Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 495
Offentligt
2872592_0001.png
2023
DYREVELFÆRD I DANMARK
______________________
MED RESULTATER FRA
VELFÆRDSKONTROLLEN I 2022
kj
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
INDHOLD
KONTROL AF DYREVELFÆRD I 2022......................................................................................................... 3
HVEM BLIVER KONTROLLERET? ................................................................................................................. 4
HVORDAN PLANLÆGGES KONTROLLEN MED DYREVELFÆRD ................................................................... 4
KONTROL AF DYREVELFÆRD I BESÆTNINGER ........................................................................................... 5
FØDEVARESTYRELSENS KONTROL AF DYREVELFÆRD UNDER TRANSPORT .............................................. 5
POLITIETS KONTROL AF DYREVELFÆRD UNDER TRANSPORT ................................................................... 5
KONTROL AF DYREVELFÆRD PÅ SLAGTERIER ............................................................................................ 5
HVORDAN REAGERER FØDEVARESTYRELSEN PÅ OVERTRÆDELSER?........................................................ 6
HVORDAN FØLGER MAN OP PÅ KONSTATEREDE OVERTRÆDELSER? ....................................................... 6
RESULTATER AF KAMPAGNER OG PRIORITEREDE INDSATSER I 2022
*
....................................................... 7
KONTROLKAMPAGNER MED FOKUS PÅ DYREVELFÆRD I BESÆTNINGER I 2022 .....................................10
PRIORITEREDE INDSATSER MED FOKUS PÅ DYREVELFÆRD UNDER TRANSPORT I 2022 ........................... 9
KONTROL AF TEMPERATUROVERVÅGNING OG ALARMSYSTEMER PÅ DYRETRANSPORTER .................. 20
KONTROL AF PÅLÆSNINGSTID VED KORTE FORSENDELSER ................................................................... 20
RESULTATER
DYREVELFÆRDSKONTROLLEN I 2022
*
............................................................................. 20
RESULTATER
DYREVELFÆRDSKONTROLLEN I 2022 ...............................................................................21
RESULTATER FRA BESÆTNINGSKONTROLLEN ......................................................................................... 21
RESULTATER FRA TRANSPORTKONTROLLEN ........................................................................................... 26
RESULTATER FRA KONTROL PÅ SLAGTERIERNE....................................................................................... 34
RESULTATER MED KONTROL AF HUNDEVIRKSOMHEDER, SOM ER OMFATTET AF
HUNDESMILEYORDNINGEN ..................................................................................................................... 36
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0003.png
XSD
1
KONTROL AF DYREVELFÆRD I
2022
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0004.png
KONTROL AF DYREVELFÆRD I 2022
Fødevarestyrelsen tilrettelægger og udfører hvert år kontrol med dyrevelfærd i besætninger med landbrugs-
dyr, med transport af dyr, på slagterierne samt kontrol af hundevirksomheder, som er omfattet af hunde-
smileyordningen.
Der er en række forskellige lovkrav til hold af dyr, herunder
hvordan landbrugsdyr skal opstaldes, transporteres og slag-
tes. Landmænd, transportører mv. skal sørge for, at lovkra-
vene overholdes, når de opstalder, transporterer eller slag-
ter dyr, mens myndighederne ved offentlig kontrol har til op-
gave at kontrollere, om lovkravene overholdes.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har det over-
ordnede ansvar for kontrollen med dyrevelfærd i Danmark.
Derfor blev kontrollen med dyrevelfærd i 2022 hovedsage-
ligt tilrettelagt og gennemført af Fødevarestyrelsens tilsyns-
førende.
Rammerne for kontrollen på veterinærområdet består af et
kontrolkoncept, som er inddelt i kontrolkategorierne basis-
kontrol, dybdegående kontrol og opfølgende kontrol. Til-
sammen indeholder de tre kontrolkategorier i alt otte kon-
trolindsatser. De otte kontrolindsatser har hver sit formål og
målgruppe, og tilsammen udgør de Fødevarestyrelsens sam-
lede veterinærkontrolkoncept (se Figur 1).
Kontrolkonceptet er fælles for alle typer af veterinære kon-
trolobjekter, f.eks. dyrlæger, landmænd, transportører mv.
HVEM BLIVER KONTROLLERET?
Fødevarestyrelsen udpeger hvert år besætninger og dyre-
hold til kontrol på baggrund af estimater over bl.a. antal kon-
trolobjekter, dataanalyser, risikokriterier, faglige behov og
politiske tiltag. Derudover kontrolleres dyrevelfærd i forbin-
delse med transport af dyr samt på slagterierne, hvor både
dyrevelfærden på selve slagterierne samt de ankomne dyr
kontrolleres.
HVORDAN PLANLÆGGES KONTROLLEN MED DYREVEL-
FÆRD
Kontrollen gennemføres som en kombination af flere kon-
trolindsatser, hvor kontrol og vejledning har til formål at få
så mange som muligt til at forstå og overholde reglerne ved
en myndighedsindsats, der er så lidt indgribende som muligt.
Indsatsen er effekt- og risikobaseret og har en høj grad af lø-
bende tilpasning til den type kontrol, som vurderes at give
den bedste effekt på området.
I nærværende kapitel beskrives kun relevante kontrolindsat-
ser for dyrevelfærdskontrollen, herunder stikprøvebaseret-
og rekvireret basiskontrol, prioriteret indsats og kampagne-
kontrol samt opfølgende kontrol efter anmærkninger. Be-
skrivelsen af sidstnævnte kontrol findes sidst i dette kapitel,
mens de øvrige fremgår lige nedenfor. Læs mere om ram-
merne for kontrollen i
Fødevarestyrelsens vejledning om
kontrolindsatser på veterinærområdet,
der beskriver det
samlede kontrolkoncept på veterinærområdet.
Ved stikprøvebaseret basiskontrol udføres kontrolbesøgene
enten som led i en baselinemåling eller en risikobaseret ud-
pegning. Ved baselinemålinger udvælges besætningerne til-
fældigt. Resultatet af kontrollerne kan give et generelt bil-
lede af regelefterlevelsen for den pågældende besætnings-
type. Ved risikobaseret udpegning udpeges besætningerne
risikobaseret, dvs. på baggrund af udvalgte risikokriterier,
der skifter fra år til år. Nogle af de overordnede udpegnings-
kriterier, der blev brugt til udpegningen i 2022, omfattede:
Figur 1: Kontrolhjul Veterinærområdet
Store og små mælkeleverende besætninger
Besætninger med sundhedsrådgivningsaftaler med
tilvalgsmodul 1 og 2
Høj sodødelighed
Ved rekvireret basiskontrol bliver Fødevarestyrelsen stort
set altid bestilt til at foretage kontrol. Formålet er, at Føde-
varestyrelsen er til stede under de aktiviteter, hvor der, jf.
lovgivningen, er krav om, at Fødevarestyrelsen skal udføre
kontrol, hver gang aktiviteten forekommer. Et eksempel
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0005.png
herpå er kontrol af transportegnethed ved udførsel af le-
vende dyr og ved ankomst til slagteri.
Prioriteret indsats er én af de tre kontrolindsatser i kontrol-
kategorien dybdegående kontrol. Prioriteret indsats bidra-
ger til at gøre det nye kontrolkoncept fleksibelt og omstil-
lingsparat. Den gør Fødevarestyrelsen i stand til hurtigt at re-
agere på udvikling i erhvervet, aktuelle problemområder og
behov for særligt fokus. Ved akut behov kan Fødevarestyrel-
sen hurtigt rulle nye emner for prioriteret indsats ud i kon-
trolenhederne uafhængigt af den årlige planlægning.
Kampagnekontrol er én af de tre kontrolindsatser i kontrol-
kategorien dybdegående kontrol. Kampagnekontrol er mål-
rettet et eller flere kontrolemner, og kontrollen og vejlednin-
gen kan være mere dybdegående. Kampagnekontrol skal
øge fokus på risikoområder, og Fødevarestyrelsen udvælger
områder, som skønnes at have behov for en særlig kontrol-
indsats på baggrund af en risiko- og behovsvurdering. Den
tilsynsførende vil som udgangspunkt alene kontrollere em-
ner inden for kampagnens fokusområde.
Der sker en samlet prioritering mellem kontrolobjekterne
(besætninger, dyrlæger mv.) år for år, og kontrollerne forde-
les fleksibelt ud fra risiko og behov.
Ud over Fødevarestyrelsens kontrol planlægger og gennem-
fører Landbrugsstyrelsen krydsoverensstemmelseskontrol
(KO-kontrol) i overensstemmelse med EU-forordningen om
krydsoverensstemmelse, som bl.a. indeholder visse krav til
dyrevelfærd.
Læs mere om KO-kontrollen her.
Landbrugssty-
relsen gennemfører som noget nyt konditionalitet. Konditio-
nalitet afløser som udgangspunkt KO-kontroller fra 2023.
KO-kontrollen vil dog sideløbende med konditionalitet for de
landbrugere, som til og med 2025 modtager tilskud fra ord-
ninger under landdistriktsprogrammet 2014-2022.
Læs mere
om konditionalitet her.
KONTROL AF DYREVELFÆRD I BESÆTNINGER
I 2022 indgik besætninger med kvæg, grise, får, geder, æg-
læggere, strudsefugle, pelsdyr, gæs, ænder og kalkuner i Fø-
devarestyrelsen stikprøvebaseret basiskontrol. Derudover
blev hundehold kontrolleret som en del af den frekvensba-
seret basiskontrol.
