Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 58
Offentligt
2766918_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 17. oktober 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 129-23
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til en Kommissionsforordning om
fornyet godkendelse af aktivstoffet propiconazol i produkttype 8 i henhold til forordning 528/2012 om
tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter (komitesag).
Forslaget er drøftet i den stående komité for biocidholdige produkter den 27. september 2023 med forventet
efterfølgende skriftlig afstemning ultimo oktober.
Samlet set påvirker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet positivt, da stoffet er godkendt i EU i dag, og der sker
en begrænsning af anvendelsen til legeredskaber og møbler fremadrettet.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Grundnotat om fornyet godkendelse af aktivstoffet propiconazol, komitésag
2766918_0002.png
16. oktober 2023
MIM 129-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til en Kommissionsforordning om fornyet godkendelse af aktivstoffet
propiconazol i produkttype 8 i henhold til forordning 528/2012 om
tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter
(komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår fornyet godkendelse af aktivstoffet propiconazol i træbeskyttelsesmidler
(produkttype 8) i henhold til forordning 528/2012 om biocidholdige produkter (komitesag). Hvis forslaget
om fornyet godkendelse af aktivstoffet bliver vedtaget, vil det betyde, at stoffet fortsat må indgå som
aktivstof i biocidholdige produkter til nærmere angivne professionelle og industrielle anvendelser. Det
vurderes, at forslaget ikke får væsentlige økonomiske og/eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet og staten. Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og
kommuner. Samlet set påvirker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet positivt, da stoffet er godkendt i EU i
dag, og der sker en begrænsning af anvendelsen til legeredskaber og møbler fremadrettet. På nuværende
tidspunkt indeholder næsten halvdelen af Miljøstyrelsens biocidgodkendelser af træbeskyttelsesmidler
propiconazol. Forslaget er drøftet i den stående komité for biocidholdige produkter den 27. september 2023
med forventet efterfølgende skriftlig afstemning ultimo oktober. Propiconazol opfylder
udelukkelseskriterierne, og det vurderes desuden, at der ikke er vist sikker anvendelse til det i EU ansøgte
anvendelsesområde. På trods af dette vurderes det, at betingelserne for en godkendelse er opfyldt, da der
foreligger dokumentation for, at en ikke-godkendelse af aktivstoffet vil have en uforholdsmæssig negativ
samfundsmæssig konsekvens i forhold til risikoen for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet som
følge af stoffets anvendelse. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Der arbejdes for en
stramning af Kommissionens forslag, så propiconazol-behandlet træ ikke må anvendes til terrassebrædder
og hegn, med undtagelse af stolper med jordkontakt, da der vurderes at være egnede alternativer til disse
anvendelser. Denne stramning skønnes at have potentielle erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til Kommissionsforordning om en fornyet godkendelse på 7 år
af aktivstoffet propiconazol i produkttype 8 i henhold til forordning 528/2012 om tilgængeliggørelse på
markedet og anvendelse af biocidholdige produkter.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 om
tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter. For aktivstoffet propiconazol i
produkttype 8 er der tale om en fornyet godkendelse, og baggrunden for forslaget er derfor forordningens
artikel 12.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i den stående komité for biocidholdige produkter. Afgiver
komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Grundnotat om fornyet godkendelse af aktivstoffet propiconazol, komitésag
2766918_0003.png
negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget. Afgives der ikke nogen
udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden for to måneder forelægge komitéen et ændret
forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret
flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget
med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget er drøftet i den stående komité for biocidholdige produkter den 27. september 2023 med forventet
efterfølgende skriftlig afstemning ultimo oktober 2023.
Formål og indhold
Forslaget drejer sig om beslutning om fornyet godkendelse af aktivstoffet propiconazol i
træbeskyttelsesmidler - produkttype 8.
