Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 579
Offentligt
2889634_0001.png
NOTAT
J.nr. 2021-622
Ref. PIJEN
Den
Statusredegørelse 2023
implementering af biocidaftalen
2022-25
Indledning
Biocidaftalen for 2022-25 danner en ramme for de danske myndigheders arbejde på biocidområdet.
Biocidmidler er beregnet til at bekæmpe skadelige organismer. Produkterne kan i kraft af deres
iboende egenskaber være giftige og indebære risici for menneskers sundhed og miljøet. Biocidmidler
omfatter en lang række produkttyper. Inkluderet er bl.a. desinfektionsmidler, herunder
hånddesinfektion og algemidler, insektmidler, konserveringsmidler, træbeskyttelse, bundmaling til
skibe, samt mere potente midler som rottemidler. Aftalen er den første politiske aftale, der
udelukkende omhandler biocidområdet, som tidligere har være en del af den danske indsats på
kemikalieområdet.
Aftalen indeholder fire hovedområder: 1) reguleringen af biocider i EU, herunder vurdering og
godkendelsen af aktivstoffer, og påvirkning af EU-reguleringen, 2) sikker brug af biocider i hjemmet og
på arbejde, herunder vejledning om anvendelse til borgere og professionelle, 3) virksomhedsrettet
vejledning, og 4) målrettet og effektiv kontrol.
I dette notat gives en status for Miljøministeriets, Miljøstyrelsens og Fødevarestyrelsens
implementering af biocidaftalen i 2023 fordelt på de fire områder, ligesom der kort angives prioriteter
for området i 2024, under hver overskrift.
1. Fokuseret regulering
nationalt og i EU
Rammen for reguleringen af biocider er EU's biocidforordning. Den regulerer godkendelsen af både
aktivstoffer og konkrete produkter. Forordningen er fortsat under indfasning, og der udestår således
fortsat vurdering af en lang række aktivstoffer på EU-niveau under det såkaldte vurderingsprogram.
Vurderingen af stoffer varetages af medlemsstaterne og godkendes på EU-niveau, mens
produktgodkendelser varetages af landenes myndigheder og hovedsageligt sker på nationalt plan.
Hertil kommer, at producenter kan søge om godkendelse af produkter i hele EU på én gang, såkaldte
EU-godkendelser.
En stor del af den danske indsats på biocidområdet er således fokuseret på denne del, hvor der er
behov for at følge vurderingen af stoffer tæt med henblik på at kunne sætte et solidt aftryk på
reguleringen. Konkret arbejdes der på to niveauer: et fagligt og et politisk. Det faglige niveau varetages
af Miljøstyrelsen, som kompetent myndighed under biocidforordningen, og styrelsen deltager i en
række fora, der vurderer stoffer og udarbejder faglige vejledninger til godkendelse af produkter, mv.
Det politiske niveau består af møder i den stående komité for biocidholdige produkter, hvor
Miljøministeriet deltager. På møderne i komitéen besluttes bl.a. godkendelser, fornyelser, ikke-
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220
København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 579: Statusnotat for implementering af Styr på biociderne, Politisk aftale om en samlet dansk biocidindsats 2022-25, fra miljøministeren
godkendelser mv. af aktivstoffer, l, samt godkendelser af biocidprodukter, som gives på EU-niveau.
Herudover diskuteres mere principielle emner med relevans for biocidreguleringen
1.1 EU-påvirkning ift. aktivstoffer
I 2023 har der været fire EU-møder i den stående komite for biocidholdige produkter med deltagelse
af Miljøministeriet. I Komiteen er der i årets løb truffet i alt 47 beslutninger om aktivstoffer med dansk
deltagelse, hvilket er næsten en fordobling i forhold til 2022. Dette dækker over;
22 beslutninger om godkendelse af aktivstoffer inden for forskellige produkttyper.
Beslutningerne dækker over godkendelse af i alt 11 forskellige aktivstoffer. Desuden er der
givet en fornyet godkendelse af aktivstoffet propiconazol til brug inden for træbeskyttelse.
