Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 661
Offentligt
2906488_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål AW
Ministeren bedes redegøre for det samlede forløb i
den nye sag om ulovlig administration af fiskekvoter,
som TV2 og Danwatch har afsløret. Der henvises til
nyheden ”Kvotekonger har fået lov til at have ulovlige
fiskekvoter for millioner: - Stort problem at
ministeriet ikke reagerer”, tv2.dk, den 16. juni 2024.
Herunder bedes ministeren redegøre for, hvordan
ulovlighederne kunne finde sted i årevis, når
Fiskeristyrelsen var bevidst om den ulovlige
administration, hvornår og hvordan ministeren selv
blev orienteret om den fejlbehæftede administration,
og hvorfor ministeren først greb ind og orienterede
Folketinget så sent i processen.
Samrådsspørgsmål AX
Ministeren bedes redegøre for, hvordan ministeren
mener at have rettet op på fejlen og balancen i
kvotesystemet, herunder hvilken kompensation eller
efterfølgende tildeling af ekstra kvoter han har
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0002.png
TALEPAPIR
gennemført til de især mindre fiskere, der i årevis har
fået tildelt færre kvoter, end de egentlig havde ret til.
Samrådsspørgsmål AY
Mener ministeren, at ministeriet og ministeren har
levet op til deres forpligtelser til at føre tilsyn med, at
der bliver forvaltet efter loven, og til at reagere
rettidigt, når de bliver orienteret om ulovlig
administration?
Der henvises
til
nyheden
”Kvotekonger har fået lov til at have ulovlige
fiskekvoter for millioner: - Stort problem at
ministeriet ikke reagerer”, tv2.dk, den 16. juni 2024.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0003.png
TALEPAPIR
Svar
Tak for ordet og tak til spørgerne for spørgsmålene.
Efter aftale med udvalget vil jeg lægge op til at
besvare dem samlet.
[Indledning]
Temaet for samrådet i dag er en sag knyttet til
Fiskeristyrelsens beregning af de såkaldte
kvotekoncentrationslofter og en fejl, der er opdaget i
de bagvedliggende beregninger.
Det er en sag, som flere af ordførerne også havde
lejlighed til at høre om umiddelbart inden
sommerferien i forbindelse med en teknisk
gennemgang i ministeriet.
Lad mig starte med at slå fast, at det er en meget
ærgerlig sag. Det er helt afgørende, at vores
administration finder sted på et korrekt grundlag.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0004.png
TALEPAPIR
Sagen er også ærgerlig, fordi det tager for lang tid at
få fejlen nærmere afdækket og håndteret.
Som jeg også sagde inden sommerferien, så er jeg
ikke tilfreds med, hvordan denne sag har været
håndteret.
Derfor bad jeg tidligere på året Fiskeristyrelsen om at
foretage en grundig gennemgang af hele forløbet, så
vi kunne få klarlagt alle omstændigheder i sagen.
Jeg modtog gennemgangen den 27. juni 2024, og
samme dag var der som nævnt en teknisk
gennemgang for ordførerne med deltagelse af
Fiskeristyrelsens nuværende direktør. I forlængelse
heraf er styrelsens gennemgang også sendt til
udvalget.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0005.png
TALEPAPIR
Som jeg har oplyst udvalget om tidligere i dag
[onsdag den 28. august 2024], har Fiskeristyrelsen
imidlertid i går [tirsdag den 27. august 2024]
informeret departementet om, at styrelsen er blevet
gjort opmærksom på yderligere oplysninger, der
ikke
indgår i den grundige gennemgang. Der er tale om to
mails, som Fiskeristyrelsen vurderer er relevante for
beskrivelsen af det faktiske hændelsesforløb i sagen.
Det er selvsagt
meget
beklageligt, at disse mails ikke
er indgået i det materiale, styrelsen har baseret sin
gennemgang på. Det vender jeg tilbage til.
