Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 64
Offentligt
2768573_0001.png
Besvarede MEP-spørgsmål i perioden 15. september til 15. oktober
Spørgsmål angående direktivet om grønne anprisninger og miljømærker
Stillet af Nikolaj Villumsen (Enhedslisten/The Left)
Spørgsmål:
Kommissionen forelagde sit forslag til et nyt direktiv om miljøanprisninger den 22. marts 2023
1
.
Forslaget indfører også regler om miljømærker. Der er dog en vis usikkerhed om, hvordan disse
krav præcist skal forstås, hvorfor der er behov for en hurtig afklaring.
Kommissionen bedes derfor svare på følgende, ideelt set med den juridiske begrundelse for hvert
svar:
1. Vil forslaget
i sin nuværende form
pålægge en forpligtelse for alle miljømærkeordninger
til at blive verificeret med hensyn til både deres forvaltning og kriterierne for alle
produktgrupper, eftersom miljømærkerne også vil være underlagt forpligtelserne i artikel
3-6 i det foreslåede direktiv?
2. Er det foreslåede direktiv i overensstemmelse med Verdenshandelsorganisationens regler,
eftersom Kommissionen foreslår at undtage EU-miljømærket fra anvendelsesområdet,
men ikke andre officielt anerkendte miljømærker, herunder dem, der støttes af en eller
flere EU-medlemsstater? Er der ingen risiko for, at dette vil blive betragtet som
forskelsbehandling i forhold til andre officielt anerkendte miljømærker?
Indgivet: 19.7.2023
Svar fra Kommissionen:
1. I artikel 7 i forslaget til direktiv om grønne anprisninger
2
fastsættes det, at miljømærker
skal opfylde kravene i direktivets artikel 3-6 om underbygning og kommunikation af
anprisninger og skal verificeres i overensstemmelse med direktivets artikel 10. Det skal
desuden kontrolleres, at miljømærkeordninger opfylder kravene i artikel 8 vedrørende
deres forvaltning.
2. Kommissionen har bestræbt sig på at forelægge et forslag til direktiv om grønne
anprisninger, der er i fuld overensstemmelse med internationale forpligtelser og politikker,
herunder Verdenshandelsorganisationens (WTO's) regler. Desuden blev forslaget i
overensstemmelse med principperne om gennemsigtighed, engagement og overholdelse
af internationale forpligtelser fremsendt til WTO's Komité for Tekniske Handelshindringer
den 31. maj 2023, således at det kan fremsætte bemærkninger. Forslaget blev også
forelagt med henblik på drøftelse og fremsættelse af bemærkninger på mødet i WTO's
Komité for Handel og Miljø den 12. juni 2023. WTO-medlemmerne havde indtil den 31.
1
Kommissionens forslag af 22. marts 2023 til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om underbygning og
kommunikation af udtrykkelige miljøanprisninger (direktivet om grønne anprisninger) (COM(2023)0166).
2
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om underbygning og kommunikation af udtrykkelige
miljøanprisninger (COM(2023) 166 final).
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Besvarede MEP-spørgsmål i perioden 15. september til 15. oktober
2768573_0002.png
august 2023 til at fremsætte deres bemærkninger til Europa-Parlamentet og Rådet til
overvejelse.
EU-miljømærket
3
er undtaget fra anvendelsesområdet for direktivet om grønne anprisninger, fordi
det allerede er reguleret ved forordning (EF) nr. 66/2010
4
.
Afgivet: 15.9.2023
Spørgsmål angående fjernelse af kravet om mindstevægt af leveren ved
produktion af foie gras
Stillet af: Niels Fuglsang (S/S&D), Margrete Auken (SF/Greens), Kira Marie Peter-Hansen
(SF/Greens), Pernille Weiss (Konservative/EPP), Anders Vistisen (DF/ID), Marianne Vind (S/S&D),
Christel Schaldemose (S/S&D), Bergur Løkke Rasmussen (Moderaterne/Renew), Morten
Løkkegaard (Venstre/Renew), Asger Christensen (Venstre/Renew), Erik Poulsen (Venstre/Renew),
Karen Melchior (Renew), Nikolaj Villumsen (Enhedslisten/The Left)
Spørgsmål:
Ved den offentlige høring om handelsnormer for fjerkrækød, der blev afholdt mellem april og maj
2023, var der overvældende støtte til fjernelse af kravet om mindstevægt af leveren for foie gras.