I praksis foregår kontrollen på den måde, at Fødevarestyrel-
sens tilsynsførende danner sig et helhedsindtryk af forhol-
dene under sin gennemgang af besætningen, hvorefter den
tilsynsførende
udvælger
nogle
områder,
dvs.
stier/bokse/gange/bure/folde mv., som den tilsynsførende
vil kigge nærmere på. Alle dyr i disse udvalgte områder kon-
trolleres, og hvis gennemgangen af disse dyr ikke giver an-
ledning til anmærkninger, behøver kontrollen ikke at om-
fatte alle dyr i de pågældende staldafsnit.
Hvis der derimod er anmærkninger, foretager den tilsynsfø-
rende en konkret vurdering af behovet for at udvide omfan-
get af kontrollen til f.eks. at omfatte alle dyr i staldafsnittet.
Når der udføres stikprøvebaseret basiskontrol, er indholdet
af kontrollen med dyrevelfærd i besætningerne ens, hvad
enten den er foretaget som baselinemåling eller ved risiko-
baseret udpegning. De fire kernekontrolemner, der kontrol-
leres er:
Velfærd
Medicinanvendelse
Dyresundhed og hygiejne
Mærkning og registrering
I en periode fra august 2021 til og med 2024 laves der 5 pct.
ekstra kontrol af dyrevelfærd i kvæg- og grisebesætninger på
baggrund af en politisk beslutning. Kontrollen svarer til en
almindelig risikobaseret udpegning, dog kontrolleres kun
velfærd og medicinanvendelse.
I overensstemmelse med EU-reglerne skal kontrolbesøg som
udgangspunkt gennemføres uanmeldt. Et kontrolbesøg kan
dog anmeldes, hvis der er foretaget to forgæves besøg. I så
fald skal kontrollen gennemføres inden for 48 timer efter, at
den er anmeldt. Som nævnt er udgangspunktet uanmeldt
kontrol, men der er en række typiske situationer, hvor det
undtagelsesvis kan overvejes at aftale et tidspunkt for kon-
trol med kontrolobjektet. Tidspunktet for kontrollen skal
være inden for få dage. Endelig er der enkelte situationer,
hvor kontrolbesøg skal varsles. Varsling af kontrolbesøg skal
følge en fastsat procedure for tidspunkt og krav om skriftlig
anmeldelse af kontrolbesøget.
FØDEVARESTYRELSENS KONTROL AF DYREVELFÆRD UN-
DER TRANSPORT
Når dyr transporteres til udlandet via samlesteder eller di-
rekte fra besætningen, udfører Fødevarestyrelsens embeds-
dyrlæger altid kontrol af dyrenes transportegnethed. Em-
bedsdyrlægerne kontrollerer alle dyr for at vurdere, om de
er eller har været egnede til den pågældende transport.
Fødevarestyrelsen foretager herudover stikprøvekontrol af
transport af dyr ved udførsel direkte fra besætninger, i for-
bindelse med omsætningen via samlesteder og ved ankomst
til slagterier. Kontrollen omfatter, foruden dyrenes trans-
portegnethed, køretøjet og ledsagedokumenter. Stikprøve-
kontrollen kan dermed omfatte, hvordan dyrene håndteres,
om pladskravene i køretøjet er overholdt (indvendig højde
og areal), om transportmidlets indretning lever op til lovgiv-
ningens krav, og om de krævede dokumenter er til stede mv.
POLITIETS KONTROL AF DYREVELFÆRD UNDER TRANSPORT
Politiet udfører hvert år et antal kontroller af transporter
med levende dyr på de danske veje, hvor Fødevarestyrelsens
Veterinærrejsehold jævnligt deltager med dyrlægefaglig bi-
stand.
KONTROL AF DYREVELFÆRD PÅ SLAGTERIER
Også på slagterierne kontrollerer Fødevarestyrelsen, om
reglerne for dyrevelfærd overholdes.
Ved dyrenes ankomst til slagteriet foretager Fødevarestyrel-
sen et såkaldt ”levende syn”, før dyrene slagtes. Embedsdyr-
lægerne observerer alle dyr, før de slagtes, og vurderer bl.a.,
om dyrene har været egnede til transporten til slagteriet, og
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0006.png
at de ikke lider af smitsomme sygdomme, og dermed ikke
må slagtes og indgå i fødekæden.
På slagterierne skal dyrene bedøves og aflives så skånsomt
som muligt. Det betyder, at slagterierne skal overholde en
række krav til dyrevelfærd, faciliteter, slagtepersonale, ap-
paratur og metoder. Fødevarestyrelsen kontrollerer, om
slagterierne overholder disse krav.
HVORDAN REAGERER FØDEVARESTYRELSEN PÅ OVERTRÆ-
DELSER?
Fødevarestyrelsen har følgende reaktionsmuligheder over
for f.eks. landmanden eller transportvirksomheden, når den
tilsynsførende konstaterer, at reglerne om dyrevelfærd er
overtrådt:
sanktion ikke er efterkommet, kan det være nødvendigt at
meddele yderligere sanktioner.
OVERSIGT OVER FØDEVARESTYRELSENS REAKTIONS-
MULIGHEDER
Vejledning:
En væsentlig del af kontrollen er at vejlede virksom-
heder og besætningsejere om bl.a. reglernes indhold
og fortolkning. I nogle tilfælde ydes vejledning i kom-
bination med, at der gives en sanktion.
Indskærpelse:
En indskærpelse er en præcisering af, at gældende
regler skal overholdes, men angiver ikke nærmere,
hvordan kontrolobjekt skal sikre dette. Der følges op
med gebyrbelagt kontrol.
Påbud:
Et påbud er en ordre eller befaling om, hvad kontrol-
objektet konkret skal gøre for at sikre at reglerne
overholdes fremadrettet. Der følges op med gebyr-
belagt kontrol.
Forbud:
Et forbud præciserer, hvad en virksomhed eller be-
sætningsejer skal undlade at gøre for at overholde
lovgivningen
og anvendes til at forbyde en besæt-
ningsejer eller virksomhed at udføre en bestemt
handling. Der følges op med gebyrbelagt kontrol.
Politianmeldelse:
Anvendes, hvis der f.eks. konstateres grove over-
trædelser af reglerne, eller hvis påbud/forbud ikke
efterkommes. Der følges op med gebyrbelagt kon-
trol.
Vejledning
Indskærpelse
Påbud
Forbud
Politianmeldelse
Når Fødevarestyrelsen konstaterer en overtrædelse af reg-
lerne på dyrevelfærdsområdet, foretager styrelsen en kon-
kret og helhedsorienteret vurdering af omstændighederne.
Overtrædelser af bagatelagtige karakter vil typisk blive hånd-
teret med vejledning, mens andre overtrædelser som ud-
gangspunkt vil medføre en sanktion.
Fødevarestyrelsen skal anvende de virkemidler, som skønnes
nødvendige for at sikre, at reglerne overholdes, og skal ved
valg af virkemiddel tage hensyn til alle omstændigheder i
den konkrete sag, herunder f.eks.:
Overtrædelsens art, omfang, grovhed og alvor.
Under hvilke omstændigheder overtrædelsen fore-
kommer.
HVORDAN FØLGER MAN OP PÅ KONSTATEREDE OVERTRÆ-
DELSER?
Fødevarestyrelsen gennemfører som udgangspunkt to op-
følgende kontroller
1
efter anmærkninger i form af indskær-
pelser, påbud, forbud, administrative bøder og politianmel-
delser. På transportområdet og i forbindelse med kontrol af
hundevirksomheder gennemføres alene én opfølgende kon-
trol. Fristen for at gennemføre den første opfølgende kontrol
er 90 dage efter den kontrol, der udløste den opfølgende
kontrol. Fristen for at gennemføre den anden opfølgende
kontrol er 180 dage efter den første opfølgende kontrol. På
transportområdet er fristen for at gennemføre den opføl-
gende kontrol 60 dage. Opfølgende kontrol gennemføres en-
ten ved et kontrolbesøg eller som administrativ kontrol. Den
opfølgende kontrol har bl.a. til formål at følge op på, om der
er rettet op på overtrædelsen, som udløste sanktionen. Hvis
der ikke er rettet op på forholdet, eller en tidligere meddelt
1
Den 1. januar 2022 trådte kravet om to opfølgende kontroller i forbindelsen med veterinærkontrollen i kraft
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0007.png
XSD
2
RESULTATER AF KAMPAGNER
OG PRIORITEREDE INDSATSER I
2022
*
________________________
*
Det bemærkes, at de nævnte tal kan ændre sig over tid, idet der efterfølgende kan foretages rettelser i datagrundlaget på grund af indtastnings-
fejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv.
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0008.png
KONTROLKAMPAGNER MED FOKUS PÅ DYREVELFÆRD I BESÆTNINGER I 2022
KONTROLKAMPAGNER I BESÆTNINGER I 2022
Kampagner med fokus på dyrevelfærd i besætninger
havde i 2022 følgende tema:
-
-
-
Håndtering af syge og tilskadekomne dyr i besætninger
med grise
Hold af kødkvæg i vinterperioden
Halthed og klovsundhed i malkekvægbesætninger
Når kampagnerne er gennemført, kan slutrapporter og samtlige
resultater findes og downloades fra
Fødevarestyrelsens hjemme-
side
Kampagner med fokus på dyrevelfærd i besætninger i
2023 havde følgende tema
*
:
Risikovurdering for forekomst af halebid hos grise
-
Opstaldning af kalve, herunder opfyldelse af suttebehov
-
Kontrol med Dyrevelfærdsmærket i malkekvægbesæt-
ninger
Kontrol af korrekt aflivning af grise og kvæg
*Resultaterne for kontrolkampagnerne gennemført i 2023, vil
først indgå i Dyrevelfærdsrapporten 2024
-
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0009.png
Håndtering af syge og tilskadekomne dyr i besætninger
med grise
Baggrunden for denne kampagne var, at Fødevarestyrelsen
ønskede at sætte ekstra fokus på velfærden og håndteringen
af syge og tilskadekomne dyr i besætninger med grise.
