Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 574
Offentligt
2888639_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 28. juni 2024
Sagsnummer: 2024-314
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag om godkendelse
af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs DP202216 i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om genetisk modificerede fø-
devarer og foderstoffer (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 8. juli 2024.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 574: Grundnotat om godkendelse af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af GMO majs DP202216 (komitésag), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2888639_0002.png
Den 26. juni 2024
FVM 367
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om godkendelse af produkter, der indeholder, består
af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs DP202216 i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om genetisk modifice-
rede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af fødevarer, foder og andre produkter end føde-
varer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs DP202216 i
henhold til GMO-forordningen (komitesag). Godkendelsen omfatter import og forarbejdning samt fø-
devare- og foderbrug på lige fod med eksisterende produkter af majs. Godkendelsen omfatter ikke
dyrkning i EU. Majs DP202216 har fået har fået tilført generne mo-pat og zmm28, som gør majsplan-
ten tolerant over for herbicider baseret på glufosinat-ammonium, og som kan give mulighed for ud-
bytteforøgelse. Majsen indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener. Den Europæiske Fødevare-
sikkerhedsautoritet (EFSA) har konkluderet, at den genmodificerede majs er lige så sikker at anvende
som tilsvarende ikke-genmodificerede majs med hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs
sundhed og på miljøet ved de påtænkte anvendelser. De rådgivende, danske eksperter ved DTU Føde-
vareinstituttet og Aarhus Universitet er enige i denne vurdering, også i en dansk kontekst. Forslaget
forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 8. juli 2024. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af fødevarer, foder og andre produkter end fødeva-
rer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs DP202216, efter
reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om
genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO-forordningens artikel 7 og 19.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 574: Grundnotat om godkendelse af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af GMO majs DP202216 (komitésag), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2888639_0003.png
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF). Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissio-
nen forslaget. Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen
ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller
inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget, inden for to måneder forelægge komitéen et
ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget
med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Af-
giver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgi-
ver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 8. juli 2024.
Formål og indhold
I juli 2019 indsendte virksomheden Pioneer Overseas Corporation en ansøgning om godkendelse af fø-
devarer, foder og andre produkter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet
af genetisk modificeret majs DP202216 i henhold til reglerne i GMO-forordningen. Formålet er import
og markedsføring til fødevare- og foderbrug samt til andre formål, der ikke er fødevarer eller foder. Det
gælder både selve afgrøden og produkter heraf. Ansøgningen omfatter ikke dyrkning af majsen i EU. I
januar 2022 anmodede virksomheden om, at rettighederne vedr. ansøgningen blev overført til Corteva
Agriscience LLC, repræsenteret i EU af Corteva Agriscience Belgium B.V.
Majs DP202216 har fået tilført generne
mo-pat
og
zmm28,
som gør majsplanten tolerant over for her-
bicider baseret på glufosinat-ammonium og som kan give mulighed for udbytteforøgelse. Majsen inde-
holder ikke antibiotikaresistens-markørgener. Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majsen
adskiller sig ifølge ansøgningen ikke fra konventionel (ikke-genmodificeret) majs.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) kom den 20. marts 2024 med en udtalelse om
sikkerheden af majsen til de ansøgte formål. Udtalelsen er udarbejdet som led i ansøgningsproceduren
for godkendelse af genmodificerede organismer til fødevare- og foderbrug i henhold til forordning (EF)
1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foder.
EFSA har konkluderet, at majsen er lige så sikker at anvende som tilsvarende ikke-genmodificeret majs
til de ansøgte formål. EFSA har desuden vurderet, at den af ansøger indsendte miljømæssige overvåg-
ningsplan er dækkende for de påtænkte anvendelser af produktet.
EFSA har i sin vurdering taget hensyn til de specifikke spørgsmål og bekymringer, der var indsendt af
EU-medlemsstaterne i forbindelse med høringen af de kompetente myndigheder i henhold til artikel 6
og 18 i GMO-forordningen.
Godkendelsens omfang
Kommissionens forslag lægger op til, at der gives tilladelse til import, forarbejdning og markedsføring
af fødevarer og foder og andre produkter end fødevarer og foder, som indeholder, består af eller er frem-
stillet af majs DP202216. Godkendelsen omfatter ikke dyrkning af majsen i EU.
