Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 504
Offentligt
2877031_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Vil ministeren med henvisning til artiklen
”Cheminova pumper miljøfarlige stoffer ud i
et hav, der allerede er forurenet:
Miljøministeriet har i årevis undladt at gribe
ind”, DR.dk, den 28. april 2024, besvare
følgende:
- Har ministeren haft kendskab til, at
Cheminova og en række andre virksomheder i
årevis har haft tilladelse til at udlede giftige
kemikalier i danske havområder, hvor
grænserne for, hvor meget forurening der må
være i miljøet, for længst er overskredet, og
har ministeren været orienteret om, at man i
Miljøministeriet i stedet for at gribe ind over
for virksomhederne har arbejdet for, at de
kunne fortsætte deres giftige udledninger til
vores havmiljø?
-
Vil ”havets minister” redegøre for, hvorfor
han ikke har grebet ind over for de giftige
udledninger, på trods af at man i
Miljøministeriet har vidst, at
grænseværdierne er overskredet, og at de
fortsatte udledninger til havmiljøet fører til en
forringelse af tilstanden i strid med EU-
lovgivningen?
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 504: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 28/5-24 om Cheminovas udledninger af miljøfremmede stoffer til vandområder
2877031_0002.png
TALEPAPIR
- Vil ministeren sikre den nødvendige
praksisændring i Miljøministeriet, således at
Danmark til fulde lever op til EU-
lovgivningen og vandrammedirektivet; stoppe
virksomheders udledninger af miljøfremmede
stoffer til vandområder, der allerede har
overskredet grænseværdier for forurening; og
på denne baggrund tage initiativ til, at alle
virksomheder og renseanlæg får revideret
miljøgodkendelse og udledningstilladelser,
således at disse bringes i overensstemmelse
med EU-retten?
Svar
Det er hævet over en hver tvivl, at virksomheder skal
have en udledningstilladelse, hvis man skal udlede
spildevand til havet.
Og det er også klart at Folketinget løbende er blevet
informeret om tilstanden af vores vandmiljø og
virksomhedernes udledninger. Konkret har jeg fx
sendt en liste med over 26 konkrete virksomheder
og deres udledninger til Folketinget i forbindelse
med svar på alm del spørgsmål 31 det var sidste år.
Dertil er alle virksomhedernes miljøgodkendelser
offentlige, så enhver kan gå ind og læse dem.
Og hvis man skruer tiden tilbage til februar 2023,
for det er jo rigtig hvad Fru Sascha Faxe nævner, det
her er et emne vi har drøftet indgående igennem
længere tid i Folketinget. Så februar 2023 - der var
jeg selv nytiltrådt miljøminister - der var der et
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 504: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 28/5-24 om Cheminovas udledninger af miljøfremmede stoffer til vandområder
2877031_0003.png
TALEPAPIR
samråd, måske endda i samme sal i hvert fald i
Folketinget, omkring netop udledningstilladelser og
miljøfarlige stoffer. Og jeg viste dengang udvalget et
Danmarkskort, hvor det var markeret, hvor der er
dårlig kemisk tilstand i vores kystvande. Jeg sagde
dengang, og det mener jeg stadig, at vi skal have
udfaset brugen af de mest problematiske stoffer.
Det er jo også sådan, at nu spørges der konkret, en
minister kender selvsagt ikke det præcise indhold af
alle tilladelser, der er jo i alt fra alle myndigheder
flere tusinde virksomheder, der skal have tilladelser,
det er ikke sådan at en minister kender det præcise
indhold af alle tilladelser, men de rammer, vi i
Folketinget sammen har vedtaget, siger, at
miljømyndighederne gennem
udledningstilladelserne skal sikre, at spildevandet
ikke forurener havet. Det er miljømyndighedernes
fornemmeste og primære opgave at forhindre
forurening af vores miljø.
I oktober sidste år pegede Rigsrevisionen på, at
Miljøstyrelsen ikke har været ajour med deres
revurdering af virksomhedernes
udledningstilladelser.
Jeg gjorde dengang opmærksom på, at det ikke var
tilfredsstillende. Og Miljøstyrelsen lovede
Rigsrevisionen, at de vil opprioritere arbejdet med
at revurdere tilladelserne. Det har jeg tidligere
orienteret udvalget om ved et samråd om tilsyn med
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 504: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 28/5-24 om Cheminovas udledninger af miljøfremmede stoffer til vandområder
2877031_0004.png
TALEPAPIR
udledning af spildevand det var i november sidste
år.
Miljøstyrelsen har orienteret ministeriet om, at der
fortsat er betydelige udfordringer med
revurderingerne, og Miljøstyrelsen har en række
sagspukler på virksomhedsområdet.
Det betragter jeg som en alvorlig udfordring, også en
udfordring som der skal handles på, og den
handling skal ske nu.
Nogle tilladelser er tydeligvis blevet alt for gamle.
Og hvad er problemet i det? Jo, hvis tilladelserne
altså udledningstilladelserne ikke bliver opdateret
efter reglerne, kan det betyde, at vi risikerer at få
indført nye og opdaterede krav til udledningerne
senere end ønskeligt.
