Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 516
Offentligt
2879038_0001.png
Udarbejdet af Foreningen af
Lystbådehavne I Danmark
Klapning på under 6 meter vand
– og konsekvenser ved for lang sejlafstand
til
klappladser
Den politiske aftale,
indgået som led i Danmarks Havplan,
lægger op til restriktioner i forhold til klapning på
vanddybder under 6 m.
Der lægges op til, at der findes en model,
så det fortsat vil være muligt at klappe på
lavere
vanddybder end 6 meter i Limfjorden pga. lav gennemsnitsdybde og lang sejlafstand til alternative
klappladser.
Foreningen af Lystbådehavne I Danmark (FLID) mener, at
ekstra lang sejlafstand til en klapplads,
vil ramme
lystbådehavnenes økonomi og true deres fremtid. FLID
vil derfor foreslå følgende model:
Er sejlafstanden fra en havn
til en klapplads,
beliggende på over 6 meters vanddybde, over 5 sømil,
må klapning tillades på
en klapplads
hvortil sejlafstand er kortere,
selvom klappladsen
befinder sig
på under 6 meters vanddybde.
På klappladser der kun
delvist befinder sig på over 6 meters vanddybde, må den del af klappladsen
der befinder sig over 6 meters
vanddybde
fortsat godt benyttes
som klapplads.
Modellen bør også gælde i Ringkøbing Fjord, så det også her fortsat vil være muligt at klappe på
lavere vanddybder end 6 meter pga. lav gennemsnitsdybde og lang sejlafstand til alternative
klappladser.
Se side 4.
FLID stiller meget gerne op til et uddybende møde.
Begrundelse
Afstanden
fra havn til klapplads bør efter vores vurdering ikke overstige
5 sømil. Det skyldes, at
udgifterne
stiger markant, når sejlafstanden øges. Vi vurderer at smertegrænsen går ved
5
sømil set i forhold til
havnens omsætning og typiske overskudsgrad. Nedenfor har vi redegjort nærmere herfor og samtidig
estimeret den klimabelastning,
der er forbundet med større sejlafstande.
Økonomi
FLID har set på,
hvordan sejlafstanden påvirker udgiften til klapning. Ved en klappet mængde på 3.500 m3
vil prisen for oprensningen være hhv. 840.000 kr. og 2,1 million kr. dyrere, hvis sejlafstanden øges fra 0,7
sømil
til hhv. 13 og 25 sømil.
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 516: Henvendelse af 5/6-24 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om, at havne i Ringkøbing Fjord ikke bør forbigås i sager om havnesediment
2879038_0002.png
Havnenes omsætning og overskud
Ovenstående skal ses i sammenhæng med, at omsætningen og overskuddet i mange lystbådehavne er
relativt begrænset.
I tabellerne nedenfor har vi samlet et
repræsentativt udsnit af lystbådehavne
og deres
omsætning og overskud som det så ud i 2022 set i forhold til en ekstra udgift til klapning på 2,1 million kr.
700%
Ekstraudgift til klapning på 2,1 million ift. havnens omsætning
I 9 ud af 21 havne er udgiften større end havnens omsætning
- fordelingen ses
nedenfor
600%
500%
400%
300%
200%
100%
0%
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Som det fremgår, svarer
ekstraudgiften til mellem 20% og 650 % af
havnenes omsætning.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 516: Henvendelse af 5/6-24 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om, at havne i Ringkøbing Fjord ikke bør forbigås i sager om havnesediment
2879038_0003.png
År det tager at betale for ekstraudgiften til klapning på 2,1 million
baseret på havnens overskud
seneste regnskabsår
250,0
200,0
150,0
år
100,0
50,0
0,0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18 19
20 21 22 23
Såfremt
det forudsættes, at havnens nuværende overskud kan holdes de kommende år og alt overskuddet
anvendes på at betale for ekstraudgiften til klapning, vil det, som der fremgår af grafen, tage mange år at
dække udgiften. I 8 havne vil det tage mere end 20 år at betale for ekstraudgifterne. Men da havnene jo
typisk skal rensens op hvert år eller måske hvert 2. eller hvert 5. år, vil regnestykket se meget værre ud for
visse havne. FLID vurderer derfor, at stærk forøgede udgifter til klapning vil medføre lukning af
lystbådehavne.