I forbindelse med Fødevarestyrelsens kontrol i grisebesæt-
ninger, har en af de hyppigste årsager til sanktioner de sene-
ste år været overtrædelser i forbindelse med håndteringen
af syge og tilskadekomne dyr.
Korrekt håndtering af syge og tilskadekomne dyr er en væ-
sentlig forudsætning for, at dyrene i tilstrækkelig grad be-
skyttes mod smerte, lidelse, angst, varige men og væsentlig
ulempe og passes omsorgsfuldt, jf. bestemmelserne i dyre-
velfærdslovens §§ 2 og 3.
Hvad var formålet med kampagnen?
Formålet med kampagnen var at kontrollere om reglerne for
håndteringen af syge og tilskadekomne dyr i besætninger
med slagtegrise og søer overholdes, for på den måde at med-
virke til at dyrevelfærden forbedres.
Hvordan foregik kampagnen?
Fødevarestyrelsen gennemførte 230 kontroller i kontrolperi-
oden 1. november 2021 til 14. marts 2022. Kontrollerne var
fordelt på både sobesætninger og besætninger med slagte-
grise.
Kampagnen blev indledt med en informationsdel, hvor Føde-
varestyrelsen informerede landmændene om den forestå-
ende kampagne via nyhedsbreve, ligesom styrelsen havde et
indledende møde med erhvervet, så erhvervet havde gode
forudsætninger for at støtte op om kampagnen med infor-
mation til både landmænd og dyrlæger.
Selve kontrolbesøgene blev gennemført med kontrol og vej-
ledning om reglerne for håndtering af syge og tilskadekomne
grise.
Hvad viste kampagnen?
Regelefterlevelsen i denne kontrolkampagne var en forbed-
ring sammenlignet med kampagnen i 2018, som også havde
fokus på håndtering af syge- og tilskadekomne dyr. I den ak-
tuelle kampagne var der en regelefterlevelse på 78,9 pct. I
kampagnen i 2018 var der en regelefterlevelse på 67,7 pct.
Konklusion:
For både slagtegrise- og sobesætninger var de hyppigste
overtrædelser i kampagnen:
1) syge eller tilskadekomne grise, som ikke havde fået en
passende behandling, herunder eksempelvis grise, som ikke
er behandlet for sin sygdom eller skade,
2) konstatering af manglende blødt underlag i mindst 2/3 af
det samlede minimumsgulvareal i sygestien
3) manglende medicinoptegnelser på de syge og tilskade-
komne grise.
De hyppigste områder for sanktioner var tilsvarende i kon-
trolkampagnen i 2018.
Det skal bemærkes, at der generelt i besætningerne omfat-
tet af sanktioner var få syge og tilskadekomne grise, som ikke
havde fået en passende behandling på kontroltidspunktet.
Læs den fulde rapport på Fødevarestyrelsens hjemmeside
her.
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0010.png
Hold af kødkvæg i vinterperioden
Baggrunden for denne kampagne var, at Fødevarestyrelsen I
vinteren 2014-2015 udførte en kampagne på ammekvæg,
der havde til formål at undersøge, om kravene i Dyreværns-
loven (nu dyrevelfærdsloven) blev overholdt, for både ude-
gående kreaturer og kreaturer opstaldet i vinterperioden.
Resultatet viste, at i 24 pct. af de besætninger, der havde dyr
gående ude, blev der fundet overtrædelser af dyrevelfærds-
reglerne.
I denne kampagne ville Fødevarestyrelsen se på, hvordan
kødkvæg holdes og passes i vinterperioden, uanset om de er
på stald eller udegående
.
Hvad var formålet med kampagnen?
Formålet med kampagnen var at kontrollere, om kvæg blev
passet, fodret og sikret mod vind og vejr under hensyntagen
til deres behov, herunder om de havde passende tørt leje, og
om dyrene blev holdt under forhold, der lever op til kravene,
herunder at kalve ikke holdes permanent opbundne.
Desuden var formålet med kampagnen at informere om lov-
givningen og retningslinjerne for hold af kvæg, der er udegå-
ende i vinterperioden.
Hvordan foregik kampagnen?
Fødevarestyrelsen gennemførte i alt 200 kontroller i perio-
den d. 1. januar
31. marts 2022.
Som led i forberedelsen af kampagnen blev der informeret
om kampagnen via medier og brancher.
Hvad viste kampagnen?
De kontrollerede besætninger havde primært på kontroltids-
punktet indegående kvæg (114 af besætningerne), efterfulgt
af besætninger med både inde- og udegående kvæg (54 af
besætningerne) og færrest havde kun udegående kvæg (35
besætninger).
Regelefterlevelsen i de forskellige besætningstyper var 85,1
pct. i besætninger med indegående kvæg, 82,9 pct. i besæt-
ninger med udegående kvæg og 81,5 pct. i besætninger, som
havde både inde- og udegående kvæg.
Den samlede regelefterlevelse var på 83,7 pct.
Konklusion:
Den overordnede sanktionsprocent var stort set ens for de
tre besætningstyper (kun udegående kvæg, kun indegående
kvæg og både inde- og udegående kvæg).
I besætninger med kun udegående kvæg blev der i 11 pct. af
besætningerne indskærpet for manglende sikring af dyr mod
vejr og vind samt vejledt i 5 pct. Der er således fortsat behov
for at informere om reglerne for udegående dyr i vinterperi-
oden. Den hyppigste årsag til manglende sikring mod vejr og
vind var manglende ly/læ og tørt/drænet leje.
Ud over sikring af dyr mod vejr og vind var det hyppigst ind-
skærpede forhold mangler vedr. dyrenes opholdsarealer.
Udfordringerne var her især optrådte/mudrede arealer om-
kring foderpladser og/eller mellem foder-, hvile- og drikke-
plads og/eller for lille eller manglende græsdækket areal.
Den hyppigste årsag til indskærpelse i besætninger med kun
indegående kvæg var, at opholdsrum/arealer ikke tilgodeså
dyrenes behov. Der blev i 16 besætninger konstateret util-
strækkeligt rene og tørre lejearealer og beskidte og/eller
våde dyr med gødningskager i pelsen.
I besætninger med både ude- og indegående kreaturer var
de to hyppigst indskærpede regler dels vedrørende sikring
mod vejr og vind, dels vedrørende dyrenes opholdsarealer.
Læs den fulde rapport på Fødevarestyrelsens hjemmeside
her.
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0011.png
Halthed og klovsundhed i malkekvægbesætninger
Klov- og lemmelidelser er et af de mest omfattende syg-
domskomplekser i dansk malkekvægsproduktion. Køer med
lidelser i klove og lemmer vil oftest være udsat for betydelig
smerte og lidelse, hvilket påvirker deres velfærd negativt.
Desuden vil de ofte indtage mindre foder og dermed produ-
cere mindre mælk.
I Fødevarestyrelsens kontrolkampagne
”Halthed
og klov-
sundhed i malkekvægbesætninger”
fra
2015, blev der i 28 ud
af 100 besætninger givet sanktioner for overtrædelse af dy-
reværnslovgivningen indenfor fokusområdet ”Håndtering af
halte køer”.
Der var dengang således tale om et problemkompleks, der
var massivt udbredt i malkekvægbesætninger. Fødevaresty-
relsen gennemførte derfor en lignende kampagne for at se,
Hvad var formålet med kampagnen?
Formålet med kampagnen var at forbedre malkekøers vel-
færd ved et øget fokus på forebyggelse og behandling af
klov-/lemmelidelser på besætningsniveau ved Fødevaresty-
relsens kontrol.
Derudover ville Fødevarestyrelsen skærpe fokus på vigtighe-
den af, at besætningsejer og besætningsdyrlæge arbejder
målrettet sammen om at løse problemerne, når der er klov-
/lemmelidelsesproblemer i besætningen.
Hvordan foregik kampagnen?
Kampagnen blev gennemført i perioden 1. september 2022
til 30. november 2022, og foregik både i konventionelle og
økologiske malkekvægsbesætninger.
Forekomst af klov-/lemmelidelser i besætningerne blev kon-
trolleret ved at undersøge omfanget af halte køer i besæt-
ningen ved halthedsscoring af en stikprøve på 25 lakterende
køer. De 25 køer skulle scores nogenlunde jævnt fordelt i be-
sætningen, men konstateredes en halt ko undervejs, eller
var der mistanke herom, skulle en sådan ko medtages i de 25
køer. Derudover kontrollerede Fødevarestyrelsen også om
klovbeskæring blev fortaget efter behov, om der var klovbe-
skæringsfaciliteter til stede, korrekt håndtering af halte dyr,
medicinsk behandling samt om der blev foretaget to klovef-
tersyn årligt.
Der blev kontrolleret 150 malkekvægsbesætninger i kam-
pagnen.
Hvad viste kampagnen?
Der blev i nærværende kampagne givet sanktioner (indskær-
pelser og i ét tilfælde påbud) i 45 af de kontrollerede besæt-
ninger, svarende til 30 pct. Der blev ikke foretaget politian-
meldelser.
