Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 500
Offentligt
2874444_0001.png
Høringsnotat for eksterne høringssvar
Kontor/afdeling
Varme og affald
Dato
16-05-2024
J nr.
2024 - 2474
/tbvdh
Høringsnotat vedr. udkast til ny hovedbekendtgørelse af BEK nr. 1536 af 16/12/2022
om affaldsregulativer, -gebyrer og –aktører m.v. (Affaldsaktørbekendtgørelsen)
Bekendtgørelsen blev sendt i ekstern høring mandag den 15. april med frist for afgivelse af
svar mandag den 6. maj 2024.
Der er i alt modtaget 9 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 8 høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelsen:
-
-
-
-
-
-
-
-
Billund Vand og Energi A/S
Forsyningstilsynet
Kredsløb
KL (Kommunernes Landsforening)
Solum
ARI (Affald- og Ressourceindustrien)
Brancheforeningen Cirkulær
DTL/Danaffald
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til bekendtgørelsen:
-
Københavns Kommune
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennemgået efter-
fulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar,
som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1 - Generelle bemærkninger
Nr. 2 – Afgrænsning af behandlingsaktiviteter og anlæg
Nr. 3 – Afgrænsning af kilder
Ad nr. 1: Generelle bemærkninger
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 500: Orientering om affaldsbekendtgørelsen, fra miljøministeren
2874444_0002.png
-
Kredsløb, KL og Brancheforeningen Cirkulær udtrykker en general opbakning for at
gøre den midlertidige undtagelse vedrørende kommunernes mulighed for kompo-
stering af haveaffald på genbrugspladser til en permanent undtagelse.
-
Solum bemærker, at de kan acceptere at gøre den midlertidige undtagelse vedrø-
rende kommunernes mulighed for kompostering af haveaffald på genbrugspladser
til en permanent undtagelse, da det i nogle tyndt befolkede områder kan være den
eneste mulighed.
-
DTL/Danaffald bemærker, at de ikke støtter op om at gøre den midlertidige undta-
gelse vedrørende kommunernes mulighed for kompostering af haveaffald på gen-
brugspladser til en permanent undtagelse.
-
ARI stiller spørgsmålstegn ved baggrunden for forslaget om at undtage kommunal
kompostering af haveaffald på genbrugspladsen fra den generelle regulering på af-
faldsområdet, som forbyder kommunal behandling af affald til materialenyttiggø-
relse, der er fastsat med henblik på at skabe og udbygge en privat genanvendel-
sessektor. ARI mener desuden ikke, at forslaget er i tråd med Klimaplanens formål
om at etablere en stærk privat genanvendelsessektor i Danmark og forslaget er
derfor ikke er vejen frem.
-
ARI kommenterer i høringssvaret på dele af resultaterne i rapporten Analyse af
kompostering på genbrugspladser som COWI har udarbejdet for Energistyrelsen i
2023. ARI finder argumenterne omkring tabte investeringer og betydning af trans-
port for tvivlsomme.
-
Forsyningstilsynet bemærker, at de tidligere har afgivet høringssvar i forbindelse
med ændringen af affaldsaktørbekendtgørelsen i 2023 og opfordrer til, at de præci-
seringer der blev foretaget dengang fastholdes. Forsyningstilsynet bemærker der-
udover, at de ikke har yderligere bemærkninger til høringen og henviser i stedet til
deres høringssvar fra den 9. maj 2023.
-
Billund Vand og Energi A/S anmoder om, at demonstrationsanlæg også fritages for
forbuddet mod behandling af affald i kommunale selskaber. Alternativt at forbuddet
indføres med en rimelig afskrivningshorisont. Billund Vand og Energi A/S bemærker
i øvrigt, at demonstrationsanlæg undtages i andre lovmæssige sammenhænge.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at det fremgår af betænkningen til lovforslag nr. L 153, som er afgivet
af Klima-, energi- og forsyningsudvalget den 3. juni 2022, at klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren kan fastsætte regler om kommunalbestyrelsens deltagelse, herunder betingelser og
vilkår for deltagelse i aktiviteter forbundet med behandling af haveaffald, der er indsamlet på
genbrugspladser i kommunen. Sagen har været drøftet i aftalekredsen bag >>Klimaplan for
Side 2/6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 500: Orientering om affaldsbekendtgørelsen, fra miljøministeren
2874444_0003.png
en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi<< af 16. juni 2020, der har besluttet at indføre en
permanent undtagelse, jf. udmøntningen af forslaget til § 35 i affaldsaktørbekendtgørelsen.
Ministeriet noterer sig ARI’s kommentarer til analysen og er opmærksomme på dem i det vi-
dere arbejde på området.
For så vidt angår bemærkningerne fra Forsyningstilsynet henvises der til ministeriets be-
mærkninger i høringsnotatet fra 2023.