Men inden da, vil jeg, blandt andet med afsæt i
Fiskeristyrelsens grundige gennemgang, gennemgå
de væsentligste nedslagspunkter i sagens forløb, og
jeg vil starte med kort at forklare, hvori fejlen består.
[Hvad består fejlen af?]
Kort sagt har Fiskeristyrelsen tildelt kvoteandele på
én måde og udregnet kvotekoncentration på en
anden måde.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0006.png
TALEPAPIR
Det kan måske lyde simpelt, men der er tale om en
både fagligt kompleks og teknisk sag, der knytter sig
til den beregningsmetode, som kvotekoncentration
udregnes på.
Vi
er
helt
nede
i
et
hjørne
af
kvotekoncentrationsreglerne, som jeg gerne vil bruge
lidt tid på at uddybe.
De såkaldte kvoteandele opgøres som en promille af
den del af den samlede kvote for den pågældende
fiskebestand, der er afsat til kvoteandele til fiskerne.
Disse promille udløser hvert år en konkret mængde
fisk.
For at sikre, at kvoteandelene ikke koncentreres hos
for få fiskere, er der indført lofter for, hvor mange
kvoteandele en fisker må eje
de såkaldte
kvotekoncentrationslofter.
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0007.png
TALEPAPIR
Fiskeristyrelsen beregner kvotekoncentration for den
enkelte fisker ud fra en forudsætning om, at der for
hver kvote er tildelt 1.000 kvoteandele
eller 1.000
promille
til fiskerne.
Som jeg forstår det, er fejlen opstået, fordi
Fiskeristyrelsen
har
haft
beregnet
kvotekoncentration ved at vægte alle kvoter ud fra en
samlet sum på 1.000 promille.
Men denne beregningsmetode tog ikke højde for, at
der for flere fiskearter af historiske årsager er uddelt
enten flere eller færre promilleandele end 1.000.
Fiskeristyrelsen har på den måde tildelt enten mere
eller mindre end 1.000 kvoteandele for en række
kvoter.
Nogle fiskeres kvotekoncentration er derfor blevet
over- eller undervurderet i forhold til, hvad den
korrekte beregningsmetode ville have ført til.
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0008.png
TALEPAPIR
[Sagens konsekvenser for fiskerne]
Det siger sig selv, at en fejlagtig beregningsmetode
som denne kan have haft økonomiske konsekvenser
for den enkelte fisker
enten i begunstigende eller i
bebyrdende retning.
Fiskeristyrelsen har konstateret, at nogle fiskere
uden de selv har været klar over det
har ejet for
mange kvoteandele og dermed haft en økonomisk
gevinst, i det omfang kvoten er udnyttet fuldt ud.
Samtidig er andre fiskere blevet afholdt fra at tilkøbe
yderligere kvoter, og de er derfor potentielt gået glip
af en økonomisk gevinst.
Begge dele er selvfølgelig beklageligt og burde ikke
ske.
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0009.png
TALEPAPIR
Jeg vil gerne fremhæve, at der både i de
begunstigende og bebyrdende tilfælde er tale om
fiskere, der er i nærheden af kvotekoncentrations-
lofterne. Den fejlagtige beregningsmetode har med
andre ord kun betydning for de fiskere, som allerede
ejer kvoter, der bringer dem tæt på lofterne.
Fiskeristyrelsen har oplyst, at de ordninger, hvor
mindre fiskere får tildelt ekstra kvoter, ikke er blevet
påvirket af den fejlagtige beregningsmetode.
Der er således
ikke
tale om, at fiskere med en mindre
kvote i årevis har fået tildelt færre kvoter, end de
havde ret til, sådan som det ser ud til at være lagt til
grund i spørgsmål AX. Det synes jeg, er en vigtig
pointe at få med.
Det skyldes, at disse fiskere ikke er i nærheden af
kvotekoncentrationslofterne.
