Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 604
Offentligt
2895929_0001.png
Fair Spildevand
for miljø og mennesker
Til Miljøministeriet
Masnedø den 14. august 2024
Fair Spildevand anmoder om aktindsigt omkring to forhold:
1)
På hvilken juridisk baggrund stiller EU krav om at medlemsstaterne skal overvåge og angive udledning
af nitrat til overfladevand i totale mængder for det samlede landområde.
2)
Hvor i dansk lovgivning - der udspringer af Vandrammedirektivet - står at overvågningen af
overfladevand skal foretages på baggrund af teoretiske typetal (teoretiske sandsynligheder), som
samtidig er grundlag for offentlig kloakering og udstedelse af påbud om forbedret spildevandsrensning
uden for kloakoplande.
Motivation for aktindsigten
Den 17. maj 2023 havde Fair Spildevand foretræde for Miljø- og Fødevareudvalget. Overskriften for
foretrædet var “Landbrug
og husejere udenfor kloakopland er gennem 20 år pålagt byrder uden
lovhjemmel
1
”.
Som opfølgning på mødet blev Miljøministeriet bedt om at svare på følgende:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 15/5-23 fra Fair Spildevand om Landbrug og
husejere udenfor kloakopland er gennem 20 år pålagt byrder uden lovhjemmel, jf. MOF alm. del -
bilag 361?”
Miljøministeriet v/Rasmus Moes svarede den 28. juni 2023 tilsyneladende uden at have fokus på, hvor i
materialet -
der blev anvendt i forbindelse med foretrædet
- den manglende lovhjemmel blev påtalt. Det
søges der hermed at råde bod på.
Under kort beskrivelse af foretrædet skriver vi bl.a. følgende:
Direktivet stiller ingen steder krav til totale mængder, men udelukkende krav til koncentrationer
til diverse kvalitetselementer. Denne fejlfortolkning har i over 20 år kostet mia. af kroner grundet
dispositioner hvilende på et uvidenskabeligt grundlag og skabt unødige konflikter
interessegrupper imellem.
Ministeren svarer
den 28. juni 2023 på spørgsmål 595 bl.a
2
.:
I forhold til at opnå god økologisk tilstand, fokuserer vandrammedirektivet på miljøpåvirkningen i
f.eks. marine vandområder. Her er det afgørende at se på mængden af kvælstof, der samlet
transporteres til vandområderne.
1
2
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/mof/bilag/361/index.htm
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/mof/spm/595/svar/1968811/2730138.pdf
1 af 3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 604: Kopi af brev fra Fair Spildevand til miljøministeren om aktindsigt
2895929_0002.png
Fair Spildevand
for miljø og mennesker
Vi ser ingen steder i Vandrammedirektivet, at der udsættes noget omkring kvælstof (nitrat). Kun i bilag V
under
“Kemiske og fysisk-kemiske elementer, der understøtter de biologiske elementer”
står noget
omkring næringsstofforhold. Altså målte koncentrationer af næringsstofforhold er vi forpligtet til at
kunne redegøre for.
I Vandrammedirektivets artikel 10 er nitrat omtalt. Her står at medlemsstaterne skal sikre, at alle
udledninger til overfladevand kontrolleres imod forurening for bestemte emissionsgrænseværdier med
henvisning til
Rådets direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991
3
(Nitratdirektivet). Hvor der i dette
direktiv stilles krav til medlemsstaterne om overvågning af nitratkvælstof, er det i form af
nitratkoncentrationer og naturligvis ikke i totale mængder.
Hverken i vandrammedirektivet eller indirekte i nitratdirektivet, hvor der stilles krav til
emissionsgrænseværdier og overvågning, er det IKKE totale mængder der efterlyses, men kravet er at
det skal opgøres i koncentrationer angivet som
mg nitrat pr. liter.
ad 1)
Derfor udbedes om aktindsigt i på hvilken juridisk baggrund EU stiller krav om at medlemsstaterne
skal overvåge og angive udledning af nitrat til overfladevand i totale mængder for det samlede
landområde.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Videre svarer ministeren den 28. juni 2023 på spørgsmål 595 bl.a.:
Bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter angiver de områder, hvor
kommunen for den spredte ukloakerede bebyggelse skal sikre gennemførelse af forbedret
spildevandsrensning eller kloakering med henblik på reducering af iltforbrugende organiske
stoffer. Udpegningen af disse områder sker generelt for vandløb på baggrund af målinger af den
biologiske kvalitet (vandløbsfaunamålinger).
I
Novana rapporten for punktkilder 2022
4
i kapitlet “Spredt bebyggelse” står:
Belastningsopgørelser for spredt bebyggelse er baseret på beregninger ud fra følgende
forudsætninger: I beregningen indgår renseniveauet for ejendommes renseanlægstype
(eksempelvis 10% for kvælstof og fosfor samt 30% for organisk stof for bundfældningstanke),
erfaringstal for, hvor mange personer der bor i de forskellige beboelsestyper (eksempelvis 2,5
personer pr. parcelhus), og hvor meget kvælstof, fosfor og organisk stof en person udleder pr. år
(4,4 kg kvælstof, 0,72 kg fosfor og 21,9 kg BI
5
)
15
. På den baggrund er der beregnet en teoretisk
værdi for, hvor mange kg kvælstof, fosfor og organisk stof der udledes pr. ejendom.
Og i svar fra
Miljøstyrelsen af 28. april 2023
5
står:
at baggrund for forbedret spildevandsrensning hviler ikke på konkrete målinger, men på
forskningsbaserede typetal og lokale afstrømningstal.
3
4
5
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Nitratdirektivet-91-676-med-gule-markeringer.pdf
https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2024/02/978-87-7038-600-5.pdf
https://www.fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Svar-fra-Miljoestyrelsen-Vordingborgvej-336-2023-04-28.pdf
2 af 3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 604: Kopi af brev fra Fair Spildevand til miljøministeren om aktindsigt
2895929_0003.png
Fair Spildevand
for miljø og mennesker
Altså myndighedernes udpegning af hvor der skal sættes ind med påbud om forbedret
spildevandsrensning hviler på en teoretisk sandsynlighed, som yderst sjældent er sammenfaldende med
målinger fra virkeligheden.
Vandrammedirektivet er “grundloven” på området og der stilles udelukkende krav til at
medlemsstaterne skal overvåge overfladevand i form af konkrete målinger. Denne overvågning er fra
2009 implementeret i bekendtgørelse
nr 1434 af 06/12/2009
.
I dag er
BEK nr 792 af 13/06/2023
gældende på området.
Derfor:
ad 2)
Hvor i dansk lovgivning - der udspringer af Vandrammedirektivet - står at overvågningen af
overfladevand skal foretages på baggrund af teoretiske typetal (teoretiske sandsynligheder), som
samtidig er grundlag for offentlig kloakering og udstedelse af påbud om forbedret spildevandsrensning
uden for kloakoplande.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fair Spildevand finder det samtidigt relevant i nærværende tilfælde at minde Miljøministeriet om
retningslinjer for embedsmænd uddybet i
Kodex VII - de syv centrale pligter
6
.
Fair Spildevand
v/Jørn Rasmussen
6
https://fairspildevand.dk/wp-content/uploads/KODEX-VII-trim.pdf
3 af 3