10 beslutninger om EU-forbud mod aktivstoffer i specifikke produkttyper, heraf er de tre
begrundet i stoffernes hormonforstyrrende egenskaber.
15 beslutninger om administrative forlængelser af godkendelser af aktivstoffer, mens stofferne
er under revurdering. Generelt er der behov for administrative forlængelser af alle
godkendelser af stoffer under revurdering. Det skyldes først og fremmest, at det har vist sig
nødvendig med en fuld evaluering af stofferne ved revurderingen, hvilket ikke kan
gennemføres inden for den fastsatte tidsramme i forordningen. Herudover har der også ofte
vist sig udfordringer undervejs i revurderingsprocessen. Særligt tidskrævende er revurderinger
af de særligt problematiske stoffer, idet de omfatter flere procestrin, herunder offentlige
høringer og afklaring af, hvorvidt undtagelsesbetingelserne for en godkendelse er opfyldt.
I Komiteen har der i 2023 været stor fokus på den begrænsede fremdrift i vurderingsprogrammet.
Endnu er langt fra alle biocidaktivstoffer på markedet vurderet efter EU-reglerne, hvilket betyder, at
mange biocidprodukter stadig kan markedsføres lovligt uden godkendelse i mange medlemsstater,
heriblandt Danmark. Ifølge biocidforordningen skal vurderingen af alle aktivstoffer være afsluttet ved
udgangen af 2024, men da dette ikke kan nås, vil Kommissionen i løbet af 2024 forlænge
vurderingsprogrammet til 2030. Uagtet dette er det dog af afgørende betydning, at fremdriften i
programmet øges, så flere aktivstofvurderinger færdiggøres, og der tages stilling til, om stofferne
fortsat skal kunne anvendes, og hvordan de nærmere må anvendes. Arbejdet med
vurderingsprogrammet har derfor fortsat høj prioritet i 2024 både i Komitéen og hos Miljøministeriet.
Et andet fokuspunkt i Komiteens arbejde i 2023 har været de særligt problematiske stoffer. Kategorien
særligt problematiske aktivstoffer dækker bl.a. over stoffer, der er er hormonforstyrrende,
kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske. De stoffer kan som udgangspunkt ikke
godkendes, medmindre bestemte forhold gør sig gældende. I 2023 har diskussionerne især drejet sig
om en fornyet godkendelse af stoffet propiconazol til træbeskyttelse. Propiconazol er et af de mest
anvendte aktivstoffer i træbeskyttelsesmidler i både Danmark og Europa. Miljøministeriet har i den
forbindelse haft drøftelser med interessenter for at fremme arbejdet med alternativer og en udfasning
af stofferne, samt for at afklare de erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvis brugen af stoffet forbydes
eller begrænses. Efter langvarige drøftelser i Komiteen blev der i efteråret 2023 givet en fornyet
godkendelse til de anvendelser, som blev anset for at være nødvendige i EU. Brugen af propiconazol-
behandlet træ til produktion af legeredskaber og møbler blev dog forbudt for at begrænse
eksponeringen af mennesker, og fordi der findes alternativer. Miljøministeriet havde arbejdet for en
yderligere begrænsning mod brug af propiconazol-behandlet træ til terrassebrædder og hegn, med
undtagelse af stolper med jordkontakt, fordi det var Miljøministeriets vurdering, at der er alternativer.