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0010.png
TALEPAPIR
Fiskeristyrelsens
fejlagtige
beregningsmetode
omhandler med andre ord alene de omsættelige
kvoter, som fiskerne kan handle med hinanden, fordi
Fiskeristyrelsen inden da har anvist kvoter til
kystfiskerordningen mv.
[Tidsforløb
fejlretning]
Så til spørgsmålet om, hvordan fejlen kunne finde
sted i en lang periode, når Fiskeristyrelsen havde
kendskab til den.
Jeg har i den forbindelse noteret mig, at
Fiskeristyrelsen i den grundige gennemgang
konkluderer, at:
”(…)
Fiskeristyrelsen burde have reageret hurtigere
på en instruks fra departementet om at ændre sin
beregningsmetode”.
Jeg har også noteret mig, at Fiskeristyrelsen
konstaterer, at:
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0011.png
TALEPAPIR
”(…) der ikke har været en tilstrækkelig opfølgning
på relevante problemstillinger, så disse og givne
instrukser kunne være håndteret og efterlevet
hurtigere.”
Jeg vil samtidig gerne understrege, at jeg mener, der
går for lang tid fra tidspunktet, hvor den fejlagtige
beregningsmetode opdages af departementet, til der
rettes op i Fiskeristyrelsen. Det er også det,
Fiskeristyrelsens konkluderer i den grundige
gennemgang.
Ministeriet er i går
som nævnt indledningsvis
desuden blevet gjort bekendt med, at Fiskeristyrelsen
af en ekstern part er blevet gjort opmærksom på
oplysninger, som Fiskeristyrelsen vurderer har
betydning for beskrivelsen af det faktiske
hændelsesforløb, og som
ikke
er indgået i det
materiale, som styrelsen har baseret sin gennemgang
på. Der er tale om to mails, der er tilgået
Fiskeristyrelsen i hhv. 2018 og 2021.
11
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0012.png
TALEPAPIR
Fiskeristyrelsen har oplyst, at styrelsen nu vil
undersøge, om der måtte foreligge yderligere
relevant materiale og på den baggrund revidere den
grundige gennemgang.
Der skal ikke være tvivl om, at jeg finder det meget
beklageligt, at der tilsyneladende er relevante
informationer, der ikke er indgået i Fiskeristyrelsens
gennemgang.
Jeg har noteret mig, at Fiskeristyrelsen nu foretager
en fornyet materialeindsamling. Jeg har bedt
Fiskeristyrelsen om at antage en ekstern part til at
forestå denne materialeindsamling.
Jeg er
som nævnt flere gange før - meget optaget af,
at denne sag bliver belyst grundigt, og det er meget
vigtigt, at vi får det fulde billede frem i denne sag.
Jeg vil naturligvis oversende resultatet af
Fiskeristyrelsens fornyede gennemgang til udvalget.
12
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0013.png
TALEPAPIR
Så må vi se, hvad det fører til. Jeg vil på nuværende
tidspunkt ikke lægge mig fast på, hvad det giver
anledning til.
[Tidsforløb
Orientering af minister]
Jeg er også blevet spurgt, hvordan og hvornår jeg selv
er blevet orienteret om fejlen.
Det er jo en sag, der går noget tid tilbage
og som
bekendt opstod den før min tid som minister.
Som jeg også tidligere har informeret om, hørte jeg
efter hvad mit system oplyser
første gang om sagen
i forbindelse med den generelle mundtlige
introduktion til de mange sager i ministeriet på et
internt møde i starten af 2023.
Denne orientering
der vedrørte en faglig
uoverensstemmelse, der ikke var afklaret
var helt
overordnet, uden nærmere oplysninger om de faglige
og retlige rammer for sagen.
13
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0014.png
TALEPAPIR
I midten af maj sidste år blev jeg første gang
præsenteret for en skriftlig sag om, at der var
konstateret
en
fejl
i
forvaltningen
af
kvotekoncentration.
