Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 50
Offentligt
2765869_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Den 12. oktober 2023
Samrådsspørgsmål
Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 23.-24. oktober 2023 samt eventuelle
sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget.
Svar
Jeg vil gennemgå dagsordenen for rådsmødet for
landbrug og fiskeri den 23.-24. oktober 2023. Punkt
1 om fiskerimuligheder i Østersøen forelægges til
forhandlingsoplæg. De øvrige punkter er til
orientering.
Punkt 1 handler som sagt om fiskerimuligheder i
Østersøen for 2024. Forslaget indeholder kvoter for
10 bestande.
Situationen i Østersøen er desværre fortsat
udfordret. Det er alvorligt både for det
erhvervsmæssige og det rekreative fiskeri.
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23.-24. oktober 2023
2765869_0002.png
TALEPAPIR
Andre faktorer end fiskeri spiller en rolle i forhold til
bestandssituationen.
Kommissionen har valgt en forsigtig tilgang for visse
bestande ved at foreslå lavere kvoter, end den
videnskabelige rådgivning giver mulighed for.
Kommissionen begrunder det særligt med hensyn til
blandede fiskerier af rødspætte og torsk samt brisling
og sild. For bestande med rådgivning om ingen fangst
foreslår Kommissionen begrænsede bifangstkvoter.
Forslaget lægger op til, at der fortsat alene vil være
bifangstkvoter på vest-torsk og øst-torsk, vest-sild og
laks. Kommissionen mener også, at central sild som
noget nyt alene bør være en bifangstkvote.
Bifangstkvoterne på vest-torsk og vest-sild reduceres
samtidig kraftigt.
Oveni kommer videreførelse af lukkeperioder.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23.-24. oktober 2023
2765869_0003.png
TALEPAPIR
Kommissionen foreslår dog en uændret kvote på
rødspætte, som har det godt.
Mit udgangspunkt vil være, at fiskerimulighederne
som et generelt princip bør fastsættes på grundlag af
forvaltningsplaner, den videnskabelige rådgivning og
målsætningen om maksimalt bæredygtigt udbytte. I
henhold til den fælles fiskeripolitik.
Jeg
vil
have
fokus
på,
at
der
bør
være
bifangstmængder til rådighed, så andre fiskerier kan
fortsætte. Det gælder særligt fiskerier efter fladfisk og
brisling.
For det rekreative fiskeri efter torsk foreslås en
fuldstændig lukning i 2024, mens de nuværende
restriktioner for laks foreslås videreført.
Det er en svær situation i forhold til det rekreative
torskefiskeri. I lyset af den alvorlige situation for
torsk har jeg dog forståelse for, at alle må bidrage til
genoprettelsen af torskebestanden.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23.-24. oktober 2023
2765869_0004.png
TALEPAPIR
Og at det indebærer, at torsken må have en pause for
det rekreative fiskeri i 2024.
Jeg vil understrege, at forhandlingerne ser meget
vanskelige ud. Det er ikke et nemt udgangspunkt.
I forhold til fiskerimuligheder i andre områder vil jeg
gentage, at jeg arbejder for at få en højere kullerkvote
allerede i år
for at øge kullermængden særligt i
Skagerrak og Kattegat. I øjeblikket er kvoten meget
lav i forhold til rådgivningen. Men det kan kun ske
efter aftale mellem EU, UK og Norge.
Jeg har været i kontakt med fiskerikommissæren og
min britiske kollega om sagen. Jeg vil også tage fat i
min norske kollega.
Der skal også fastsættes en kvote for sperling fra den
1. november i år. Den biologiske rådgivning er lige
kommet. Nu skal der være konsultationer mellem EU
og UK.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23.-24. oktober 2023
2765869_0005.png
TALEPAPIR
Endelig kan det ikke udelukkes, at sagen om den
interne fordeling af makrel bliver drøftet. Vi arbejder
fortsat for en løsning med udgangspunkt
forhandlingsoplægget fra sidste efterår.
i
Punkt 2 handler om forberedelse af årsmøde i Den
Internationale Kommission for bevarelse af
Tunfiskebestanden i Atlanterhavet. Vi deltager for at
følge arbejdet med at skabe mere information om
tunens udbredelse i Skagerrak, Kattegat og Øresund.
