Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 51
Offentligt
2765933_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 13. oktober 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 128-23
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering talepapirer fra forelæggelse i
FEU den 13. oktober 2023 om 3 tidlige forhandlingsoplæg samt den
kommende dagsorden for rådsmøde (miljø) den 16. oktober 2023 og
rådsmøde (landbrug og fiskeri) – miljødelen den 23.-24. oktober 2023.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Miljøministerens talepapirer fra samråd i Europaudvalget om rådsmøde (miljø) den 16. oktober 2023 og rådsmøde (landbrug og fiskeri) – miljødelen den 23.-24. oktober 2023.
2765933_0002.png
TALEPAPIR
Forelæggelse i FEU om 3 tidlige forhandlingsoplæg samt
rådsmøde (miljø) d. 16. oktober 2023 og rådsmøde (landbrug
og fiskeri) – miljødelen den 23.-24. oktober 2023
Forelæggelse i Folketingets Europaudvalg om 3 tidlige
forhandlingsoplæg samt den kommende dagsorden for rådsmøde
(miljø) den 16. oktober 2023 og rådsmøde (landbrug og fiskeri) –
miljødelen den 23.-24. oktober 2023.
(Det talte ord gælder)
Svar
-
Jeg vil i dag forelægge 3 sager til tidligt forhandlingsoplæg. Herudover vil
jeg forelægge det miljøpunkt, der er på dagsordenen for miljørådsmødet
den 16. oktober samt et miljøpunkt, der er på dagsordenen for landbrug
og fiskeri-rådsmødet den 23. oktober. De sidste to punkter forelægges til
orientering.
-
Punkt 12
på dagsordenen vedrører Kommissionens
forslag til
revision af emballagedirektivet.
-
Sagen forelægges til tidligt
forhandlingsoplæg.
-
Det forventes, at punktet er på miljørådsmødet den 18. december, til
generel indstilling.
-
Forslaget har til formål at reducere de stigende mængder af
emballageaffald og fremme genbrug og genanvendelse. Og det
understøtter et mere velfungerende indre marked med harmoniserede
krav til emballage.
-
Med forslaget opstilles mål om, at medlemsstaterne skal
reducere
mængden af emballageaffald
med 5 % i 2030, stigende til 15 % i
2040.
-
Målene skal blandt andet nås gennem en række tiltag.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Miljøministerens talepapirer fra samråd i Europaudvalget om rådsmøde (miljø) den 16. oktober 2023 og rådsmøde (landbrug og fiskeri) – miljødelen den 23.-24. oktober 2023.
2765933_0003.png
TALEPAPIR
-
Der foreslås bl.a. et forbud mod unødvendige emballager som f.eks. små
shampoo-flasker på hoteller og unødvendig indpakning af frisk frugt og
grønt.
-
Der foreslås også forbud mod overemballering, og der sættes
genbrugsmål for forskellige typer af emballager. F.eks. take away-
emballager og drikkevareemballager.
-
Forordningen indeholder også tiltag, der skal sikre mere og bedre
genanvendelse af emballage.
-
Der foreslås krav om, at alle emballager skal være genanvendelige i 2030.
Der er krav til indholdet af genanvendt plastik i nye plastikemballager. Og
der er krav om mærkning af emballage, så det bliver nemmere for
forbrugerne at affaldssortere.
-
Og så skal medlemslandene indføre pant- og retursystemer for
engangsdrikkevareemballager i plast og metal. Ligesom vi har
herhjemme.
-
Regeringen støtter
Kommissionens forslag.
-
Emballageaffald udgør et kæmpe miljø- og klimaproblem, som vi skal
have løst. Emballage står for 40% af EU's samlede plastikforbrug. Og 50%
af papirforbruget. Mængden af emballageaffald i EU er steget med 20%
siden 2009. Og det vil bare fortsætte med at stige, hvis vi ikke gør noget.
-
Så det er et ambitiøst forslag, som vi bakker op om. Det vil fremme den
grønne omstilling til gavn for miljøet. Og det vil fremme lige
konkurrencevilkår til gavn for danske virksomheder.
-
Det er vigtigt, at den grønne omstilling af emballage sker på en
omkostnings- og miljøeffektiv måde. Derfor arbejder regeringen for at
fastholde det høje ambitionsniveau
for affaldsreduktion i forslaget.
Ligesom vi ønsker at fastholde de ambitiøse genbrugsmål i forslaget.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Miljøministerens talepapirer fra samråd i Europaudvalget om rådsmøde (miljø) den 16. oktober 2023 og rådsmøde (landbrug og fiskeri) – miljødelen den 23.-24. oktober 2023.
