Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 502
Offentligt
2875041_0001.png
NOTAT
Hav- og Vandmiljø
J.nr. 2024 - 18057
Ref. idras
Den 22. april 2024
Redegørelse om resultat af PFAS-tiltag
”Overblik over
brandøvelsespladser”
Problemstilling
Tilbage i 2021 blev en forurening med PFAS i Korsør kædet til brugen af brandslukningsskum på en
brandøvelsesplads ved Korsør Brandskole. Daværende miljøminister Lea Wermelin ønskede derfor et
nationalt overblik over brandøvelsespladser. Det nationale overblik over brandøvelsespladser skulle
sikre to ting: 1) overskueliggøre antallet af brandøvelsespladser i Danmark, som ikke fandtes på
daværende tidspunkt, og 2) sikre, at der ikke var lignende forureninger, der ledte til sundhedsrisiko for
borgerne.
Det er regionerne, der efter kapitel 2 i Jordforureningsloven skal kortlægge forurenede arealer. Dette
registreres i regionernes JAR-system (Jordforurenings Areal Registeret), hvor alle forurenede aktiviteter
fremgår på en lokalitet. Før Korsør-sagen havde brandøvelsespladser ikke sit eget aktivitetsnummer, og
det var derfor ikke muligt at trække en liste over registrerede brandøvelsespladser. Regionerne har siden
oprettet aktivitetsnummer for brandøvelsespladser og andre relevante PFAS-brancher i JAR.
Miljøstyrelsen indsamlede derfor informationer om brandøvelsespladser fra kommuner,
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og regionerne med henblik på at samle alle informationer i et
fælles overblik. Miljøstyrelsen har oversendt en sådan opsamling i 2021, 2022 og senest i 2023.
Miljø-
og Fødevareudvalget opdateres årligt om status for tiltaget ”Overblik over Brandøvelsespladser”,
og Miljøstyrelsen vil i nærværende notat præsentere en opsamling på, hvad resultatet af tiltaget med
overblik over brandøvelsespladser er. Regionerne, kommuner, Forsvaret og MST Virksomheder har
opnået at skabe overblik over brandøvelsespladser og Miljøstyrelsen vil derfor også beskrive, hvordan
fokus har udvidet sig fra brandøvelsespladser til andre områder.
Baggrund
Miljøstyrelsen har til opsamlingen i nærværende notat taget kontakt til Danske Regioner,
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, MST Virksomheder samt udvalgte kommuner. Kommunerne er
udvalgt ud fra, at de i seneste opdatering af brandøvelsespladser havde angivet, at der var eller måske
var en mulig sundhedsrisiko ved en eller flere brandøvelsespladser i deres kommune.
Opsamling
Miljøstyrelsen har i april 2024 bedt de relevante myndigheder om at redegøre for, hvilke tiltag de har
igangsat i forbindelse med at skabe et overblik over brandøvelsespladser samt om overblikket har ledt til
et øget fokus på andre kilder til PFAS-forurening, herunder hvilke aktiviteter, der nu også er fokus på.
Miljøstyrelsen
Tolderlundsvej 5
• 5000 Odense C •
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 502: Notat om resultatet af tiltaget "overblikket over brandøvelsepladser", fra miljøministeren
2875041_0002.png
Opsamlingen viser, at myndighederne fortsat har fokus på mulig PFAS-forurening ved
brandøvelsespladser. Myndighederne har foretaget forureningsundersøgelser på udvalgte
brandøvelsespladser, mens yderligere undersøgelser er planlagt. Regionernes undersøgelser viser, at det
kun er en mindre del af brandøvelsespladserne, der giver anledning til en forurening, der skal
undersøges nærmere.
Undersøgelserne af PFAS-forurening ved brandøvelsespladser har også medført, at der er kommet
bredere fokus på en række andre potentielle PFAS-forureninger, som brandslukningsanlæg og
deponeringsanlæg og dermed et generelt bedre overblik.
Miljøstyrelsen har gengivet de overordnede linjer i tilbagemeldingerne fra hver af myndighederne
nedenfor fordelt pr. myndighed.