Punkt 3 handler om markedssituationen for
landbrugsvarer. Fokus for drøftelsen vil igen være
konsekvenserne af den russiske invasion af Ukraine.
Den ukrainske landbrugsminister forventes at
deltage i mødet.
Den 15. september i år valgte Kommissionen ikke at
forlænge midlertidige restriktioner på import af visse
landbrugsvarer fra Ukraine til fem nabolande i EU.
Den beslutning bakker vi fra dansk side fuldt op om.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23.-24. oktober 2023
2765869_0006.png
TALEPAPIR
Desværre har Polen, Ungarn og Slovakiet valgt at
indføre nationale importrestriktioner. Det er derfor
vigtigt, at Kommissionen følger situationen nøje. Og
at det indre marked og vores forpligtelser over for
Ukraine respekteres.
Kommissionen er i dialog med Ukraine og
nabolandene om at finde en holdbar løsning, baseret
på et ukrainsk forslag til en handlingsplan.
Punkt 4 handler om EU-toldkontingenter for visse
fiskevarer i 2024-25. Fra dansk side arbejder vi
generelt
for
liberaliseringer
af
told-
og
markedsadgang fra tredjelande.
Regeringen anerkender dog samtidig, at der er i den
aktuelle situation er behov for en balanceret tilgang.
Der forudses vanskelige fiskeriforhandlingerne med
tredjelande for 2024, hvor denne sag vil kunne blive
brugt som forhandlingsbrik.
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23.-24. oktober 2023
2765869_0007.png
TALEPAPIR
Og så er det centralt, at der opnås et acceptabelt
kompromis for hele Rigsfællesskabet. Det gælder
særligt i forhold til rejer, der er af stor interesse for
Grønland.
Forslaget er ikke på dagsordenen for rådsmødet, men
ventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Punkt 5 er implementering af beslutninger truffet i
Kommissionen for Fiskeriet i det Nordøstlige
Atlanterhav. Her vil jeg nøjes med at henvise til
samlenotatet.
---o0o---
Under
siden sidst
vil jeg nævne, at Kommissionen i
slutningen af oktober forventes at fremlægge først del
af forslaget om fiskerimuligheder i blandt andet
Nordsøen, Skagerrak og Kattegat for 2024.
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23.-24. oktober 2023
2765869_0008.png
TALEPAPIR
Forslaget vedrører blandt andet forhandlingerne om
de bestande, som er delt med Norge og UK. Så det er
et kompliceret forhandlingsforløb.
Det betyder også, at Kommissionens forslag ikke vil
indeholde ret mange tal og forslag til kvotestørrelser.
Det gælder ikke mindst for de mest centrale arter for
Danmark. De afventer nemlig forhandlinger med
netop Norge og UK.
Forslaget indeholder dog også kvoterne i Kattegat,
som hovedsageligt er rene EU-bestande. Så her vil
forslaget formentlig indeholde tal.
I vil modtage et grundnotat med en nærmere
beskrivelse af sagen, efter at vi har fået forslaget.
Til sidst vil jeg nævne en sag ved EU-domstolen C-
330/22 på fiskeriområdet, som verserer i øjeblikket.
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23.-24. oktober 2023
2765869_0009.png
TALEPAPIR
Sagen er anlagt af en irsk NGO mod Irland. Det er en
præjudiciel forelæggelse. Umiddelbart vedrører den
de vestlige farvande. Afgørelsen kan dog få
konsekvenser også i andre farvandsområder.
Sagen vedrører visse kvoter i de vestlige farvande,
som for 202o i Rådet var fastsat til bifangstkvoter på
mere end nul i en situation, hvor den videnskabelige
anbefaling var ingen fangst.
Generaladvokaten kom med sin udtalelse den 15. juni
i år. Generaladvokatens vurdering er, at Rådet i den
pågældende situation overskred målsætningen om
maksimalt bæredygtigt udnytte senest i 2020 i
grundforordningen om den fælles fiskeripolitik.
Vi afventer nu EU-Domstolens afgørelse. Det er uvist,
om den når at komme i år.
9