Dette forslag til begrænsning blev dog ikke støttet af de andre medlemsstater og er ikke en del af den
fornyede godkendelse af stoffet. I 2024 imødeses der nye drøftelser af den eventuelle godkendelse af
andre særligt problematiske aktivstoffer. Samtidig pågår der mere principielle drøftelser af, hvordan
beslutningsprocessen for de særligt problematiske stoffer kan optimeres.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 579: Statusnotat for implementering af Styr på biociderne, Politisk aftale om en samlet dansk biocidindsats 2022-25, fra miljøministeren
Inden for området for desinfektionsmidler, herunder desinfektionsservietter, har det vist sig, at EU-
landene ser forskelligt på, hvornår produkterne betragtes som biocidmidler, og hvornår produkterne
betragtes som omfattet af anden regulering, herunder regler vedr. lægemidler eller medicinsk udstyr. I
slutningen af 2023 tog Miljøministeriet derfor emnet op i EU med henblik på at opnå en
harmonisering af området. Drøftelser omkring dette pågår fortsat i 2024.
Miljøstyrelsen har i 2023 deltaget i de relevante EU-forvaltningskomitéer, herunder
biocidproduktkomitémøder (BPC-møder), møder for de kompetente myndigheder(CA-møder) og
tekniske arbejdsgruppemøder for sundhed, miljø, fysiske og kemiske egenskaber og effektivitet (WG-
møder).
Miljøstyrelsen har bidraget med faglige kommentarer på de vurderinger af relevante aktivstof-
/produkttype-kombinationer, der er udarbejdet af andre medlemslande i 2023. Der er kommenteret 9
aktivstof-/produkttype-kombinationer.
I 2024 vil Miljøstyrelsen igen deltage i de forventede 4 BPC møder , 4 CA-møder og 4 WG-møder og
kommentere et antal af aktivstof-/produkttypekombinationer, der kommer til kommentering det
pågældende år.
1.2 EU-påvirkning ift. vejledninger og retningslinjer
Igennem Miljøstyrelsens deltagelse i EU-forvaltningskomitéer har Miljøstyrelsen bidraget til
vedtagelse af harmoniserede vejledninger, heriblandt:
Fastsættelse af relevante nedbrydningsprodukter i grundvand
Udvikling af standardværdier til brug i humantoksikologiske eksponeringsberegninger for især
desinfektionsmidler og rottemidler
Bidrag til vurderingsprincipper for
in situ-genererede
aktivstoffer og produkter
Praktisk vejledning til brug for ansøgere ved indsendelse af ansøgning for biocidproduktfamilier
Harmonisering af vurderingsprincipper mellem pesticider og biocider på flere toksikologiske
parametre
Vejledning om biocidprodukters stabilitet og generelt om datakrav til ansøgninger, og hvordan
det håndteres, hvis ansøgninger ikke er fyldestgørende
Opdatering af anbefalinger for informationskrav og sundhedsmæssig vurdering af in situ-
genererede aktivstoffer, herunder prækursorer, reaktionsprodukter og urenheder
Udspecificering af forskellige
in-situ
sagstyper i forhold til vurdering af behandlede artikler
Bidrag til udvikling af fælles europæiske vurderingsprincipper af hormonforstyrrende egenskaber
hos kemiske stoffer reguleret under den europæiske klassificeringsforordning
Udvikling af praktisk vejledning til brug i den humantoksikologiske risikovurdering af lokale
effekter ved håndtering af biocidprodukter under flere produkttyper
Opdatering og harmonisering af standardsætninger til brug i den fælles engelske SPC
(produktresume)
Fastsættelse og harmonisering mellem medlemslande omkring validiteten af tests, der tidligere
ikke har været en del af datakrav under biocidforordningen, herunder især fastsættelse af
principper vedrørende validiteten af tests, der bruges til vurderingen af de hormonforstyrrende
egenskaber hos biocidaktivstoffer
Bidrag til opdatering af emissionsscenariedokumentet for produkttype 18 (insekticider)
Bidrag til harmonisering af tilgang for grundvandsvurdering for stoffer med pH-afhængig
absorption
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 579: Statusnotat for implementering af Styr på biociderne, Politisk aftale om en samlet dansk biocidindsats 2022-25, fra miljøministeren
2889634_0004.png
Bidrag til harmonisering af tilgang for ekstrapolering og sammenlægning af effektdata for marine
organismer og ferskvandsorganismer ved udledning af PNEC -værdier
1
for delmiljøerne
ferskvand og saltvand
Bidrag til udvikling af vejledning for risikovurdering for bier
Harmoniseret behandling af konfidentielle data på tværs af alle medlemsstater i de europæiske it-
systemer
I 2024 vil Miljøstyrelsen sikre aktiv deltagelse i WG og andre EU-fora bl.a. med henblik på at skabe
fremdrift i vurderingsprogrammet og hvor relevant bidrage aktivt til udvikling og vedtagelse af
harmoniserede vejledninger for produktgodkendelser.
