Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 557
Offentligt
2885299_0001.png
AREALFORVALTNING ·
TEKST: TORBEN LUND CHRISTENSEN, REDAKTØR
Værsgo’
Magnus Heunicke –
13 gratis input til næste nationale
klimatilpasningsplan
Workshop på årets Åben-Land Konference kastede en række forslag af sig
som input til en opfølgning på Klimatilpasningsplan 1. Til inspiration for
miljøministerens videre arbejde sendes fagfolkenes anbefalinger nu videre
til miljøministeren, som området sorterer under.
andet presser sig som be-
kendt på – udefra, oppefra
og nedefra. Det er baggrund-
en for regeringens Klimatil-
pasningsplan 1 fra oktober 2023, en plan
der ikke mindst fokuserer på kystbeskyt-
telse. Siden planen blev lanceret i efter-
året, har vildt og vådt vejr blot understre-
get de udfordringer, vi som samfund står
over med at håndtere stormfloder, sti-
gende nedbør og højtstående grundvand,
og der er derfor et stærkt behov for, at Kli-
matilpasningsplan 1 følges op med en 2’er.
Det fremgik af årets Åben-Land Konfe-
rence, hvor klimatilpasning var et centralt
emne. Under konferencen var en work-
shop dedikeret til at komme med input
og anbefalinger, som miljøministeren kan
bruge i arbejdet med en opfølgende
Klimatilpasningsplan 2.
Tre oplæg satte indledningsvist rammen
for debatten.
Amanda Fehler Vallgårda fra Concito
præsenterede resultater fra tænketankens
analyse af, hvordan klimaforandringer
påvirker arealanvendelsen i Danmark.
Concito er bl.a. kommet frem til, at 30
procent af landets areal fremover kan
blive berørt af ekstreme vejrhændelser,
herunder er vigtige og kostbare infra-
strukturanlæg som veje og jernbaner ud-
satte. Concito peger også på, at vi ved æn-
dret anvendelse af sommerhuse fra fri-
tidsbrug til helårsbrug øger sårbarheden
i forhold til ekstremt vejr. På det gode
spørgsmål om, hvordan vi sikrer klima-
robuste arealer, konstaterer Concito, at
status quo ikke er tilstrækkeligt, men at
vi i stedet bør diskutere, hvad der skal
ske, og derudfra prioritere og udstikke
retningslinjer, som sikrer handling på
området.
Miljøministeriets Lone Jansson fortalte
om nogle af de initiativer, der er sat i søen
med udgangspunkt i Klimatilpasnings-
plan 1. Statens indsats for kystbeskyt-
telse langs den jyske vestkyst videreføres
og er indarbejdet i planen – staten sand-
fodrer for ca. 200 mio. kr. om året langs
vestkysten. Til andre kystbeskyttelses-
projekter oplever ministeriet stor efter-
spørgsel fra kommuner efter de afsatte
midler fra kystbeskyttelsespuljen i klima-
tilpasningsplanen. Når det gælder pro-
jekter, hvor grundejerne skal være med
til at betale for kystbeskyttelse, er det
derimod sværere at komme i mål, og det
gør kommunerne sårbare som situationen
på området er i dag, fortalte Lone Jans-
son. Miljøministeriet har på den bag-
grund sat et analysearbejde i gang ved-
rørende en ny fordeling af udgifter i for-
bindelse med kystbeskyttelsesprojekter.
Lone Jansson fremhævede også det for-
pligtende samarbejde på tværs af mini-
sterier som et vigtigt resultat af Klima-
tilpasningsplan 1 – det rykker faktisk
noget, som hun formulerede det.
Fra kommunal praksis fremdrog Kim
Walsted Knudsen, Assens Kommune, en
række vigtige pointer fra deres klimaind-
sats. Bl.a. fremhævede han, at kommu-
nen har gode erfaringer med at inddrage
offentligheden bredt og samlet fremfor
at have en bilateral tilgang. Kommunen
har på baggrund af fællesmøder om pro-
jekter oplevet opbakning fra op til 90
procent af lodsejerne. Det er også kom-
munens erfaring, at det hjælper at have
en ”tung” aktør som vandselskabet med
ombord i projekter. Og så er det kommu-
nens oplevelse, at multifunktionalitet,
hvor man er åben overfor anvendelser,
er vejen frem – uden at man dog skal
glemme den kritiske sans, da det fx ikke
er alle stier i det åbne land, der giver
lige god mening.