Og derfor kan jeg sige i dag, at jeg vil invitere
Folketingets partier til en gennemgang af
sagspuklerne i Miljøstyrelsen og jeg vil også forslå,
at vi der drøfter etablering af en task force med
fokus på at håndtere Miljøstyrelsens udfordringer så
hurtigt som overhoved muligt.
Jeg har også i forbindelse med denne sag, endnu en
gang gjort det helt klart for Miljøstyrelsen, at
virksomhederne ikke skal operere på nogle
forældede udledningstilladelser. Det skal vi have
stoppet.
Det er afgørende vigtigt, at virksomhederne har
opdaterede godkendelser med krav sat efter nyeste
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 504: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 28/5-24 om Cheminovas udledninger af miljøfremmede stoffer til vandområder
2877031_0005.png
TALEPAPIR
viden. Det er vi nødt til at hanke op i, ellers kan man
jo sige at reglerne er ligegyldige, hvis man fortsætter
med at have en forældet tilladelse.
[Vandrammedirektivets overholdelse]
Den sag som har kørt i DR- sagen har to
hovedspørgsmål, jeg vil forsøge at fokusere på den
her i resten af min besvarelse.
1. Er Miljøministeriets regler i overensstemmelse
med EU-retten
2. Og om den seneste justering af vejledningerne
er en opstramning.
Miljøministeriets faglige og juridiske eksperter
vurderer på baggrund af dialog med Kommissionen
og andre lande, at de danske regler er i
overensstemmelse med EU-reguleringen og endda
skrappere på visse punkter end nogle af de EU-
lande, vi sammenligner os med.
Jeg har bedt ministeriet om én gang til at
kontrollere, om vi kan lære noget af de andre EU-
lande, omkring hvordan man kan anvende
blandingszoner uden at det går ud over vandmiljøet.
Da vi fik en afgørelse fra Miljø- og
Fødevareklagenævnet i 2023 om en konkret sag, det
var om noget vejvand i Horsens området, som
udvalget er bekendt med, der suspenderede jeg den
oprindelige vejledning og bad ministeriet sikre, at
vejledningen kom til at leve op til reglerne.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 504: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 28/5-24 om Cheminovas udledninger af miljøfremmede stoffer til vandområder
2877031_0006.png
TALEPAPIR
Og jeg har orienteret udvalget d. 11. oktober 2023
om Miljøministeriets håndtering af den her
afgørelse.
Den 29. februar i år oversendte jeg så en orientering
til Miljø- og Fødevareudvalget om den nye
vejledning til bekendtgørelse om
indsatsprogrammer for vandområdedistrikter og ny
vejledning om spørgsmål og svar om udledning af
visse forurenende stoffer til vandmiljøet. Og med
den orientering blev høringsnotaterne, som gengiver
de høringssvar, som ministeriet har modtaget, da de
reviderede vejledninger var i offentlig høring,
vedlagt.
Jeg oversendte endvidere EU-kommissionens svar
til Miljøministeriet om reglerne til Folketinget den
15. februar i år i forbindelse med svar på udvalgets
spørgsmål alm del 175.
[De nye vejledninger er en skærpelse]
Det er miljømyndighedernes vurdering, at de nye
vejledninger samlet set skærper og sikrer bedre
beskyttelse af vandmiljøet. Det er udvalget allerede
orienteret om og det gennemgik myndighederne for
udvalget på den tekniske gennemgang i sidste uge i
Miljøministeriet.
Den tidligere bagatelgrænse fjernes og der indføres
som noget nyt et krav om, at myndighederne ved
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 504: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 28/5-24 om Cheminovas udledninger af miljøfremmede stoffer til vandområder
2877031_0007.png
TALEPAPIR
beregninger skal kunne påvise, at der er sikkerhed
for, at udledningen ikke vil medføre en målbar
stigning i koncentrationen af stoffet i vandområdet
som helhed.
Samtidig bør udledningen være mindst mulig og det
bør sikres ved beregning, at miljøkvalitetskravet
ikke overskrides med mere end max 5%, ved det, der
hedder blandingszonens rand. Og det skal yderligere
sikres, at der ikke sker en stigning i koncentration i
det samlede vandområde. Det er altså et både og for
renseanlæg og de virksomheder, der vil udlede deres
spildevand direkte til vandmiljøet.
[Bør og skal]
I den offentlige dækning, der har været, har der
været kritik af, at der i vejledningen står, at
myndighederne
bør
tage højde for, at udledningen
er mindst mulig og ikke, at de
skal
gøre det.
Der skal ikke være tvivl om, hvad der gælder.
Ministeriet vil på den baggrund ændre vejledningen,
så bør bliver rettet til skal. Det vil medføre, at det af
vejledningen vil fremgå, at myndighederne fremover
både skal sikre at udledningen er mindst mulig og
miljøkvalitetskravet overskrides med max 5% ved
blandingszones rand og skal tage stilling til om
udledningen vil medføre en målbar stigning i
koncentrationen af stoffet i vandområdet som
helhed.