2765933_0004.png
TALEPAPIR
-
Det er samtidig også vigtigt, at medlemsstaterne får den fornødne
fleksibilitet,
så målene kan tilpasses nationale forhold. Og fleksibilitet i
forhold til organisering af affaldssektoren. Så vi kan fastholde vores
velfungerende pant og retursystem herhjemme. Og vores organisering af
det udvidede producentansvar for emballage, som vi har fastsat det i
vores politiske aftale om
”Udvidet producentansvar for emballage og
engangsplastprodukter”.
-
Jeg vil nu læse regeringens
indstilling til forhandlingsoplæg
op:
-
Det indstilles, at Danmark støtter Kommissionens forslag, idet der:
-
lægges stor vægt på, at nye krav til pant- og retursystemer og det
udvidede producentansvar for emballage sikrer tilstrækkelig fleksibilitet
ift. den nationale udmøntning og generelle affaldsregulering.
Drikkevareemballager skal indgå i et pant- og retursystem uden
særregler pga. stor grænsehandel.
-
lægges stor vægt på, at forordningen fastholder ambitiøse mål for
genbrug, men at der sikres fleksibilitet ift. implementering.
-
lægges stor vægt på, at der sikres fleksibilitet i undtagelsesmulighederne
fsva. et forbud mod brug af engangsemballage til frisk frugt og grønt for
at mindske de evt. afledte effekter på madspild, konsekvenser for økologi
samt nedbringe administrative byrder.
-
lægges vægt på at fastholde Kommissionen ambitiøse
affaldsreduktionsmål.
-
lægges vægt på, at forordningen fastholder et højt beskyttelsesniveau af
de emballerede produkter og at PFAS i emballage forbydes.
-
lægges vægt på at fastholde initiativer i forordningen, der understøtter
genanvendelse af høj kvalitet, men at kravene til indhold af genanvendt
plastik skal være mere fleksible for virksomhederne.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Miljøministerens talepapirer fra samråd i Europaudvalget om rådsmøde (miljø) den 16. oktober 2023 og rådsmøde (landbrug og fiskeri) – miljødelen den 23.-24. oktober 2023.
2765933_0005.png
TALEPAPIR
-
lægges vægt på, at kravene til emballager og emballageaffald udformes
således, at de kan kontrolleres og håndhæves af myndighederne på
effektiv vis.
-
lægges vægt på, at der altid skal være en aktør i EU, som kan holdes
ansvarlig for kravene i forordningen, herunder at onlineplatforme får
forpligtelser til at sikre sig, at de kun videreformidler salg af lovlig
emballage.
-
lægges vægt på, at der sikres harmonisering af datakrav til
virksomheders indberetninger for at mindske virksomhedernes
administrative omkostninger.
-----------------------------------------------------------------------------------------
-
Punkt 13
vedrører Kommissionens
forslag til revision af
luftkvalitetsdirektivet.
-
Sagen forelægges til tidligt
forhandlingsoplæg.
-
Det forventes, at det spanske formandskab vil søge at få et mandat fra
medlemslandene i anden halvdel af november.
-
Det overordnede formål med forslaget er, at luftforureningen i 2050 skal
være nedbragt til et niveau, der ikke er skadeligt for sundhed og miljø.
-
Og der er god grund til handling. Selvom luftkvaliteten er blevet forbedret
over de sidste årtier, er luftforurening stadigvæk den største
miljømæssige årsag til
for tidlige dødsfald i EU.
I Danmark alene er
der ca. 4.000 for tidlige dødsfald om året på grund af luftforurening. På
EU- plan er tallet 300.000.
-
En stor del af luftforureningen i Danmark er grænseoverskridende. Ca. 80
% kommer fra vores nabolande. Ligesom
vi
også sender luftforurening
videre til naboerne.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Miljøministerens talepapirer fra samråd i Europaudvalget om rådsmøde (miljø) den 16. oktober 2023 og rådsmøde (landbrug og fiskeri) – miljødelen den 23.-24. oktober 2023.
2765933_0006.png
TALEPAPIR
-
Derfor giver det rigtig god mening, at vi reducerer forureningen samlet på
europæisk plan.
-
Kommissionens forslag
skærper grænseværdierne
for en række
forurenende stoffer, så de tilnærmes WHO’s anbefalinger. I forslaget
bliver der også stillet flere krav til overvågning. Og i de tilfælde, hvor
grænseværdierne ikke kan overholdes, er der nye krav om
luftkvalitetsplaner, erstatningsansvar og information til offentligheden.