Opsamling på regionernes indsats
Danske Regioner har i vedlagte bilag 1 - Regionernes PFAS indsats 2021-2024 sendt en samlet opgørelse
på regionernes initiativer vedrørende jordforurening med PFAS. Miljøstyrelsen har nedenfor foretaget
en generel opsummering af regionernes opgørelse med fokus på: 1) Brandøvelsespladser, 2) Relevante
PFAS-brancher, 3) Overfladevand og 4) Afværgeanlæg og moniteringsboringer.
Brandøvelsespladser
Regionerne har i perioden 2021 til 2024 undersøgt 95 brandøvelsespladser. De undersøgte pladser har
alle det til fælles, at de potentielt set kan udgøre en risiko for ét eller flere af de offentlige
indsatsområder, dvs. meget følsom arealanvendelse, grundvand, overfladevand eller beskyttet natur.
Regionerne er fortsat i gang med at undersøge brandøvelsespladser, men resultaterne fra de første
undersøgelser viser, at kun en mindre del af pladserne giver anledning til forurening i et omfang, der
giver behov for at undersøge nærmere. Det er regionernes konklusion, at der i skrivende stund ikke er
fundet brandøvelsespladser ved regionernes undersøgelser, der giver anledning til forurening i
grundvandet på niveau med Korsør Brandskole.
Relevante PFAS-brancher
Regionerne har udover arbejdet med brandøvelsespladser også fokus på en lang række brancher
1
, som
kan give anledning til forurening med PFAS. Regionerne har identificeret 15.000 grunde nær boliger
eller vigtigt grundvand, hvor der har været en branche eller aktivitet, der kan have givet anledning til
forurening med PFAS. Regionerne har endvidere identificeret 455 lokaliteter ud af de 15.000 grunde,
hvor der findes en børneinstitution. Hvis der på en børneinstitution har været en PFAS-branche i den
periode, hvor der er anvendt PFAS, er der foretaget en undersøgelse af overfladejorden i de ubefæstede
arealer.
Regionerne vurderer og prioriterer indsatsen over for PFAS på grundene og antallet justeres i takt med,
at regionerne får bedre information om grundene. Der er i perioden 2021 til april 2024 udført 1.045
undersøgelser på grunde, hvor der har været andre brancher end brandøvelsespladser. Undersøgelserne
er blandt andet udført, hvor der har været tæppeindustri, garverier, jern- og metalvareindustri
(herunder forkromning) samt plastvirksomheder.
./.
Losse- og fyldpladser, Forkromningsindustri, Brancher relateret til brand, Træ-
og møbelindustri, Kemisk industri, Jern- og metalvareindustri, Tæppeindustri,
Malingsindustri, Gummi- og plastindustri, Tekstil- og læderindustri, Pap- og
papirindustri, Renserier, Elektronikvirksomheder, Trykkerier, Betonvarefabrikker,
Vaskehaller
1
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 502: Notat om resultatet af tiltaget "overblikket over brandøvelsepladser", fra miljøministeren
2875041_0003.png
Overfladevand
De fem regioner har i 2021 og 2022 ved 308 ud af 400 undersøgelser af om udvalgte kortlagte grunde
påvirker overfladevandet, undersøgt for PFAS. Det er regionernes skøn, at der for ca. 60 af de
undersøgte lokaliteter er en påvirkning af overfladevandet med PFAS, som helt eller delvist skyldes
jordforureningerne.
Regionerne vurderer, at der derudover er ca. 3.300 grunde, som skal screenes i forhold til, om de udgør
en risiko for at forurene overfladevandet med PFAS. Regionerne skønner, at der på baggrund af
screeningerne, vil blive udpeget godt 800 grunde, der bør undersøges for at afklare PFAS-risikoen.
Afværgeanlæg og moniteringsboringer
Flere regioner har for eksisterende afværgeanlæg til rensning af fx chlorerede opløsningsmidler
undersøgt, om afværgeanlægget også kan rense for PFAS.
Region Hovedstaden har i 2022 og 2023 taget ind- og udløbsprøver på regionens 47 afværgeanlæg, der
renser forurenet vand, og konklusionen er generelt, at anlæggene renser indhold af PFAS til under
grænseværdierne.
Tilsvarende er der, hvor der har været relevante PFAS-brancher i tidens løb, udtaget vandprøver til
analyse for PFAS i moniteringsboringer. Moniteringsboringer er typisk etableret for at holde øje med,
om en eventuel forurening spreder sig hen mod fx en vigtig grundvandsressource.