1.3 Påvirkning samt afgørelser ift. unionsgodkendelser
Miljøstyrelsen har bidraget med kommentarer til de EU-ansøgninger, der er kommet til kommentering
i 2023. I den forbindelse er 11 ansøgninger kommenteret.
Miljøstyrelsen har desuden deltaget i arbejdsgruppemøder og møder i biocidproduktkomiteen, hvor
faglige uenigheder om vurderingerne drøftes, og en endelig anbefaling om produkternes godkendelse
eller ikke-godkendelse udarbejdes.
I 2024 vil Miljøstyrelsen fortsat kommentere EU-ansøgningerne, og MST vil deltage i de faglige
drøftelser i begge fora.
Den stående komite for biocidholdige produkter har i 2023 taget stilling til 30 EU-godkendelser til
produkter, og Miljøstyrelsen har i alle sagerne været enige i den endelige vurdering. I alt er der givet
28 godkendelser, men 2 ansøgninger er blevet afvist. Størstedelen af godkendelserne angår
desinfektionsmidler. Herudover er givet to EU-godkendelser til hhv. et træbeskyttelsesmiddel og en
produktfamilie af konserveringsmidler.
2. Sikker brug af biocider i hjemmet og på arbejde
Som led i implementering af aftalen gennemføres en række informations- og vejledningsindsatser, der
skal bidrage til en sikker anvendelse af biocider samt ikke mindst at oplyse om alternative
bekæmpelsesmuligheder. Indsatsen består dels af information til brugere, både private og
professionelle, samt tilgængeliggørelse af information om lovlige og godkendte produkter. Sidstnævnte
sker bl.a. gennem Miljøstyrelsens bekæmpelsesmiddeldatabase, som indeholder oplysninger om
indholdet, anvendelse, brugsanvisning, hvem der må anvende produktet, mv. for godkendte og
tidligere godkendte biocidmidler.
2.1 Information om sikker anvendelse og alternativer
I 2023 har Miljøstyrelsen fortsat informeret om bundmaling til lystbåde, sikker anvendelse og
alternativer i bådmagasiner, hvor der henvises til yderligere information på mst.dk.
Der er desuden informeret på sociale medier om brug af lovlige myggemidler og fjernelse af alger på
mindre miljøbelastende måder. Herudover har Miljøstyrelsen fået en ny hjemmeside, og de
borgerrettede informationer er gjort tilgængelige på denne og skulle nu være nemmere at finde.
I 2024 vil Miljøstyrelsen udarbejde relevante informationsindsatser målrettet borgere.
1
En PNEC-værdi er den koncentration, hvor man skønner, at stoffet ikke giver anledning til effekter (eng:
predicted no effect concentration)
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 579: Statusnotat for implementering af Styr på biociderne, Politisk aftale om en samlet dansk biocidindsats 2022-25, fra miljøministeren
2.2 Information og vejledning til virksomheder
I 2023 har Miljøstyrelsen informeret ved virksomhedsrettede konferencer og møder om udviklingen
på biocidområdet og konsekvenser for ansøgere om godkendelser og brugere af biocidprodukter,
herunder ved generalforsamlingen i Brancheforeningen for skadedyrsfirmaer.
Herudover er der fortsat bidraget til afvikling af styrelsens autorisationskurser for rottebekæmpere
(R1-autorisationskursus og R1-opfølgningskursus) og løbende opdateret undervisningsmateriale.
