Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 676
Offentligt
2910337_0001.png
25. september 2024
Kære fødevareminister Jacob Jensen,
Jeg vil gerne rette din opmærksomhed mod DTU Aquas redegørelse om motorkraftens
påvirkning på havmiljøet, som blev offentliggjort den 12. september 2024. Desværre
indeholder redegørelsen flere svage punkter, hvor argumentationen er mangelfuld.
Et centralt problem er bemærkningen om, at "der ikke er nogen regulering af skraberens
totalvægt." DTU nævner, at større motorkraft kan muliggøre brugen af tungere
fiskeredskaber, men dette forbliver et hypotetisk scenarie, som de ikke undersøger
nærmere. Sammenhængen mellem motorkraft og redskabernes samlede vægt er
imidlertid afgørende for at vurdere den faktiske miljøpåvirkning.
Desuden har TV2 dokumenteret, at den samlede vægt af redskaber hos nogle fartøjer er
op til 1.000 kg og ikke de 200-250 kg, som redegørelsen henviser til, hvilket rejser
yderligere bekymringer. Redegørelsen konkluderer desuden, at større motorkraft muligvis
ikke vil føre til mere belastende fiskeri, fordi fiskerne angiveligt ikke har et incitament til at
udnytte den øgede motorkraft. Men kontrolresultater viser det stik modsatte – der synes at
være et reelt incitament, som redegørelsen tilsyneladende ser bort fra.
Endvidere er det yderst kritisabelt, at redegørelsen alene fokuserer på Limfjordens fiskeri,
når kontrolresultater fra Østersøens område 22 viser, at 9 ud af 10 kontrollerede
trawlfartøjer her har overtrådt reglerne. Dette område burde også være inddraget i
undersøgelsen. Konsekvenserne for bl.a. torskebestanden, som følge af øget bifangst/
discard fra fartøjer med ulovligt store motorer, kan potentielt have været meget omfattende
og spiller en central rolle i den nuværende situation i Østersøen, hvor torskebestanden,
ifølge flere forskere, er 'tæt på kollaps'. Denne situation og begrænsningen af
torskefiskeriet i den vestlige Østersø har haft alvorlige økonomiske konsekvenser for de
lokale kystfiskere gennem flere år.
Afslutningsvis svækker det redegørelsens troværdighed, at der ikke fremlægges data om
den faktiske vægt af anvendte redskaber i forhold til fartøjernes motorkraft. Dette
efterlader spørgsmålet om motorkraftens indvirkning på havmiljøet ubesvaret.
Jeg håber, at du vil tage disse punkter op til overvejelse, så vi kan sikre en grundigere
vurdering af de miljømæssige konsekvenser i de områder, hvor der er dokumenteret
overtrædelser.
Med venlig hilsen,
David Lange
Direktør, Foreningen Skånsomt Kystfiskeri Producentorganisation
___________________________________________________
FSKPO Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri
Nordhavnsvej 6,
3000 Helsingør
fskpo.dk