-
Det er vigtigt for regeringen, at vi får nedbragt luftforureningen.
Vi
støtter derfor Kommissionens forslag.
Ja, vi havde faktisk gerne set
et endnu mere ambitiøst udspil fra Kommissionen - endnu tættere på
WHOs anbefalinger.
-
Men realiteterne er desværre, at mange andre EU-lande er væsentligt
mere udfordret end Danmark, når det kommer til luftkvaliteten. Og de
lande har altså presset hårdt på for at få udvandet Kommissionens
forslag.
-
Så det har ikke været realistisk at gå efter en skærpelse af forslaget. Vi har
fra dansk side arbejdet hårdt på at fastholde ambitionsniveauet i
Kommissionens forslag. Og indtil videre ser det heldigvis ud til, at vi
lykkes med det. Så det er der grund til at glæde sig over.
-
Derudover er det vigtigt for regeringen, at lande som Danmark, der
allerede overholder forpligtelserne, får fleksibilitet i forhold til
overvågning. Så vi ikke øger omkostningerne til drift uden nogen grund.
-
Samtidig indeholdt det oprindelige forslag en række forholdsvis uklare og
vidtgående bestemmelser om erstatningsansvar og omvendt bevisbyrde. I
løbet af forhandlingerne er de bestemmelser blevet præciseret, så de nu
stemmer overens med almindelig juridisk praksis.
-
Jeg vil nu læse regeringens
indstilling til forhandlingsoplæg
op:
-
Det indstilles, at Danmark støtter forslaget, idet
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Miljøministerens talepapirer fra samråd i Europaudvalget om rådsmøde (miljø) den 16. oktober 2023 og rådsmøde (landbrug og fiskeri) – miljødelen den 23.-24. oktober 2023.
2765933_0007.png
TALEPAPIR
-
der lægges stor vægt på, at ambitionsniveauet fsva. grænseværdier,
overvågning, offentlighed og håndhævelse overordnet fastholdes.
-
der lægges vægt på, at omkostninger til drift ikke øges unødigt, og at
fleksibilitet i krav til overvågning fastholdes på de områder, hvor
grænseværdier i forvejen overholdes.
-
der lægges vægt på, at bestemmelsen om erstatning reduceres eller
udgår.
------------------------------------------------------------------------------------------
-
Punkt 14
på dagsordenen vedrører Kommissionens
forslag til
forordning om bæredygtig anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler.
-
Sagen forelægges til tidligt
forhandlingsoplæg.
-
Det forventes, at punktet er på landbrugs og fiskeri-rådsmødet den 11.-12.
december, til generel indstilling.
-
Forslaget følger op på Den Grønne Pagt. Herunder særligt Jord-til-bord
strategien og Biodiversitetsstrategien. Formålet er at mindske
plantebeskyttelsesmidlers virkning på miljø og sundhed.
-
Overordnet indeholder forslaget
3 dele:
-
For det første:
Bindende mål for reduktion i pesticidforbruget
-
for både EU og medlemslandene. For det andet: Forslag om
sprøjteforbud på følsomme arealer.
Og for det tredje: En række nye
og udvidede
forpligtelser til brugere af sprøjtemidler
og
myndighederne.
-
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Det er vigtigt, at
vi får nedbragt brugen af pesticider.
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Miljøministerens talepapirer fra samråd i Europaudvalget om rådsmøde (miljø) den 16. oktober 2023 og rådsmøde (landbrug og fiskeri) – miljødelen den 23.-24. oktober 2023.
2765933_0008.png
TALEPAPIR
-
Vi støtter derfor ambitionen om at reducere brugen af
pesticider i EU med 50 %
inden 2030. Og vi støtter en harmonisering
af EU-reglerne på området.
-
Det er godt for miljøet, for biodiversiteten og sundheden. Og det er godt
for dansk landbrug.
-
I Danmark har vi et rekordlavt forbrug af sprøjtemidler. Kommissionens
egne beregninger viser, at vi på de enkelte marker anvender ca. en
tredjedel sprøjtemidler, i forhold til gennemsnittet i EU. På sin vis lever vi
derfor allerede op til Kommissionens målsætning. I Danmark har vi
allerede reduceret belastningen fra sprøjtemidler med 50 pct. siden 2011.