I led med den kommende revurdering af antikoagulante rottemidler har Miljøstyrelsen opdateret
’Miljøstyrelsens vejledning om vurdering og godkendelse af kemiske bekæmpelsesmidler
til rotter og
mus’
vedrørende bl.a. nyt aktivstof samt klarere godkendelsesrammer og definitioner. Vejledningen
bruges både af ansøgere, virksomheder, professionelle brugere og myndigheder.
I 2024 vil Miljøstyrelsen fortsat udarbejde relevante informationsindsatser målrettet virksomheder
eller brancher.
2.3 Udbygning og videreudvikling af bekæmpelsesmiddeldatabasen
Bekæmpelsesmiddeldatabasen er videreudviklet i 2023. Det primære fokus har været at få fejlrettelser
og fortsat tilpasning for at sikre en brugervenlig visning af offentliggørelse af information om lovlige
biocidprodukter.
I 2024 vil Miljøstyrelsen sikre relevant udvikling af bekæmpelsesmiddeldatabasen, således at
informationen er tilgængelig for borgere, virksomheder m.m.
3. Ansvarlige virksomheder
effektiv vejledning
Producenter og importører af biocidprodukter omfatter mange små og mellemstore virksomheder.
Reglerne på biocidområdet er komplekse og omfatter et væld af forskellige produkttyper i forskellige
kategorier. Miljøstyrelsen yder rådgivning til danske virksomheder om bl.a. godkendelsesprocedurer,
understøtter danske virksomheders interesser på EU-niveau og sikrer tilgængelig information til bl.a.
forhandlere om godkendte og lovlige produkter.
3.1 Vejledning om biocider, helpdesk og informationskampagner
Der har i 2023 været fokus på sikker drift af biocidhelpdesken, hvor ansøgere kan få juridisk og teknisk
bistand om biocider, forordningen og ansøgningskrav. Biocidhelpdesken har i 2023 modtaget over
400 henvendelser, hvilket i omfang svarer til tidligere år, dog væsentligt færre end i 2020, hvor der
pga. covid-19 var ca. 1200 henvendeler.
Miljøstyrelsens hjemmeside er blevet opdateret med en udførlig vejledning til oversættelse af godkendt
produktresume (SPC). Ydermere gøres godkendelsesindehavere opmærksom på, at det nuværende
SPC-format ændres i løbet af 2024. I løbet af 2024 vil Miljøstyrelsen opdatere vejledninger med
henvisninger til den nye SPC Editor.
I 2024 vil Miljøstyrelsen fortsat prioritere besvarelse af henvendelser til helpdesken og udarbejde
relevant informationsmateriale.
3.2 Principielle spørgsmål fra virksomheder rejses i EU
Miljøstyrelsen har i 2023 rejst spørgsmål vedr. en række forskellige problemstillinger, som enten er
konstateret ved behandling af ansøgninger eller ved dialog med berørte virksomheder. Bl.a. er det
afklaret med andre medlemslande, hvordan inklusion af aktivstof fra flere aktivstofleverandører end
én kan omfattes af en og samme ansøgning.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 579: Statusnotat for implementering af Styr på biociderne, Politisk aftale om en samlet dansk biocidindsats 2022-25, fra miljøministeren
Miljøstyrelsen har herudover overfor ECHA rejst en problemstilling fra ansøger angående udløb af
databeskyttelse for et aktivstof i forbindelse med en national ansøgning om godkendelse af et
biocidprodukt.
Miljøstyrelsen har desuden overfor ECHA rejst en problemstilling fra ansøger angående
testbetingelser for en sammenlignende vurdering af effektivitet mellem to produkter.
Problemstillingen opstår, når effektiviteten af et
in situ-genereret
produkt delvist baseres på
effektivitetsdata fra et produkt med et ikke-in situ-genereret aktivstof. Der findes i øjeblikket ingen
harmoniseret vejledning på området, og derfor har det været nødvendigt at blive enige om hvilke
testbetingelser, der kræves for, at en sammenlignende vurdering er acceptabel.