Der blev hyppigste sanktioneret for overtrædelse af reglerne
om håndtering af halte køer, hvor 24 ud af 150 kontrollerede
besætninger, svarende til 16 pct., fik en sanktion. Hovedpar-
ten af disse sanktioner (70,8 pct.) blev givet i konventionelle
malkekvægbesætninger, mens økologiske besætninger stod
for 29,2 pct. af sanktionerne.
Konklusion:
Det kunne tyde på, at besætningerne er blevet bedre til at
håndtere de halte køer siden kampagnen i 2015. Det kan dog
være vanskeligt at sammenligne tallene, dels fordi der i nær-
værende kampagne blot blev halthedsscoret et udsnit af be-
sætningen, mens det var alle malkende køer i den foregå-
ende kampagne, og dels fordi der i nærværende kampagne
var en relativ høj andel af økologiske besætninger, hvor op-
gørelsen viser, at der blev konstateret færre svært halte
køer.
Det vurderes, at kampagnen er relevant at gentage, da halt-
hed og klov-/lemmelidelser stadig er hyppigt forekommende
i malkekvægbesætninger.
Læs den fulde rapport på Fødevarestyrelsens hjemmeside
her.
11
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0012.png
PRIORITEREDE INDSATSER MED FOKUS PÅ DYREVELFÆRD UNDER TRANSPORT I 2022
PRIORITERET INDSATS PÅ TRANSPORTOMRÅDET 2022
Prioriterede indsatser med fokus på dyrevelfærd under
transport havde i 2022 følgende temaer:
-
Kontrol af temperaturovervågning og alarmsystemer på
dyretransporter
Kontrol af pålæsningstid af grise ved korte forsendelser un-
der otte timer
-
Som en del af den politiske aftale om et helhedsorienteret, mere ri-
sikobaseret og datadrevet kontrolkoncept for dyretransporter fra
juni 2020 er det besluttet, at der udføres op til 100 dybdegående
kontroller om året på transportområdet.
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0013.png
KONTROL AF TEMPERATUROVERVÅGNING OG ALARMSY-
STEMER PÅ DYRETRANSPORTER
Baggrunden for denne prioriterede indsats var, at Fødevare-
styrelsen ønskede at sætte særligt fokus på, hvorvidt trans-
portmidler, der anvendes til dyretransporter, havde et hen-
sigtsmæssigt system til overvågning af temperaturer.
Hvad var formålet med indsatsen?
Kontrollen fokuserede på, hvorvidt transportmidlet målte
temperaturen korrekt samt at der var et funktionsdygtigt
alarmsystem, der varslede chaufføren ved temperaturer
over 30°C eller under 5°C, så dyrene ikke udsættes for unødig
lidelse i forbindelse med forsendelser i koldt eller varmt vejr.
Hvordan foregik indsatsen?
Den prioriterede indsats omfattede 30 kontroller. Under alle
kontroller blev der lavet en vurdering af, hvorvidt tempera-
tursystemet angav en retvisende temperatur samt om
chaufføren blev varslet af en alarm, hvis temperaturen over-
skred de fastlagte temperaturgrænser ved dyretransporter.
Hvad viste indsatsen?
Der blev i alt givet 17 sanktioner i forbindelse med de 30 kon-
troller, svarende til en overtrædelsesprocent på 56,7 pct. De
registrerede overtrædelser var alle relateret til temperatur-
og alarmsystemets funktion.
Konklusion:
Generelt oplever Fødevarestyrelsen, at der er kommet skær-
pet fokus på ruteplanlægningen ved forsendelser, der afgår
under ekstreme temperaturer. Der skal dog fortsat være et
funktionsdygtigt system til temperaturovervågning og
alarmsystemer, der varsler chaufføren, hvis temperaturerne
overskrider de fastlagte grænser. Fødevarestyrelsen vil fort-
sat have fokus på dette, bl.a. via dialog med branchen ift. fo-
kusområder ved transportmidlers funktion og vedligehold.
KONTROL AF PÅLÆSNINGSTID VED KORTE FORSENDELSER
Baggrunden for denne prioriterede indsats var, at Fødevare-
styrelsen ønskede at kortlægge den faktiske pålæsningstid
for grise i forbindelse med korte forsendelser under otte ti-
mer.
Hvad var formålet med indsatsen?
Pålæsningstiden indgår i vurdering af, hvorvidt en forsen-
delse kan gennemføres som en kort transport under otte ti-
mer. Formålet var at udføre en dybdegående kontrol af på-
læsningstiden for grise i forbindelse med korte forsendelser
for at kontrollere, hvorvidt det estimat, der lægges til grund
for den samlede beregning af en forsendelses samlede varig-
hed, var retvisende.
Hvordan foregik indsatsen?
Den prioriterede indsats omfattede 70 kontroller. Under alle
kontroller blev der lavet en tidsmåling af pålæsning, dvs. fra
første klov på bilen til sidste dyr ombord på transportmidlet.
Hvad viste indsatsen?
Af de i alt 70 udførte dybdegående kontroller af pålæsnings-
tiden ved korte forsendelser, blev der givet fire sanktioner,
svarende til en overtrædelsesprocent på 5,7 pct. De registre-
rede overtrædelser var alle relateret til forsendelser, der
oversteg otte timer.
Konklusion:
Gennemsnittet for pålæsningstiden ved de 70 kontroller af-
veg med ét minut ift. Fødevarestyrelsens hidtil anvendte
tidsestimat for pålæsning. Det kan konkluderes, at det tids-
forbrug, som styrelsen lægger til grund til pålæsning af grise,
er realistisk. Desuden ses der generelt ikke at være udfor-
dringer med, om korte forsendelser kan gennemføres under
otte timer som foreskrevet.
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0014.png
XSD
3
RESULTATER
DYREVEL-
FÆRDSKONTROLLEN I 2022
*
________________________
*
Det bemærkes, at de nævnte tal kan ændre sig over tid, idet der efterfølgende kan foretages rettelser i datagrundlaget på grund af indtastnings-
fejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv.
11
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0015.png
RESULTATER
DYREVELFÆRDSKONTROLLEN I 2022
Dette kapitel omhandler resultaterne af kontrollen med dyrevelfærd i besætninger og hestehold (tabel 1-
10). Derudover omhandler kapitlet resultaterne af kontrollen med dyrevelfærd under dyretransporter (tabel
11-20) og på slagterierne (tabel 21-22) samt kontrol med hundevirksomheder, som er omfattet af smiley-
ordningen (tabel 23). Resultaterne i kapitlet indbefatter ikke resultaterne af kampagnekontrollen og priori-
terede indsatser, som er beskrevet i kapitel 2.
RESULTATER FRA BESÆTNINGSKONTROLLEN
Når Fødevarestyrelsen er på kontrol, foretager de tilsynsførende en helhedsvurdering af forholdene i besætningen og vurderer
alvorsgraden af en eventuel overtrædelse. Det kan derfor være meget forskellige forhold, som har ført til sanktionerne listet i
tabel 1. En række faktorer er afgørende for, hvilken sanktion der gives for en given overtrædelse, herunder overtrædelsens alvor
og omfang. Man kan ikke ud fra antallet af indskærpelser og politianmeldelser udtale sig om, hvor mange dyr der har været om-
fattet af overtrædelserne, da både indskærpelser og politianmeldelser kan omfatte ét eller flere dyr eller mere generelle forhold
i besætningen, som ikke er relateret til bestemte dyr. I de efterfølgende tabeller er det således blevet udspecificereret, hvad
sanktionerne har omhandlet, men ikke hvor mange dyr de har omfattet.
Resultaterne i tabel 1 indbefatter ikke resultaterne af kampagnekontrollen og de prioriterede indsatser, som er beskrevet i kapitel
2. Derudover indeholder tabellen ikke resultaterne af kontrollerne foretaget på baggrund af anmeldelser samt opfølgende kon-
troller.
Tabel 1:
Oversigt over overtrædelser fordelt på dyreartsgrupper i 2022
.**
Antal kontrollerede
CHR pr. dyreart
Kvæg inkl. kalve
Grise
Får
Geder
Gæs, ænder,
kalkuner
Strudsefugle
Æg, Alternative systemer
Æg, Buranlæg
Pelsdyr
Hunde
*
Antal CHR-nr. - dyreart i alt
*
Antal
Antal besætninger
uden anmærkninger
540
397
55
19
47
1
48
1
34
90
1.232
Indskærpelse
365
159
8
2
2
0
2
0
3
13
554
Påbud/
Bøde
4
1
0
0
0
0
0
0
0
1
6
Politianmeldelse
14
22
0
0
0
0
0
0
0
1
37
907
563
63
21
49
1
50
1
37
104
1.796
dyrehold kontrolleret; Hundehold er ikke registreret i CHR
**
En besætning kan ved et kontrolbesøg få en indskærpelse for overtrædelse af ét lovkrav og en anden sanktion f.eks. en politianmeldelse for
overtrædelse af et andet. Samme besætning kan således godt optræde i begge kategorierne ”Antal besætninger med indskærpelse” og ”Antal
besætninger meldt til politiet” i tabellen. En besætning kan også få indskærpet flere regler
eller få påbud eller blive politianmeldt til politiet på
grund af flere overtrædelser.
12
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0016.png
Tabel 2: Kalve
*
2022.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i kalvebesætninger kontrolleret i forbindelse med vel-
færdskontrollen.
