Stående Jagthunde i Danmark
Danmarks forpligtigelse til at fremme bestanden af agerhøns i henhold til EU’s
krav om naturgenopretning
Supplement til Vildtforvaltningsrådets anbefalinger til miljøministeren om revidering af
bekendtgørelsen om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber
Forpligtigelser i henhold til EU-retten
Med gældende EU-ret (dir. 2009/147/EF) har Danmark og de øvrige medlemsstater pligt til med de
nødvendige foranstaltninger at beskytte bestanden af vilde fugle (herunder agerhøns) og genoprette
den i det omfang det er muligt til et niveau, som imødekommer økologiske, videnskabelige og
kulturelle krav.
Til trods for at denne forpligtigelse har været gældende i snart 15 år, er det i Danmark ikke lykkedes
at stoppe faldet i bestanden af agerhøns, og slet ikke at få den genoprettet til et acceptabelt niveau,
der imødekommer de krav man med rimelighed kan stille i lyset af agerhønens betydning for
biodiversitet og økosystemet samt dens rolle for bevarelse af dansk kulturarv og historie.
Generelt er det vanskeligt præcist at opgøre bestanden af agerhøns. Alle opgørelser er behæftet med
usikkerhed, da bestanden kan fluktuere kraftigt i antal fra år til år. Der er dog ingen tvivl om, at
agerhønen overordnet set er gået stærkt tilbage i antal over de sidste 50 år.
Med den nyligt indgået politisk aftale i EU vedrørende forordning om naturgenopretning, er det
imidlertid slut med at lade stå til. Det bliver nu et ufravigeligt krav at bringe bestanden af agerhøns i
Danmark op på et acceptabelt niveau.
Forordningen sætter kriterier for hvad der kan anses for at være tilstrækkelig kvalitet og kvantitet
for agerlandsfugles levesteder (art. 3 stk. 8 og 9). Det præciseres at der skal etableres levesteder af
en beskaffenhed og i et omfang der opfylder agerlandsfugles økologiske krav, så de kan opretholde
sig selv på langt sigt som levedygtige i deres naturlige udbredelsesområder.
Agerhøns er i forordningen kategoriseret som en af flere almindelige agerlands-fugle, der tjener
som en central indikator til vurdering af biodiversitetsstatussen for landbrugsøkosystemet i
medlemsstaterne. Derfor vil medlemsstaternes efterlevelse af forordningen blive specifikt
kontrolleret efter i hvilken grad de viser tilfredsstillende fremskridt netop i henhold til denne
indikator.
Kvantitativt sættes der helt konkrete måltal for hvor meget bestanden skal øges (art. 11, stk. 3).
Fordi vores bestand af agerlands-fugle er særligt reduceret i Danmark, bliver vi med forordningen
forpligtiget til at øge bestanden med indeks 110 senest i 2030, indeks 120 senest i 2040 og indeks
130 senest i 2050.
Som forordning gælder dens bestemmelser om naturgenopretning direkte i Danmark. Der er altså
ikke tale om at bestemmelserne skal implementeres i dansk lovgivning, men om indførelse af
nationale tiltag, der gør Danmark i stand til at leve op til de mål som forordningen har fastsat både
mht. kvantitet og kvalitet.
De danske regler for udsætning vildt kommer her til at spille en væsentlig rolle for Danmarks
mulighed for at leve op til forordningens forpligtigelser om naturgenopretning.
Forud for beslutning i EU-regi om naturgenopretning har Vildtforvaltningsrådet på
Miljøministerens foranledning fremlagt anbefalinger til revision af reglerne om udsætning af vildt,
og herunder udsætning af agerhøns. Vildtforvaltningsrådet har selvsagt ikke kunnet tage højde for
det efterfølgende EU-initiativ, der nu betyder at der kræves særlig opmærksomhed på at indrette
reglerne, der gør Danmark i stand til at leve op til kravene om at løfte bestandene af naturlig
forekommende agerlandsfugle
1
.
1
Fasaner har sin naturlige udbredelse i Asien og er ført til Europa med henblik på jagt. Agerhøns har derimod sin
naturlige oprindelse i Danmark. Agerhønen er den eneste naturlig forekommende agerlandsfugl i Danmark der
Side
1
af
7
Sekretariatet, Kvottrupvej 51, 8471 Sabro
–
Mobil 24822478