Propiconazol (CAS nr. 60207-90-1)
Stoffet har en harmoniseret klassificering:
Reproduktionstoksisk, kategori 1B/H360D; Kan skade det ufødte barn; Akut toksicitet, kategori 4/H302;
Farlig ved indtagelse; Hudsensibiliserende, kategori 1/H317: Kan forårsage allergisk hudreaktion;
Miljøtoksisk, akut, kategori 1/H400: Meget giftig for vandlevende organismer; Miljøtoksisk, kronisk,
kategori 1/H410: Meget giftig med langvarige virkninger for vandlevende organismer. Endvidere er stoffet
vurderet til at være hormonforstyrrende i relation til både mennesker og ikke-målorganismer.
Propiconazol er omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til artikel 5, stk. 1, litra c, e i
biocidforordningen pga. stoffets klassificeringen som reproduktionstoksisk i kategori 1B, samt fordi stoffet
opfylder kriterierne for at være hormonforstyrrende. Aktivstoffet er desuden kandidat til substitution
1
i
henhold til artikel 10(1) i forordning 528/2012. Fornyelsen kan derfor maksimalt være 7 år.
Stoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i arbejdsgrupper under
Kommissionen, hvor alle medlemsstaternes biocidmyndigheder og Det Europæiske Kemikalieagentur
(ECHA) har deltaget. I forbindelse med dette arbejde er der udarbejdet en risikovurderingsrapport.
Da stoffet er omfattet af udelukkelseskriterierne, bør det ikke godkendes, med mindre artikel 5, stk. 2
finder anvendelse, det vil sige, at mindst en af følgende betingelser er opfyldt:
(a) Risikoen for mennesker, dyr eller miljøet som følge af eksponering for aktivstoffet i et biocidholdigt
produkt under realistiske værst tænkelige anvendelsesforhold er ubetydelig, navnlig hvor produktet
anvendes i lukkede systemer eller under andre forhold, der tager sigte på at udelukke kontakt med
mennesker og udsætning i miljøet.
(b) Der foreligger dokumentation for, at det pågældende aktivstof er nødvendigt for at forebygge eller
bekæmpe en alvorlig fare for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet, eller
(c) En ikke-godkendelse af aktivstoffet kan have en uforholdsmæssig negativ samfundsmæssig
konsekvens i forhold til risikoen for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet som følge af
stoffets anvendelse.
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at aktivstoffet opfylder betingelserne beskrevet under punkt c i
artikel 5, stk. 2, samt at der ikke er fundet egnede og tilstrækkelige alternativer, der kan substituere stoffet i
alle anvendelsessituationer på nuværende tidspunkt.
1
Aktivstoffer, der er kandidater til substitution, vil ved fornyelse og produktvurdering få foretaget en sammenlignende
vurdering med andre kemiske og fysiske alternativer og godkendes i kortere perioder end andre biocidaktivstoffer og
produkter.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Grundnotat om fornyet godkendelse af aktivstoffet propiconazol, komitésag
2766918_0004.png
I revurderingen indgår en vurdering af, om der findes egnede alternativer. Alternativer kan både være
alternative biocidaktivstoffer, alternative teknikker uden biocider eller alternativer til imprægneret træ. Fsva.
alternative biocidaktivstoffer, anvendes typisk flere biocidaktivstoffer i kombination i træbeskyttelsesmidler.
Flere stoffer nævnes som potentielle alternativer til visse anvendelser, men de afvises af forskellige årsager i
EU-vurderingen. Nogle potentielle alternativer opfylder også udelukkelseskriterierne, andre er mindre
effektive over for visse svampe eller givertekniske udfordringer. Stoffet penflufen anses pt. som det bedste
potentielle alternativ på lidt længere sigt, men da penflufen kun har været godkendt i få år, er der brug for
yderligere tid til at få mere erfaring med brugen af dette stof. Der findes desuden alternative biocidprodukter
med kobber-forbindelser, men disse anvendes normalt i kombination med et andet aktivstof, som
propiconazol og/eller tebuconazol, for at opnå tilstrækkelig bred effektivitet. I EU indgik propiconazol i ca.
