Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 495
Offentligt
2872593_0001.png
NOTAT
Dyrevelfærd og
Veterinærmedicin
J.nr. 2022-15-115-00060
Ref. MAGLA/FRIDR/MING
Den 17. april 2024
Notat om regelefterlevelsen på dyrevelfærdsområdet for
kontrolåret 2022
Problemstilling
Det fremgår af Veterinærforlig III, at forligskredsen årligt skal forelægges en status på regelefterlevelsen
på dyrevelfærdsområdet med henblik på at vurdere behov for yderligere tiltag. Fødevarestyrelsen har
derfor udarbejdet Dyrevelfærdsrapporten 2023 med resultaterne af dyrevelfærdskontrollen udført i
2022. Dyrevelfærdskontrollen består af kontrol med dyrevelfærd i besætninger (besætningskontrollen),
kontrol med dyrevelfærd på transporter (transportkontrollen), kontrol med dyrevelfærd på slagterierne
samt kontrol under hundesmileyordningen. I dette notat forelægges rapportens resultater samt
iværksatte initiativer.
Der er med
den politiske aftale, ”Sammen om Dyrene”-
dyrevelfærdsaftale 2024-2027 aftalt en ny,
hurtigere afrapportering, som indføres i Dyrevelfærdsrapporten 2024 med kontroltal for 2023. Denne
rapport forventes oversendt medio 2024.
1. Besætningskontrollen
1.1. Resultater fra besætningskontrollen
Fødevarestyrelsen udførte i 2022 dyrevelfærdskontrol i 1.796 besætninger og dyrehold i forbindelse med
den stikprøvede baserede basiskontrol. Til sammenligning lå antallet af kontroller på 1.033 besætninger
i 2021. Kontrolresultaterne viser, at sanktionsprocenten er højst i kvæg- og grisebesætninger. Andelen
af kontrollerede grisebesætninger, der har fået en sanktion, er dog faldet fra 31,4 pct. i 2021 til 29,5 pct.
i 2022, og andelen af kontrollerede kvægbesætninger, som har fået en sanktion, er faldet fra 46,3 pct. i
2021 til 40,6 pct. i 2022.
83 pct. af de kontrollerede besætninger i 2021 havde rettet op på overtrædelserne ved første opfølgende
kontrolbesøg.
Grisebesætninger:
I forhold til grisebesætningerne kan det bemærkes, at ca. 10 pct. af sanktionerne er givet for
overtrædelser af mere ordensmæssig karakter (administrative overtrædelser). Der er givet 26
indskærpelser for manglende optegnelser over medicinsk behandling og 29 indskærpelser for
manglende eller mangelfuld dokumentation i forbindelse med halekupering (manglende
risikovurdering, handlingsplan eller skriftlig dokumentation for halebid). Af kontrolområder mere
direkte relateret til de fysiske forhold i besætningen har følgende givet anledning til det højeste antal
sanktioner:
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 • 2600 Glostrup
Tlf. 72 27 69 00
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872593_0002.png
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling: 89 indskærpelser og 20
politianmeldelser.
Dyr har ikke permanent og tilstrækkelig adgang til beskæftigelses- og/eller rodemateriale: 46
indskærpelser
Arealkrav og krav til indretning af sygestier er ikke opfyldt: 38 indskærpelser og 1
politianmeldelse
Krav til indretning af grisestald er ikke opfyldt: 27 indskærpelser.
Ca. 60 pct. af kontrollerne i grisebesætninger i 2022 var en baseline kontrol, hvor der ikke blev anvendt
risikoparametre til udpegning, mens de resterende besætninger var udpeget på baggrund af forskellige
risikoparametre.
Kvægbesætninger:
I forhold til kvægbesætninger bemærkes det, at der er givet 178 indskærpelser for
optegnelser over
medicinsk behandling føres og/eller opbevares ikke,
svarende til ca. 20 pct. af besætningerne. Af
kontrolområderne mere direkte relateret til de fysiske forhold i besætningen har følgende givet
anledning til det største antal sanktioner:
Fodring og vanding opfylder ikke fysiologiske og sundhedsmæssige behov: 161 indskærpelser
og fire politianmeldelser.
Dyrene har ikke adgang til at udføre hudpleje: 127 indskærpelser
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling: 51 indskærpelser, syv
politianmeldelser og to påbud
Proceduren for klovbehandling og klovbeskæring følges ikke: 49 indskærpelser.