Mindstevægten af leveren er ikke "traditionelt" eller videnskabeligt baseret, men blev fastsat i
1991 og ændret i 1995 under delvis hensyntagen til data fra tekniske undersøgelser udført på det
pågældende tidspunkt
5
. Disse undersøgelser blev bestilt af producenter af foie gras og blev
hverken fagfællebedømt eller underbygget af uafhængige undersøgelser eller vurderinger.
Tvangsfodring, som er nødvendig for at opnå en sådan vægt, er i strid med rapporten fra Den
Videnskabelige Komité for Dyrs Sundhed og Trivsel
6
fra 1998 og alle fagfællebedømte
videnskabelige undersøgelser
7
.
Kommissionen har anerkendt
8
alternative metoder til fremstilling af foie gras, som endnu ikke er
særligt udbredte i EU. Faktisk hindres metoder uden tvangsfodring af kravet om mindstevægt af
leveren.
1. Hvordan vil Kommissionen reagere på den overvældende støtte, der kom til udtryk ved den
offentlige høring, til at fjerne kravet om mindstevægt af leveren?
3
4
https://environment.ec.europa.eu/topics/circular-economy/eu-ecolabel-home_en
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 66/2010 af 25. november 2009 om EU-miljømærket (EUT L 27 af
30.1.2010, s. 1).
5
Kommissionens svar på skriftlig forespørgsel E-000356/2017 m.fl.
6
"Welfare Aspects of the Production of Foie Gras in Ducks and Geese" (Velfærdsaspekter af produktionen af foie gras
fra ænder og gæs), Europa-Kommissionen, Den Videnskabelige Komité for Dyrs Sundhed og Trivsel,
Generaldirektoratet for Sundhed og Fødevaresikkerhed, 16. december 1998.
7
F.eks. Rochlitz, I. og Broom, D.M., "The welfare of ducks during foie gras production" (Ænders velfærd under
produktionen af foie gras), Animal Welfare, bind 26, nr. 2, Cambridge University Press, Cambridge, 2017, s. 135-149.
8
I svaret på skriftlig forespørgsel E-012154/2015 m.fl
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Besvarede MEP-spørgsmål i perioden 15. september til 15. oktober
2. Vil Kommissionen foreslå at afskaffe dette krav i den nye forordning og dermed tillade
produktion af foie gras uden tvangsfodring med henblik på at beskytte dyrevelfærden,
forbrugernes valgmuligheder og landbrugsaktiviteter med højere velfærd i alle EU's
medlemsstater?
Indgivet: 30.6.2023
Svar fra Kommissionen:
Udkastet til delegeret retsakt om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1308/20131 for så vidt angår handelsnormer for fjerkrækød blev mellem oktober 2022 og
februar 2023 drøftet i Ekspertgruppen vedrørende Landbrugsmarkederne. Europa-Parlamentet
blev indbudt til møderne, og arbejdsdokumenterne blev rundsendt.
Dokumenterne var tilgængelige for offentlig feedback fra den 21. april 2023 til den 19. maj 2023.
De fleste tilbagemeldinger vedrørte foie gras, hvor nogle gik ind for at beholde de nuværende
regler, mens andre talte for deres afskaffelse af hensyn til dyrevelfærden.
Handelsnormen handler kun om at beskrive en fedtlever som en lever med en minimumsvægt.
Som det forklares i konsekvensanalysen, kan et forbud mod tvangsfodring ikke opnås alene
gennem en ændring af handelsnormen. Efter Kommissionens formelle vedtagelse heraf vil den
delegerede retsakt blive fremsendt til Europa-Parlamentet og Rådet til kontrol
Afgivet: 13.10.2023