Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 528
Offentligt
2881017_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 12. juni 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 72-24
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering talepapir vedrørende fore-
læggelse i FEU om rådsmøde (miljø) 17. juni 2024.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 528: Miljøministerens talepapir fra samrådet 11/6-24 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (miljø) den 17. juni 2024,
2881017_0002.png
TALEPAPIR
Forelæggelse i FEU om rådsmøde (miljø) d. 17. juni 2024 samt
tidligt forhandlingsoplæg om nedlistning af ulv
Møde i Folketingets Europaudvalg den 12. juni 2024 om tidligt
forhandlingsoplæg vedr. nedlistning af ulv (punkt 4) samt
rådsmøde (miljø) 17. juni 2024 (punkt 5).
(Det talte ord gælder)
Svar
-
Jeg vil i dag forelægge én sag
til tidligt forhandlingsoplæg,
og
derefter vil jeg forelægge dagsordenen for miljørådsmødet den 17. juni,
hvor der er fem miljøpunkter på. Sagerne på miljørådsmødet forelægges
alle
til orientering.
-
Punkt 4
på dagsordenen vedrører Kommissionens
forslag til Rådets
afgørelse om, at der på vegne af EU fremsendes forslag om at
sænke beskyttelsesniveauet for ulv under Bern-konventionen.
-
Sagen forelægges til tidligt
forhandlingsoplæg.
-
Sagen vedrører Kommissionens forslag til en rådsbeslutning om, at EU
fremsender et forslag til Bern-Konventionen om, at ændre ulvens
beskyttelsesstatus.
-
Bern-konventionen omhandler beskyttelse af Europas vilde dyr og planter
samt naturlige levesteder.
Den har 50 parter, der udover EU’s
medlemsstater, omfatter yderligere 23 europæiske- og nogle enkelte
afrikanske lande.
-
Forslaget indebærer, at man rykker ulven fra bilag II i Bern-
konventionen, der omhandler de
strengt beskyttede
arter
til bilag III
der omhandler de
beskyttede
arter.
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 528: Miljøministerens talepapir fra samrådet 11/6-24 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (miljø) den 17. juni 2024,
2881017_0003.png
TALEPAPIR
-
Kommissionens forslag blev fremlagt i december sidste år og forhandles
fortsat i Rådet. Det er endnu for tidligt at sige, om der vil være opbakning
fra et kvalificeret flertal af EU’s medlemsstater.
-
Såfremt Rådet bakker op om forslaget, vil Kommissionen fremsende det
til afstemning i forbindelse med næste møde i Bern-konventionens
Stående Komité, der finder sted i starten af december. Fristen for
indsendelse af forslag inden mødet er i oktober.
-
Kommissionens forslag tager udgangspunkt i en analyse af ulvens status i
EU, som Kommissionen har fået udarbejdet i 2023.
-
Analysen er udarbejdet som opfølgning på Europa-Parlamentets
resolution fra november 2022 om beskyttelse af husdyravl og store rovdyr
i Europa.
-
Her opfordrede Europa-Parlamentet blandt andet Kommissionen til at
foretage regelmæssige vurderinger af de videnskabelige data for at gøre
det muligt at justere arters beskyttelsesniveau, så snart den ønskede
bevaringsstatus er nået.
-
Det fremgår blandt andet af Kommissionens forslag, at ulven har
reetableret sig på tværs af kontinentet med en betydelig udvidelse af
artens udbredelsesområde, at bestandene har nået et betydeligt niveau,
og at bestandene fortsat vokser på hele kontinentet.
-
Ifølge EU-Kommissionen er ulvebestanden i EU senest i perioden 2012-
2023 vokset fra ca. 11.200 til ca. 20.300 ulve.
-
I forslaget henviser
Kommissionen til, at ”Large Carnivore Initiative for
Europe” –
en specialistgruppe under den uafhængige og internationale
naturbeskyttelsesorganisation 'International Union for the Conservation
of Nature' (IUCN),
har konkluderet, at ulven i henhold til IUCN’s
rødlistekriterier kan klassificeres som ”livskraftig” både på europæisk
plan og indenfor EU. Og at de overordnede positive tendenser ser ud til at
være stabile eller stigende.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 528: Miljøministerens talepapir fra samrådet 11/6-24 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (miljø) den 17. juni 2024,
2881017_0004.png
TALEPAPIR
-
Kommissionen henviser også til, at der i medlemsstaternes seneste artikel
17 - afrapportering til EU-Kommissionen fra 2019 var 21 lande, der
rapporterede på ulven, opdelt på 39 forskellige biogeografiske regioner.