Det er vigtigt at bemærke, at de udførte kontrolbesøg i forbindelse med den stikprøvebaserede
basiskontrol i kvægbesætninger i 2022 blev foretaget på baggrund af en risikobaseret udpegning.
1.2. Iværksatte tiltag ifm. besætningskontrollen
På baggrund af de seneste års kontrolresultater blev det i 2020 besluttet at øge velfærdskontrollen med
grise- og kvægbesætninger fra august 2021 til og med 2024. Dette indebærer, at kontroltrykket i den
pågældende periode er øget fra ca. 5 pct. til ca. 10 pct. af besætningerne for de to dyrearter sammenlignet
med 2019. Halvdelen af kontrollerne fokuserer udelukkende på dyrevelfærd, mens de resterende
kontroller bl.a. også indeholder kontrol med hygiejne og smittebeskyttelse. Fra 1. januar 2022 blev der
indført et ekstra
dvs. to frem for ét
gebyrbelagt opfølgende kontrolbesøg efter en sanktion på bl.a.
dyrevelfærdsområdet hos alle besætninger. Denne ekstra kontrol udgår dog igen fra 2024 som en del af
den politiske aftale om
dyrevelfærd ” Sammen om dyrene”
af 9. februar 2024, hvor man i stedet vil øge
kontroltrykket for grise og kvæg og fokusere kontrollen.
I forhold til grisebesætninger har der i de seneste år været øget fokus på håndteringen af syge og
tilskadekomne grise, da kontrolresultaterne i flere år har vist problemer på dette område.
Fødevarestyrelsen har f.eks. gennemført en kontrolkampagne i 2021, som er fortsat ind i 2022, med
fokus på håndtering af syge og tilskadekomne dyr i besætninger med grise. Fødevarestyrelsen
planlægger desuden endnu en kampagne med fokus på syge og tilskadekomne grise i 2024 for at
fastholde et øget fokus på området.
Der er også stor fokus på dokumentationskravene for halekupering, og Fødevarestyrelsen gennemførte
i 2023 en kampagne med netop det fokus samt en kampagne i 2024 med fokus på dokumentation ved
handel med grise via en eller flere mellemhandlere.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872593_0003.png
Kontrolkampagner kan være et godt værktøj at tage i brug på særlige problemområder, da vejledning og
kontrol er mere dybdegående end ved den ordinære kontrol. Der er desuden ofte en god dialog med
branchen, som kan være medvirkende til, at ejere og medarbejdere på besætningerne bliver
opmærksomme på korrekt efterlevelse af reglerne.
I forhold til kvægbesætninger kan det oplyses, at der i 2022 blev gennemført en kontrolkampagne hos
kødkvæg med fokus på dyrevelfærd.
Kontrolområdet
Fodring og vanding opfylder ikke dyrenes fysiologiske og sundhedsmæssige behov,
har i 2021 og 2022 givet anledning til langt størstedelen af indskærpelserne på kvæg, hvis man ser bort
fra medicinoptegnelser. Indskærpelserne er især givet, fordi kalvene ikke har haft adgang til sutter ved
mælkefodring. Fødevarestyrelsen gennemførte derfor i 2023 en kontrolkampagne med fokus på kalves
suttebehov ved fodring samt opstaldning i øvrigt.
Kalves behov har desuden fået øget fokus hos erhvervet, som for første gang i 2021 afholdte en
”kalvens
dag”, som blev gentaget i 2022. Her afholder SEGES innovation en dag med oplæg med relevant viden
for kalvehold.
Det kan desuden oplyses, at som opfølgning på
dyrevelfærdsaftalen ”Sammen om dyrene” vil de
kommende dyrevelfærdsrapporter fra 2024 indeholde en tydeliggørelse af, hvilke overtrædelser der er
af mere administrativ karakter. Dette vil dog først slå igennem i den næste dyrevelfærdsrapport,
dyrevelfærdsrapporten 2024 (med tal fra 2023), da det kræver en ny opgørelsesmetode af data.
Derudover vurderer Fødevarestyrelsen løbende, om der skal laves tiltag til afrapporteringen, som
forbedrer oversigten over Fødevarestyrelsens kontrol med dyrevelfærd.