Det skal dertil nævnes at en række havne sidste år kørte med underskud. 7 ud af 30 havne havde i sidste
regnskabsår et underskud på mellem 17.000
850.000 kr.,
bl.a. grundet skader i forbindelse med højvande
og storm.
Her skønnes det at være endog meget svært at se, hvordan disse havne skal kunne finansiere
ekstraomkostninger til klapning i millionstørrelsen.
Det bør måske også indgå, at de vanddækkede arealer i Limfjorden og Ringkøbing Fjord er lige så varierede
som det omgivne landskab, og at marinbiologiske undersøgelser måske vil kunne afdække områder, hvor
de miljøhensyn myndighederne ønsker at varetage med 6m reglen, vil kunne varetages.
Se i øvrigt mere info om priser og sejlafstande i bilag 1.
Klima
De længere transporter vil indebære, at miljøbelastningen på den enkelte opgave vil være markant større af
den simple grund, at brændstofforbruget vokser
enormt.
Som det fremgår af tabellen nedenfor, vil CO2-
belastningen fra en klapning på en klapplads beliggende 25 sømil fra havnen være over 200 gange større
end ved en klapning på en plads 0,7 sømil fra havnen.
bedste fald 50.000 kr. pr. år.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 516: Henvendelse af 5/6-24 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om, at havne i Ringkøbing Fjord ikke bør forbigås i sager om havnesediment
2879038_0004.png
Afstand til
klapplads
(sømil)
Dags-
produktion
(m3)*
Antal ture til
klapplads
(pr. dag)
Antal sejlture
(v. 3500 m3 i
alt)
5,8
17,5
35,0
0,7
600
6
13
200
2
25
100
1
*Fartøjets lastkapacitet: 100 m3
**Fartøjets CO2 udledning når det sejler: 110 gram CO2 pr. km
Sejl-
afstand
(sømil i
alt)
8,2
455,0
1750,0
Sejl-
afstand
(km i alt)
15,1
842,7
3241,0
C02
udledning
(kg)**
1,7
92,7
356,5
Ringkøbing Fjord har også behov for
dispensation til
klapning på under 6 m vand
I Ringkøbing Fjord findes der
i dag 5 klappladser. Alle ligger på under 6 meter vand. Placeringen fremgår af
kortet nedenfor. FLID mener
det er afgørende, at muligheden for dispensation for klapning på under 6
meter vand udvides til også at gælde Ringkøbing Fjord.
Det dybeste sted i Ringkøbing Fjord er 5,5 meter. Det
vil altså ikke være muligt at udlægge klappladser på over 6 meters vanddybde i fjorden.
Borgmester for Ringkøbing Skjern Kommune udtaler i den forbindelse:
I “Naturens Rige” er vi stolte af vores fantastiske fjord, som er med til at gøre vores område helt unikt.
De små og større havne omkring Ringkøbing Fjord betyder, at selve fjorden og naturen omkring den, er
tilgængelig for jagt og fiskeri, og giver rig mulighed for mange rekreative aktiviteter for borgerne.
De 3 kommunale lystbådehavne har stor turistmæssig betydning og en gunstig indflydelse på huspriser,
butiks-
og byliv,
restauranter mv.
Alle fjordhavnene gemmer desuden på historier og en kulturarv, som er vigtig at bevare for de næste
generationer. Her vil jeg særligt fremhæve de traditionelle klinkbyggede smakkejoller, som i 2021 blev
optaget på Unesco’s verdensarvsliste.