Indskærpelse
Foder og vand
Foderet til kalve er ikke tilstrækkeligt fiberholdigt
Fodring og vanding opfylder ikke fysiologiske og sundhedsmæssige behov
Staldindretning, pladsforhold og bevægelsesfrihed
Arealkrav er ikke opfyldt (kælvning-/forberedelsesbokse, opsamlingsplads, senge-
båse, sygepladser, fællesbokse, opstaldning af kalve, dybstrøelsesstalde)
Dyr har ikke den fornødne bevægelsesfrihed. Kalve holdes i enkeltbokse. Kalves op-
bindes
Kalve i enkeltbokse kan ikke se og røre andre kalve
Operative indgreb
Proceduren for afhorning overholdes ikke
Personale, management og tilsyn
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Registrering i forbindelse med opstaldning og afgræsning for hvert dyr føres ikke
Bygninger, materialer, rengøring, nærmiljø og automatiseret udstyr
Belysningen i stalden opfylder ikke dyrenes adfærdsmæssige og fysiologiske behov
Dyrene har ikke adgang til at udføre hudpleje
Gulvene opfylder ikke kravene
Staldinventaret er skadeligt for dyrene og kan ikke rengøres
Underlaget i hvilearealet er ikke tørt og blødt (sygebokse, sengebåse, opstaldning af
kalve, hvileareal, kælvningsbokse)
*
Kalve defineres som kreaturer op til 6 måneder.
3
72
2
1
16
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
1
3
1
0
0
0
1
1
0
0
8
13
31
0
0
0
0
1
0
13
154
0
0
1
4
Påbud
Politianmeldelse
Tabel 3: Voksent kvæg
*
2022.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i kvægbesætninger kontrolleret i forbindelse
med velfærdskontrollen.
Indskærpelse
Anvendelse af veterinære lægemidler
Optegnelser over medicinsk behandling føres og/eller opbevares ikke
Bygninger, materialer, rengøring, nærmiljø og automatiseret udstyr
Belysningen i stalden opfylder ikke dyrenes adfærdsmæssige og fysiologiske behov
Det mekaniske udstyr (belysning, ventilation, alarm m.v.) opfylder ikke kravene
Dyrene har ikke adgang til at udføre hudpleje
2
30
55
0
0
0
0
0
0
178
1
**
5
Påbud/
Bøde
Politianmeldelse
13
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0017.png
Gulvene opfylder ikke kravene
Stalden holdes ikke rent og hygiejnisk. Staldklimaet er skadeligt for dyrene
Staldinventaret er skadeligt for dyrene og kan ikke rengøres
Udegående dyr er ikke beskyttet mod vejr, rovdyr og smitterisici
Underlaget i hvilearealet er ikke tørt og blødt (sygebokse, sengebåse, hvileareal,
kælvningsbokse)
Foder og vand
Fodring og vanding opfylder ikke fysiologiske og sundhedsmæssige behov
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Erhvervsmæssige dyrehold tilses ikke årligt af en dyrlæge
Optegnelser over antal døde dyr føres og/eller opbevares ikke
Registrering i forbindelse med opstaldning og afgræsning for hvert dyr føres ikke
Personale, management og tilsyn
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Kvæg kommer på græs før vejrforhold, mark og drivveje er egnede til det
Proceduren for klovbehandling og klovbeskæring følges ikke
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling
Staldindretning, pladsforhold og bevægelsesfrihed
Arealkrav er ikke opfyldt (kælvning-/forberedelsesbokse, opsamlingsplads, senge-
båse, sygepladser, fællesbokse, opstaldning af kalve, dybstrøelsesstalde)
Dyr har ikke den fornødne bevægelsesfrihed
Krav til gangarealer er ikke opfyldt
*
Kreaturer
1
6
14
2
37
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
7
0
0
22
2
1
0
0
0
0
0
0
16
17
49
48
1
0
0
2
2
0
0
7
18
9
2
0
1
0
1
0
0
over 6 måneder.
**
Administrativt bødeforlæg givet i medfør af medicinlovgivning.
Tabel 4: Grise 2022.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i grisebesætninger kontrolleret i forbindelse med vel-
færdskontrollen.
Indskærpelse
Anvendelse af veterinære lægemidler
Optegnelser over medicinsk behandling føres og/eller opbevares ikke
Bygninger, materialer, rengøring, nærmiljø og automatiseret udstyr
Staldklimaet (herunder støjniveau og bygningskonstruktion) er skadeligt for dyrene
Gris kan ikke rejse/hvile normalt eller kan ikke se andre grise
Foder og vand
Fodring og vanding opfylder ikke fysiologiske og sundhedsmæssige behov
0
0
1
1
2
0
0
0
0
26
1
0
Påbud/bøde
Politianmeldelse
14
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0018.png
Operative indgreb
Dokumentation ved salg af halekuperede grise forefindes ikke
Proceduren for kastration overholdes ikke
Risikovurdering for forekomst af halebid inkl. handlingsplan forefindes ikke
Rutinemæssige halekupering foretages
Skriftlig dokumentation for halebid er ikke fyldestgørende
Skriftlig dokumentation for halebid kan ikke fremvises
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Optegnelser over antal døde dyr føres og/eller opbevares ikke
Personale, management, tilsyn samt miljøberigelse
Der er ikke tilstrækkeligt lys til inspektion
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Krav om adgang til beskæftigelse- og/eller rodemateriale samt redebygningsmateri-
ale er ikke opfyldt
Personalet har ikke den faglige viden og de relevante færdigheder og kvalifikationer
Proceduren omkring aflivning er ikke korrekt
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling
Staldindretning, pladsforhold, gulvareal og bevægelsesfrihed
Arealkrav og krav til indretning af sygestier er ikke opfyldt
Arealkrav til fravænningsgrise, avlssøer og slagtegrise er ikke opfyldt
Gulvene danner ikke et jævnt og stabilt underlag
Krav til hytter med orner er ikke opfyldt
Generelle krav til indretning af hytter og stier er ikke opfyldt
Krav til indretning af grisestald er ikke opfyldt
Krav til løsdriftssystemer er ikke opfyldt
Krav til opstaldning af søer og gylte er ikke opfyldt
Kravene til opstaldning af smågrise, avls- og slagtegrise er ikke opfyldt
38
7
5
1
1
27
6
8
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
1
0
0
1
1
46
1
1
89
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
20
2
0
0
1
0
26
2
2
7
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
Tabel 5: Får 2022.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i besætninger med får kontrolleret i forbindelse med vel-
færdskontrollen.
Indskærpelse
Anvendelse af veterinære lægemidler
Optegnelser over medicinsk behandling føres og/eller opbevares ikke
Foder og vand
Fodring og vanding opfylder ikke fysiologiske og sundhedsmæssige behov
1
0
0
1
0
0
Påbud
Politianmeldelse
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
15
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0019.png
Erhvervsmæssige dyrehold tilses ikke årligt af en dyrlæge
Personale, management og tilsyn
Dyrene behandles ikke forsvarligt
4
0
0
1
0
0
Tabel 6: Geder 2022.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i besætninger med geder kontrolleret i forbindelse med
velfærdskontrollen.
Indskærpelse
Personale, management og tilsyn
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling
2
0
0
Påbud
Politianmeldelse
Tabel 7: Gæs, ænder og kalkuner 2022. Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i besætninger med geder kontrolle-
ret i forbindelse med velfærdskontrollen.
Indskærpelse
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Erhvervsmæssigt dyrehold tilses ikke årligt af dyrlæge
Bygninger, materialer, rengøring, nærmiljø og automatiseret udstyr
Dyrene havde ikke adgang til tørt leje
1
0
0
1
0
0
Påbud
Politianmeldelse
Tabel 8: Pelsdyr 2022.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i besætninger med pelsdyr kontrolleret i forbindelse
med velfærdskontrollen.
Indskærpelse
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Erhvervsmæssige dyrehold tilses ikke årligt af en dyrlæge
Optegnelser over antal døde dyr føres eller opbevares ikke
3
1
0
0
0
0
Påbud
Politianmeldelse
Tabel 9: Æg, Alternative systemer 2022.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i konsumægsbesætninger kontrolle-
ret i forbindelse med velfærdskontrollen.
Indskærpelse
Bygninger, materialer, rengøring, nærmiljø og automatiseret udstyr
Indretningsmæssige krav (inkl. udendørshold) til alternative systemer er ikke op-
fyldt
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Erhvervsmæssige dyrehold tilses ikke årligt af en dyrlæge
2
0
0
1
0
0
Påbud
Politianmeldelse
16
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0020.png
Tabel 10: Trædepuder 2022.
Oversigt over antallet af indskærpelser, påbud og politianmeldelser i slagtekyllingebesætninger
kontrolleret pga. høj forekomst af trædepudesvidninger på slagteriet.
Indskærpelse
Personale, management og tilsyn
*
Indskærpelse som følge af for høj trædepudescore
*
Opgørelsen
Påbud
Politianmeldelse
0
0
0
er opgjort som antal konkrete kontroller. I alt 8 besætninger modtog 6 kontrolbesøg i forbindelse med
opfølgende kontrol som følge af for mange trædepudesvidninger.
RESULTATER FRA TRANSPORTKONTROLLEN
Resultaterne fra transportkontrollerne udført af Fødevarestyrelsen og politiet gennemgås i de nedenstående afsnit. Generelt gæl-
der det for opgørelsen af kontrolresultaterne, at tabellerne er inddelt i en totaloversigt over diverse kontroltyper, dvs. for syn ved
udførsel af dyr, syn ved ankomst til slagteri samt stikprøvekontrol ved af- og pålæsning. Tabeller med totaloversigt opgøres såle-
des, at i de tilfælde, hvor én transportkontrol fører til forskellige sanktioner på flere kontrolobjekter, tælles kun den alvorligste
overtrædelse med i opgørelsen. Tabeller med totaloversigter suppleres endvidere af tabeller med uddybende kontrolresultater.
