Dato: 4 juni 2024
Miljøministeriet
Departementet
Att.
Skriftlig høring samlenotat
•
Om forslag til Rådets afgørelse om, at man på vegne af EU fremsender forslag til ændringer i bilag II
og III under Konventionen om beskyttelse af Europas vilde dyr og planter samt naturlige levesteder
(Bern-konventionen) med henblik på møde i Den Stående Komité under konventionen
Danmarks Naturfredningsforening takker for muligheden for at kommentere på udkastet til
samlenotat om rådets forslag om at lempe beskyttelsen af ulv.
Danmarks Naturfredningsforening henholder sig til sine tidligere fremsendte kommentarer til
foregående udkast til samlenotat og har derfor kun ganske få supplerende bemærkninger:
•
Hele formålet med Kommissionens forslag om at anmode Bern Konventionen om at
flytte ulv fra Bern konventionens bilag II til bilag III er at skabe mulighed for at EU
Kommissionen herefter har adgang til at tage initiativ til at flytte ulv fra
habitatdirektivets bilag IV til bilag V, uden at komme i konflikt med Bern Konventionen.
Derfor er det korrekt at ændringen i sig selv ikke vil ændre ulvens beskyttelsesstatus.
Men det er selve formålet. Det bør fremgå tydeligere.
Under
”Regeringens
foreløbige generelle holdning” angives fortsat at
”Det
er
regeringens vurdering, at Kommissionens forslag potentielt kan åbne for en større
fleksibilitet i ulveforvaltningen i fremtiden”.
Men der er trods tidligere fremsendte
kommentarer, samt skriftlige spørgsmål og samråd i Folketinget fortsat ikke nogen som
helst angivelse af, hvilke konkrete forvaltningstiltag regeringen ser et behov for, som
ikke allerede findes i dag, og som vil blive tilgængelige med forslagets vedtagelse.
Det er dybt betænkeligt at det på trods heraf fortsat ikke konkret angives
hvori behovet består, eller hvilke ny forvaltningsredskaber lempelsen vil
tilføre: Hvori består det konkrete behov og hvad opnår man konkret med
forslagets gennemførelse som man ikke kan idag, ud over mulighed for
”jagt”?
Der er i Folketinget med skriftlige spørgsmål og under samråd påpeget overfor
miljøministeren, at konsekvensen af at flytte ulv fra habitatdirektivets bilag IV til bilag
V ikke alene vil gøre ulven jagtbar, men også ophæve beskyttelsen af ulvens
”yngle
og
rasteområder” der alene omfatter arter på habitatdirektivets bilag IV. Ligeledes vil
forbuddet mod forstyrrelser, herunder i yngletiden, også blive ophævet.
Vi vil gerne kvittere for at det i det fremsendte udkast til samlenotat implicit anføres at
det tilsvarende vil være tilfældet allerede ved den aktuelt foreslåede ændring af Bern
Konventionens bilag (vores fremhævelse):
”Det
følger af konventionen, at parterne skal træffe passende og nødvendige
lovgivningsmæssige og administrative foranstaltninger for at sikre en særlig beskyttelse af
•
•
Danmarks Naturfredningsforening
•
Masnedøgade 20
•
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
•
www.dn.dk
•