I den forbindelse besluttede jeg, at Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg og Rigsrevisionen skulle
orienteres skriftligt, når sagen var endeligt fagligt
afklaret mellem departement og styrelse.
Det er klart, at jeg gerne havde set, ministeriet
hurtigere havde håndteret sagen og orienteret mig
nærmere om den konkrete sag og dens konsekvenser
for de berørte fiskere. Arbejdet med at afklare og
håndtere fejlen mellem styrelse og departement
skulle være gået hurtigere. Det kan jeg også
konstatere, at Fiskeristyrelsens konkluderer på
baggrund af det forløb, der er afdækket i styrelsens
grundige gennemgang.
14
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0015.png
TALEPAPIR
Derfor har jeg også indskærpet over for både mit
departement og Fiskeristyrelsen, at der skal være
tydeligere kommunikation og mere åbenhed om fejl,
og at der skal ske en langt hurtigere afklaring af
faglige uenigheder, så der kan ageres politisk om
nødvendigt.
[Tidsforløb - Orientering af Folketinget]
Så er der spurgt ind til tidspunktet for orienteringen
af Folketinget.
Som nævnt modtager jeg i maj 2023 en skriftlig sag,
og jeg beder som sagt om, at Folketinget orienteres,
hvilket sker i juni 2023.
Det er generelt vigtigt for mig, at orienteringer til
Folketinget er fyldestgørende. I denne sag var det
ligeledes vigtigt, at sagen blev endeligt, fagligt
afklaret.
15
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0016.png
TALEPAPIR
[Midlertidig dispensation]
I relation til spørgsmålet om den foreløbige løsning
på problemstillingen, så er det centrale i denne sag
for mig at se, at der er sket en fejl i en offentlig
myndighed.
Jeg mener principielt ikke, at erhvervsdrivende
hverken store eller små
skal lide under
myndigheders fejl.
Jeg valgte derfor
midlertidigt
at give en dispensation
til de fiskere, som på grund af den fejlagtige
beregningsmetode
er
kommet
over
kvotekoncentrationslofterne. Den dispensation
betyder, at fiskerne
ikke
bliver pålagt at frasælge de
overskridende kvoter inden for en vis frist, hvilket
ellers ville følge af reglerne på området.
Der er tale om en midlertidig løsning, som kan gælde,
indtil der findes en permanent løsning.
16
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0017.png
TALEPAPIR
Min tilgang var og er, at en permanent løsning skal
drøftes med Folketingets partier. Den drøftelse kan
passende ske i forbindelse med de kommende
forhandlinger om fremtidens fiskeri.
Her skal vi under alle omstændigheder drøfte
spørgsmålet om kvotekoncentrationslofter. Jeg kan i
dag tilkendegive, hvad jeg vil lægge op til i den
forbindelse.
Mit
udgangspunkt
vil
være,
at
de
kvotekoncentrationslofter, vi har i dag, fastholdes.
Det vil så betyde, at
også
de fiskere, der i dag på
grund af den fejlagtige beregningsmetode ligger over
kvotekoncentrationslofterne, vil skulle nedbringe
deres ejerskab, så lofterne overholdes.
Men det er som sagt noget, der skal drøftes snarligt.
Det, håber jeg, at partierne vil være med til.
17
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0018.png
TALEPAPIR
[Handleplan]
Selvom der nu er rettet op, og Fiskeristyrelsen siden
juni
2023
har
anvendt
den
korrekte
beregningsmetode, mener jeg også, at der er behov
for at følge yderligere op på forløbet. Det, synes jeg,
at Fiskeristyrelsens grundige gennemgang vidner
om.
Det gælder iværksættelse af en række konkrete
initiativer,
der
overordnet
angår
dels
Fiskeristyrelsens
interne
forhold,
departementets tilsyn med styrelsen:
dels
For det første
skal der ske en generel styrkelse af den
juridiske faglighed i Fiskeristyrelsen, og de
organisatoriske rammer i styrelsen skal understøtte
dette.