Godkendelsen vil gælde fra datoen for offentliggørelse af en eventuel beslutning om godkendelse i EU-
Tidende. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato. Såfremt godkendelsen ønskes opretholdt efter
udløb af 10 års-fristen, vil der skulle ansøges om re-godkendelse.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 574: Grundnotat om godkendelse af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af GMO majs DP202216 (komitésag), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2888639_0004.png
Mærkning
Produkter til fødevare- og foderbrug, der består af, indeholder eller er fremstillet af majs DP202216 skal
i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med ”genetisk modificeret
majs”
eller ”frem-
stillet af genetisk modificeret majs”
i overensstemmelse med de almindelige GMO-mærkningsregler.
Teksten ”Ikke til dyrkning” skal fremgå af mærkningen af foder og produkter til andre formål end føde-
vare- og foderbrug, hvis disse indeholder eller består af spiredygtige frø af den genmodificerede majs.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i
Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart
gældende i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virksomheder og umiddelbart gæl-
dende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser og vurderes ikke at inde-
bære administrative byrder for erhvervet. Det vurderes, at forslaget ikke vil have erhvervsøkonomiske
konsekvenser for den animalske produktion i Danmark, idet det vil muliggøre, at danske virksomheder
kan indkøbe råvarer på verdensmarkedet, selvom den pågældende genmodificerede variant skulle fore-
komme heri som resultat af dyrkning i tredjelande. Omvendt vil en manglende godkendelse forventeligt
have negative erhvervsøkonomiske konsekvenser for den animalske produktion i Danmark, da det vil
kunne afskære erhvervet fra forsyningen af gængse råvarer på verdensmarkedet, eftersom danske virk-
somheder dermed skal sikre sig, at den konkrete genmodificerede majs ikke indgår i råvarerne. God-
kendelsen af majs DP202216 forventes ikke at medføre ændringer af det eksisterende importmønster.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs DP202216 konklu-
derer EFSA, at majsen ved de påtænkte anvendelser er lige så sikker som tilsvarende konventionel, ikke-
genmodificeret majs med hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet.
Fødevarestyrelsen bemærker, at sikkerheden ved brug af ukrudtsmidler og rester heraf i fødevarer og
foder vurderes og reguleres under EU’s
pesticidregler, ikke under GMO-reglerne. Eventuelle restindhold
af pesticider skal overholde de samme grænser som konventionelle (ikke-genmodificerede) afgrøder.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet kan til-
slutte sig EFSA’s vurdering af, at
majs DP202216 er lige så sikker som konventionel (ikke-genmodifice-
ret) majs.
Landbrugsstyrelsen har bedt Aarhus Universitet (AU) om at vurdere de natur- og miljømæssige konse-
kvenser ved godkendelse af majs DP202216.
AU har vurderet, at EFSA’s risikovurdering er relevant for
danske forhold, og at risikoen for uønskede effekter på natur og miljøet som følge af import af majs
DP202216 vil være ubetydelige. AU har endvidere vurderet, at den generelle overvågningsplan dækker
behovet for overvågning. Vurderingen er hermed i overensstemmelse med EFSA’s vurdering.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 574: Grundnotat om godkendelse af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af GMO majs DP202216 (komitésag), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2888639_0005.png
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
DI Fødevarer støtter godkendelse til markedsføring af produkterne til de ansøgte formål og lægger vægt
på, at EFSA har konkluderet, at majsen er lige så sikker at anvende som tilsvarende ikke-genmodifice-
rede majs til de ansøgte formål.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning er imod godkendelsen. Foreningen er ikke enig i vurderingen
af, at markedsføringen af majsen ikke vil have negative effekter på menneskers og dyrs sundhed eller på
miljøet. Forbrugersammenslutningen er af den opfattelse, at GMO’er generelt er
farlige for sundhedens
opretholdelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hidtidige komitéafstemninger
blandt medlemsstaterne om godkendelse af GMO’er under GMO-forord-
ningen har hverken vist et kvalificeret flertal for eller imod. Forslaget kan på den baggrund forventes at
blive sendt til appeludvalget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificerede
afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering som fastsat i GMO-
forordningen.
Den sundheds- og miljømæssige vurdering af anvendelse af fødevarer og foder bestående af eller frem-
stillet af majs DP202216 giver ikke danske og internationale eksperter anledning til bemærkninger.
Der er ikke krav i lovgivningen om, at ansøgere skal redegøre for den samfundsmæssige nyttevirkning
af GMO’er. Dette aspekt indgår ikke i forordningens kriterier for godkendelse.
Regeringen noterer sig, at betingelserne for opnåelse af en godkendelse er opfyldt, og at der på den bag-
grund ikke er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4