Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 586
Offentligt
2890698_0001.png
Jura
J.nr. 2021 - 1650
Ref. ANLJA
Den 21. juni 2024
Notat til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg om regeringens høringssvar på
Kommissionens call for evidence
konsekvenser af øget offentlig adgang til
klage og domstolsprøvelse i miljøsager i Kommissionens beslutninger om
statsstøtte
EU-Kommissionen, DG-konkurrence, har den 30. maj 2024 iværksat en offentlig høring (call
for evidence) for at modtage informationer fra interessenter i medlemsstaterne om mulige
konsekvenser af øget klageadgang for offentligheden ved Kommissionens beslutninger om
statsstøtte som følge af EU’s internationale forpligtelser på miljøområdet, herunder
Århuskonventionen. Kommissionen ventes på den baggrund at offentliggøre en analyse på
området i 2025.
EU og medlemsstaterne er parter i Århuskonventionen om adgang til oplysninger, offentlig
deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet
(Århuskonventionen). EU har gennemført konventionens bestemmelser om adgang til klage på
miljøområdet i forhold til EU's institutioner og organer i Århusforordningen (Forordning (EF)
nr. 1367/2006 af 6. september 2006). Denne forordning blev revideret i 2021 for at give NGO'er
og andre medlemmer af offentligheden større muligheder for at anfægte administrative
afgørelser truffet af EU's egne institutioner og organer, når disse afgørelser kan være i strid med
EU's miljølovgivning. Den reviderede forordning indeholder en række undtagelser, herunder
en undtagelse for statsstøttebeslutninger.
I 2015 modtog Århuskonventionens Compliance Committee (komitéen til overvågning af
overholdelse af Århuskonventionen) en klage fra en ikke-statslig miljøorganisation om en
Kommissionsbeslutning om statsstøtte til udvikling af et nyt atomkraftværk i en medlemsstat.
Efter behandlingen af klagen fandt Compliance Committeen, at de nuværende muligheder for
offentligheden for at anfægte Kommissionens afgørelser om statsstøtte ikke opfylder EU's
forpligtelser i henhold til Århuskonventionen. Kommissionen arbejder derfor, i samarbejde
med medlemsstaterne på at finde en løsning, der kan sikre at EU lever op til Århuskonventionen
på statsstøtteområdet.
I høringssvaret til Kommissionen svarer den danske regering, at det er en høj prioritet
både
at
sikre en effektiv håndhævelse af miljølovgivningen
og
at sikre, at EU's statsstøttekontrol
understøtter effektiv konkurrence på det indre marked.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 586: Kopi til orientering af regeringens høringssvar til Kommissionen og notat om Kommissionens call for evidence – konsekvenser af øget offentlig adgang til klage og domstolsprøvelse i miljøsager i Kommissionens beslutninger om statsstøtte, fra miljøministeren
Danmark er fuldt ud forpligtet til at overholde Århuskonventionen og støtter offentlighedens
muligheder for at udfordre statsstøttebeslutninger, hvor disse beslutninger kan være i strid med
EU-miljølovgivning. Samtidig skal en løsning tage højde for behovet for at opretholde en
effektiv og pålidelig statsstøttekontrol, herunder ved finansiering af projekter, der er afgørende
for at komme i mål med den grønne omstilling.
Den danske regering vil afvente Kommissionens analyse af de mulige løsninger, inden der tages
endelig stilling til den mest hensigtsmæssige model. På nuværende tidspunkt holder den danske
regering alle muligheder identificeret af Kommissionen åbne.
2