 af 30. juni 2021 om støj fra maskiner til brug i det
fri og bekendtgørelse nr. 1471 af 12. december 2017 om forbrænding af
visse typer af træaffald på trævareforarbejdende virksomheder, som allerede
er udstedt i medfør af bl.a. § 7 a.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Hovedloven gælder ikke for Færøerne og Grønland og kan heller ikke sættes
i kraft for Færøerne og Grønland, jf. miljøbeskyttelseslovens § 118, hvorfor
den foreslåede ændring af loven heller ikke vil gælde for Færøerne og Grøn-
land og heller ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
23
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 688: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, fra ministeren for Grøn Trepart
2912225_0024.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 928 af 28. juni
2024 foretages følgende ændrin-
ger:
§ 7 a ---.
Stk. 2
Miljøministeren kan fastsætte nær-
mere regler om autorisationsord-
ninger, der vedrører gennemførel-
sen af egenkontrol, herunder om,
hvilke opgaver der skal udføres af
de autoriserede personer, og om ad-
ministration af autorisationsordnin-
ger. Ministeren kan ligeledes fast-
sætte nærmere regler om tildeling
samt tilbagekaldelse af autorisatio-
ner, herunder om, at tilbagekaldelse
skal kunne forlanges indbragt for
domstolene, og om kontrol med det
eftersyn, som de autoriserede per-
soner udøver. Autorisation kan til-
bagekaldes, såfremt den autorise-
rede gør sig skyldig i grov eller of-
tere gentagen forsømmelighed. Af-
gørelse om tilbagekaldelse af auto-
risation skal indeholde oplysninger
om adgangen til at begære afgørel-
sen indbragt for domstolene og fri-
sten herfor.
Stk. 3-6 ---
1.
I
§ 7 a, stk. 2,
indsættes efter 1.
pkt. som nye punktummer:
»Miljøministeren
og ministeren for
grøn trepart kan endvidere fastsætte
nærmere regler om akkrediterings-
ordninger, der vedrører gennemfø-
relsen af egenkontrol, herunder
hvilke opgaver der skal udføres og
administration heraf. Miljøministe-
ren og ministeren for grøn trepart
kan desuden fastsætte nærmere reg-
ler om, at akkrediterede virksomhe-
der, der gennemfører egenkontrol,
jf. stk. 1, skal meddele oplysninger
om kontrollen til kommunalbesty-
relsen som tilsynsmyndighed.«
24