For så vidt angår bemærkningerne fra Billund Vand og Energi A/S, bemærker ministeriet, at
klima-, energi, og forsyningsministeren har bemyndigelse til at fastsætte regler om kompo-
stering af haveaffald efter miljøbeskyttelseslovens § 49 b, stk. 3, nr. 3. Bemyndigelsen inde-
holder ikke en hjemmel for, at ministeren kan fritage visse typer af anlæg, herunder demon-
strationsanlæg.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer.
Ad nr. 2: Afgrænsning af behandlingsaktiviteter og anlæg
-
Kredsløb mener, at der bør tilføjes en sætning til den nye § 35, da det er deres vur-
dering, at det ikke er muligt at foretage en hensigtsmæssig kompostering af haveaf-
fald, hvis dette skal foregå på den enkelte genbrugsplads hvor haveaffaldet er ind-
samlet. Kredsløb anser denne præcisering som en forudsætning for, at lovens hen-
sigt kan realiseres. Kredsløb foreslår følgende:
”Kommunalbestyrelsen kan samle haveaffald, der er indsamlet på genbrugspladser
i kommunen, og foretage en samlet kompostering på en lokalitet i kommunen, som
kommunalbestyrelsen vurderer egnet af hensyn til drift og effektivitet.”
-
Brancheforeningen Cirkulær opfordrer til, at der foretages en række justeringer af
bestemmelsen med henblik på at sikre en klar forståelse af lovgivningen hos deres
medlemmer. Brancheforeningen Cirkulær påpeger, at sætningen ”kompostering
genbrugspladser”
er for snæver en definition, da aktiviteten ofte foregår i tilknytning
til genbrugspladsen.
-
Brancheforeningen Cirkulær bemærker i deres høringssvar, at ordlyden i bestem-
melsen i affaldsaktørbekendtgørelsen er indskrænket til, at kommunalbestyrelsen
kun kan kompostere på genbrugspladser i kommunen af det haveaffald, der er ind-
samlet på genbrugspladser i kommunen. Dette med henvisning til, at § 49 b, stk. 3,
nr. 3 i miljøbeskyttelsesloven samt flere afsnit i betænkningen ikke er indskrænket
til ’kompostering’ eller at det skal foregå ’på genbrugspladsen’. Cirkulær undrer sig
over, at ordlyden i bestemmelsen ikke blot lyder som følgende
Ӥ 35 Kommunalbe-
styrelsen kan udføre aktiviteter forbundet med behandling af haveaffald modtaget
på genbrugspladser”.
Side 3/6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 500: Orientering om affaldsbekendtgørelsen, fra miljøministeren
2874444_0004.png
-
Solum bemærker, at undtagelsen kun bør omfatte eksisterende anlæg med udgan-
gen af f.eks. maj 2024, samt at nye anlæg i kommunalt regi ikke kan etableres, hvis
der findes private aktører med kapacitet til behandlingen.
-
ARI anfører, at hjemlen bør afgrænses til kompostering af have- og parkaffald mod-
taget på den pågældende genbrugsplads på en komposteringsplads beliggende i
direkte fysisk sammenhæng med genbrugspladsen med henblik på udlevering af
kompost til borgerne i kommunen.
-
ARI bemærker, at det under alle omstændigheder bør fremgå klart af bestemmel-
sen, at det alene er neddeling og kompostering, der må foregå på pladsen, at ned-
delingen skal være med henblik på kompostering på pladsen, og at pladsen skal
ligge i fysisk forbindelse med genbrugspladsen. og ikke bare på samme matrikel el-
ler i samme nabolag.
-
ARI påpeger, at det bør fremgå af reglerne, at økonomien til aktiviteterne bør hol-
des adskilt fra genbrugspladsens aktiviteter, eller som minimum opgøres separat
således, at der er klarhed over omfanget af omkostninger til aktiviteten
-
ARI påpeger, at det bør fremgå eksplicit og helst i bekendtgørelsen eller som mini-
mum i høringsnotatet, at alle andre aktiviteter med have- og parkaffald er omfattet
af de almindelige regler om forbud mod kommunal behandling af affald til materiale-
nyttiggørelse, krav om udbud og afvikling af de anmeldte anlæg senest 2027.
-
ARI anbefaler, at der etableres en oversigt over de anlæg, som omfattes af undta-
gelsen, samt at der indføres et forbud mod, at kommunerne må etablere yderligere
genbrugspladser til kompostering.
Ministeriets bemærkninger:
For så vidt angår afgrænsning af behandlingsaktiviteter og anlæg, så bemærker ministeriet,
at det fremgår af bemærkningerne til miljøbeskyttelseslovens § 49 b, stk. 3, nr. 3, indsat ved
betænkning til lovforslag L153 (L898) fra 2022, at en undtagelse har til formål at give mulig-
hed for, at kommuner kan foretage kompostering på genbrugspladser af haveaffald, der er
indsamlet på genbrugspladser i kommunen. Det er dertil fremhævet i betænkningen, at be-
stemmelsen vil skulle udmøntes […], hvis det viser sig hensigtsmæssigt, at kommuner fort-
sat skal kunne kompostere haveaffald på genbrugspladser i kommunen under hensyntagen
til klima- og miljømæssige gevinster.