60 pct. af godkendelserne til træbeskyttelsesmidler i 2020. Fsva. alternative materialer findes materialer som
stål, beton, plast eller aluminium, men det er ikke altid teknisk eller økonomisk hensigtsmæssigt at anvende.
Mht. alternative teknikker findes disse, men de kan ikke substituere alle anvendelser af træ behandlet med
propiconazol. Teknikkerne omfatter varmebehandling samt forskellige former for kemisk modificering af
træ. Et tredje alternativ er brugen af tropisk træ, men dette er mindre tilgængeligt, dyrere og potentielt
problematisk i relation til bæredygtighed.
Det er konkluderet, at der ikke er uacceptable risici for menneskers sundhed og miljø fra anvendelse af
biocidholdige produkter, der indeholder propiconazol, når der ses bort fra stoffets hormonforstyrrende
egenskaber af propiconazol, og under den forudsætning at der anvendes relevante risikobegrænsende
foranstaltninger til så vidt muligt at begrænse eksponeringen af mennesker, dyr og miljøet. Dog kunne der
ikke drages en konklusion fsva. risikoniveauet pba. af stoffets hormonforstyrrende egenskaber. Derfor er der
samlet set ikke vist sikker anvendelse for det repræsentative produkt. Propiconazol opfylder dermed heller
ikke betingelserne i artikel 19, stk. 1, litra b), iii og iv, der blandt andet angiver, at der ikke må være
uacceptable effekter på sundhed og miljø ved de angivne anvendelsesområder. Derfor kan biocidholdige
produkter indeholdende propiconazol kun godkendes via artikel 19, stk. 5, altså såfremt en ikke-godkendelse
af produktet kan have uforholdsmæssige negative samfundsmæssige konsekvenser i forhold til risikoen for
menneskets sundhed, dyrs sundhed eller miljøet som følge af anvendelsen af det biocidholdige produkt på de
betingelser, der er fastsat i godkendelsen. I forbindelse med godkendelsen af aktivstoffet i EU er det på basis
af konklusionen af artikel 5, stk. 2-vurderingen vurderet, at artikel 19, stk. 5 tilsvarende er opfyldt.
Samlet set er det i EU vurderet, at betingelserne i artikel 5, stk. 2, pkt. c samt artikel 19, stk. 5 er opfyldt for
følgende konkrete anvendelser;
Midlertidig behandling af træ mod blåsplint
Industriel og professionel behandling af konstruktionstræ (træ med bærende egenskaber i bygninger
samt konstruktioner, hvor træets styrke er primær, såsom skure, strøer, broer, moler, pæle, terrasser,
hegnspæle mv.) til brugsklasse
2
3 og 4
Professionel og industriel behandling af snedkerartikler (træprodukter fremstillet ved fysisk at
sammenføje stykker af træ såsom vinduer, døre, ovenlysvinduer, beklædning, foringsbrædder,
gulvbrædder, hegnsbrædder mv.) til brugsklasse 2 og 3
Professionel in-situ påføring på træ med pensel, spray eller injektion til brugsklasse 2 og 3. For spray
dog kun indendørs påføring.
Det bemærkes, at biocidprodukter med propiconazol til disse anvendelser kun kan godkendes i de
medlemsstater, som vurderer, at de særlige betingelser er opfyldt.
Desuden indgår i forslaget et forbud mod brug af propiconazol-behandlet træ til produktion af legeredskaber
(eksempelvis sandkasser, legehuse mv.) samt møbler for at begrænse eksponeringen af mennesker mest
muligt, idet der ikke har kunne vises sikker anvendelse pga. stoffets hormonforstyrrende egenskaber.
