Notat
Til
Vedr.
Fra
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Bæredygtigt Fiskeri
Att: Janne Palomino Dalby og Uffe Sveistrup
Bestilling: Faglig vurdering vedr. mangelfuld kontrol af motorkraft på hav-
miljøet
DTU Aqua/peniel/jekjp/jepol/jpfe
Anmodning
Fiskeristyrelsen har udarbejdet vedlagte grundige gennemgang vedr. forvaltning af
motorkraft og redskabsområdet (juni 2024). Den grundige gennemgang viser bl.a.,
at der i en længere årrække har været en mangelfuld kontrol af fartøjers motorkraft.
DTU Aqua anmodes om at udarbejde en faglig vurdering af, om den mangelfulde
kontrol af motorkraft har haft negativ indvirkning på havmiljøet i Limfjorden.
30. august 2024
Journal
nr. 24/1013030/mynd
DTU Aqua
Besvarelse
Rammen for DTU Aquas besvarelse er den fremsatte antagelse om, at anvendelse
af større motorkraft i muslingefiskeriet kan have en negativ indvirkning på havmiljøet
i Limfjorden. Nedenstående besvarelse tager således udgangspunkt i denne anta-
gelse. Det skal desuden bemærkes, at DTU Aqua ikke er blevet oplyst af FVM om,
hvilke fartøjer, der potentielt har anvendt en større motorkraft end den tilladte (130
kW) ved muslingefiskeri i Limfjorden. Det fremgår af Fiskeristyrelsens redegørelse,
at fem at de kontrollerede fartøjer har haft større motorkraft end tilladt.
Potentielle fordele ved anvendelse af større motorkraft
Der kan potentielt være forskellige fordele ved, at et fiskefartøj har en større motor
installeret. Fordelene spænder fra, at større motorkraft giver et bedre arbejdsmiljø
pga. mindre støj, mindre slid på motoren, at fartøjet lettere kan sælges, hvis det kan
anvendes i andre fiskerier - til at der kan anvendes tungere og flere fiskeredskaber,
og/ eller fiskeriindsatsen kan øges. Af de nævnte forhold vil anvendelse af flere og/
eller tungere redskaber samt en eventuel ændring i fiskeriindsatsen potentielt kunne
have en indvirkning på havmiljøet.
Tungere eller flere redskaber
Det er tidligere blevet vist for flere europæiske fiskerier, at fartøjer med større mo-
torkraft er i stand til at trække større trawl (Eigaard et al., 2011). For de analyserede
fiskerier var der dog ingen regulering vedrørende størrelsen og geometrien af de
anvendte fiskeredskaber. Dette er ikke tilfældet for muslingefiskeriet i Limfjorden,
hvor der ifølge gældende regelsæt kun må anvendes den lette muslingeskraber med
en maksimal bredde på 1,5 m og 1,8 m i længden, en rammevægt på maksimalt 50
CVR-nr. DK 30 06 09 46
DTU Aqua
Institut for
Akvatiske Ressourcer
Kemitorvet
Bygning 202
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. 35 88 33 00
Fax 35 88 33 33
www.aqua.dtu.dk