Det vurderes derfor, at hensigten med undtagelsen er, at kunne give mulighed for at kommu-
nen kan foretage kompostering på kommunale genbrugspladser, og hermed ikke behandling
af haveaffald ved andre behandlingsformer eller på andre typer af kommunale anlæg eller
pladser, der behandler haveaffald. Ministeriet anerkender, at der kan være tilfælde, hvor det
Side 4/6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 500: Orientering om affaldsbekendtgørelsen, fra miljøministeren
2874444_0005.png
kan være uklart hvorvidt kompostering foregår på eller uden for genbrugspladsen. I eventu-
elle tvivlsspørgsmål vil det være en konkret vurdering i den enkelte sag, hvorvidt komposte-
ringen finder sted på genbrugspladsen. Det understreges hertil, at hensigten med undtagel-
sen er at undtage aktiviteter forbundet med kompostering direkte på genbrugspladser – og
ikke på andre typer af anlæg. Udmøntningen begrænser i øvrigt ikke kommunerne i at etab-
lere nye genbrugspladser, hvor der kan foretages kompostering af haveaffald.
For så vidt angår ARI’s bemærkning om, at økonomien til aktiviteterne bør holdes adskilt fra
genbrugspladsens aktiviteter, bemærker ministeriet, at klima-, energi, og forsyningsministe-
ren har bemyndigelse til at fastsætte regler om kompostering af haveaffald efter miljøbeskyt-
telseslovens § 49 b, stk. 3, nr. 3. Bemyndigelsen indeholder ikke hjemmel for, at ministeren
kan fastsætte regler for, hvorvidt økonomien til aktiviteterne bør holdes adskilt fra genbrugs-
pladsens aktiviteter. Der pågår et arbejde i Forsyningstilsynet med at udarbejde anbefalinger
til gennemsigtighed i affaldsgebyrerne.
Ministeriet bemærker slutteligt, at anlæg og behandlingsaktiviteter til kompostering af have-
affald uden for genbrugspladsen, som ikke er undtaget ved forslaget til § 35 i affaldsaktørbe-
kendtgørelsen, kan fortsætte med at behandle haveaffald, hvis anlægget og behandlingsakti-
viteten er anmeldt til overgangsordningen og opfylder overgangsordningens frister om udbud
og selskabsgørelse. Dette ændrer forslaget ikke på. Overgangsordningen for kommunal be-
handling af affald egnet til materialenyttiggørelse omfattet af en kommunal affaldsordning, er
gældende fra den 1. juli 2022 indtil den 1. juli 2027.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer.
Ad nr. 3: Afgrænsning af kilder
Brancheforeningen Cirkulær anfører, at det af hensyn til effektiv drift er nødvendigt, at kom-
munen kan samle alle deres haveaffaldsstrømme på deres behandlingsanlæg i stedet for at
skulle gennemføre separate udbud på fx haveaffald indsamlet i henteordninger. Derfor fore-
slår Brancheforeningen Cirkulær, at bestemmelse udvides til også at omfatte haveaffald ind-
samlet i henteordninger.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at for så vidt angår afgrænsning af, hvilke kilder af haveaffald, som er
undtaget ved bekendtgørelsen, fremgår det af bemyndigelsen, jf. miljøbeskyttelseslovens §
49 b stk. 3, nr. 3, som vedtaget ved lovforslag L153 (L 898), at klima- energi- og forsynings-
ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens deltagelse i aktivite-
ter med behandling af haveaffald, der er indsamlet på genbrugspladser i kommunen. Heraf
følger, at kommunen kan foretage kompostering af det haveaffald, der er indsamlet på en
kommunal genbrugsplads, og som dermed er omfattet af den kommunale ordning for gen-
brugspladser. Det følger modsætningsvist heraf, at kommunen ikke må udføre kompostering
af haveaffald indsamlet ved en henteordning eftersom det ikke betragtes som indsamlet på
Side 5/6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 500: Orientering om affaldsbekendtgørelsen, fra miljøministeren
2874444_0006.png
genbrugspladsen. Det vil altså betyde, at kommunen gerne må deltage i aktiviteter forbundet
med kompostering af haveaffald på genbrugspladsen, der er 1) afleveret på genbrugsplad-
sen af husholdninger i kommunen og 2) afleveret af erhverv, der benytter genbrugspladsord-
ningen. Haveaffald, der er indsamlet ved en kommunes evt. henteordning for haveaffald må
derfor ikke komposteres på genbrugspladsen af kommunen.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer.
Side 6/6