Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 518
Offentligt
2879374_0001.png
12. april 2024
Begrundelse for klage over afgørelse af 5. februar 2024 om afslag på areal-
støtte 2023 (Klage-nr. 1058926) – sendt via Klageportalen
På vegne Syberg Highland Cattle fremsendes hermed begrundelse for klage over ovennævnte
afgørelse indgivet på Klageportalen den 28. februar 2024.
Sagen handler om, hvorvidt Fællesskema 2023 er indsendt rettidigt.
Det gøres
principalt
gældende, at Fællesskema 2023 er indsendt rettidigt den 26. april 2023.
Subsidiært
gøres det gældende, at der er grundlag for at dispensere for fristoverskridelsen.
Inden ovennævnte uddybes, er det relevant med en opsummering af de
faktiske omstændighe-
der
i sagen, sådan som Syberg Highland Cattle v/Lene Bisgaard Gommesen har oplevet det:
”Vi har igennem hele ansøgningsperioden haft store problemer med at logge ind, blive hængende
i systemet, smidt af for så at måtte logge på igen samme dag eller dagen efter igen. Derfor er der
så mange aktiviteter i MitID loggen.
(bilag
1).
Første log-in den 26. april 2023 var kl. 18.28, hvor vi først godkendte og indsendte Fællesskema
kl. 18:38, hvor den sædvanlige grønne bjælke kom på skærmen, som meddelte at skemaet er
indsendt.
Herefter blev vi smidt af, loggede på igen med det samme kl. 18.40, for så at arbejde med GKEA-
skemaet (Gødningskvote og Efterafgrøder) og derefter indsende skemaet, hvor den grønne bjælke
igen kom på skærmen, som meddelte, at skemaet var indsendt. Der lå ikke flere linjer på forsiden
med ”Sager du skal være opmærksomme på”.
Da jeg arbejdede med GKEA, lå Fællesskemaet ikke oppe i toppen på forsiden af Tast-selv, under
”Sager du skal være opmærksom op”, som det ellers ville have gjort, hvis det kun forelå en kladde
og ikke var indsendt. Der henvises til ”Forside Tast-selv fra 2024”
(bilag
2).
Inden den 26. april 2023 havde vi også haft kontaktet LBST telefonisk om problemer med at blive
smidt af systemet, specielt den 16. april 2023, hvor begrundelsen blev angivet, at der var mange,
der netop sad og arbejdede med at sende ansøgning nu, og vi skulle prøve efter normal arbejdstid,
da systemet ikke var så belastet der. Det var derfor Fællesskemaet var færdigt og klar til indsen-
delse den 26. april 2023. Det der er lidt underligt er, at vi har indsendt både ”Fællesskamaet” og
”Gødningskvote og Efterafgrøder” den 26. april 2023i tidsrummet 18.28-18.52, men vi har ikke fået
besked om at ”Gødningskvote og Efterafgrøder” var indsendt for sent. Det blev indsendt den 26.
april 2023 kl. 18.52.
Vi har ikke indsendt fejlmelding den 26. april 2023, da det lykkedes at indsende begge skemaer.
Landbrugsstyrelsen har i deres afgørelse også lagt vægt på, at der ikke er kommet en fejlmelding.
Men der var på daværende tidspunkt ikke noget synligt at fejlmelde. Der kom som nævnt ved ind-
sendelse af både Fællesskema og GKEA-skema den sædvanlige grønne bjælke op på skærmen,
som meddelte, at skemaet var indsendt. Det var en lettelse at nå dertil efter så mange mislykkede
forsøg gennem den sidste del af ansøgningsperioden. (16., 17. og 18. april 2023).
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 518: Henvendelse af 6/6-24 fra Sybergkvæg om Landbrugsstyrelsens afslag på Fællesskema 2023 samt bortfald af tilsagn og tilbagebetaling af plejetilskud
2879374_0002.png
Den 12. juni 2023 fik jeg sms og mail fra Tast selv om, at der var kommet brev til mig i Tast-selv.
