Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 614
Offentligt
2897481_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 22. august 2024
MIM 94-24
Sagsnummer: 2021-1298
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering
Miljøministeriets notat om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 for så vidt angår methoxychlor.
Den delegerede retsakt træder i kraft 20 dage efter offentliggørelse i EU-tidende, med mindre Rådet
eller Europa-Parlamentet forinden gør indsigelse.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen kan støtte forslaget, og at Rådet derfor ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 614: Notat om methoxychlor, delegeret retsakt, fra miljøministeren
2897481_0002.png
Delegerede retsakter
Den 20. august 2024
MIM 94-24
NOTAT OM DELEGERET RETSAKT
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 for
så vidt angår methoxychlor (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til en delegeret forordning om ændring af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2019/1021 (POP-forordningen) for så vidt angår stoffet methoxychlor.
Methoxychlor er et POP-stof. POP-stoffer er stærkt problematiske stoffer, der er svært nedbrydeligt i
miljøet, ophobes i fødekæden, er skadeligt for menneskers sundhed og miljø og transporteres over
lange afstande. Methoxychlor har tidligere været anvendt som insekticid i EU. Med forslaget foreslås
methoxychlor optaget på POP-forordningens bilag 1
med henblik på at opfylde EU’s forpligtelser i
henhold til Stockholmkonventionen om POP-stoffer, hvor stoffet i maj 2023 blev optaget på
konventionens bilag A. Der foreslås fastsat en grænseværdi for stoffets tilstedeværelse som utilsigtet
sporforurening (UTC) på 0,01 mg/kg (0,000001 vægtprocent) i stoffer, blandinger eller artikler.
Den delegerede retsakt træder i kraft 20 dage efter offentliggørelse i EU-tidende, med mindre Rådet
eller Europa-Parlamentet forinden gør indsigelse. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for erhvervslivet. Regeringen kan støtte forslaget, og at Rådet
derfor ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen
af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har d. 18. juli 2024 fremlagt forslag til delegeret forordning om ændring af bilag I i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 om persistente organiske miljøgifte (POP-
forordningen) for så vidt angår stoffet methoxychlor. Forslaget til delegeret forordning har hjemmel i
POP-forordningens artikel 15, stk. 1, som tillægger Kommissionen beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter med henblik på at ændre bilag I og II til forordningen for at tilpasse dem til ændringer i
listerne over stoffer fastsat i bilagene til Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte
(Stockholmkonventionen) eller protokollen til 1979-konventionen om grænseoverskridende
luftforurening over store afstande angående persistente organiske miljøgifte (protokollen) eller for at
ændre eksisterende registreringer eller bestemmelser i bilag I og II til forordningen med henblik på at
tilpasse dem til den videnskabelige og tekniske udvikling.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 614: Notat om methoxychlor, delegeret retsakt, fra miljøministeren
Den delegerede retsakt træder i kraft 20 dage efter offentliggørelse i EU-tidende, medmindre Europa-
Parlamentet eller Rådet gør indsigelse indenfor en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan
forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-
Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om
indsigelse med kvalificeret flertal. Medlemslandenes eventuelle indsigelser eller anmodninger om
forlængelse af fristen skal fremsendes til Rådets Sekretariat senest d. 30. august 2024. Rådet har indtil
d. 19. september 2024 til enten at gøre indsigelse eller anmode om en forlængelse af fristen for at gøre
indsigelse. Er der et kvalificeret flertal blandt medlemslandene for ikke at gøre indsigelse, forventes
forslaget sat på dagsordenen på et møde i Rådet med henblik på at træffe beslutning om, at der ikke
gøres indsigelse. Datoen for Rådets møde kendes ikke på nuværende tidspunkt.
Formål og indhold
POP-forordningen gennemfører de forpligtelser, der er indeholdt i Stockholmkonventionen og
protokollen, i EU. Forordningen forbyder fremstilling, markedsføring og anvendelse af de stoffer, som
er opført på forordningens bilag I, såvel alene som i blandinger eller i artikler. Bilag I opregner de
enkelte stoffer, hvor del A omfatter stoffer, som er omfattet af både Stockholmkonventionen og POP-
protokollen, mens del B omfatter stoffer, som alene er opført på protokollen. I bilag I kan der for de
enkelte stoffer fastsættes specifikke undtagelser vedrørende anvendelse som mellemprodukt eller
andre præciseringer.
På Stockholmkonventionens 11. partsmøde i maj 2023 blev det besluttet at optage methoxychlor uden
specifikke undtagelser på konventionens bilag A over de kemikalier, hvis fremstilling, anvendelse,
import og eksport bør forbydes, og for hvilke der bør træffes retlige og administrative foranstaltninger
for at udfase dem.
Methoxychlor er et POP-stof. POP-stoffer er stærkt problematiske stoffer, der er svært nedbrydeligt i
miljøet, ophobes i fødekæden, er skadeligt for menneskers sundhed og miljøet og kan transporteres
over lange afstande. Methoxychlor har været anvendt som et insekticid mod en lang række skadedyr,
herunder husfluer, myg, kakerlakker, visse mider og forskellige leddyr, der almindeligvis findes på
markafgrøder, grøntsager, frugter, opbevaret korn, kvæg og husdyr. Der har ikke været rapporteret om
producenter eller importører af methoxhychlor i Europa siden stoffet blev udfaset i 2002.
Methoxhychlor er ikke godkendt til anvendelse som plantebeskyttelsesmiddel i EU og anvendelser som
plantebeskyttelsesmiddel blev tilbagekaldt 25. juli 2003. Methoxhychlor har i EU været forbudt at
anvende som aktivstof i biocider siden 2006. Stoffet er endvidere ikke godkendt til anvendelse i EU
som veterinærlægemiddel.
Med Kommissionens forslag til delegeret forordning foreslås methoxychlor optaget på POP-
forordningens bilag I uden specifikke undtagelser. Der foreslås endvidere fastsat en UTC-grænse for
tilstedeværelse af methoxychlor på 0,01 mg/kg (0,000001 vægtprocent) som stof, i blandinger eller i
artikler.
Europa-Parlamentets udtalelser
Den delegerede retsakt forelægges Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 614: Notat om methoxychlor, delegeret retsakt, fra miljøministeren
Gældende dansk ret
I Danmark er der ikke nationalt fastsat regler for stoffet methoxychlor.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget,
da stoffet allerede er forbudt at anvende i EU.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været sendt i skriftlig høring i Miljøspecialudvalget, som ikke havde kommentarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget, og at Rådet derfor ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
delegerede forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4