Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 549
Offentligt
2883009_0001.png
NOTAT
Cirkulær Økonomi
J.nr. 2023 - 9870
Ref. SIGNE
Den 23. maj 2024
Notat om hovedindhold af forslag til lov om ændring af
miljøbeskyttelsesloven (Styrket affaldstilsyn og håndhævelse
af forbud mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter mv.)
Baggrund og formål
Med Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi (2020) og den Opfølgende aftale om
klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi (2022) vedtog S, V, RV, SF og LA at indføre et
styrket og risikobaseret affaldstilsyn samt at samle administrations- og tilsynsopgaverne på
affaldsområdet. Initiativet er et af de mest omfattende i klimaplanen og forventes at have en positiv
effekt på genanvendelsen i Danmark.
Et af elementerne, der fremgår af den opfølgende aftale til klimaplanen, er at styrke
modtagekontrollen på forbrændingsanlæg. Det fremgår af aftalen, at
”forbrændingsanlæg
fra 2025
skal forpligtes til at afvise affaldslæs, der indeholder over en begrænset andel af genanvendeligt affald,
samt at forbrændingsanlæggene skal give en tilbagemelding til relevante myndigheder med henblik på
at føre affaldstilsyn hos den relevante affaldsproducent eller affaldsindsamler.”
Ecodesignforordningen indeholder en bemyndigelse for Kommissionen til at foreslå produktspecifikke
forbud mod virksomheders destruktion af usolgte forbrugerprodukter. Forbud mod destruktion af
usolgt beklædning og fodtøj fastlægges med forordningen, mens forbud mod destruktion af øvrige
forbrugerprodukter vedtages efterfølgende i delegerede retsakter.
Med lovforslaget etableres der hjemmel til at udmønte den del af den politiske aftale om et styrket
affaldstilsyn, der vedrører en styrket modtagekontrol på forbrændingsanlæg. Med lovforslaget
etableres der endvidere hjemmel til at håndhæve ecodesignforordningens forbud mod destruktion af
usolgte forbrugerprodukter. Ecodesignforordningen har direkte virkning i dansk lovgivning, og
nærværende lovforslag skal indføre supplerende regler om håndhævelse af dele af de regler, der følger
af ecodesignforordningen. Det forslås, at håndhævelsen af ecodesignforordningens forbud mod
destruktion af usolgt beklædning og fodtøj håndteres i tråd med det styrkede affaldstilsyn
Endeligt indeholder lovforslaget en bemyndigelse til, at genbrugsområder på de kommunale
genbrugspladser samt gebyrfinansieringshjemmelen hertil ophæves. Det er aftalekredsen bag
klimaplanen, der har besluttet ikke at gennemføre initiativet og i stedet bakke op om den frivillige
indsats på kommunernes genbrugspladser.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget skal give bemyndigelse til at stille krav om:
navn
adr1
adr2
adr3
postnr by
Tlf. Nr
Fax nr
CVR nr
EAN nr
web
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 549: Lovudkast: Lovpakke om ændringslov om styrket affaldstilsyn og håndhævelse af forbud mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter, fra miljøministeren
1.
At forbrændingsanlæg og genanvendelsesanlæg skal foretage kontrol af affaldets indhold af
affald egnet til materialenyttiggørelse og usolgte forbrugerprodukter.
Det påtænkes som følges heraf, at forbrændingsanlæg forpligtes til at kontrollere
repræsentativt udvalgte affaldslæs, som modtages til forbrænding med henblik på at vurdere
affaldslæssenes indhold af affald egnet til materialenyttiggørelse. Det påtænkes, at fastsætte
regler om, at kontrollen skal udføres på minimum 5 procent af de affaldslæs, der modtages
ugentligt. Det påtænkes endvidere at fastsætte, at anlæggene herudover skal føre kontrol ved
konkret begrundet mistanke. Ligeledes påtænkes det at stille krav til genanvendelsesanlæg om
at føre kontrol med usolgte forbrugerprodukter. Der lægges op til, at kontrollen for affald
egnet til materialenyttiggørelse udføres parallelt med den allerede eksisterende kontrol for
affald for luftforurening, som følger af forbrændingsanlæggenes miljøgodkendelse.
2. At forbrændingsanlæg skal afvise affaldet, hvis det vurderes, at affaldet indeholder affald
egnet til materialenyttiggørelse.
Det forslås herved, at forbrændingsanlæg og genanvendelsesanlæg kan afvise affaldslæs egnet
til materialenyttiggørelse på to måder. Dels kan virksomheden fysisk afvise affaldslæsset,
hvorefter det bortkøres fra affaldsbehandlingsanlægget. Dels kan virksomheden administrativt
afvise affaldslæsset i tilfælde, hvor det ikke er praktisk muligt fysisk at afvise affaldslæsset.
3. Genanvendelsesanlæg skal afvise affald i form af usolgte forbrugerprodukter.
Genanvendelsesanlæg forpligtes hermed til at afvise affaldslæs med i første omgang usolgt
beklædning eller fodtøj.
4. At forbrændingsanlæg og genanvendelsesanlæg skal underrette affaldstilsynsmyndigheden
og affaldsproducenten og/eller affaldsindsamleren, hvis det ved kontrol konstateres, at et
affaldslæs indeholder mere end en begrænset andel af affald egnet til materialenyttiggørelse
eller usolgte forbrugerprodukter, og at virksomhederne skal indberette oplysninger til brug
for affaldstilsynsmyndigheden.