-
Det betyder ikke, at vi skal stoppe med at reducere belastningen fra
sprøjtemidler. I aftalen om den danske sprøjtemiddelstrategi, der på
tidspunktet for indgåelsen omfattede alle Folketingets partier, undtagen
Alternativet og Frie Grønne, har vi en ambition om at nedbringe
belastningen med yderligere 27 pct. i 2025.
-
Vi har i Danmark den højeste afgift på sprøjtemidler i hele EU, og derfor
har vi allerede reduceret brugen af de værste sprøjtemidler i Danmark.
Med omlægningen af afgiften fra 1.april i år kommer vi længere ned.
-
De danske erfaringer viser, at der er potentiale for at nedbringe brugen af
sprøjtemidler i EU. Det er positivt, at Kommissionen nu vil sikre det. Det
støtter vi op om.
-
Vi forventer, at det spanske formandskab vil fremlægge et
kompromisforslag i november.
-
Det tegner indtil videre til, at der kan findes kompromiser på de dele af
forslaget, der omhandler udvidede
forpligtelser til brugere af
sprøjtemidler og til myndighederne.
-
Det er bl.a. bestemmelser om registrering af brugen af sprøjtemidler,
regler om salg og opbevaring, forbud mod flysprøjtning, brug af
rådgivning, og integreret plantebeskyttelse.
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Miljøministerens talepapirer fra samråd i Europaudvalget om rådsmøde (miljø) den 16. oktober 2023 og rådsmøde (landbrug og fiskeri) – miljødelen den 23.-24. oktober 2023.
2765933_0009.png
TALEPAPIR
-
Det er forebyggende foranstaltninger, der skal begrænse forbruget af
sprøjtemidler. Så det er meget positivt.
-
I kompromisforslaget forventes der at blive mulighed for
medlemslandene til at vedtage både bindende regler og ikke-bindende
retningslinjer om anvendelsen af integreret plantebeskyttelse. Alt
afhængig af en faglig vurdering. Samtidig fastholder man, at det er
obligatorisk at anvende de generelle principper for integreret
plantebeskyttelse.
-
Det er positivt. Og det giver en mere fleksibel model for implementering
af integreret plantebeskyttelse, der kan tage højde for den hastige
teknologiske udvikling på området.
-
I forhold til Kommissionens forslag om et
sprøjteforbud på
følsomme arealer,
er forhandlingssituationen fortsat udfordret.
-
I det oprindelige forslag var definitionen af ”følsomme arealer” så bred, at
det vil omfatte hele Danmarks areal og dermed forbyde sprøjtemidler i
hele
Danmark,
inklusiv
til økologisk landbrug. Andre medlemslande står i
lignende situationer, og der har været bred kritik af forslaget.
-
Nu er situationen en anden og forhandlingerne har flyttet sig.
Kommissionen har foreslået forskellige mulige tilpasninger i forslaget.
Dem arbejder vi nu konstruktivt videre med.
-
Det gælder både ift. de områder, der defineres som følsomme. Men der er
også en diskussion af hvorvidt forbuddet skal gælde alle sprøjtemidler,
eller kun de mest problematiske sprøjtemidler. Det er positivt – vi skal
selvfølgelig ikke forbyde midler til økologi.
-
Vi har i Danmark udpeget boringsnære beskyttelsesområder og
indsatsområder, hvor der kan være
behov for en begrænsning
i
brugen af sprøjtemidler. Men det er ikke det samme som, at
alle
områder
er særligt følsomme over for sprøjtemidler.
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Miljøministerens talepapirer fra samråd i Europaudvalget om rådsmøde (miljø) den 16. oktober 2023 og rådsmøde (landbrug og fiskeri) – miljødelen den 23.-24. oktober 2023.
2765933_0010.png
TALEPAPIR
-
Det er afgørende for regeringen, at der indføres sprøjteforbud dér, hvor
der fagligt vurderes at være et følsomt område.
-
Endeligt er der forslaget om de
bindende reduktionsmålsætninger
for medlemslandenes pesticidforbrug.
-
Kommissionens foreslår bindende mål for medlemslandene om at
reducere forbruget af sprøjtemidler med mellem 35 og 65% målt i forhold
til perioden 2015-2017.
-
Reduktionsmålet for det enkelte land afhænger af den historiske
udvikling i landets pesticidforbrug. Men Kommissionen foreslår samtidig,
at alle landene som minimum skal reducere med 35% uanset tidligere
indsatser.