Opsamling på kommunernes indsats
Miljøstyrelsen har taget kontakt til 20 kommuner. 17 kommuner har besvaret styrelsens henvendelse
per 26. april 2024. Miljøstyrelsen har i nedenstående samlet det væsentligste fra kommunernes
tilbagemeldinger
2
. Miljøstyrelsen har nedenfor opsummeret kommunernes opgørelse med fokus på: 1)
Brandøvelsespladser, 2) Andre brancher, 3) Tilsyn, 4) Spildevand, 5) Jordflytning og etablering af nye
anlæg og 6) Drikkevand.
Brandøvelsespladser
Fælles for kommunerne er, at mange af de brandøvelsespladser, der ligger i kommunen, skal håndteres
af regionerne jf. jordforureningsloven. For disse lokaliteter arbejder kommunerne og regionerne tæt
sammen med henblik på at fastlægge forureningens alder, indledende og videregående
forureningsundersøgelser samt overveje muligheden for påbud.
Andre brancher
I forbindelse med regionernes opgørelse af 15.000 grunde, hvor der har været en branche eller aktivitet,
der kan have givet anledning til forurening med PFAS, har enkelte af de adspurgte kommuner valgt at
undersøge, om der ligger en børneinstitution, kolonihaver eller kommunale græsningsarealer på disse
lokaliteter. I en enkelt af de adspurgte kommuner (Næstved Kommune), er der yderligere foretaget
prøvetagning ved kolonihaver. Resultatet af undersøgelsen kan læses i bilag 2.
Tilsyn
2
Alle besvarelser er vedlagt i ”Bilag 2 –
Besvarelser
fra 16 kommuner”. Miljøstyrelsen har ligeledes vedlagt ”Bilag 3
- Redegørelse
for PFAS-forureninger i Høje-Taastrup
Kommune” som er en særlig detaljeret opgørelse fra kommunen.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 502: Notat om resultatet af tiltaget "overblikket over brandøvelsepladser", fra miljøministeren
2875041_0004.png
Flere kommuner har i deres tilbagemelding henvist til, at de anvender hele eller dele af den
tilsynskampagne, som
Miljøstyrelsen har udarbejdet og sendt til kommunerne i januar 2024.
Tilsynskampagnen har til formål at sætte fokus på mulig reduktion af PFAS i virksomheders spildevand.
Spildevand
Kommunerne er særligt opmærksomme på potentielle kilder til PFAS i spildevandet, herunder
affaldsdepoter/deponier samt de i regionernes PFAS-håndbog nævnte brancher, der kan give anledning
til PFAS-forurening. Der er i flere kommuner igangsat tiltag som fx kildeopsporing i oplandet til
renseanlæg, hvor der er et særligt fokus på bidrag fra deponier. Nogle kommuner oplever overskridelser
af PFAS-indholdet i deres spildevandsslam, hvilket giver problemer for mulighed for bortskaffelsen af
slammet.
Jordflytning og etablering af nye anlæg
Flere kommuner har i deres tilbagemelding gjort opmærksom på, at de har øget fokus på PFAS-
forurening ved nye byggerier, så spredning undgås ved eksempelvis jordarbejder og -flytninger.
Derudover er der også fokus på at begrænse yderligere udledning af PFAS ved godkendelse af etablering
af nye anlæg, fx kunstgræsbaner.
Drikkevand
Der ses i flere kommuner problemer med fund af PFAS i drikkevandet ved vandforsyninger og for
enkeltindvindingsanlæg. For de forhold, der er nævnt af kommunerne, formodes det, at forureningerne
kan stamme fra potentiel forurenet grunde i nærheden eller diffus forurening ved vestkysten.
Når vandforsyninger og enkeltindvindingsanlæg konstaterer overskridelser af PFAS i drikkevandet har
det omfattende økonomiske konsekvenser for det enkelte vandværk og dermed også de borgere, som bor
i området. Høje-Taastrup Kommune har i vedlagte brev (bilag 3) blandt andet redegjort for de særlige
omstændigheder, der vedrører kommunens drikkevandsforhold, økonomiske forhold og
tværkommunalt samarbejde (Tunhøj-samarbejdet).