I 2024 vil Miljøstyrelsen hvis relevant fortsat rejse principielle spørgsmål fra virksomheder i EU.
Biocidpanelet, som er et forpligtende samarbejde mellem Miljøministeriet og interessenter på
biocidområdet, har i 2023 afholdt to møder. Panelet har i 2023 eksisteret i 10 år, og på møderne
orienteres panelet om nyt på området, og relevante emner drøftes. Panelets medlemmer bliver
desuden løbende informeret skriftligt om bl.a. relevante høringer og forskningsrapporter.
Miljøministeriet anvender desuden panelets medlemmer som indgang og kilder til information om
dansk brug af specifikke aktivstoffer i forskellige brancher, så denne viden kan indgå i myndighedernes
arbejde på EU-niveau. Der forventes afholdt to møder i Biocidpanelet i 2024.
3.3 Offentliggørelse af information om produkter i overgangsperioden
For en række biocidprodukter har der ikke været krav om godkendelse, før der kom EU-regler på
området. I takt med, at biocidforordningen implementeres, og aktivstoffer godkendes, vil en del
produkter være omfattet af overgangsregler, hvor de fortsat kan markedsføres lovligt uden at være
godkendt. Men informationen om, at produktet er lovligt på markedet, er ikke let tilgængelig.
Ligeledes bliver der ikke offentliggjort informationer om, at et produkt ændrer status til ulovligt, hvis
en ansøgning ikke bliver godkendt. Det hindrer forhandlere og forbrugere i at foretage egenkontrol og
sikre sig, at de sælger, køber eller anvender lovlige biocidprodukter.
Miljøstyrelsen etablerede i 2022 en digital løsning, så det nu via bekæmpelsesmiddeldatabasen er
muligt at fremsøge produkter, som kan markedsføres lovligt, fordi producenten har indsendt en
ansøgning om godkendelse, og fordi produktet er omfattet af overgangsforanstaltningerne i
biocidforordningen. I 2023 er der løbende indtastet data manuelt på de hundredvis af produkter, der
er søgt godkendt, sådan at databasen kommer til at vise alle de relevante produkter.
Miljøstyrelsen har i samarbejde med Arbejdstilsynet i løbet af 2023 udviklet en teknisk løsning til at
samkøre data fra Produktregistret og Bekæmpelsesmiddeldatabasen. Formålet er at udstille lovlige
midler, som endnu ikke er blevet godkendelsespligtige, og hvor der derfor ikke foreligger en ansøgning
om godkendelse uden merarbejde for virksomhederne. Denne løsning vil kunne tages i brug, når det
juridiske grundlag er opdateret. En juridisk vurdering af mulighederne for at udstille oplysninger fra
Produktregisteret i Bekæmpelsesmiddeldatabasen har imidlertid vist, at der fsva.
enkeltmandsvirksomheder muligvis skal tilvejebringes hjemmel hertil. Det afklares i hvilket omfang
dette skal iværksættes, eller hvorvidt produkter fra enkeltmandsvirksomheder ikke skal omfattes af
indsatsen.
4. Målrettet og effektiv kontrol
Regler på biocidområdet er komplekse, og en målrettet og effektiv kontrol er vigtig for at sikre, at
forbrugere kun bliver tilbudt lovlige produkter, at det deklarerede indhold overholdes, og at der ikke
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 579: Statusnotat for implementering af Styr på biociderne, Politisk aftale om en samlet dansk biocidindsats 2022-25, fra miljøministeren
2889634_0007.png
findes produkter på markedet, som indeholder ulovlige stoffer. Kontrollen varetages hovedsageligt af
Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion, mens Fødevarestyrelsen varetager kontrol med biocidrester i
fødevarer.
4.1 Kontrolkampagneprojekter
Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion gennemførte i 2023 to planlagte biocidkampagner om hhv.