2
Brugsklasser som defineret i EN 335:2013
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Grundnotat om fornyet godkendelse af aktivstoffet propiconazol, komitésag
Aktivstoffet har ikke været i høring i Kommissionens videnskabelige komité for sundhed og miljørisiko
(SCHEER), da Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål til stoffet og
vurderingerne.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af
en allerede vedtaget retsakt, hvorfor regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af en ny forordning, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget om fornyelsen af stoffet bliver vedtaget, vil stoffet forblive på EU-listen over godkendte
aktivstoffer. Denne liste er direkte gældende i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Miljøministeriet skønner, at der kan findes enkelte danske producenter af havemøbler og
legeredskaber, der anvender trykimprægneret træ, og at der findes danske firmaer, der markedsfører
importerede produkter. Det vurderes, at der er alternativer for disse anvendelser, idet der kan anvendes
ubehandlet træ, træ med lang naturlig holdbarhed eller andre materialer end træ. Det skønnes, at skiftet til
disse alternativer ikke er forbundet med erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget skønnes på den
baggrund ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Hvis Kommissionens forslag strammes, så brugen af propiconazol til behandling af træ til terrassebrædder
og hegn, med undtagelse af stolper med jordkontakt, forbydes i den fornyede godkendelse, skønnes et forbud
mod disse to anvendelser at kunne have erhvervsøkonomiske konsekvenser på op til 33 mio. kr. årligt.
Hvis godkendelsen ikke fornyes, vil det have væsentlige samfundsøkonomiske og væsentlige
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Et evt. forbud mod propiconazol vil have store konsekvenser for de
danske virksomheder, der bruger træbeskyttelsesmidler i produktionen, idet de ikke har alternativer klar på
nuværende tidspunkt, og udvikling, test og godkendelse af alternativer vil tage flere år. Et forbud mod
propiconazol vil desuden få betydning for mulighederne for at beskytte bygninger af træ mod
træødelæggende svamp. De erhvervsøkonomiske konsekvenser og samfundsøkonomiske konsekvenser ved et
forbud er ikke estimeret nærmere.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det vurderes, at forslaget om en begrænset fornyet godkendelse af propiconazol har en positiv indflydelse på
beskyttelsesniveauet i Danmark. Det skyldes, at en fornyet godkendelse begrænses i forhold til den
nuværende.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Grundnotat om fornyet godkendelse af aktivstoffet propiconazol, komitésag
2766918_0006.png
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget i perioden 9. oktober 2023
12. oktober 2023.
Dansk Industri, DI Byggeri, Træ- og Møbelindustrien og Danmarks Farve- og Limindustri har indgivet et
fælles høringssvar, hvori der kvitteres for, at der er blevet lyttet til branchens argumenter, om at der pt. ikke
er tilstrækkelig med egnede alternativer, samt for at aktivstoffet foreslås fornyet i de maksimale syv år. I
høringssvaret noteres, at Danmark skal arbejde for, at den fornyede godkendelse ikke skal omfatte
terrassebrædder og hegn. I den forbindelse udtrykkes ønske om en overgangsperiode, så producenterne har
mulighed for at tilpasse sig en ny markedssituation. Tilsvarende ville en overgangsperiode for produkter
anvendt af private have været ønskelig, idet der endnu ikke er godkendte alternative PT8 grundingsmidler
uden propiconazol, der kan sælges til private.
Til ønsket om en længere overgangsperiode bemærker Miljøministeriet, at biocidforordningens artikel 48
fastlægger, at en medlemsstat skal tilbagekalde eller ændre en godkendelse, hvis betingelserne for en
godkendelse ikke længere er opfyldt. Forordningens artikel 52 fastsætter de mulige afviklingsfrister, såfremt
en produktgodkendelse tilbagekaldes, ændres, eller hvis der træffes afgørelse om ikke at forny en
produktgodkendelse. Disse afviklingsfrister er afhængigt af omstændighederne maksimalt 180 dage for
fortsat tilgængeliggørelse på markedet samt yderligere maksimalt 180 dage for anvendelse af de eksisterende
beholdninger af produktet. Der er derfor ikke mulighed for at indføre en længere overgangsperiode i EU-
afgørelsen om en fornyet godkendelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
I Danmark er der i dag fokus på at fremme brugen af træ i byggeriet bl.a. aht. klimaet. Træ er en fornybar
råvare, der kan være med til at sænke udledningen af drivhusgasser fra byggevareindustrien og samtidig
mindske afhængigheden af mineralske råstoffer. Træbeskyttelsesmidler anvendes generelt for at sikre lang
holdbarhed af træ udsat for fugt. Svampeangreb kan medføre dyrt vedligehold, og ved angreb i bærende
konstruktioner kan der være risiko for personsikkerhed. Af hensyn til bæredygtighed og konkurrence er det
vigtigt, at træet har lang holdbarhed, såfremt de skal vælges frem for andre materialer (eks. plast, beton,
aluminium mv.). Derfor er brugen af træbeskyttelsesmidler særligt til fugtudsat træ i byggeriet nødvendigt.