Opsamling på Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse Indsats
Miljøstyrelsen har nedenfor foretaget en generel opsummering af Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse (herefter Ejendomsstyrelsen) status.
3
Miljøstyrelsen har opsummeret det med fokus
på følgende: 1) Brandøvelsespladser, 2) Brandslukningsanlæg, 3) Græs og 4) Oprensning.
Brandøvelsespladser
Ejendomsstyrelsen registrerer løbende nye informationer om arealer, hvor der er foregået
brandøvelsesaktiviteter. Registreringen omfatter såvel brandøvelsespladser med stor øvelsesaktivitet,
eksempelvis brandøvelsespladser på flyvestationer og Beredskabsstyrelsens brandøvelsespladser, som
arealer med meget begrænset brandøvelsesaktivitet, eksempelvis Molotov-kastebaner eller simpel
træning i anvendelse af håndslukker i forbindelse med indkvartering af værnepligtige.
Ejendomsstyrelsen har for nuværende registreret 106 arealer som brandøvelsespladser.
Siden 2013 har Ejendomsstyrelsen undersøgt brandøvelsespladser for PFAS-forurening. Undersøgelse
af brandøvelsespladserne er blevet prioriteret således, at brandøvelsespladser med stor aktivitet og
inden for områder med særlige drikkevandsinteresser eller indvindingsoplande til almene vandværker
er prioriteret højere end øvrige brandøvelsespladser. Ejendomsstyrelsens fokus har været at opnå
3
Ejendomsstyrelsens indsats er udfoldet i
”bilag
4 - Forsvarsministeriets besvarelse af
Miljøstyrelsens anmodning om information om resultater af tiltag vedr. PFAS”
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 502: Notat om resultatet af tiltaget "overblikket over brandøvelsepladser", fra miljøministeren
robuste risikovurderinger for de brandøvelsespladser, der vurderes at kunne udgøre den største risiko
over for miljøet.
Ejendomsstyrelsen har i perioden 2023-2024 iværksat og afsluttet 12 undersøgelser af
brandøvelsespladser. Yderligere 11 undersøgelser er i gang, og 5 undersøgelser er planlagt i 2024. Flere
af undersøgelserne omfatter mere end en brandøvelsesplads.
Brandslukningsanlæg
Ejendomsstyrelsen følger og medvirker til udviklingen inden for PFAS-området og er opmærksom på, at
der også er andre potentielle kilder til PFAS-forurening end brandøvelsespladser, herunder f.eks.
fastinstallerede brandslukningsanlæg, visse værkstedsaktiviteter mv. Ejendomsstyrelsen har registreret
en række fastinstallerede brandslukningsanlæg på tankområder, hvor der håndteres store mængder
brændstof. Det vurderes, at fastinstallerede brandslukningsanlæg vil kunne udgøre en væsentlig risiko
for miljøet som følge af test af anlæggene. Ejendomsstyrelsen har derfor påbegyndt undersøgelser af
disse i 2023.
Græs
Siden 2021 har Ejendomsstyrelsen udført undersøgelser af PFAS i græs på bortforpagtede arealer til
afgræsning eller høslæt, hvor en nærliggende brandøvelsesplads ud fra en konkret vurdering kunne have
medført potentiel risiko for den bortforpagtede arealanvendelse. Ejendomsstyrelsen har i 2023
gennemført en omfattende screening for PFAS på alle arealer, som Ejendomsstyrelsen bortforpagtede til
afgræsning eller høslæt, herunder arealer hvor der ikke er registreret en kendt potentiel kilde til PFAS-
forurening. Undersøgelsen har omfattet PFAS i græs og herudover overfladevand i de tilfælde, hvor
græssende kvæg har haft adgang hertil. Screeningen viser, at der kan påvises PFAS i et stort antal
overfladevandsprøver, men ikke indhold der overskrider Fødevarestyrelsens indikatorværdier.
Resultaterne indikerer en vis sammenhæng mellem PFAS-indhold i græs og afstand til kysterne, hvilket
er i overensstemmelse med nyeste viden om PFAS i havskum og PFAS-påvirkning af kystnære arealer
via tilførsel af aerosoler.