Af disse var 18 i gunstig bevaringsstatus, 19 var i ugunstig bevaringsstatus
og to var ukendt.
-
Jeg synes, det giver god mening løbende at kigge på udviklingen hos
de enkelte arter og vurdere, om der er fagligt grundlag for at justere
beskyttelsesniveauet, hvis de rette betingelser er til stede.
-
Kommissionen har vurderet, at der nu er tilstrækkelig dokumentation til
støtte for tilpasningen af ulvens status inden for rammerne af Bern-
konventionen.
-
På baggrund af oplysningerne om ulvens bestandsudvikling i EU lægger
regeringen op til at støtte Kommissionens forslag.
-
I den forbindelse er det vigtig for mig at understrege, at vi fortsat skal
sikre et højt beskyttelsesniveau for ulven.
-
Hvis
Kommissionens forslag vedtages, og
hvis
ulvens beskyttelsesniveau
på et tidspunkt også skulle blive ændret i EU’s habitatdirektiv, så vil EU-
medlemsstaterne stadig have en EU-retlig forpligtigelse til at genoprette
og sikre en gunstig bevaringsstatus for ulven.
-
Hvis den EU-retlige beskyttelse af ulven lempes, vil det være op til den
enkelte medlemsstat at beslutte, hvorvidt der skal opretholdes en
strengere beskyttelse end den, der er krav om. Det kan for eksempel være
i relation til beskyttelsen af ulven i yngletiden.
-
Uanset om den EU-retlige beskyttelse af ulven lempes, vil ulven
samme vis om alle andre vilde pattedyr i Danmark
fortsat være
beskyttet i yngletiden af de danske, nationale regler.
-
De danske regler om beskyttelse af vildt, herunder ulven, i yngletiden vil
kunne opretholdes, uanset om EU-beskyttelsen af ulven ændres.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 528: Miljøministerens talepapir fra samrådet 11/6-24 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (miljø) den 17. juni 2024,
2881017_0005.png
TALEPAPIR
-
Under alle omstændigheder vil vi stadig skulle genoprette og sikre en
gunstig bevaringsstatus for ulven. Indtil ulvens bevaringsstatus evt. bliver
gunstig, er ulven fredet i Danmark.
-
Oplægget til den danske linje i det videre arbejde er indeholdt i
regeringens
indstilling til forhandlingsoplæg,
som jeg nu vil læse op:
-
Det indstilles, at man fra dansk side tilslutter sig forslaget idet det
samtidig konstateres, at en ændring af ulvens beskyttelsesniveau ikke vil
ændre på, at ulven fortsat vil være en beskyttet art, og at
medlemsstaterne derfor vil være forpligtede til at sikre en gunstig
bevaringsstatus for ulven.
-
I forlængelse af ovenstående sag - vil jeg kort orientere om anden ulvesag.
Det drejer sig om
en sag ved EU-Domstolen,
hvor Danmark har
afgivet indlæg (sagsnr. C-601/22).
-
Sagen udspringer af, at en østrigsk domstol har forelagt EU-Domstolen
præjudicielle spørgsmål.
-
Det drejer sig om
fortolkningen af habitatdirektivet
i forhold til
beskyttelsen af
ulve og ulvens udbredelsesområde.
-
Generaladvokaten er kommet med sit forslag til afgørelse i sagen.
-
Danmark har afgivet indlæg i sagen så beskyttelseshensynet kan
varetages, samtidig med at mulighederne for at fravige beskyttelsen af
ulve reelt sikres.
-
Generaladvokaten udtalelse er et forslag, som EU-Domstolen ikke er
forpligtet til at følge, når den afsiger dom.
-
Hvis I vil vide mere om sagen, kan I læse det notat, som er oversendt til
folketinget. (MOF alm. del Bilag 9/EUU Alm. del Bilag 108
samling
2022/2023).
---------------------------------------------------------------------------------------
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 528: Miljøministerens talepapir fra samrådet 11/6-24 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (miljø) den 17. juni 2024,
2881017_0006.png
TALEPAPIR
-
Jeg vil nu gå videre til
punkt 5 på dagsordenen
- forelæggelse af
dagsordenen
for miljørådsmødet den 17. juni.
Der er fem sager på
til
orientering.
-
Den første sag
vedrører Kommissionens
forslag til direktiv om
overvågning af jordbunden og jordbundens
modstandsdygtighed.
-
Punktet er rådsmødet til vedtagelse af en
generel indstilling.
-
Jeg tog
forhandlingsoplæg
på sagen
i marts.