30
LANDINSPEKTØREN
3 · 2024
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 557: Henvendelse af 21/6-24 fra Landinspektørforeningen om 13 anbefalinger til næste nationale klimatilpasningsplan
2885299_0002.png
STOR IDERIGDOM
I en blanding af debat og brainstorm kom
workshoppens deltagere herefter med en
bred vifte af input til arbejdet med en
kommende Klimatilpasningsplan 2.
Grupperet ud fra to spørgsmål, som på
forhånd var opstillet til formålet, ses
herunder et udvalg af fagpersonernes
ønsker og anbefalinger.
• Indfør
kollektivt ansvar
så en enkelt
lodsejer ikke kan blokere for et kyst-
sikrings- eller vådområdeprojekt.
• Skab en central platform, hvor alle
videnskabelige resultater
på områ-
det er samlet.
• Giv
forsyningsselskaber
mulighed
for at bruge en andel af deres budget
til innovation, fx 5 procent. Det vil
fremme innovation på klimatilpas-
ningsområdet i forsyningsbranchen.
• Vær åben over
teknologiudviklingen,
så nye metoder lettere og hurtigere kan
tages i brug. Teknologien løber typisk
foran lovgivningen, og lovgivningen
kommer derfor ofte til at bremse for,
at ny teknologi og innovation får
gennemslagskraft, selvom metoderne
egentlig er klar.
• I tilfælde af konflikt om en klimaind-
sats to kommuner imellem, bør staten
angive et
roadmap
til en løsning.
• Læg kræfter i et
kvalitativt, statsligt
tilsyn
med klimaforanstaltninger i
kommunernes planlægning.
Anbefalinger 1:
Hvilke områder og emner skal Klimatil-
pasningsplan 2 indeholde?
Skovrejsning
bør understøttes mere.
Privat skovrejsning står nærmest stille,
bortset fra enkelte store aktører. Prio-
riter store sammenhængende arealer.
• Giv lov til
to typer forsyningsvand
drikkevand og vand til industriformål.
Så vil overfladenær grundvand kunne
anvendes til industrielle processer som
fx den meget vandforbrugende power-
to-x proces.
• Støtteordninger til
multifunktionelle
løsninger
skal kunne rumme flere
hensyn, fx til hegning og stier i forbin-
delse med udtagningsprojekter.
Naturbasererede løsninger
er klart
bedre end tekniske løsninger. Udtag-
ning af lavbundsjorder er en billigere
løsning end vådområdeprojekter – og
mere logiske i forhold til fx at beskytte
en landsby mod oversvømmelse.
• Kommunerne står med svære prio-
riteringer. Staten bør komme med
retningslinjer for kommunernes
prioriteringer.
De faglige indspark fra workshoppen
sendes herefter til miljøministeren og
partiernes miljøordførere til inspiration
for Folketingets videre arbejde med kli-
matilpasninger.
Anbefalinger 2:
Hvordan skal Klimatilpasningsplan 2
understøtte kommunernes klimahand-
lingsplaner/klimaindsats?
• Finansiering af klimaindsatsen bør
fritages fra anlægsloftet.
• Blød op på reglerne om afrapporte-
ring – kommunerne bruger for mange
kræfter på
bureaukrati.
Årets Åben-Land Konference med det overordnede tema ’Kampen om det åbne
land’ blev afholdt den 18.-19. april i naturskønne omgivelser på Gl. Avernæs i
Assens Kommune. Bag konferencen står Dansk Byplanlaboratorium i samarbejde
med Landinspektørforeningen, Danske Landskabsarkitekter og Københavns Uni-
versitets Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning.
3 · 2024
LANDINSPEKTØREN
31