Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 542
Offentligt
2882264_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 17. juni 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 75-24
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid forkromning af
støddæmpere til biler.
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat vedrørende
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til
forkromning af støddæmpere til biler i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH).
Forslaget forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 25.-26. juni 2024.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget, idet der lægges vægt på, at der fastsættes en tidsfrist på maksimalt 12
måneder for implementeringen af yderligere risikohåndteringsforanstaltninger.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 542: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af støddæmpere til biler, komitésag, fra miljøministeren
2882264_0002.png
Den 12. juni 2024
Jr.nr. 2021-1298
MIM 75-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af støddæmpere til biler i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til forkromning af støddæmpere (rustbeskyttelse) til biler i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver
tilladelse til fortsat anvendelse til den spanske virksomhed KYB Suspensions Europe og den tjekkiske
virksomhed KYB Manufacturing Czech. Tilladelsen gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV
i REACH, til fortsat at anvende stoffet indtil februar 2029. Forslaget forventes drøftet og til
afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 25.-26. juni 2024. Forslaget forventes ikke at have
nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller
statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. De beskrevne
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er ikke tilstrækkelige til at sikre den
generelle befolkning via miljøet. Kommissionen har derfor fastsat krav om yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger. Regeringen vurderer, at de pålagte krav vil sikre den generelle
befolkning via miljøet, men finder, at der bør sættes en tidsfrist for implementeringen i tråd med
andre tidligere beslutninger om godkendelse. De beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold er tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget, idet der lægges vægt på, at der fastsættes en tidsfrist på maksimalt 12 måneder for
implementeringen af yderligere risikohåndteringsforanstaltninger.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til forkromning af støddæmpere til biler.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 542: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af støddæmpere til biler, komitésag, fra miljøministeren
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 25.-26. juni 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgning fra den spanske virksomhed KYB Suspensions Europe og den
tjekkiske virksomhed KYB Manufacturing Czech om fortsat anvendelse af op til 190 tons om året af
chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til forkromning af støddæmpere til biler.
Virksomhederne fremsendte d. 9. februar 2022 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid til
ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 542: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af støddæmpere til biler, komitésag, fra miljøministeren
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som henholdsvis d. 13. og 5. september 2023 har afgivet følgende
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere, men ikke passende i forhold til at begrænse risikoen for den
generelle befolkning via miljøet. RAC anbefalede derfor krav til yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger, samt at arbejdstageres eksponering i godkendelsesperioden
dokumenteres i måleprogrammer og måleprogrammer for udledningen til miljøet. Udvalget
anbefalede
ikke
en
specifik
tidsfrist
for
implementeringen
af
yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. Udvalget finder ikke
ansøgernes substitutionsplan troværdig for 18 år, som ansøgt, men troværdig for en 7-årig periode.
SEAC har desuden konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de
risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stofferne. SEAC har
anbefalet, at fristen for fornyet vurdering sættes til 7 år ansøgningstidspunktet, dvs. d. 9. februar
2029.
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives en godkendelse indtil d. 9. februar 2029 under
forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som
ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at ansøgeren implementerer de yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger, som RAC anbefaler, samt gennemfører måleprogrammer for
arbejdstagernes udsættelse og for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 542: Notat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af støddæmpere til biler, komitésag, fra miljøministeren
Høring
Et notat om forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at de pålagte krav vil sikre den generelle befolkning via miljø og lever op til de
danske arbejdsmiljøkrav, men at der bør fastsættes en tidsfristfor implementeringen af yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger. Regeringen vurderer på den baggrund, at der er redegjort for et
tilstrækkeligt beskyttelsesniveau svarende de danske arbejdsmiljø- og miljøkrav, samt at der ikke på
nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til den specifikke anvendelse.
Regering agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges vægt på, at der fastsættes en
tidsfrist på maksimalt 12 måneder for implementeringen af yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4