Tabeller med uddybende kontrolresultater opgøres således, at hvis én transportkontrol fører til forskellige sanktioner på flere
kontrolobjekter, tælles alle overtrædelser med i opgørelsen for at illustrere det fulde omfang af kontrolresultaterne.
TRANSPORTSYN AF LEVENDE DYR FORUD FOR TRANSPORT
Forud for forsendelser af levende dyr til øvrige EU-lande eller eksport til tredjelande kontrolleres samtlige dyr med henblik på at
vurdere, hvorvidt de er egnede til den planlagte forsendelse (transportsyn). Synene udføres enten ved ankomst til- eller afgang
fra sammenbringningsvirksomheder (tidl. samlesteder), i forbindelse med ophold på sammenbringningsvirksomhed, eller forud
for forsendelser med afgang direkte fra besætninger. Transportsyn udføres tidligst 24 timer før den planlagte forsendelse. Foruden
kontrol af dyrenes transportegnethed, håndtering mv., kan der opstå ’tilfældighedsfund’ i forbindelse med transportsyn. Det kan
f.eks. skyldes for tidlig pålæsning af dyrene ift. planlagte afgang og hvileperiode samt læsning af større/tungere grise end oprin-
deligt planlagt for forsendelsen. Derfor fremgår der af tabel 12 flere karakterer af overtrædelser, der ikke direkte er relateret til
dyrenes transportegnethed, men som alligevel er overtrædelser observeret i forbindelse med transportsynet.
I 2022 udførte Fødevarestyrelsen transportsyn i forbindelse med i alt 31.375 forsendelser ud af Danmark. Heraf var 19.912 af
forsendelserne fra sammenbringningsvirksomheder og 11.463 forsendelser blev synet ved besætninger. Transportsyn opgøres
som antal forsendelser, dvs. i tilfælde, hvor flere biler indgår i én forsendelse, opgøres disse som ét syn. Forsendelserne omfattede
ca. 89 mio. dyr fordelt således: 14.108.071 grise, 93.300 kvæg, 65.987.136 fjerkræ, 3.963 heste, 8.943.497 fisk, 118 små drøvtyg-
gere, 670 pelsdyr og 3.446 ’andre dyr’ (primært forsøgsdyr).
Tabel 11: Totaloversigt over transportsyn ved forsendelser ud af Danmark 2022.
Oversigt over overtrædelser fundet på transportkontrol i
forbindelse med transportsyn ved forsendelser ud af Danmark i 2022. Fordelt på dyregruppe og opgjort på andelen af forsendelser ved
hhv. sammenbringningsvirksomheder og besætninger. I de tilfælde, hvor én transportkontrol fører til forskellige sanktioner på flere kon-
trolobjekter, tælles kun den alvorligste overtrædelse med i opgørelsen.
Transportsyn ved sammen-
bringningsvirksomheder:
Grise
Kvæg
Små drøvtyggere
Transportsyn ved besætninger:
Grise
Kvæg
Fjerkræ
5.434
125
1.307
Antal udførte trans-
portsyn
19.879
32
1
Indskærpelse
167
8
0
Indskærpelse
15
1
0
Påbud/ Forbud
1
0
0
Påbud/ Forbud
1
0
0
Politianmeldelse
5
0
0
Politianmeldelse
1
0
0
17
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0021.png
Heste
Fisk
Små drøvtyggere
Pelsdyr
*Andre dyr
Total
1.933
2.479
6
2
177
31.375
0
0
0
0
0
191
0
0
0
0
0
2
0
0
0
0
0
6
*Kategorien ”andre dyr” repræsenterer primært
forsendelser med forsøgsdyr, f.eks. gnavere til forsøg.
Tabel 12 uddyber karakteren af overtrædelser, der er observeret inden for de relevante dyrearter, i forbindelse med transport-
syn ved forsendelser, der er afgået fra besætninger eller sammenbringningsvirksomheder i 2022.
Tabel 12: Uddybende kontrolresultater af transportsyn ved forsendelser ud af Danmark 2022.
Oversigt over overtrædelser fundet på
transportkontrol i forbindelse med transportsyn ved forsendelser ud af Danmark i 2022. Tabellen er opgjort pr. dyregruppe og opgjort på
andelen af forsendelser. I de tilfælde, hvor én transportkontrol fører til forskellige sanktioner på flere kontrolobjekter, tælles alle overtræ-
delser med i opgørelsen.
Grise:
Arealkrav - ikke overholdt
Bedøvelse/aflivning
Operative indgreb
Overtrædelse af vandings- og fodringshyppighed eller forsendelsestider og hvi-
leperioder
Skader på dyr - kan tilbageføres til besætningen
Transportdokument(er) - manglende oplysninger/ikke medbragt
Transportegnethed - ikke opfyldt
Transportpraksis - håndtering af dyr under transport er ikke i overensstem-
melse med reglerne
Transportpraksis - køretøj mv.
Transportpraksis-Hårdhændet behandling
Kvæg:
Arealkrav - ikke overholdt
Transportdokument(er) - manglende oplysninger/ikke medbragt
Transportegnethed - ikke opfyldt
Indskærpelse
4
1
1
2
Påbud/ Forbud
0
0
0
1
Politianmeldelse
0
1
0
0
1
11
122
39
0
1
0
0
0
0
4
0
0
1
Indskærpelse
1
3
5
0
0
Påbud/ Forbud
0
0
0
1
0
Politianmeldelse
0
0
0
Tabel 12 viser, at størstedelen af sanktionerne er relateret til dyrenes transportegnethed, hvilket også er kontrollens primære
fokusområde. For syning af dyr forud for udførsel fra Danmark har 131 af overtrædelserne været relateret til
kategorien ’Trans-
portegnethed
– Ikke opfyldt’.
Tilfældene med registreret manglende transportegnethed har i alt vedrørt 555 grise og otte kvæg.
De primære årsager til, at dyr vurderes ikke at være transportegnede, er bl.a. brok, halebid og/eller andre sårskader.
18
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0022.png
TRANSPORTSYN VED ANKOMST TIL SLAGTERIET
Ved ankomst til slagterierne (syning af dyr ved indtransport til slagteri) kontrolleres det, om dyrene har været egnet til transport
og ikke har fået skader under transporten.
I 2022 udførte Fødevarestyrelsen kontrol med transportegnethed ved alt 120.577 indtransporter af dyr, der ankom til danske
slagterier. Kontrolresultater fra syning af dyr ved slagteri er opgjort i tabel 13. Grundet datastruktur og/eller registrering af kon-
trolresultater har det ikke været muligt at opgøre andelen af syn og synede dyr ved ankomst til slagteri fordelt på dyrearter.
Størstedelen af synene har dog vedrørt grise.
Tabel 13: Totaloversigt over transportsyn af dyr ved ankomst til slagteri 2022.
Oversigt over overtrædelser fundet ved transportsyn af dyr
i forbindelse med ankomst til slagteri i 2022. Fordelt på dyregruppe. I de tilfælde, hvor én transportkontrol fører til forskellige sanktioner på
flere kontrolobjekter, tælles kun den alvorligste overtrædelse med i opgørelsen.
Transportsyn ved ankomst
til slagteri:
Grise
Kvæg
Fjerkræ
Total
Antal udførte transportsyn
Ikke opgjort
Ikke opgjort
Ikke opgjort
120.577
Indskærpelse
199
11
3
213
Påbud/ Forbud
2
0
0
2
Politianmeldelse
91
64
2
157
Tabel 14 uddyber karakteren af overtrædelser, der er observeret inden for de relevante dyrearter, i forbindelse med transport-
syn ved ankomst til store og mellemstore slagterier i 2022.
Tabel 14: Uddybende kontrolresultater af transportsyn ved ankomst til slagteri i Danmark 2022.
Oversigt over overtrædelser fundet på
transportkontrol i forbindelse med transportsyn ved ankomst til slagteri i 2022. Tabellen er opgjort pr. dyregruppe. I de tilfælde, hvor én
transportkontrol fører til forskellige sanktioner på flere kontrolobjekter, tælles alle overtrædelser med i opgørelsen.
Grise:
Arealkrav - ikke overholdt
Fund af kronisk lidelse
Overtatovering med tatoveringshammer
Slagmærker
Slagmærker og overtatovering med tatoveringshammer
Transport af højdrægtige
Transportdokument(er) - manglende oplysninger/ikke medbragt
Transportegnethed - ikke opfyldt
Transportmidlet - ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportpraksis - håndtering af dyr under transport er ikke i overensstem-
melse med reglerne
Kvæg:
Slagmærker og overtatovering med tatoveringshammer
Indskærpelse
1
1
43
12
20
0
1
108
2
14
Påbud/ Forbud
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2
Politianmeldelse
0
0
5
29
4
1
0
43
5
11
Indskærpelse
0
Påbud/ Forbud
0
Politianmeldelse
1
19
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0023.png
Transport af højdrægtige
Transportegnethed - ikke opfyldt
Transportpraksis - håndtering af dyr under transport er ikke i overensstem-
melse med reglerne
Fjerkræ
Arealkrav - ikke overholdt
Transportegnethed - ikke opfyldt
Transportpraksis - håndtering af dyr under transport er ikke i overensstem-
melse med reglerne
Transportpraksis - køretøj mv.