-
Kommissionens forslag indebærer, at der etableres et
overvågningssystem,
der skal indsamle data og give overblik over
jordbundens tilstand i EU.
-
Sunde jord-økosystemer er en væsentlig faktor for bl.a.
biodiversiteten,
klimaet og fødevareproduktion.
Kommissionen vurderer, at ca. 60
til 70% af jordbunden i EU er i dårlig tilstand.
-
Ved at lave et overvågningssystem for jordbunden kan man bedre
identificere årsagerne til at jordbunden forringes. Og dermed få det
fornødne grundlag for at rette op på jordens sundhedstilstand.
-
Forhandlingerne
er gået godt, og vi er generelt lykkedes med at få
danske synspunkter afspejlet i kompromisforslaget.
-
Vi har haft fokus på at fastholde en
ambitiøs overvågningsindsats.
Og på at sikre, at indsatsen på
jordforureningsområdet
flugter med
vores regulering herhjemme. Det er vi lykkedes med.
-
Forhandlingerne har særligt fokuseret på de konkrete
indikatorer
og
prøvetagningsmetoder. Her er man nået til enighed om en harmoniseret
tilgang, baseret på fælles indikatorer.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 528: Miljøministerens talepapir fra samrådet 11/6-24 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (miljø) den 17. juni 2024,
2881017_0007.png
TALEPAPIR
-
Vi har fra dansk side arbejdet på, at
overvågningsindsatsen
indrettes
på den bedst mulige måde. Og vi er lykkedes med at sikre et effektivt
overvågningsprogram, hvor man kan sammenligne data på tværs af EU.
-
Regeringen er således
tilfreds
med resultatet. Og på den baggrund vil vi
støtte
den generelle indstilling på rådsmødet.
-
Den anden sag
på Rådsmødet er Kommissionens
forslag til revision
af affaldsrammedirektivet.
-
Sagen er på rådsmødet til vedtagelse af en
generel indstilling.
Og jeg
indhentede
forhandlingsoplæg i april.
-
Formålet med forslaget er at mindske miljø- og klimaaftrykket fra
tekstil- og fødevareproduktionen.
-
Danmark
har generelt arbejdet på at
opretholde ambitionsniveauet
i Kommissionens forslag. Og det er vi heldigvis kommet langt med.
-
Forhandlingerne har særligt fokuseret på reduktionsmålene for
madaffald.
De har været under massivt pres fra en række
medlemslande, der har ønsker udvandinger.
-
Det er derfor rigtig godt, at det er
lykkedes at fastholde niveauet fra
Kommissionens forslag.
Kompromisforslaget fastholder således
reduktionsmålene på madaffald. Fødevareindustrien skal reducere med
10 % i 2030, og husholdningslignende madaffald skal reduceres med 30
%.
-
I forhold til
tekstilområdet
har der været bred opbakning til at indføre
det udvidede producentansvar. Så det er også rigtig positivt.
-
Kompromiset indebærer også øget kontrol- og øgede krav til
eksport
af
genbrugstøj. Og de
velgørende organisationer
vil fortsat kunne spille
en central rolle og fortsætte deres vigtige arbejde med at fremme genbrug.
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 528: Miljøministerens talepapir fra samrådet 11/6-24 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (miljø) den 17. juni 2024,
2881017_0008.png
TALEPAPIR
-
Alt i alt et godt resultat, som
regeringen agter at støtte
på rådsmødet.
-
Det tredje punkt
på rådsmødet er Kommissionens
forslag til
direktiv om grønne anprisninger.
-
Også denne sag er på rådsmødet til en
generel indstilling.
Og jeg
indhentede
forhandlingsoplæg i april.
-
Formålet med forslaget er at bekæmpe
”greenwashing”. Altså
vildledende miljøanprisninger af produkter.
-
I
forhandlingerne
har der været meget forskellige ønsker til
ambitionsniveauet
i forslaget.
-
Flere lande har arbejdet på at underminere de krav, der netop er blevet
vedtaget i den overordnede EU-lovgivning om vildledende
markedsføring. Men bl.a. på baggrund af Danmarks indsats er det
lykkedes at fastholde ambitionsniveauet.
-
Danmark er også blevet imødekommet på en række andre områder. Man
kan fortsat ikke bruge
klimakreditter
i forhold til markedsføring af
produkter. Nationale miljømærker som
Svanen
får nedsat de
administrative byrder hvis de lever op til direktivet. Og
alle
virksomheder
bliver omfattet af reglerne.