På nuværende tidspunkt indeholder næsten halvdelen af Miljøstyrelsens biocidgodkendelser af
træbeskyttelsesmidler propiconazol.
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at propiconazol opfylder udelukkelseskriterierne, og at der ikke er
vist sikker anvendelse for stoffet i produkttype 8, men at aktivstoffet alligevel kan gives en fornyet
godkendelse, da følgende betingelse er opfyldt:
En ikke godkendelse af aktivstoffet kan have en uforholdsmæssig negativ samfundsmæssig
konsekvens i forhold til risikoen for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet som følge af
stoffets anvendelse.
Da der ikke findes egnede alternativer til at kunne substituere propiconazol inden for alle
anvendelsesområder, og da dette også gælder i Danmark, er det regeringens holdning, at afgørelsen om en
fornyet godkendelse overordnet kan støttes.
Den foreslåede fornyede godkendelse indeholder et forbud mod, at behandlet træ anvendes til produktion af
legeredskaber (eksempelvis sandkasser, legehuse mv.) samt møbler. For legeredskaber og møbler vurderer
Miljøministeriet, at der findes der egnende alternativer. Det er derfor regeringens holdning, at dette tiltag
støttes.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Grundnotat om fornyet godkendelse af aktivstoffet propiconazol, komitésag
Miljøministeriet vurderer, at Kommissionens forslag fortsat tillader en bred anvendelse af stoffet set ift. dets
problematiske egenskaber og forordningens formål om at forbyde problematiske stoffer, hvis der er
alternativer.
Fsva. brug af propiconazol-behandlet træ til terrassebrædder og hegn, med undtagelse af stolper med
jordkontakt, så vurderer Miljøministeriet, at der er alternativer. Der er forskellige vurderinger af, om der
findes egnede midler uden propiconazol til disse anvendelser. I EU-vurderingen vurderes rene kobber-midler
generelt ikke egnede som alternativer. Brancheorganisationen Dansk Træbeskyttelse har dog oplyst, at der
findes et egnet alternativt middel med kobber-stoffer til visse anvendelser, som lever op til de nordiske
kvalitetskrav for imprægnering f.eks. til hegn og terrassebrædder. For terrassebrædder gælder desuden, at
forbrugeren i højere grad end ved andre anvendelser er i kontakt med overfladen, fx ved ophold med bare
fødder, hvorfor et forbud vil have en større positiv betydning for menneskers sundhed. For hegn vil der
kunne stilles mindre krav til holdbarhed, og dermed kan der anvendes produkter uden imprægnering eller
med lavere holdbarhed. Til begge disse anvendelser findes der egnende alternativer, idet der kan anvendes
ubehandlet træ, træ med lang naturlig holdbarhed eller andre materialer end træ. Hvis alternativerne med
kobber mod branchens forventning ikke har samme holdbarhed, skønnes et forbud mod disse to anvendelser
at kunne have erhvervsøkonomiske konsekvenser på op til 33 mio. kr. årligt. På den baggrund er det
regeringens holdning, at disse to anvendelser ikke bør være omfattet af den fornyede godkendelse, når der
ikke kan vises sikker anvendelse, og der er egnede alternativer. Derfor vil regeringen arbejde for en
stramning af Kommissionens forslag, så brugen af propiconazol-behandlet træ til terrassebrædder og hegn,
med undtagelse af stolper med jordkontakt, forbydes i den fornyede godkendelse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6