Dette tjekkede jeg dog først den 13. juni 2023, hvor jeg på forsiden bliver mødt af meddelelsen om,
at både Fællesskemaet og GKEA afventede indsendelse. Der henvises til ”Forside Tast selv
13.06.2023”
(bilag
3).
Jeg ringede med det samme til LBST, hvor jeg snakkede med flere forskellige medarbejdere. Jeg
blev anbefalet at skrive en klage, hvilket jeg gjorde den 15. juni. Der henvises til ” Klage til LBST
15.06.2023”, ”Brev til LBST” samt styrelsens svar af 19. juni 2023
(bilag
4).
Samtidig blev det forsøgt at indsende Fællesskemaet på ny, men det var næste umuligt at få det
sendt igennem på grund af valideringer (begrundet
i, at Fællesskemaet blev indsendt efter fristen
for forsinket indsendelse.red).
da det blev ved med at melde fejl. Jeg snakkede med flere forskellige
inde ved LBST for at få hjælpe til at indsende det og oplevede også at blive smidt af systemet flere
gange, mens de hjalp mig.
Vi måtte i den forbindelse ofte opgive, da vi blev smidt af Tast-selv systemet. Som det fremgår af
Fællesskemaet, så måtte jeg krydse stort set alle punkter fra igen, som vi ellers ville have søgt, for
så at beskrive mig ud af, hvad vi ville have søgt. Denne handling blev jeg vejledt til af en medar-
bejder ved LBST.”
Jeg har i forbindelse med klagen været i dialog med Landbrugsstyrelsen. Styrelsens svar fra 26.
februar og 21. marts 2024 vedlægges som
bilag 5.
Bevisbyrde
Dernæst vil jeg knytte en indledende kommentar vedrørende spørgsmålet om bevisbyrde.
Der er obligatorisk at anvende det IT-ansøgningssystem – Tast-selv - som Landbrugsstyrelsen
stiller til rådighed, når Fællesskemaet skal indsendes, jf. § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 131 af 7.
februar
2023
om
grundbetaling
m.v.
til
landbrugere
for
2023
(herefter
”grundbetalingsbekendtgørelsen”). Det ligger også som en forudsætning i forordningsgrundlaget,
at ansøgningen skal indsendes via et IT-system, jf. artikel 3 ff. i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2022/1173 af 31. maj 2022 om regler for anvendelsen af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/2116 for så vidt angår det integrerede system for
forvaltning og kontrol under den fælles landbrugspolitik (herefter ”forordning 2022/1173”).
Landbrugsstyrelsen har dermed også det overordnede ansvar for at sikre, at IT-
ansøgningssystemet fungerer optimalt og fungerer i samspil med andre IT-løsninger (i dette tilfælde
anvendelsen af MIT-ID).
Det indebærer også, at Landbrugsstyrelsen har risikoen og ansvaret for eventuelle fejl i IT-
systemet. Det er netop derfor, at Landbrugsstyrelsen for 2023 har formaliseret hidtidig praksis og
fastsat en regel om mulighed for dispensation for fristoverskridelser ved IT-fejl (§ 9, stk. 1, nr. 1, i
bekendtgørelse nr. 74 af 26. januar 2023 om ansøgninger m.v. til visse ordninger for landbrugere i
Tast selv i 2023 – herefter ”Tast-selv-bekendtgørelsen”).
Derfor er det også Landbrugsstyrelsen, der har bevisbyrden, hvis styrelsen vil meddele afslag med
begrundelsen, at ansøgningen ikke er ”indsendt” rettidigt.
Ad principale påstand
2/5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 518: Henvendelse af 6/6-24 fra Sybergkvæg om Landbrugsstyrelsens afslag på Fællesskema 2023 samt bortfald af tilsagn og tilbagebetaling af plejetilskud
2879374_0003.png
Indledningsvist kan det lægges til grund som ubestridt, at Fællesskema 2023 har været færdigud-
fyldt, så det er alene et spørgsmål om, hvorvidt Fællesskemaet er blevet ”indsendt” den 26. april
2023.
Det har således ikke været blokerende valideringer den 26. april 2024, jf. Landbrugsstyrelsens svar
af 21. marts 2024.
