Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 580
Offentligt
2889824_0001.png
NOTAT
Cirkulær økonomi
J.nr. 2023-2267
Ref. sofda/ahl
Den 1. juli 2024
Høring over udkast til ændring af lov om miljøbeskyttelse
(udvidet producentansvar for emballage og
engangsplastprodukter mv. samt tilpasning af national ret som
følge af batteriforordningen)
Hermed sendes udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse i høring. Miljøministeriet
skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar senest
torsdag den 22. august 2024.
Baggrund for lovforslaget
Et bredt flertal af Folketingets partier (Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Alternativet
Moderaterne er
siden tiltrådt) indgik i august 2022 en politisk aftale om udvidet producentansvar for emballage og
engangsplast. Udvidet producentansvar betyder, at producenter får ansvar for deres produkter, når de
bliver til affald, og at producenter og importører derfor skal betale for affaldshåndtering af produktet.
Udmøntning af den politiske aftale vil medføre en større omorganisering af affaldssektoren.
Lovforslagets formål er at supplere, ændre og præcisere de gældende bemyndigelseshjemler og regler
om udvidet producentansvar for emballage med henblik på at kunne udmønte den politiske aftale via
en ny bekendtgørelse om udvidet producentansvar for emballage. Desuden præciseres gældende regler
om udvidet producentansvar for visse engangsplastprodukter og for fiskeredskaber, der indeholder plast
med henblik på at sikre mere klar hjemmel til de regler, der allerede er fastsat ved bekendtgørelser om
disse producentansvarsordninger. Endelig indeholder lovforslaget også tilpasning af de gældende regler
for det udvidede producentansvar for batterier med henblik på at implementere dele af
batteriforordningen, som finder anvendelse fra 18. august 2025.
Med lovforslaget foreslås ikrafttrædelse d. 31. december 2024, hvilket svarer til den fastsatte direktivfrist
for udvidet producentansvar for emballage i emballagedirektivet. Miljøministeriet vurderer, at der
herefter er behov for en indfasningsperiode til den praktiske omstilling af hensyn til erhverv og
kommuner. Med lovforslaget foreslås derfor, at reglerne for det udvidede producentansvar først får
virkning fra 1. oktober 2025, således at producenter først skal afholde omkostninger til
affaldshåndtering af emballageaffald og få overdraget affald fra 1. oktober 2025. Dette medfører en risiko
for, at Danmark modtager en åbningsskrivelse fra EU, fordi reglerne først får virkning 10 måneder efter
direktivfristen. Lovforslaget forventes udmøntet ved en ny bekendtgørelse om udvidet producentansvar
for emballage.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget er opdelt i følgende hovedafsnit:
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 580: Lovudkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udvidet producentansvar for emballage og engangsplastprodukter m.v. samt tilpasning af national ret som følge af batteriforordningen), fra miljøministeren
1.
Udvidet producentansvar for emballage, herunder rolle- og ansvarsfordeling og omkostninger
og betalinger i producentansvaret
2. Håndtering af affald, der ikke er emballageaffald i det udvidede producentansvar for emballage
3. Udvidet producentansvar for visse engangsplastprodukter og fiskeredskaber, der indeholder
plast
4. Gennemførsel af batteriforordningen.
Afsnittenes hovedindhold gennemgås kort i vedlagte notat. For øvrig uddybning henvises til
lovforslagets bemærkninger.
Det bemærkes, at det er Miljøministeriets vurdering, at der allerede er hjemler til udmøntning af en
række elementer i den politiske aftale og affaldsdirektivets minimumskrav til udvidede
producentansvarsordninger, herunder f.eks. fastsættelse af en administrativ bagatelgrænse, krav til reel
genanvendelse af emballageaffald, krav om sikkerhedsstillelse, krav til kollektive ordningers
miljøgraduering af medlemsbidrag, krav om kollektive ordningers pligt til at offentliggøre en række
oplysninger mv. Disse elementer er ikke beskrevet i lovforslaget, men vil med baggrund i eksisterende
hjemler i miljøbeskyttelsesloven blive udmøntet i bekendtgørelse i forskellige faser.
Lovforslagets administrative og økonomiske konsekvenser
Lovforslaget i sig selv forventes ikke at have administrative og økonomiske konsekvenser, da det
etablerer bemyndigelseshjemler, som senere udmøntes på bekendtgørelsesniveau.
Den senere udmøntning vil medføre væsentlige konsekvenser. Det udvidede producentansvar for
emballage vil medføre, at omkostninger til særskilt indsamling, transport og behandling af
emballageaffald flyttes fra borgernes affaldsgebyr og de affaldsproducerende virksomheder til
producenter af emballage. Det betyder, at de kommunale affaldsgebyrer nedsættes. Desuden vil der være
nye omkostninger for producenter til administration og tilsyn. De samlede nye erhvervsøkonomiske
konsekvenser som følge af implementering af udvidet producentansvar for emballage er skønnet til ca.
3,3 mia. kr. i 2025 og ca. 1,8 mia. kr. i 2030. Heraf skønnes omkostninger til affaldshåndtering af
emballageaffald fra husholdninger at udgøre ca. 1,5 mia. kr. i 2025 og ca. 1,58 mia. kr. i 2030. Det
bemærkes, at der som følge af producentansvaret derudover flyttes omkostninger på ca. 846 millioner
kr. i 2025 og 889 mio. kr. i 2030 fra affaldsproducerende virksomheder til producenter af emballage,
der således ikke er nye erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Lovforslagets præcisering af regler om oprydningsansvar forventes ikke at medføre nye omkostninger,
mens præcisering af regler om fiskeredskaber, der indeholder plast, forventes at medføre en
meromkostning til producenter for oplysningstiltag på ca. 0,5-1 mio. kr. årligt.
Gennemførsel af batteriforordningen forventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser for
erhvervet. Lovforslaget vil medføre økonomiske konsekvenser for kommunerne, da lovforslaget
ophæver den eksisterende kommunale indsamlingsordning for batterier, som producenterne således
ikke længere skal betale til i medfør af miljøbeskyttelsesloven.
For nærmere beskrivelse se lovforslagets afsnit 5-7.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 580: Lovudkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udvidet producentansvar for emballage og engangsplastprodukter m.v. samt tilpasning af national ret som følge af batteriforordningen), fra miljøministeren
2889824_0003.png
Høringssvar
Lovforslaget er sendt i høring hos de parter, der fremgår af vedlagte høringsliste og er samtidigt
offentliggjort på Høringsportalen.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
med angivelse af journalnummer
2023-2267 i emnefeltet.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen og oversendes samtidig til
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg. Ved afgivelse af høringssvar gives der samtykke til
offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders navn og mailadresse.
Eventuelle spørgsmål til udkast til lovforslaget kan rettes til Sofie Dam ([email protected]) i perioden fra
1. juli
5. juli 2024 og igen fra 5.-22. august 2024 og til Anne Harborg ([email protected]) i perioden fra 8.
juli
14. juli 2024.
Med venlig hilsen
Sofie Dam
3