Oprensning
Ejendomsstyrelsens undersøgelser viser, at PFAS-forureningen på Forsvarsministeriets arealer
hovedsageligt findes i grundvandet. Ejendomsstyrelsen har derfor iværksat et pilotprojekt for afværge af
PFAS-forurening i grundvandet på Flyvestation Karup. Pilotprojektet skal undersøge
renseeffektiviteten, driftsudgifter og klimaaftryk for tre forskellige afværgeanlæg. Derudover ønsker
Ejendomsstyrelsen i pilotprojektet at undersøge, om der sker en omdannelse fra de kendte 22 PFAS-
forbindelser til andre PFAS samt, om afværgeanlæggene kan rense for de ultrakorte PFAS-forbindelser.
Projektet forventes afsluttes ved udgangen af 2024.
Opsamling på MST Virksomheders indsats
Miljøstyrelsen har opsummeret Miljøstyrelsens enhed ”Virksomheder” indsats med fokus på følgende:
1) Brandøvelsespladser, 2) Brandslukningsanlæg, 3) Deponeringsanlæg og 4) Tilsyn.
Brandøvelsespladser
Der er på baggrund af overblikket over brandøvelsespladser meddelt påbud om undersøgelser af jord-
og grundvandsforurening med PFAS til 4 af de virksomheder, Miljøstyrelsen er tilsynsmyndighed for. I
alt er der til disse virksomheder meddelt 7 påbud.
I 2024 har Miljøstyrelsen meddelt 1 påbud om at udføre afværgeoppumpning og rensning af PFAS-
forurenet grundvand til en af de virksomheder, styrelsen er tilsynsmyndighed for, og der vil snarest blive
meddelt yderligere et afværgepåbud til samme virksomhed.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 502: Notat om resultatet af tiltaget "overblikket over brandøvelsepladser", fra miljøministeren
Brandslukningsanlæg
Miljøstyrelsen har i 2023 udført fysisk tilsyn med 45 ud af de 52 virksomheder, der har oplyst, at de har
brandslukningsanlæg, og som Miljøstyrelsen er tilsyns- og godkendelsesmyndighed for. På baggrund af
kampagnen er der sendt 2 indskærpelser om at stoppe direkte udledning af brandskum til vandmiljøet,
og der forventes sendt en række yderligere indskærpelser om manglede opsamlingskapacitet under
oplag af brandslukningsmidler. Der er på baggrund af kampagnen pt. meddelt 2 påbud om
undersøgelser af jord og grundvandsforurening til en virksomhed, og der forventes udarbejdet
yderligere ca. 5 påbud om undersøgelser efter jordforureningsloven.
Deponeringsanlæg
Miljøstyrelsen er blevet opmærksom på, at der i perkolat fra deponeringsanlæg findes PFAS. På
baggrund af indledende erfaringer fra deponier, der har modtaget spildevandsslam fra brandskoler, og
som viste indhold af PFAS i perkolatet, har Miljøstyrelsen sendt et brev med en generel opfordring til
deponeringsanlæggene om at analysere for summen af 22 PFAS i perkolatet. På baggrund af
resultaterne heraf har Miljøstyrelsen, grundet affaldssammensætningen, tilføjet PFAS til egenkontrollen
på 89 deponeringsanlæg. Miljøstyrelsen har endvidere meddelt påbud om undersøgelse af PFAS-
forurening i jord og grundvand til 10 deponeringsanlæg, og flere påbud er under udarbejdelse. Ud af de
10 påbudssager er én sag så langt, at anlægget har fremsendt oplæg til afværgetiltag, mens de andre 9
sager er i undersøgelsesfasen.
Tilsyn
Miljøstyrelsen har i 2023 udført en tilsynskampagne på virksomheder inden for metalindustrien, og i
2024 udføres en tilsynskampagne med medicinalindustrien og med den kemiske industri. Fokus i
tilsynskampagnerne på virksomheder har været at gøre virksomhederne opmærksomme på deres
anvendelse af PFAS i produktionen og vejlede dem om, hvorvidt der er risiko for, at PFAS kan blive
udledt fra virksomheden. Fokus i tilsynskampagnerne har også været at gøre virksomheder
opmærksomme på, det kommende EU-begrænsningsforlag for alle PFAS.
Derudover har Miljøstyrelsen i 2023 gennemført en tilsynskampagne for PFAS i offshore kemikalier.
Formålet var at få et større kendskab til, hvor PFAS indgår.
6