0
8
3
0
0
0
56
5
2
Indskærpelse
1
0
1
Påbud/ Forbud
0
0
0
Politianmeldelse
0
2
0
1
0
0
Tabel 14 viser, at de primære overtrædelser fundet i forbindelse med syn af dyr ved ankomst til slagteri var relateret til manglende
transportegnethed. For syning af dyr ved ankomst til slagteri har 166 af synene resulteret i overtrædelser inden for kategorien
’Transportegnethed – Ikke opfyldt’.
De primære årsager til, at dyr blev vurderet til ikke at have være egnet til transport var brok,
halebid og/eller andre sårskader samt halthed mv. Derudover er der registreret flere forhold vedr. slagmærker, overtatovering
samt transport af højdrægtige dyr.
STIKPRØVEKONTROL
Stikprøvekontroller foretages både ved af- og pålæsning af dyrene ved sammenbringningsvirksomheder, på slagteri og ved for-
sendelser med afgang direkte fra besætning. Stikprøvekontroller er en tredelt kontrol, der fokuseres på transportmidlets indret-
ning og funktion, kontrol af ledsagedokumenter samt evt. vurdering af dyrenes transportegnethed. Stikprøvekontrol af grise er
risikobaseret, hvilket gør den mere målrettet. Da der samtidig er flere kontrolpunkter (bil, dokumenter og dyr) er det også forkla-
ringen på, at der generelt ses en væsentlig højere sanktionsprocent ved stikprøvekontrollerne end ved transportsynene.
Kontroltrykket var 10 pct. i første kvartal og blev efter tilpasningen af risikomodellen for grise i første kvartal nedjusteret til 7,5
pct. resten af 2022. Det samlede kontroltryk var således på 8,13 pct. For stikprøvekontrol ved aflæsning på slagteri var kontrol-
trykket fastsat til 0,5 pct. i 2022. I 2022 blev der igangsat stikprøvekontrol af fisk, fjerkræ, små drøvtyggere
og ’andre dyr’, der
primært dækker over dyr til forsøg, f.eks. gnavere. Desuden besluttede aftalekredsen bag dyretransportaftalen at omlægge stik-
prøvekontrollen af heste, så der fast gennemføres 10-20 kontroller årligt.
STIKPRØVEKONTROL VED AFLÆSNING
I 2022 udførte Fødevarestyrelsen 777 stikprøvekontroller ved aflæsning, hvor størstedelen af kontrollerne blev udført i forbindelse
med ankomst til slagteri, men også i forbindelse med aflæsning ved ankomst til sammenbringningsvirksomheder samt ved aflæs-
ning af dyr i forbindelse med ankomst til stævner, markeder, mv. Der udføres stikprøvekontroller på alle relevante dyrearter, jf.
tabel 15.
Tabel 15: Totaloversigt over stikprøvekontrol ved aflæsning af dyr i 2022.
Oversigt over overtrædelser fundet på transportkontrol i forbin-
delse med stikprøvekontrollen ved aflæsning af dyr i 2022. Fordelt på dyregruppe. I de tilfælde, hvor én transportkontrol fører til forskellige
sanktioner på flere kontrolobjekter, tælles kun den alvorligste overtrædelse med i opgørelsen.
Stikprøvekontrol ved aflæsning ved
besætning*:
Heste
Stikprøvekontrol ved aflæsning ved
sammenbringningsvirksomheder
Grise
Antal udførte kontroller
15
Antal udførte kontroller
9
Indskærpelse
4
Indskærpelse
2
Påbud/ Forbud
0
Påbud/ Forbud
0
Politianmeldelse
0
Politianmeldelse
0
20
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0024.png
Stikprøvekontrol ved aflæsning
ved ankomst til slagteri
Grise
Kvæg
Fjerkræ
Små drøvtyggere
Total
Antal udførte kontroller
538
142
49
24
777
Indskærpelse
8
3
0
0
17
Påbud/ Forbud
1
0
0
0
1
Politianmeldelse
0
0
0
0
0
*Ved
’besætning’ i
tabel 15 menes der aflæsninger ved stævner, kåringer, markeder mv.
Tabel 16 viser typen af overtrædelser inden for de relevante dyrearter fundet i forbindelse med stikprøvekontrol ved aflæsning i
2022.
Tabel 16: Uddybende kontrolresultater af stikprøvekontrol ved aflæsning af dyr i 2022.
Oversigt over overtrædelser fundet på transport-
kontrol i forbindelse med stikprøvekontrollen ved aflæsning af dyr i 2022. Fordelt på dyregruppe og på overtrædelses-årsag. I de tilfælde,
hvor én transportkontrol fører til forskellige sanktioner på flere kontrolobjekter, tælles alle overtrædelser med i opgørelsen.
Grise:
Overtrædelse af vandings- og fodringshyppighed eller forsendelsestider og hvi-
leperioder
Transportdokument(er) - manglende oplysninger/ikke medbragt
Transportegnethed - ikke opfyldt
Transportmidlet - ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportpraksis - håndtering af dyr under transport er ikke i overensstem-
melse med reglerne
Kvæg:
Transportmidlet - ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportpraksis - køretøj mv.
Heste:
Transportdokument(er) - manglende oplysninger/ikke medbragt
Indskærpelse
1
6
1
1
1
Indskærpelse
2
1
Indskærpelse
4
Påbud/ Forbud
0
1
0
0
0
Påbud/ Forbud
0
0
Påbud/ Forbud
0
Politianmeldelse
0
0
0
0
0
Politianmeldelse
0
0
Politianmeldelse
0
Tabel 16 viser, at der primært er fundet overtrædelser relateret til transportdokumenter. Overtrædelser relateret til transport-
dokumenter er f.eks. manglende medbragt kompetencebevis til transport af levende dyr eller manglende/udløbet godkendel-
sescertifikat for transportmidlet, dvs. autorisation.
STIKPRØVEKONTROL VED PÅLÆSNING
I 2022 udførte Fødevarestyrelsen 2.366 stikprøvekontroller ved pålæsning, enten på sammenbringningsvirksomheder eller i for-
bindelse med forsendelser, der afgår direkte fra besætninger.
Tabel 17: Totaloversigt over stikprøvekontrol ved pålæsning af dyr i 2022.
Oversigt over overtrædelser fundet på transportkontrol i for-
bindelse med stikprøvekontrollen ved pålæsning af dyr i 2022. Fordelt på dyregruppe. I de tilfælde, hvor én transportkontrol fører til for-
skellige sanktioner på flere kontrolobjekter, tælles kun den alvorligste overtrædelse med i opgørelsen.
Stikprøvekontrol ved pålæsning ved
besætning:
Grise
Kvæg
Antal udførte kontroller
923
49
Indskærpelse
96
3
Påbud/ Forbud
5
2
Politianmeldelse
0
0
21
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0025.png
Fjerkræ
Fisk
Små drøvtyggere
*Andre dyr
Stikprøvekontrol ved pålæsning ved
sammenbringningsvirksomheder:
Grise
Kvæg
Total
65
22
2
5
Antal udførte kontroller
1.210
90
2.366
6
1
0
1
Indskærpelse
195
9
311
0
0
0
0
Påbud/ Forbud
3
0
10
0
0
0
0
Politianmeldelse
0
0
0
*
Kategorien ”andre dyr” repræsenterer primært
forsendelser med forsøgsdyr, f.eks. gnavere til forsøg
Tabel 18 viser typen af overtrædelser inden for de relevante dyrearter fundet i forbindelse med stikprøvekontrol ved pålæsning i
2022.
Tabel 18: Uddybende kontrolresultater af stikprøvekontrol ved pålæsning af dyr i 2022.
Oversigt over overtrædelser fundet på transport-
kontrol i forbindelse med stikprøvekontrollen ved pålæsning af dyr i 2022. Fordelt på dyregruppe og på overtrædelses-årsag. I de tilfælde,
hvor én transportkontrol fører til forskellige sanktioner på flere kontrolobjekter, tælles alle overtrædelser med i opgørelsen.
Grise:
Arealkrav - ikke overholdt
Overtrædelse af vandings- og fodringshyppighed
eller forsendelsestider og hvileperioder
Transportdokument(er) - manglende oplysnin-
ger/ikke medbragt
Transportmidlet - ikke i overensstemmelse med
reglerne
Transportpraksis - håndtering af dyr under trans-
port er ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportpraksis - køretøj mv.
