Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 650
Offentligt
2905254_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 12. september 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 2021-1298
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter
om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag).
Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 20. september 2024.
Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene, idet der lægges stor vægt på, at
godkendelsesperioderne forkortes til 2028.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 650: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter, komitesag, fra miljøministeren
2905254_0002.png
Den 12. september 2024
MIM 102-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære
produkter i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver
tilladelse til fortsat anvendelse til de to italienske virksomheder C.G.S. SrL og Fir Italia S.p.A.
Tilladelserne gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende
stoffet indtil henholdsvis juli og maj 2029. Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i
REACH-komiteen d. 20. september 2024. Forslagene forventes ikke at have nævneværdige
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle
konsekvenser. Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen
ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke
kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. De beskrevne
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold vurderes at leve op til de danske
arbejdsmiljøkrav, og at leve op de danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via
miljøet. I de konkrete sager drejer det sig om specifikke anvendelser af stoffet, hvor der ikke findes
alternativer. Kommissionen har fastsat et 65 % reduktionskrav i anvendelserne ved
godkendelsesperiodernes udløb. Regeringen vurderer imidlertid, at virksomhederne bør intensivere
deres substitutionsindsats på baggrund af fremskridtene med udviklingen af alternative teknologier.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene, idet der lægges stor vægt på, at
godkendelsesperioderne forkortes til 2028.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 650: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter, komitesag, fra miljøministeren
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 20. september 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakt vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgninger fra de to italienske virksomheder C.G.S. SrL og Fir Italia S.p.A. om
fortsat samlet anvendelse af op til 10,4 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til forkromning af produkter med sanitære anvendelser (C.G.S.(10 tons), Fir
Italia (0,4 ton)).
Virksomhederne fremsendte henholdsvis d. 18. maj og d. 8. juli 2022 ansøgninger om godkendelse af
chromtrioxid til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-
forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 650: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter, komitesag, fra miljøministeren
risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som d. 12. maj og d. 17. august 2023 har
afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og i forhold til at begrænse risikoen for den generelle
befolkning via miljøet. RAC anbefalede for begge ansøgere, at arbejdstageres eksponering i
godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer samt måleprogrammer for udledningen
til miljøet. Derudover er det et krav, at begge ansøgerne udfører studier for at vurdere mulighederne
for at reducere udsættelsen for arbejdstagere yderligere, herunder yderligere brug af lukkede
systemer og automatisering for visse processer.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. Udvalget finder
ansøgernes substitutionsplaner troværdige. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgerne har
påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der
følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet, at der gives en 7-årig frist for fornyet vurdering
til begge ansøgerne fra ansøgningstidspunktet, dvs. til 18. maj 2029 (Fir Italia) og 8. juli 2029
(C.G.S.).
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives godkendelse med frister for fornyet
vurdering i overensstemmelse med SEACs anbefalinger, idet der fastsættes et 65 % reduktionskrav ved
for begge virksomheder ved udløb af godkendelsesperioden i 2029. Godkendelserne gives derudover
under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som
ansøgerne har beskrevet. Endelig er det en forudsætning, at ansøgerne implementerer RACs
anbefalinger, herunder at ansøgerne gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og
for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 650: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter, komitesag, fra miljøministeren
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold lever op til de danske
arbejdsmiljøkrav samt at de anvendte risikohåndteringsforanstaltninger vurderes at leve op de danske
miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Der er dermed redegjort for et
tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, og regeringen finder, at der ikke på nuværende tidspunkt findes
egnede alternativer til den specifikke anvendelse. Regeringen finder det positivt, at virksomhederne
forpligtes til et konkret reduktionsmål, som vil føre til en betydelig reduktion i anvendelsen og vil
kunne facilitere håndhævelse af virksomhedens substitutionsindsat, men virksomhederne bør
intensivere deres substitutionsindsats på baggrund af fremskridtene med udviklingen af alternative
teknologier og godkendelsesperioderne for sammenlignelige virksomheder. Kommissionens egen
analyse peger på, at det for de mest ambitiøse virksomheder vil være muligt at substituere senest ved
udgangen af 2028. Godkendelsesperioderne for begge virksomheder bør derfor reduceres til udgangen
af 2028 for at bibeholde en fair konkurrence på det indre marked og fremme substitution.
Regering agter på den baggrund at støtte forslagene, idet der lægges stor vægt på, at
godkendelsesperioderne reduceres til udgangen af 2028.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4