2. Kontrol af dyretransporter
Kontrollen af dyretransporter gennemføres af Fødevarestyrelsen og politiet. Fødevarestyrelsens kontrol
udføres ved udførsel af dyr fra besætninger, på sammenbringningsvirksomheder (tidligere samlesteder)
og ved ankomst til slagterier. Fødevarestyrelsens transportkontroller inkluderer syning af dyr i forhold
til transportegnethed, stikprøvekontroller og prioriterede indsatser.
Syning af dyr sker i forbindelse med udførsel fra Danmark til øvrige EU-lande eller eksport til
tredjelande enten direkte fra besætninger eller fra sammenbringningsvirksomheder. Der sker også
syning af dyr ved ankomst til danske slagterier
1
. Syning af dyr udføres som en 100 pct. kontrol af dyrenes
sundhed, velfærd og transportegnethed
2
. Derudover udfører Fødevarestyrelsen risikobaseret
stikprøvekontrol af transport med levende dyr i forbindelse med på- og aflæsning af dyr. Ved
stikprøvekontrol er det den samlede forsendelse, der kontrolleres, dvs. både dyr, køretøjets indretning
og ledsagedokumenter. Kontroltrykket for stikprøvekontroller er fastsat i den politiske aftale om et
helhedsorienteret, mere risikobaseret og datadrevet kontrolkoncept for dyretransporter af 2020. I 2022
var kontroltrykket 10 pct. i første kvartal og 7,5 pct. resten af året. I den politiske aftale er det endvidere
besluttet, at Fødevarestyrelsen skal udføre op mod 100 dybdegående kontroller i form af prioriterede
indsatser om året. Politiet udfører kontrol med dyretransporter på de danske veje, ofte med
dyrlægefaglig bistand fra Fødevarestyrelsens Veterinærrejsehold.
2.1. Resultater fra dyretransportkontrollen
1
Opgørelse over antal syn foretaget ved ankomst til slagteri dækker kun de større slagterier med daglig kontrol.
2
Veterinærenhedernes syn af dyr ved udførsel fra Danmark og Kødkontrollens AM-kontrol ved ankomst til slag-
teri.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Fødevarestyrelsen synede i 2022 i alt 14.108.071 grise, 93.300 kvæg, 65.987.136 fjerkræ, 3.963 heste,
8.943.497 fisk, 118 små drøvtyggere (får og geder),
670 pelsdyr og 3.446 ’andre dyr’, der primært
vedrører forsøgsdyr forud for eksport til andre EU-lande eller tredjelande. Antallet af synede dyr er
fordelt på 31.375 forsendelser. Desuden gennemførte Fødevarestyrelsen 3.143 risikobaserede
stikprøvekontroller ved af- og pålæsning, mens politiet udførte 866 vejkontroller. Desuden blev der
foretaget 120.577 syn af transportmidler i forbindelse med indtransport, dvs. ankomst til slagteri i 2022.
Syning af dyr ved slagteri opgøres således ikke som antal dyr.
2.1.1. Fødevarestyrelsens kontrol
Ud af de ca. 89 mio. dyr, der blev synet i forbindelse med udførsel fra Danmark, blev der registreret 563
dyr som ikke-transportegnet. Registrering af ikke-transportegnede dyr vedrører kvæg (8 dyr) og grise
(555 dyr). Det svarer til, at der ved 131 tilfælde blev registreret overtrædelser vedr. manglende
transportegnethed ud af de 31.375 eksportsyn på forsendelsesniveau.
De 3.143 stikprøvekontroller, som Fødevarestyrelsen udførte i 2022, var fordelt med hhv. 2.390
kontroller ved af- og pålæsning på sammenbringningsvirksomheder, ved pålæsning direkte fra
besætninger, ved aflæsning til stævner, markeder, mv. samt 753 stikprøvekontroller ved aflæsning på et
slagteri. Der blev sanktioneret i 339 tilfælde, hvilket giver en sanktionsprocent på 10,8 pct. Sanktionerne
var primært relateret til transportmidlet og dokumenter. Til sammenligning var sanktionsprocenten på
stikprøvekontrollerne på 12,3 pct. i 2021.
Ud af de 120.577 syn af dyr ved ankomst til slagterierne (100 pct. syn ved indtransporter), blev der givet
372 sanktioner. I de tilfælde, hvor én transportkontrol fører til forskellige sanktioner på forskellige
kontrolobjekter, tælles kun den alvorligste overtrædelse med i opgørelsen. Dette gør sig især gældende
for overtrædelser vedr. slagmærker, hvor ansvaret ikke umiddelbart kan placeres blandt flere mulige
ansvarlige, hvorfor der typisk vil være flere sanktionerede parter ved én kontrol.
