Udarbejdet af Foreningen af
Lystbådehavne I Danmark
Klapning på under 6 meter vand
– og konsekvenser ved for lang sejlafstand
til
klappladser
Den politiske aftale,
indgået som led i Danmarks Havplan,
lægger op til restriktioner i forhold til klapning på
vanddybder under 6 m.
Der lægges op til, at der findes en model,
så det fortsat vil være muligt at klappe på
lavere
vanddybder end 6 meter i Limfjorden pga. lav gennemsnitsdybde og lang sejlafstand til alternative
klappladser.
Foreningen af Lystbådehavne I Danmark (FLID) mener, at
ekstra lang sejlafstand til en klapplads,
vil ramme
lystbådehavnenes økonomi og true deres fremtid. FLID
vil derfor foreslå følgende model:
•
Er sejlafstanden fra en havn
til en klapplads,
beliggende på over 6 meters vanddybde, over 5 sømil,
må klapning tillades på
en klapplads
hvortil sejlafstand er kortere,
selvom klappladsen
befinder sig
på under 6 meters vanddybde.
På klappladser der kun
delvist befinder sig på over 6 meters vanddybde, må den del af klappladsen
der befinder sig over 6 meters
vanddybde
fortsat godt benyttes
som klapplads.
Modellen bør også gælde i Ringkøbing Fjord, så det også her fortsat vil være muligt at klappe på
lavere vanddybder end 6 meter pga. lav gennemsnitsdybde og lang sejlafstand til alternative
klappladser.
Se side 4.
•
•
FLID stiller meget gerne op til et uddybende møde.
Begrundelse
Afstanden
fra havn til klapplads bør efter vores vurdering ikke overstige
5 sømil. Det skyldes, at
udgifterne
stiger markant, når sejlafstanden øges. Vi vurderer at smertegrænsen går ved
5
sømil set i forhold til
havnens omsætning og typiske overskudsgrad. Nedenfor har vi redegjort nærmere herfor og samtidig
estimeret den klimabelastning,
der er forbundet med større sejlafstande.
Økonomi
FLID har set på,
hvordan sejlafstanden påvirker udgiften til klapning. Ved en klappet mængde på 3.500 m3
vil prisen for oprensningen være hhv. 840.000 kr. og 2,1 million kr. dyrere, hvis sejlafstanden øges fra 0,7
sømil
til hhv. 13 og 25 sømil.
1