”Aktivstofanalyser for biocider” og kampagne om ”Kemisk rottebekæmpelse” som led i
biocidindsatsaftalen.
Kampagnen med analyse af aktivstofindhold i biocider omfattede i 2023 analyse af fire midler til
kemisk rottebekæmpelse, fire myggemidler med aktivstoffet DEET og otte klorholdige
desinfektionsmidler. Analyserne viste, at produkterne indeholdt de korrekte aktivstoffer og i den
korrekte koncentration medregnet usikkerheden. Kemikalieinspektionen har også fået foretaget
udvalgte fysiske-kemiske test på 12 af de analyserede biocidprodukter. Analyseprogram af aktivstoffer i
biocider er i 2023 blevet gennemført planmæssigt via en rammeaftale med Teknologisk Institut, der
løber til og med 2025. Pga. reduktion af driftsbudgettet til biocid-analyser i løbet af året (fra 0,5 mio.
kr. til 0,41 mio. kr., har Kemikalieinspektionen haft et overforbrug til analyser på ca. 0,1 mio. kr., der
er finansieret af enhedens andre driftsmidler). Som følge af kampagnen er Kemikalieinspektionen
blevet opmærksom på en mærkningsfejl på et enkelt produkt. Kemikalieinspektionen har indskærpet
forholdet.
Endvidere er kontrolprogrammet i 2023, via midler fra Kemiindsatsen, udvidet med analysekontrol af
regulerede
PFAS’er (PFOA, PFOS og PFCA)-forbindelser
i midlerne til kemisk rottebekæmpelse og
midler til afskrækkelse af myg. Analyserne har ikke påvist tilstedeværelsen af regulerede
PFAS’er
(PFOA, PFOS og PFCA)-forbindelser.
Kemisk rottebekæmpelse omfatter rottemidler, som er en særlig klasse af biocider, da rottemidler i
små mængder kan have fatale konsekvenser for menneskers og dyrs helbred, hvis de ikke behandles
hurtigt med modgift. Blandt andet derfor gælder et skærpet regelsæt i forhold til besiddelse samt
anvendelse. Rottebekæmpelse er en kommunal opgave. Kemikalieinspektionen har under kampagnen
gennemført kontrol af tre kommuners besiddelse, opbevaring, og anvendelse af kemiske rottemidler.
Ved kontrollerne blev der konstateret ulovlig brug af midlertidige ikke-godkendte emballager til
rottemidler. Desuden blev der antruffet uforsvarlig emballering af rester af rottemidler inden
aflevering ved genbrugsstation, opbevaring af fødevarer og rottemidler i samme aflåste lokale samt et
enkelt forhold om besiddelse og mulig anvendelse af ikke-godkendte rottemidler.
Alle skadedyrsbekæmpere, som blev kontrolleret, modtog vejledning i opbevaring af
rester af rottemidler samt hvilke produkter, som (ikke) må opbevares sammen med rottemidler.
Tre forhold blev indskærpet, og én politianmeldelse indgivet.
Desuden omfattede kampagnen udviklingen af et indberetningsskema, der målrettes til indberetning
fra kommuner ved mistanke om ulovlig besiddelse, opbevaring, eller anvendelse af kemiske
rottemidler. Blanketten vil gøre Kemikalieinspektionens sagsbehandling af kommunale
rotteindberetninger mere overskuelig og effektiv. Indberetningsskema kan ses på linket:
https://virk.dk/myndigheder/stat/MST/selvbetjening/Anmeld_ulovlig_besiddelse_eller_anvendelse
_af_kemiske_midler_til_rottebekaempelse/
Herudover blev en kampagne om kontrol og håndhævelse i relation til desinfektionsmidler afsluttet i
2023 (denne kampagne er finansieret via midler afsat til implementering af
Markedsovervågningsforordningen). Der er nu blevet fulgt op på samtlige indberetninger fra
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 579: Statusnotat for implementering af Styr på biociderne, Politisk aftale om en samlet dansk biocidindsats 2022-25, fra miljøministeren
privatpersoner og virksomheder om mulige overtrædelser ved markedsføring af hånd- og
overfladedesinfektionsmidler samt biocidbehandlede artikler, som er blevet indberettet til
Kemikalieinspektionen i 2020, 2021 og delvist 2022, hvor der var stor mangel på desinfektionsmidler i
forbindelse med covid-19.