I 2022 gennemførte Fødevarestyrelsen dybdegående kontrol i form af to prioriterede indsatser. Den ene
vedrørte transportmidlers temperaturovervågning og alarmsystemer, mens den anden fokuserede på
pålæsningstiden for grise ved korte forsendelser, dvs. under otte timer. Der blev udført hhv. 70 og 30
kontroller i forbindelse med indsatserne. Særligt for indsatsen på temperaturovervågning blev der
observeret en høj overtrædelsesprocent (56,7 pct.), hvorfor Fødevarestyrelsen fortsat vil have fokus på
funktionelle temperatursystemer i forbindelse med transportkontrol.
2.1.2. Politiets kontrol
Politiet foretog i 2022 i alt 729 kontroller af danske transportvirksomheder og 137 kontroller af
udenlandske. Der blev fundet overtrædelser hos ca. ni pct. af de danske transportvirksomheder, mens
tallet var ca. 20 pct. hos de udenlandske transportvirksomheder. Til sammenligning lå tallene i 2021 på
henholdsvis ni pct. for de danske og 27 pct. for de udenlandske transportvirksomheder.
2.2. Iværksatte tiltag
Fødevarestyrelsen tilpassede i første kvartal 2022 risikomodellen til stikprøvekontrol af transporter med
grise, således at kontroludpegningen bedre kunne målrettes de mest risikofyldte aktører og forsendelser.
Efter tilpasningen af risikomodellen blev kontroltrykket nedjusteret fra 10 pct. til 7,5 pct. pr. 1. april
2022. Det svarer til et samlet kontroltryk på 8,1 pct. for hele 2022. For stikprøvekontrol af aflæsning ved
slagteri var kontroltrykket fastsat til 0,5 pct.
I 2022 opstartede Fødevarestyrelsen stikprøvekontroller på fisk, små drøvtyggere og fjerkræ. Endvidere
blev stikprøvekontrol af heste omlagt i 2022, således at der udføres et fast antal kontroller om året (10-
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872593_0005.png
20 kontroller) frem for et procentuelt kontroltryk. Kontrollerne udføres i forbindelse med større
internationale stævner, markeder, ved grænsen, mv.
Fødevarestyrelsen drøfter årligt kontrolresultaterne med branchen i styrelsens dialogforum for
transport med henblik på at gøre branchen opmærksom på, hvor der er særlige udfordringer.
Også på transportområdet vil de kommende dyrevelfærdsrapporter fra 2024 indeholde en tydeliggørelse
af, hvilke overtrædelser der er af mere ordensmæssig karakter (administrativ overtrædelse).
3. Kontrol på slagterierne
På slagterierne skal dyrene bedøves og aflives så skånsomt som muligt. Det betyder, at slagterierne skal
overholde en række krav til dyrevelfærd, faciliteter, slagtepersonale, apparatur og metoder.
Fødevarestyrelsen kontrollerer, om slagterierne overholder disse krav.
3.1. Resultater fra kontrol på slagterierne
Der blev i 2022 fortaget 477 frekvensbaserede basiskontroller på slagterierne, hvori kontrol med
slagteriernes dyrevelfærd indgår. Ved disse kontroller er der givet 17 sanktioner, svarende til en
sanktionsprocent på ca. fire pct. Derudover kan der også gives sanktioner ved akutopståede hændelser
ved den daglige tilstedeværelse i slagteriernes stald- og aflivningsfaciliteter
3
.
Følgende resultater kan særligt fremhæves i forbindelse med dyrevelfærdskontrol på slagterier og slag-
tehuse
og det bemærkes, at alle de nævnte sanktioner er givet i forbindelse med akut opståede hæn-
delser:
Manglende stikning/afblødning: Fire indskærpelser, et påbud og tre politianmeldelser
Dyrene behandles ikke forsvarligt: fem indskærpelser og to politianmeldelser
Som det fremgår ovenfor, er der i tre tilfælde foretaget politianmeldelse af et slagteri på grund af
manglende stikning/afblødning af grise efter bedøvelsen. Dette tal lå til sammenligning på ti
politianmeldelser i 2020 og otte i 2021.
5