Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 523
Offentligt
2879524_0001.png
Til alle høringsparter
Bæredygtigt Miljø og
Produktion
J.nr. 2022 - 4950
Ref. ANNKN
Den 7. juni 2024
Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om
naturbeskyttelse og om ophævelse af lov om administration
af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og
træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med
ulovligt fældet træ (Supplerende bestemmelser til
skovrydningsforordningen, herunder om tilsyn, gebyr og
konfiskation)
Hermed sendes udkast til lovforslag om ændring af lov om naturbeskyttelse og om
ophævelse af lov om administration af Den Europæiske Unions forordninger om
handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med
ulovligt fældet træ (Supplerende bestemmelser til skovrydningsforordningen,
herunder om tilsyn, gebyr og konfiskation) i offentlig høring.
Miljøministeriet skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest:
fredag d. 2. august 2024
Baggrund
EU vedtog d. 31. maj 2023 en ny forordning (EU) nr. 2023/1115 af 31. maj 2023
om tilgængeliggørelse på EU-markedet og eksport fra Unionen af visse råvarer og
produkter, der er forbundet med skovrydning og skovforringelse, og om ophævelse
af forordning (EU) nr. 995/2010 (skovrydningsforordningen).
Formålet
med skovrydningsforordningen er at minimere EU’s bidrag til den
globale skovrydning og skovforringelse,
og at reducere EU’s bidrag til
drivhusgasemissioner og det globale tab af biodiversitet.
Skovrydningsforordningen stiller en række krav til erhvervsdrivende, defineret
som operatører og forhandlere, der bringer visse afledte produkter fra kvæg,
kakao, kaffe, oliepalmer, gummi, soja og træ i omsætning eller gør produkterne
tilgængelige på EU-markedet eller eksporterer dem fra Unionen.
Skovrydningsforordningen forpligter de omfattede virksomheder til at sikre, at de
omfattede produkter, der handles med i EU, ikke har ledt til skovrydning og
skovforringelse verden over efter d. 31. december 2020.
Samtidig stiller skovrydningsforordningen en række krav ift. de kompetente
myndigheders tilsyn med virksomheders overholdelse af
skovrydningsforordningen, herunder krav til de kompetente myndigheders
planlægning og antal af årlige tilsyn, og krav til indholdet af det enkelte tilsyn.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 523: Høringsbrev og udkast til lovforslag om ændring af lov om naturbeskyttelse, fra miljøministeren
Skovrydningsforordningen får virkning for store og mellemstore virksomheder og
de kompetente myndigheder d. 30. december 2024 og for små og mikro
virksomheder d. 30. juni 2025.
Skovrydningsforordningen forventes af EU-Kommissionen at nedbringe de globale
drivhusgasudledninger fra
skovrydning relateret til EU’s forbrug med min. 31,9
mio. ton CO2 og nedbringe skovrydningen med min. 71.920 hektar skov om året
fra 2030. Det vil have positive effekter på klima, økosystemer og biodiversitet,
forventeligt allerede før 2030. Skovrydningsforordningen forventes ikke at få CO2-
eller arealmæssig effekt i Danmark. Den globale drivhusgasreduktion afhænger af,
hvorvidt lande uden for EU øger deres efterspørgsel efter skovrydningsrelaterede
produkter.
EU-retten
Skovrydningsforordningen er almengyldig, bindende i alle enkeltheder og gælder
umiddelbart i dansk ret, jf. EUF-Traktatens art. 288. Samtidigt kræves det i
skovrydningsforordningen, at medlemsstaterne udpeger en eller flere kompetente
myndigheder, der skal agere tilsynsmyndighed, og at medlemsstaterne fastsætter
national lovgivning, der supplerer forordningens tilsyns- og
sanktionsbestemmelser.
Lovforslaget om ændring af lov om naturbeskyttelse og om ophævelse af lov om
administration af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og
træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ,
indeholder regler, der skal supplere skovrydningsforordningen, herunder regler
om tilsyn, gebyr og konfiskation.