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 504: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 28/5-24 om Cheminovas udledninger af miljøfremmede stoffer til vandområder
2877031_0008.png
TALEPAPIR
Den tidligere vejledning havde altså et sæt krav, den
nye vejledning siger nu, at der er to sæt krav, man
skal tage stilling til som myndighed og dermed er
det jo også en stramning.
[Undersøgelse i Miljøministeriet]
Derudover har jeg bedt ministeriet genbesøge
vejledningerne på baggrund af den kritik, der er
kommet fra eksperter, noget af det har vi lige
gennemgået, det er en sag, men genbesøge resten af
vejledningerne på baggrund af kritikken i
offentligheden af vores eksperter, så vi kan få
afdækket om der er kommet nye oplysninger, som
ministeriet skal forholde sig til.
Jeg har derudover også efterfølgende bedt dem om
en undersøgelse af, hvad vi kan lære af den aktuelle
sag.
Derudover har der også været debat i medierne, og
på de møder jeg har haft med ordførerne, den
tekniske gennemgang med mere, har der været
ønske fra ordførerne om en uvildig undersøgelse. Og
jeg vil derfor forslå, at vi får en uvildig undersøgelse
af Miljøstyrelsens manglende revurdering af FMCs
(tidligere Cheminova-virksomhed)
miljøgodkendelser.
[Blandingszoner]
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 504: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 28/5-24 om Cheminovas udledninger af miljøfremmede stoffer til vandområder
2877031_0009.png
TALEPAPIR
Mulighederne for at udlægge blandingszoner følger
af EU-direktivet om miljøkvalitetskrav. Vi har i
Danmark sat en grænse for blandingszonens
udstrækning på 350 meter.
Flere af vores nabolande arbejder med
blandingszoner på op til 1000 meter. Mit
udgangspunkt er, at vi slet ikke skal have
blandingszoner, men når vi er nødt til at have dem,
så skal vi sikre, at der er konkrete planer for at
reducere dem.
[Vigtigt at overholde vandrammedirektivet]
Med den aktuelle skærpelse af vejledningen i 2024
skal man, som noget nyt kunne vise ved
beregninger, at der er sikkerhed for, at udledningen
ikke vil medføre en målbar stigning i
koncentrationen af stoffet i vandområdet som
helhed. Sammen med opretholdelsen af de relevante
tidligere vejledninger, er det myndighedernes
vurdering, at det er en styrkelse af beskyttelsen af
vores vandmiljø.
Min holdning er også, at ministeriet har været
tydelige om det svære i denne sag også overfor
udvalget. De har drøftet forståelsen af direktivet
med Kommissionen og undersøgt vores nabolandes
lovgivning.
I svaret fra EU-kommissionen fremgår det, at
Kommissionen med alle deres jurister ikke kan sige
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 504: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 28/5-24 om Cheminovas udledninger af miljøfremmede stoffer til vandområder
2877031_0010.png
TALEPAPIR
endegyldigt om, hvorvidt diverse fortolkninger er
inden for deres egne regler. Det er i sidste ende op
til domstolene at vurdere det. Miljøministeriet, som
rådgiver mig, har vurderet, at vejledningerne ligger
indenfor de juridiske rammer. Men de siger også, at
der er en procesrisiko, da der er tale om et
komplekst regelsæt og i sidste ende er det op til
domstolene. Det er også det, der er orienteret
Folketinget om i oktober 2023.
[Det videre arbejde]
Så jeg vil i det videre arbejde fokusere på otte ting:
1. Nedsætte en Taskforce jeg har nævnt med det
formål at sætte fuld speed på arbejdet med
FMCs (tidligere Cheminova) og andre
virksomheders revurderinger af deres
miljøgodkendelser.
2. Stramme vejledningen, så der står, at
myndighederne skal tage stilling til både
overholdelse ved blandingszonens rand og
samtidig ved beregninger kunne påvise, at der
er sikkerhed for, at udledningen ikke vil
medføre en målbar stigning i koncentrationen
af stoffet i vandområdet som helhed.
3. Fremme udvikling og anvendelse af bedre
rensningsteknologi, så vi kan sikre vores
vandmiljø endnu bedre.
4. Igangsætte en undersøgelse af, hvad vi kan lære
af den aktuelle sag.
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 504: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 28/5-24 om Cheminovas udledninger af miljøfremmede stoffer til vandområder
2877031_0011.png
TALEPAPIR
5. Få en uvildig undersøgelse af Miljøstyrelsens
manglende revurdering af Cheminovas
miljøgodkendelser.
6. Bede Miljøstyrelsen og Århus Universitet
overveje om de kan præcisere reglerne for
udpegning af repræsentative målepunkter.
7. Sikre, at alle udledningstilladelser med
blandingszoner har vilkår om at mindske
udstrækningen af zonerne i fremtiden, samt at
der bliver større fokus på opfølgning på
vilkårene.
8. I forhandlingerne om havnaturfonden have
fokus på, hvordan vi sikre god tilstand i
havmiljøet.
Og jeg kan sige, at jeg vil invitere folketingets partier
til at deltage i arbejdet med at få ryddet op i det her
så vi sammen kan mindske udledning af
miljøfarlige forurenende stoffer til vores havmiljø.
11