-
Det er grund til at være tilfreds med kompromisforslaget, og regeringen
vil derfor
støtte forslaget
på rådsmødet.
-
Det fjerde punkt
på rådsmødet er et sæt rådskonklusioner om
det 8.
miljøhandlingsprogram.
-
Det 8. miljøhandlingsprogram udgør den overordnede ramme for EU-
arbejdet på miljø- og klimaområdet frem mod 2030.
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 528: Miljøministerens talepapir fra samrådet 11/6-24 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (miljø) den 17. juni 2024,
2881017_0009.png
TALEPAPIR
-
Hidtil har det 8. miljøhandlingsprogram primært bestået af Green Deal.
Men da Green Deal alene forpligter den
nuværende
Kommission, er der
behov for, at den
indkommende
Kommissionen tilsvarende
forpligtes til at tage initiativer i perioden fra 2025 til 2030.
-
Det skal sikres ved,
at det 8. miljøhandlingsprogram skal ”genopfyldes”
med prioriteter for den kommende Kommission.
-
Formålet
med rådskonklusionerne er således, at sende et klart signal fra
Rådet til den indkomne Kommission, om medlemsstaternes ønsker til
miljø- og klimaindsatsen frem mod 2030.
-
Som sådan, er
rådskonklusionerne Rådets overordnede
ønskeliste
til den nye Kommission
på det grønne område.
-
Rådskonklusionerne peger på behovet for indsatser på en lang række
områder. Bl.a. skal EU forsætte indsatsen for at nå klimaneutralitet i
2050, og man skal fokusere på at fremme klimatilpasning. Og der skal
tages yderligere skridt til at fremme cirkulær økonomi, nul-forurening og
natur-og biodiversiteten.
-
Regeringen
har bakket op om den nuværende Kommissions arbejde og
ambitionsniveau under Green Deal. Det er
vigtigt, at
ambitionsniveauet fastholdes fremover, og at indsatsen styrkes
på en række områder.
-
I
forhandlingerne
af rådskonklusionerne har Danmark arbejdet for
opstramninger på så godt som alle områder.
-
Indenfor nul-forurening har vi bl.a. peget på, at Kommissionen skal
fremsætte den længe ventede revision af
REACH.
Og vi ønsker en
udfasning af
PFAS
hurtigst muligt.
-
cirkulær økonomi,
har vi presset på for at få en overordnet
reguleringsramme for cirkulær økonomi, som bl.a. skal levere på EU’s
materiale- og miljøaftryk.
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 528: Miljøministerens talepapir fra samrådet 11/6-24 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (miljø) den 17. juni 2024,
2881017_0010.png
TALEPAPIR
-
Vi har også peget på behovet for en revision af
Havstrategidirektivet.
-
Og vi har også ønsket et styrket fokus på en sammenhængende indsats for
klimatilpasning.
Herunder i forhold til naturgenopretning,
naturbaserede løsninger og vandeffektivitet.
-
Det er ikke alt vi er kommet igennem med i konklusionerne. Men vi er
landet et acceptabelt sted. Og regeringen agter derfor
at stemme for
vedtagelse
af rådskonklusionerne.
-
Det
femte og sidste punkt
på rådsmødet er en drøftelse af
Kommissionens
meddelelse om klimarisici.
-
Kommissionens meddelelse handler om samfundets modstandsdygtighed
overfor klimarelateret hændelser som oversvømmelser, tørke, hedebølger
og stigende havniveauer.
-
Formålet med meddelelsen er at belyse og styrke EU’s og
medlemslandenes kapacitet til at håndtere klimaforandringer.
-
Meddelelsen indeholder ikke optakt til ny lovgivning på området.
-
Regeringen hilser meddelelsen velkommen.
Og vi støtter formålet
om, at styrke
EU’s og medlemslandenes
kapacitet til at håndtere de
voksende udfordringer med klimaforandringerne.
---------------------------------------------------------------------------------------
-
Her til slut vil jeg under
”Siden
sidst”
gerne kort orientere om EU-
arbejdet med
invasive arter.
Vi forventer nemlig snart, at der vil
komme forslag om den næste opdatering af EU-listen over
invasive
arter.
-
Såfremt der i dén forbindelse kommer forslag om at optage
amerikansk
mink
på listen, så forventer jeg at komme over i udvalget for at indhente
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 528: Miljøministerens talepapir fra samrådet 11/6-24 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (miljø) den 17. juni 2024,
2881017_0011.png
TALEPAPIR
forhandlingsoplæg
engang i løbet af efteråret. Så dette er blot en tidlig
varsling.
-
Tak for ordet.
10