-
For Danmarks vedkommende har Kommissionen beregnet, at vores
pesticidforbrug er ca. 32% af EU- gennemsnittet pr. hektar
landbrugsareal. Hvis man alene tager udgangspunkt i Kommissionens
metode til at udregne målsætningerne, så ville Danmark kun skulle
reducere med ca. 1%. Men på grund af minimumsmålsætningen i
forslaget bliver vi alligevel pålagt et reduktionsmål på 35%.
-
Det er regeringens klare holdning, at vi skal fortsætte med at reducere
vores pesticidforbrug herhjemme. Det fremgår også klart af vores aftale
om sprøjtemiddelstrategien. Men et reduktionsmål på 35 % er for højt ift.
vores allerede lave niveau. Det tager ikke tilstrækkeligt højde for, at
Danmark allerede har reduceret meget siden 2012.
-
Det er vigtigt for regeringen, at forbruget af sprøjtemidler også reduceres
i EU. Vi lægger derfor stor vægt på, at ambitionen om at nedbringe
forbruget af sprøjtemidler i EU fastholdes. Og vi støtter 50% målet på EU-
niveau.
-
Forhandlingssituationen på dette punkt er vanskelig, og der er stor
modstand mod reduktionsmålene fra nogle lande.
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Miljøministerens talepapirer fra samråd i Europaudvalget om rådsmøde (miljø) den 16. oktober 2023 og rådsmøde (landbrug og fiskeri) – miljødelen den 23.-24. oktober 2023.
2765933_0011.png
TALEPAPIR
Det er vigtigt, at vi finder en balance, hvor vi sikrer det ambitiøse mål på
EU-niveau, samtidig med at vi får en ambitiøs reduktionsindsats dér hvor
det miljøøkonomisk giver bedst mening.
-
Jeg vil nu læse regeringens
indstilling til forhandlingsoplæg
op:
-
Det indstilles, at regeringen hilser forslaget om en forordning
velkommen og støtter ambitionen om et lavere forbrug af sprøjtemidler
og en harmonisering af reglerne på EU-niveau, idet der:
-
lægges afgørende vægt på, at følsomme områder med sprøjteforbud skal
begrænses betydeligt aht. proportionaliteten i forslaget, så de
erhvervsøkonomiske og statsfinansielle omkostninger nedbringes,
-
lægges stor vægt på, at det overlades til medlemslandene at sikre
beskyttelsen af drikkevandsområder med eksisterende regulering,
-
lægges stor vægt på, at erhvervsøkonomiske og administrative
omkostninger mindskes og er proportionale med beskyttelsesniveauet,
-
lægges stor vægt på, at reduktionsmålene for Danmark reduceres, så
Danmark i højere grad godskrives tidligere reduktionsindsats, og at
indikatoren ændres, så den i højere grad tager højde for forskel i risiko,
-
lægges stor vægt på, at ændringerne af den fælles landbrugspolitik
muliggør støtte til efterlevelsen af krav i medfør af forordningen uden
tidsbegrænsning,
-
lægges stor vægt på, at ambitionerne om et generelt lavere forbrug af
kemiske plantebeskyttelsesmidler inden for EU fastholdes.
------------------------------------------------------------------------------------------
-
Punkt 15
vedrører Kommissionens
forslag til revision af direktivet
om rensning af byspildevand.
11
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Miljøministerens talepapirer fra samråd i Europaudvalget om rådsmøde (miljø) den 16. oktober 2023 og rådsmøde (landbrug og fiskeri) – miljødelen den 23.-24. oktober 2023.
2765933_0012.png
TALEPAPIR
-
Sagen er på miljørådsmødet den 16. oktober, til generel indstilling.
-
Den
22. september forelagde jeg sagen til forhandlingsoplæg,
hvor vi havde lejlighed til at gennemgå forslaget og regeringens holdning.
-
Forhandlingerne har været i gang lige siden, og er nu i slutfasen.
-
Meget kan stadigvæk nå at ændre sig, men det ser ud til, at vi kommer
igennem med at få indført det 4. rensetrin. Det er utroligt positivt, og godt
nyt for miljøet og sundheden.
-
Vores ønske om at der skal være fleksibilitet for medlemslandene til selv
at vælge, hvordan de vil finansiere
det 4. rensetrin,
ser til gengæld ikke
ud til at få den store opbakning.
-
Desværre er der som ventet også en del lande der presser på for at få
udvandet forslaget.
-
Vi
kæmper derfor hårdt for at opretholde ambitionsniveauet.