Lovforslaget skal ikke notificeres over for EU-Kommissionen i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 af 9. september 2015 om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (informationsproceduredirektivet).
Administrative og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Administrative konsekvenser:
Miljøministeriet vurderer, at de samlede statsfinansielle merudgifter på
Miljøministeriets områder udgør 3,5 mio. kr. i 2024, 22,6 mio. kr. i 2025 og 20,2
mio. kr. fra 2026 og frem. Hertil kommer udgifter på Toldstyrelsens område, der
er forbundet med forpligtelserne til medlemsstaternes toldmyndigheder, jf.
skovrydningsforordningens kapitel 4 vedrørende procedurer for relevante
produkter, der indføres på eller forlader EU-markedet. Toldstyrelsen vurderer, at
de samlede statsfinansielle udgifter på Toldstyrelsens område ikke vil være
nævneværdige, og derfor kan holdes inden for egen ramme. Skønnene er
forbundet med væsentlig usikkerhed. De statsfinansielle udgifter drives primært af
udgifter til tilsyn, administration og vejledning af virksomheder.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser:
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget
i præhøring. OBR vurderer, at lovforslaget i sig selv ikke medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet, men giver hjemmel til udstedelse af
bekendtgørelser, der potentielt kan medføre administrative byrder for
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 523: Høringsbrev og udkast til lovforslag om ændring af lov om naturbeskyttelse, fra miljøministeren
2879524_0003.png
erhvervslivet, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 og 3. OBR foretager derfor en nærmere
vurdering ved udmøntning af bestemmelserne.
Implementeringen af skovrydningsforordningen forventes at medføre
erhvervsøkonomiske engangsomkostninger på 475 mio. kr. og årlige omkostninger
på 606 mio. kr. Beregningen af de erhvervsøkonomiske omkostninger er beregnet
med en antagelse om, at de omfattede virksomheder ikke allerede har eksisterende
due diligence-systemer eller er ved at udvikle due diligence-systemer af andre
årsager, f.eks. på grund af eksisterende krav fra kunder eller lignende
forpligtigelser i forbindelse med anden kommende EU-lovgivning. De estimerede
omkostninger er behæftet med betydelige usikkerheder. Det vurderes, at
skovrydningsforordningens krav vil reducere strukturelt BNP med 1,5 mia. kr.
(2024-niveau). Det skyldes, at kravene øger produktionsomkostningerne for
virksomheder, der anvender produkter omfattet af skovrydningsforordningen,
hvilket mindsker virksomhedernes produktivitet. Det resulterer bl.a. i højere
priser, der afledt vil reducere den økonomiske aktivitet.
Miljøministeriet vurderer, at Innovations- og Iværksættertjekket ikke er relevant
for lovforslaget, idet forslaget ikke påvirker virksomheders eller iværksætteres
muligheder for at teste, udvikle eller anvende digitale teknologier og
forretningsmodeller. OBR har ingen bemærkninger hertil.
Ikrafttrædelse
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 30. december 2024.
Høringssvar
Udkastet til lovforslaget er sendt i høring hos de parter, der fremgår af vedlagte
høringsliste, og er samtidig offentliggjort på høringsportalen.
Eventuelle spørgsmål til udkast til lovforslaget kan rettes til følgende:
- Maria Lind Hansen,
[email protected]
og
- Anne-Sophie Freltoft Knudsen,
[email protected]
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med cc. til
[email protected]
senest den
2. august 2024. I høringssvar bedes angivet følgende i emnefeltet: " Høringssvar
vedr. skovrydningsforordningen j.nr. 2022-4950 (angive organisation/navn eller
lign).
Ikke-ministerielle høringsparters svar vil blive sendt til folketingets Miljø- og
fødevareudvalg og blive offentliggjort på høringsportalen efter endt høring. Dette
gælder også Datatilsynets eventuelle høringssvar. Ved afgivelse af høringssvar
gives der samtykke til offentliggørelse, herunder afsenders
navn og mailadresse.
Med venlig hilsen
Lasse Juul-Olsen
Teamleder
[email protected]
3