4.2 Sagsbehandling og håndhævelse af indberetninger
Kemikalieinspektionen modtog i 2023 292 indberetninger om mistanke om ulovlige forhold om
biocider, heraf 174 fra Toldstyrelsen, svarende til, at 60 procent af indberetningerne om biocider
omhandlede ulovlig import. Denne kontrol og håndhævelse finansieres via midler afsat til
implementering af Markedsovervågningsforordningen.
Kemikalieinspektionen deltog i EU-regi i tre Forum-biocidmøder (BPRS) samt en virtuel
træningssession for inspektører. BPRS-møderne har fokus på at sikre en ensartet fortolkning af
biocidreglerne på tværs af EU samt på at udveksle erfaring mellem de forskellige håndhævende
myndigheder i EU.
4.3 Kontrol med biocidrester i fødevarer
Der kan være særlige udfordringer for menneskers sundhed forbundet med brugen af biocidprodukter
i fødevareindustrien. Det kan for eksempel være ift. brugen af desinfektionsmidler eller
skadedyrsbekæmpelsesmidler i fødevareproduktionen. Fødevarestyrelsen fører derfor også kontrol
med biocidrester i fødevarer, herunder kontrol af fødevarevirksomheder og mælkeleverende
besætningers brug af biocider og efterlevelse af regler på området.
I 2023 gennemførte Fødevarestyrelsen et projekt vedrørende kvarternære ammoniumforbindelser
(QACs) i forarbejdede fødevarer. QACs har et bredt anvendelsesområde. De bruges i rengørings- og
desinfektionsmidler både privat og professionelt og som konserveringsmiddel i plejeprodukter og
lægemidler. Desinfektionsmidler med QACs er ofte brugt i fødevarevirksomheder, både i restauranter
og i fødevareproduktion, til desinfektion af overflader, maskiner, rør og andet udstyr efter almindelig
rengøring.
Hvis der efter endt desinficering er rester af desinfektionsmidler på overfladerne, vil der være risiko
for, at disse rester ender i fødevaren. Flere danske mejerier er stoppet med at anvende
desinfektionsmidler, der indeholder QACs, da QACs kan måles i mælk, der kommer ind i
produktionsudstyret umiddelbart efter endt desinfektion. Derfor udtages der i projektet prøver af både
dansk og udenlandsk mælk, yoghurt og ost for at se, om der er forskel på indholdet af QACs.
Der er i alt udtaget og analyseret 102 prøver af færdigforarbejdede fødevarer, fars, færdigretter på køl,
pålægssalater, kødpålæg, dressinger, færdigsovse og mejeriprodukter. I 11 prøver blev der fundet
QAC’er, men ikke i niveauer der giver
anledning til bekymring for danskerne.
Den planlagte kontrol for 2024 omfatter chlorat i fødevarer på det danske marked. Chlorat er et
nedbrydningsprodukt, som dannes i klorholdige desinfektionsmidler som f.eks. klorin. Klorholdige
desinfektionsmidler anvendes på overflader i fødevarevirksomheder, til desinfektion af drikkevand og
recirkulerende vand i fødevarevirksomheder. Hollandske undersøgelser viser, at der findes chlorat i
frossen fisk, frisk frugt og grønt samt frosne bær og grøntblandinger. Der findes ingen undersøgelser af
chloratindholdet i fødevarer på det danske marked. Udover fødevarer udsættes danskerne for chlorat
fra en del andre kilder, og derfor er det interessant at vide, i hvilket omfang fødevarer bidrager til
indtaget.
8