Både i forhold til reduktionen i udledning af næringsstoffer og i forhold til
overløb. Og vi kæmper også for, at Danmarks prioritet om
energineutralitet og reduktion af drivhusgasser kommer med i direktivet.
Og det er prioriteter, som jeg også vil kæmpe for på rådsmødet.
------------------------------------------------------------------------------------------
-
Punkt 16
vedrører Kommissionens
forslag til revision af
affaldsrammedirektivet.
-
Sagen er på landbrugs og fiskeri-rådsmødet den 23. oktober, til
udveksling af synspunkter.
-
Forslaget er fra juni – så det er forholdsvist nyt. Og forhandlingerne er
endnu ikke gået i gang.
-
Formålet med forslaget er at mindske miljø- og klimaaftrykket fra
tekstil- og fødevareproduktionen.
Det skal ses i lyset af, at
12
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Miljøministerens talepapirer fra samråd i Europaudvalget om rådsmøde (miljø) den 16. oktober 2023 og rådsmøde (landbrug og fiskeri) – miljødelen den 23.-24. oktober 2023.
2765933_0013.png
TALEPAPIR
fødevaresektoren har det største samlede miljøaftryk i EU, mens
tekstilsektoren har det fjerdestørste.
-
Der er to hovedelementer i forslaget.
-
For det første skal der indføres nationale
reduktionsmål for
madaffald
– herunder madspild. Kommissionen foreslår, at
fødevareindustrien skal reducere deres madaffald med 10% i 2030, i
forhold til 2020 niveau. Og husholdningslignende affald skal reduceres
med 30 %.
-
For det andet foreslår Kommissionen, at der indføres et
udvidet
producentansvar for tekstiler.
Det vil i praksis betyde, at
tekstilproducenterne skal finansiere og organisere indsamling, sortering
og håndtering af tekstilaffald.
-
Regeringen byder foreløbigt forslaget velkomment. Vi bakker op om
omstillingen til cirkulær økonomi i fødevare- og tekstilsektoren. Og vi vil
arbejde
f0r
Kommissionens forslag til reduktionsmål for madaffald.
-
Vi er også positive overfor harmoniserede EU-regler om et udvidet
producentansvar for tekstiler. Og vi ser frem til en diskussion med de
øvrige medlemslande om, hvordan det bedst kan tage sig ud.
-
Det er som sagt et nyt forslag, så vi er i gang med at analysere indholdet
og konsekvenserne.
-
Jeg ser frem til at drøfte forslaget med udvalget, når vi er kommet i gang
med forhandlingerne.
---o0o---
-
Under
siden sidst
vil jeg først orientere om 2 nye forslag fra
Kommissionen.
-
Det ene forslag er en revision af
kviksølvforordningen.
13
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: Miljøministerens talepapirer fra samråd i Europaudvalget om rådsmøde (miljø) den 16. oktober 2023 og rådsmøde (landbrug og fiskeri) – miljødelen den 23.-24. oktober 2023.
2765933_0014.png
TALEPAPIR
-
Det primære formål med revisionen er at udfase brugen af kviksølv i
tandfyldningsamalgam og i forskellige former for lysstofrør.
-
Forslaget kom i juli, og udvalget modtog grund- og nærhedsnotat i
september. Jeg forventer at skulle tage forhandlingsoplæg i sagen sidst på
året eller i starten af næste år.
-
Det andet nye forslag er direktivet om
cirkularitetskrav til bildesign
og håndtering af udtjente biler.
-
Formålet er at sikre en sammenhæng i reguleringen af designkrav for
køretøjer og affaldsbehandlingen, således at designkrav i
produktionsfasen baner vejen for en mere effektiv affaldsbehandling og
ressourceudnyttelse.
-
Forslaget er netop kommet i dansk sprogversion, og udvalget vil derfor
snart modtage et grund- og nærhedsnotat.
-
Afslutningsvis vil jeg kort orientere om en
sag ved EU-Domstolen,
hvor Danmark har interveneret. Det er sagsnr. C-311/22.
-
Sagen udspringer af en dansk straffesag ved Højesteret, og handler om
fortolkning af IE-direktivet om industrielle emissioner.
-
Generaladvokaten er kommet med sit forslag til afgørelse, som på en
række punkter stemmer med Danmarks opfattelse. Sagen kan få
indflydelse på, hvornår slagterier skal have en miljøgodkendelse.
-
Hvis I vil vide mere om sagen, kan I læse det notat, som er oversendt i
september 2022. MOF alm. del Bilag 707/EUU Alm. del Bilag 729.
-
Tak for ordet.
14