Ringkøbing-Skjern Kommune prioriterer det maritime område højt, og der investeres hvert år mange penge
på at sikre fremtiden for de 3 kommunale havne i Ringkøbing, Bork og Stauning.
Det er vigtigt og en høj prioritet for Ringkøbing-Skjern Kommune at passe på miljøet i fjorden, og vi er derfor
helt indforstået med, at der skal være endnu bedre kontrol med, at driften af havnene ikke påvirker fjorden
negativt. Men jeg henstiller til, at de nye regler ikke gør det økonomisk umuligt for os, at holde liv i havnene.
Jeg håber derfor, at Ringkøbing Fjord kan få samme status som Limfjorden, når det gælder reglerne for
klapning på lave vanddybder.
Hans Østergaard
Borgmester i Ringkøbing-Skjern
Kommune
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 516: Henvendelse af 5/6-24 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om, at havne i Ringkøbing Fjord ikke bør forbigås i sager om havnesediment
2879038_0005.png
Økonomiske konsekvenser for havnene i Ringkøbing Fjord
I Ringkøbing Fjord ligger der 5 større lystbådehavn samt en række mindre havne, der alle har behov for
oprensning og klapning af sediment fra havnebassinerne. Nedenfor fremgår havnenes estimerede behov for
oprensning. Såfremt det ikke længere er muligt at klappe sediment i Ringkøbing Fjord, vil det være
nødvendigt at sejle sedimentet til klappladsen beliggende i Vesterhavet vest for Hvide Sande (klappladsen
er den lille røde firkant vest for Hvide Sande). Det betyder, at sejlafstanden og ekstraomkostningerne
forbundet med oprensningerne vil
stige markant. Af tabellen nedenfor fremgår det, at ekstraudgiften alene i
2024/2025 estimes til at være knap 12 millioner.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 516: Henvendelse af 5/6-24 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om, at havne i Ringkøbing Fjord ikke bør forbigås i sager om havnesediment
2879038_0006.png
Estimeret behov for oprensning af havnebassiner i Lystbådehavne i Ringkøbing Fjord for perioden 2024
2035
Havnebassin
Ringkøbing
borgmesterhavnen
Ringkøbing Nyhavn
Ringkøbing
lystbådehavn
Bork*
Stauning Inderhavn
I alt –
estimerede
mængder
-
200 m2
16.500 m3
-
200 m2
6200 m3
-
200 m2
6200 m2
2024/2025
1000 m3
9500 m3
5800 m3
2030
1000 m3
3000 m3
2000 m3
2035
1000 m3
3000 m3
2000 m3
Økonomi
Estimerede ekstraudgifter
for transport med
baggrund i Flids
beregninger,
720,-kr/m3**
11,9 mio.
4,5 mio.
4,5 mio.
*Umiddelbart
vil der ikke være behov for oprensning i Bork Havns bassiner, men det kan være situationen
ser anderledes ud om 10 år
**Der er ca. mellem 11 og 16 sømil fra lystbådehavnene til klapplads vest for Hvide Sande, men alt
materiale skal transporteres over fjorden, og igennem slusen i Hvide Sande på et fartøj, som på grund af
lave vanddybder, kun kan læsses med måske 40-50
m3 ad
gangen, svarende til en dagsproduktion på max
100 m3, og en ekstraudgift på mindst 720 kr./m3.
Der kan derudover blive en uforholdsmæssig stor ekstraudgift for mindre private havne
typisk havne for
fjordfiskeri, som anvender de nuværende klappladser i forbindelse med oprensninger/renoveringer.
FLID mener derfor det er afgørende, at muligheden for dispensation for klapning på under 6 meter vand
udvides til også at gælde Ringkøbing Fjord.
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 516: Henvendelse af 5/6-24 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om, at havne i Ringkøbing Fjord ikke bør forbigås i sager om havnesediment
2879038_0007.png
Bilag 1
7