Dernæst vil jeg citere følgende fra Landbrugsstyrelsens svar af 19. juni 2023 (del af bilag 4) til Lene
Bisgaard Gommesen:
”Den grønne kvittering der kommer først, er kvittering på at I har klikket send, men det er ikke
ensbetydende med, at den er modtaget.
Dette svar understøtter Syberg Highland Cattles påstand om, at Fællesskemaet er blevet indsendt
den 26. april 2023, men blot ikke er ”modtaget” af styrelsen. Det bemærkes, at kravet i
bekendtgørelse om Tast-selv (§ 3) og forordning 2022/1173 (artikel 3, nr. 2) er, at ansøgningen er
”indgivet” – det vil sige, at ansøgning er indsendt.
Ydermere er der udbetalt kopræmier og slagtepræmier til Syberg Highland Cattle henholdsvis den
21. og 25. marts 2024. Disse tilskud søges også i Fællesskema 2023, og ansøgningsfristerne er
de samme som for øvrige tilskudsordninger, der søges i Fællesskemaet.
Det bemærkes, at kopræmier var en ny tilskudsordning i 2023. Så udbetaling heraf kan altså ikke
ske uden en sagsbehandling af en rettidigt, indsendt ansøgning.
Sagsbehandlingen af Fællesskema 2023 og udbetaling af ovennævnte tilskud dokumenterer, at
Fællesskemaet er kommet frem og har har været tilgængelig for Landbrugsstyrelsen den 26. april
2023, jf. § 19, stk. 3, i lov nr 1590 af 28. december 2022 om administration af den fælles
landbrugspolitik m.v. (herefter ”CAP-loven”).
Allerede af disse årsager må Fællesskemaet været både indsendt og modtaget rettidigt den 26.
april 2023 som anført af Syberg Highland Cattle.
Dermed er styrelsens afgørelse ugyldig, og der er grundlag for at genoptage sagen og udbetale
den resterende arealstøtte til Syberg Highland Cattle.
Ad subsidiære påstand
Hvis Landbrugsstyrelsen mod forventning ikke genoptager sin egen afgørelse i lyset af den
principale påstand, kan det lægges til grund, at der i henhold til min korrespondance med
Landbrugsstyrelsen i marts 2024 foreligger en ”intern IT-fejl” i forhold til MIT-ID, som ikke har været
synlig for ansøger, der således ikke har haft mulighed for at opdage IT-fejlen inden
ansøgningsfristens udløb.
Ansøger fastholder, at der er trykket på ”underskriv” ved anvendelse af MIT-ID ved indsendelse
den 26. april 2023, og at der er kommet ”en grøn kvittering” den 26. april 2023 (der henvises til det
generelle eksempel på ”grøn kvittering”, som Landbrugsstyrelsen har medsendt ved besvarelsen
den 21. marts 2024).
Det må ganske enkelt også have formodningen imod sig, at Lene Bisgaard Gommesen efter
gentagne forsøg den 26. april 2023 og tidligere blot skulle have stoppet med at forsøge at indsende
Fællesskemaet, medmindre hun netop var betrygget i, at Fællesskemaet var indsendt.
3/5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 518: Henvendelse af 6/6-24 fra Sybergkvæg om Landbrugsstyrelsens afslag på Fællesskema 2023 samt bortfald af tilsagn og tilbagebetaling af plejetilskud
2879374_0004.png
Hertil kommer, at Fællesskema 2023 har ikke været angivet under ”Sager du skal være
opmærksom”, da Lene Bisgaard Gommesen efter indsendelse af Fællesskema 2023 er gået i gang
med at indsende GKEA-skema 2023, hvilket ellers ville have været tilfældet, hvis ansøgningen ikke
var indsendt. Der henvises til skærmprint af siden ”Ansøg og indberet” fra den 26., 27. og 28. april
2023 (bilag
6).
Under disse omstændigheder har Lene Bisgaard Gommesen ikke haft anledning til at indmelde IT-
fejl til Landbrugsstyrelsen inden ansøgningsfristens udløb, da Fællesskema 2023 netop ikke
længere har været angivet som en kladde i Tast-selv.