Jeg kan i den forbindelse nævne, at Fiskeristyrelsens
direktion bliver udvidet, og det juridiske element
styrkes ved, at direktionen fremover også vil omfatte
en juridisk vicedirektør.
18
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0019.png
TALEPAPIR
Det er et initiativ, der effektueres umiddelbart.
Fødevarestyrelsens
nuværende
juridiske
vicedirektør rokerer pr. 1. september 2024 til
Fiskeristyrelsen og bliver en del af direktionen.
Derudover skal styrelsens processer ind mod
departementet styrkes, og jeg har indskærpet, at
koncernfælles
afklaringer
faglige
problemstillinger skal gå langt hurtigere.
For
det
andet
vil
forvaltningen
af
kvotekoncentrationsreglerne indgå som et centralt
element
i
departementets
tilsyn
med
Fiskeristyrelsen.
For det tredje
vil Fiskeristyrelsen skulle genberegne
kvoterne, så de summerer til 1.000 promille, og der
vil skulle tages stilling til det lovgivningsmæssige
grundlag herfor.
Den opgave er beregningsteknisk omfattende, og
Fiskeristyrelsen har ekstern bistand tilknyttet det
igangværende arbejde med genberegningen.
19
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0020.png
TALEPAPIR
Der vil i den forbindelse også skulle tages stilling til
det
lovgivningsmæssige
grundlag
for
genberegningen.
Det betyder bl.a., at det skal sikres, at den
fremadrettede praksis for allokering af kvoter f.eks.
via den såkaldte fiskereserve sker inden for det
gældende regelgrundlag.
Jeg vil gerne understrege, at Fiskeristyrelsen har
oplyst, at styrelsen siden juni 2023 har beregnet
kvotekoncentrationen korrekt. Genberegningen
vedrører alene justeringen af de uddelte kvoteandele,
så de summerer til 1.000, så systemet fremover er
nemmere for både fiskerne og forvaltningen at
gennemskue.
For det fjerde
konkluderer Fiskeristyrelsen i sin
grundige gennemgang, at der skal genoptages 12
sager.
20
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0021.png
TALEPAPIR
For det femte
vil Fiskeristyrelsen gennemføre en
fornyet materialeindsamling, og styrelsen vil på
baggrund heraf udarbejde en opdateret gennemgang.
Jeg har som nævnt bedt Fiskeristyrelsen om at
antage en ekstern part til at forestå den fornyede
materialeindsamling.
Jeg har som tidligere nævnt også indskærpet over for
både departement og styrelse, at der skal være
tydeligere kommunikation og mere åbenhed om fejl,
og at der skal ske en langt hurtigere afklaring af
faglige uenigheder, så der kan ageres politisk om
nødvendigt.
[Afrunding]
Til sidst vil jeg gerne nævne, at Rigsrevisionen har
stillet spørgsmål til sagen. Dem svarer ministeriet
selvfølgelig på, og så må vi se, hvad Rigsrevisionen
finder anledning til. Rigsrevisionen har også
modtaget Fiskeristyrelsens grundige gennemgang.
21
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 661: Talepapir fra det åbne samråd med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om MOF alm. del - samrådsspørgsmål AW, AX og AY den 28. august 2024
2906488_0022.png
TALEPAPIR
Jeg hilser det velkomment, at Rigsrevisionen udviser
interesse for sagen. Det er altid godt at få
Rigsrevisionens øjne på en sag.
Fiskeristyrelsen og departementet arbejder videre
med de omtalte initiativer. Det er et arbejde, som jeg
vil følge tæt og sørge for, at udvalget får en status
inden udgangen af i år.
Jeg ser i øvrigt frem til snarligt at drøfte rammerne
for fremtidens erhvervsfiskeri
og i den forbindelse
også en permanent løsning på fejlen.
Tak for ordet.
22