Det forslås herved, at forbrændingsanlæg og genanvendelsesanlæg forpligtes til at underrette
den pågældende affaldsproducent eller affaldsindsamler, hvis det ved kontrolvurderes, at et
affaldslæs indeholder affald egnet til materialenyttiggørelse eller usolgte forbrugerprodukter.
Ligeledes forslås det, at forbrændingsanlæg og genanvendelsesanlæg skal underrette
affaldstilsynsmyndigheden samt indberette oplysninger om det pågældende affaldslæs til
affaldstilsynsmyndigheden til brug for et eventuelt fysisk tilsyn hos den pågældende
affaldsproducent eller affaldsindsamler. Dette er med henblik på at vejlede den pågældende
affaldsproducent eller indsamler om de nuværende sorteringsforpligtelser.
5.
At miljøbeskyttelseslovens bestemmelser om genbrugsområder på de kommunale
genbrugspladser samt gebyrfinansiering hertil ophæves
Med lovforslaget foreslås endelig, at miljøbeskyttelseslovens bestemmelser, hhv. § 50 f og §
48, stk. 1, nr. 2, om bemyndigelser til at fastsætte regler om genbrugsområder på de
kommunale genbrugspladser samt gebyrfinansieringshjemmelen hertil ophæves. Eftersom der
ikke er blevet udstedt regler, der udmønter § 50 f, vurderes ophævelsen ikke at have praktisk
betydning for hverken kommuner, virksomheder eller borgere. Eftersom udstedelse af regler
om gebyrer efter § 48, stk. 1, nr. 2, er betinget af, at der udstedes regler efter § 50 f, vurderes
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 549: Lovudkast: Lovpakke om ændringslov om styrket affaldstilsyn og håndhævelse af forbud mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter, fra miljøministeren
2883009_0003.png
ophævelsen af § 48, stk. 1, nr. 2, heller ikke at have praktisk betydning. Det er aftalekredsen
bag klimaplanen, der har besluttet ikke at gennemføre initiativet og i stedet bakke op om den
frivillige indsats på kommunernes genbrugspladser.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Lovforslaget indeholder udelukkende bemyndigelsesbestemmelser og har derfor ikke isoleret set
økonomiske eller administrative konsekvenser. Reglerne skønnes dog ved udmøntning i
bekendtgørelser at have økonomiske og administrative konsekvenser, som beskrives her.
Erhvervsliv
Der forventes mindre erhvervsøkonomiske konsekvenser i forbindelse med implementeringen af en
styrket modtagekontrol på forbrændingsanlæg.
Der vil opstå erhvervsøkonomiske konsekvenser, når et forbrændingsanlæg udtager et affaldslæs til
kontrol af affaldslæssets indhold. Kontrollen kan dog foretages i forbindelse med
forbrændingsanlæggenes allerede eksisterende egenkontrol, hvor de skal tjekke, at det indleverede
affald ikke medfører forøget luftforurening fra forbrændingsanlægget. De erhvervsøkonomiske
konsekvenser vurderes at være begrænsede, idet den nye kontrol for affald egnet til
materialenyttiggørelse kan udføres i sammenhæng med allerede etablerede praksis for kontrol.
Herudover opstår der begrænsede administrative erhvervsøkonomiske konsekvenser, når
forbrændingsanlæggene skal underrette affaldstilsynsmyndigheden og den pågældende
affaldsproducent eller indsamler.
Miljøstyrelsen har lavet et foreløbigt skøn over de samlede erhvervsøkonomiske omkostninger for
implementering af et styrket affaldstilsyn:
Erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser, mio. kr.,
kontrol modtageanlæg
herefter
2028 varige
År
2025
2026
2027
I alt
4,6
4,6
3,4
3,4
3,4
Ovenstående skøn omfatter både erhvervsøkonomiske- og administrative erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Faldet efter 2027 skyldes, at det antages, at der på det tidspunkt er opnået en vis rutine
eller effektivisering af opgaverne.
Miljøeffekter
De foreslåede bemyndigelsesbestemmelser om affaldstilsyn vil ikke i sig selv medføre miljø- og
naturmæssige konsekvenser. Bemyndigelsesbestemmelserne kan dog i forbindelse med udmøntning i
bekendtgørelse medføre miljø- og naturmæssige konsekvenser. Der er ikke regnet på de konkrete
miljø- og naturmæssige konsekvenser ved udmøntning af reglerne i bekendtgørelsen. Dog forventes
det, at der er positive miljø- og naturmæssige konsekvenser, idet en styrket modtagekontrol indebærer
tættere opsyn med virksomhedernes affaldshåndtering og dermed forventet højere regelefterlevelse.
Dette forventes at medføre, at en højere andel af erhvervsaffald materialenyttiggøres. Den præcise
mængde affald flyttet fra andre behandlingsformer (forbrænding, anden endelig
materialenyttiggørelse og deponering) til forberedelse med henblik på genbrug eller genanvendelse
forventes derfor også at afhænge af hyppigheden af tilsyn hos virksomhederne.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 549: Lovudkast: Lovpakke om ændringslov om styrket affaldstilsyn og håndhævelse af forbud mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter, fra miljøministeren
Udmøntning af lovforslag
Lovforslaget forventes fremsat oktober I 2024 med ikrafttrædelse 1. januar 2025.
4