Jeg hæfter mig ved, at Landbrugsstyrelsen ikke kan gendanne skærmprint af de enkelte trin i det
konkrete ansøgningsforløb.
Landbrugsstyrelsen har med andre ord ikke dokumenteret, at manglende modtagelse af
Fællesskema 2023 den 26. april 2023 skyldes forhold, som ansøger er ansvarlig for.
Dermed er grundlag for at dispensere for for, at Fællesskemaet først anses for ”modtaget” efter
fristen for forsinket indsendelse heraf i juni 2023, jf. princippet i § 9 i Tast-selv-bekendtgørelsen. §
9 tager således efter ordlyden ikke højde for ”interne IT-fejl”, som ikke kan opdages af ansøger.
I forhold til hjemmelsgrundlaget for dispensation tillader jeg mig at henvise til Justitsministeriets
vejledning om administrative forskrifter (afsnit 2.14.6. Dispensation fra regler i bekendtgørelser):
”Den myndighed, der har udstedt en bekendtgørelse, antages i almindelighed at kunne dispensere
fra reglerne heri, selv om bekendtgørelsen ikke indeholder en bestemmelse herom. Det er
naturligvis en forudsætning, at den pågældende dispensation falder inden for den bemyndigelse i
loven, der danner grundlag for bekendtgørelsen.”
Landbrugsstyrelsen kan altså dispensere fra egne regler i videre omfang end den meget snævert
formulerede regel i § 9 i Tast-selv-bekendtgørelsen, som ikke tager højde for interne IT-fejl, som
ikke kan opdages af ansøger.
Til støtte for anvendelse af muligheden for dispensation for fristoverskridelser på grund af IT-fejl
taler opsummerende følgende forhold:
Der har generelt været store udfordringer med IT-systemet i 2023 og i tidligere ansøgningsår.
Der henvises til nyhed fra 2023, hvori ministeren forlængede ansøgningsfristen med en uge
(Bilag
7).
Landbrugsstyresen har det overordnede ansvar for, at Tast-selv fungerer og dermed risikoen
for IT-fejl, herunder samspillet med andre IT-løsninger (MIT-ID), der indebærer, at ansøger ikke
kan få sin ansøgning indsendt.
Syberg Highland Cattle er uden skyld i situationen.
Der har ikke været grundlag for at fejlmelde IT-fejl inden ansøgningsfristens udløb, da Syberg
Highland Cattle i den konkrete sag ikke har været bekendt med fejlen.
Syberg Highland Cattle har reageret, så snart Syberg Highland Cattle blev klar over, at
Fællesskema 2023 stod anført i Tast-selv som en kladde.
Et afslag vil have store økonomiske konsekvenser for Syberg Highland Cattle. Uden arealstøt-
ten har Syberg Highland Cattle ikke penge til at betale for forpagtninger (forpagtningsafgiften
udgør typisk ca. halvdelen af støtten, og den anden halvdel bruges på vinterfoder til dyrene).
Dermed vil et afslag og tilbagebetaling af plejetilskud resultere i afvikling af bedriften.
Hvis Landbrugsstyrelsen mente, at Fællesskema ikke var indsendt inden ansøgningsfristen,
burde styrelsen have sendt orienteringsbrev, da Syberg Highland Cattle har tilsagn om
4/5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 518: Henvendelse af 6/6-24 fra Sybergkvæg om Landbrugsstyrelsens afslag på Fællesskema 2023 samt bortfald af tilsagn og tilbagebetaling af plejetilskud
2879374_0005.png
plejetilskud, med opfordring til at søge om udbetaling af plejetilskud. Dette har
Landbrugsstyrelsen gjort i tidligere ansøgningsår.
Opsummering
Sammenfattende mener jeg, at Landbrugsstyrelsens afgørelse er ugyldig af ovenfor nævnte
grunde.
Jeg forventer derfor, at styrelsen genoptager sin egen afgørelse og udbetaler den resterende
arealstøtte for 2023 til Syberg Highland Cattle.
Venlig hilsen
Henrik Gjerluf Thomsen
Juridisk chefkonsulent
D +45 2440 4553
E
[email protected]
W
segesinnovation.dk
5/5