Kvæg:
Arealkrav - ikke overholdt
Overtrædelse af vandings- og fodringshyppighed
eller forsendelsestider og hvileperioder
Transportdokument(er) - manglende oplysnin-
ger/ikke medbragt
Transportmidlet - ikke i overensstemmelse med
reglerne
Fjerkræ:
Transportdokument(er) - manglende oplysnin-
ger/ikke medbragt
Transportmidlet - ikke i overensstemmelse med
reglerne
Indskærpelse
28
72
Påbud/ Forbud
1
2
Politianmeldelse
0
0
55
1
0
112
3
0
2
0
0
59
Indskærpelse
1
6
1
Påbud/ Forbud
0
0
0
Politianmeldelse
0
0
4
0
0
4
2
0
Indskærpelse
3
1
Påbud/ Forbud
0
0
Politianmeldelse
0
0
22
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0026.png
Transportpraksis-Hårdhændet behandling
Fisk:
Transportdokument(er) - manglende oplysnin-
ger/ikke medbragt
*Andre dyr:
2
Indskærpelse
1
Indskærpelse
0
Påbud/ Forbud
0
Påbud/ Forbud
0
0
Politianmeldelse
0
Politianmeldelse
0
Transportpraksis - håndtering af dyr under
1
transport er ikke i overensstemmelse med reg-
lerne
*
Kategorien ”andre dyr” repræsenterer primært
forsendelser med forsøgsdyr, f.eks. gnavere til forsøg
Tabel 18 viser, at der primært er sanktioneret for fejl og mangler på transportmidlets ventilations- og/eller vandingssystem. Ty-
pisk vedrører overtrædelserne enkelte defekte ventilatorer eller drikkenipler på transportmidlet eller at der ikke er påfyldt vand
på transportmidlet forud for pålæsning af dyrene. Endvidere er der registreret flere overtrædelser ift. transportmidlets tempera-
turovervågningssystem, f.eks. pga. forkert måling af temperaturen, samt overtrædelser vedr. dokumenter, der bl.a. kan skyldes
uoverensstemmelser i logbogen
I forbindelse med forsendelser, der kører ud af Danmark, via sammenbringningsvirksomheder og direkte fra besætninger eller
ved ankomst til stævner, markeder, mv. var den samlede overtrædelsesprocent ved stikprøvekontrol ved på- og aflæsning på
13,7 pct. i 2022. Desuden var den samlede overtrædelsesprocent for Fødevarestyrelsens stikprøvekontroller udført ved aflæs-
ning på slagteri på 1,6 pct. Overtrædelserne var i hovedparten af tilfældene relateret til transportmidlet og dokumenter.
POLITIETS KONTROL AF DYRETRANSPORTER 2022
Politiet udfører ca. 900 vejkontroller af dyretransporter om året. Politiets kontrol udføres på de danske veje, typisk med dyrlæge-
faglig bistand fra Fødevarestyrelsens Veterinærrejsehold. Ved vejsidekontrol er det politiet, der håndterer kontrollen og evt. sank-
tionering ved overtrædelser. Opgørelsen over politiets vejkontrol af dyretransporter i 2022 er derfor indhentet fra politiet, og er
ikke nødvendigvis sammenlignelig med Fødevarestyrelsens opgørelser, bl.a. fordi sanktionstyperne er forskellige fra Fødevaresty-
relsens.
Tabel 19: Politiets kontrol af dyretransporter 2022.
Oversigt over kontrollerede transporter i forbindelse med politiets vejkontrol 2022.
Danske transportvirksomheder
Kvæg
Svin
Geder
Får
Heste
Fjerkræ
Fisk
Andre dyr
Total
Udenlandske transportvirksomheder
Kvæg
Svin
Heste
Fjerkræ
Fisk
Andre dyr
Total
1
90
35
5
1
5
137
0
52667
97
257084
1200
42
311090
0
11
16
0
0
0
27
0%
12%
46%
0%
0%
0%
20%
Antal transporter
183
346
20
4
155
13
7
1
729
Antal dyr
4945
69960
183
22
365
181450
35750
13
292688
Antal transporter med 1 eller
Procentdel af trans-
flere forseelser porter med forseelser
18
11
2
1
33
1
1
1
68
10%
3%
10%
25%
21%
8%
14%
100%
9%
23
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0027.png
Tabel 20: Politiets vejkontrol 2022.
Oversigt over forseelser fordelt på dyreart i forbindelse med politiets vejkontrol 2022.
Antal forseelser
dansk transport- Antal forseelser
udenlandsk trans-
virksomhed
portvirksomhed
Kvæg
Overtrædelse af dyrevelfærdsloven
Transportegnethed - ikke opfyldt
Mangler ved transportmidlers indretning og udformning
mv.
Transportpraksis - håndtering af dyr mv.
Arealkrav - ikke overholdt
Indvendig højde
Transportdokument - manglende oplysninger
Autorisation - ikke erhvervet/ej medbragt
Kompetencebevis - ikke erhvervet/ej medbragt
Godkendelse af transportmiddel ikke medbragt, nationalt
krav
Manglende rengøring/desinfektion af transportmidler
Total - kvæg
4
2
2
2
1
1
3
4
1
1
3
24
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Grise
Overtrædelse af dyrevelfærdsloven
Mangler ved transportmidlers indretning og udformning
mv.
Arealkrav - ikke overholdt
Vandings- og fodringshyppighed, tid og foder
Transportdokument - manglende oplysninger
Autorisation - ikke erhvervet/ej medbragt
Manglende rengøring/desinfektion af transportmidler
Manglende øremærker
Logbog ikke medbragt ved international langvarig forsen-
delse
Total - grise
1
2
4
1
2
1
1
1
1
14
2
1
2
7
0
0
0
0
0
12
Geder
Autorisation - ikke erhvervet/ej medbragt
Total - geder
1
1
0
0
Får
Mangler ved transportmidlers indretning og udformning
mv.
Manglende rengøring/desinfektion af transportmidler
Total - får
1
2
3
0
0
0
Heste
Transportdokument - manglende oplysninger
Autorisation - ikke erhvervet/ej medbragt
12
22
7
13
24
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0028.png
Kompetencebevis - ikke erhvervet/ej medbragt
Manglende godkendelse af transportmidlet til langvarige
forsendelser
Manglende godkendelse af transportmidler, nationalt krav
Godkendelseserklæring ikke medbragt, nationalt krav
Identifikationsdokument (dyrepas) - ikke udstedt/med-
bragt
Sundhedscertifikat ved international transport - ikke ud-
stedt
Total - heste
6
0
12
1
4
2
59
6
2
0
0
0
5
33
Fjerkræ
Kompetencebevis - ikke erhvervet/ej medbragt
Total - fjerkræ
1
1
0
0
Fisk
Transportdokument - manglende oplysninger
Sundhedscertifikat ved international transport - ikke ud-
stedt
Total - fisk
1
1
2
0
0
0
Andre dyr
Transportdokument - manglende oplysninger
Total - andre dyr
1
1
0
0
RESULTATER FRA KONTROL PÅ SLAGTERIERNE
Tabel 21: Velfærdskontrol på slagterier og slagtehuse 2022.
Det totale antal indskærpelser, påbud eller bøde og politianmeldelse på slag-
terier og slagtehuse 2022.
Indskærpelser
Kvæg
Grise
Fjerkræ
Små drøvtyggere
4
19
4
1
Påbud/Forbud
4
2
0
0
Politianmeldelse
2
7
2
1
Tabel 22: Velfærdskontrol på slagterier og slagtehuse 2022.
Oversigt over overtrædelser på slagterier og slagtehuse i 2022, der medførte
indskærpelser, påbud, forbud eller politianmeldelse.
Indskærpelse
Grise
Foder og vanding
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Forsinket afblødning
Hårdhændet behandling
Hårdhændet inddrivning
Manglende stikning/afblødning
Skader på dyr
3
5
1
1
2
3
0
Påbud/Forbud
0
0
1
0
0
1
1
Politianmeldelse
0
2
0
1
0
4
0
25
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0029.png
Opstaldning- manglende alarm på ventilation
Opstaldningsforholdene er ikke udformet og konstru-
eres i overensstemmelse med reglerne
Utilstrækkelig bedøvelse
Kvæg
Arealkrav
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Fodring og vandring
Hårdhændet inddrivning
Manglende malkning
Manglende kompetencebevis til slagteoperationer
Utilstrækkelig bedøvelse
Fjerkræ
Dyr behandles ikke forsvarligt
Ophæng for længe før bedøvelse
Skader pga. opstaldning
Manglende registrering af nøgleparametre ved bedø-
velse
Ophæng af for små og/eller tilskadekomne kyllinger
Små drøvtyggere
Manglende kompetencebevis til slagteoperationer
1
1
2
1
2
1
0
0
1
0
1
0
1
1
1
1
0
0
0
0
1
0
1
0
0
2
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
0
0
1
1
0
0
0
1
26
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2872592_0030.png
RESULTATER MED KONTROL AF HUNDEVIRKSOMHEDER, SOM ER OMFATTET AF HUNDESMILEYORDNINGEN
I marts 2018 indførte Fødevarestyrelsen en smileyordning
for erhvervsmæssigt hold og opdræt med hunde. Denne ord-
ning indebærer, at kontrolrapporten og -resultatet offentlig-
gøres på Fødevarestyrelsens hjemmeside. Derved kan alle
borgere gå ind og se, hvordan forholdene har været i virk-
somheden på det tidspunkt, hvor Fødevarestyrelsen har væ-
ret på kontrol.
Formålet med hundesmileyordningen er, at det skal være
nemt for forbrugere at finde de hundevirksomheder, der har
styr på reglerne.
Ordningen omfatter alle registrerede hundevirksomheder,
hvilket inkluderer hundeinternater, hundepensioner og ken-
neler af en vis størrelse.
I forbindelse med ordningen er alle registrerede hundevirk-
somheder kontrolleret inden for de seneste to år og har
modtaget en smiley på baggrund af kontrolresultatet.
Kontrollen omfatter blandt andet reglerne i dyrevelfærdslo-
ven
2
samt reglerne i bekendtgørelsen for erhvervsmæssige
hold af hunde
3
.
Læs mere om smileyordningen for hundevirksomheder her.
Nedenstående tabel viser en oversigt over sanktionerne, der
er givet i forbindelse med Fødevarestyrelsens ordinære kon-
trol af hundevirksomheder i 2022.
Tabel 23: Hunde 2022.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i hundevirksomheder kontrolleret i forbindelse med
hundesmileykontrollen.
Indskærpelse
Foder og vand
Foder opbevares ikke hygiejnisk og utilgængeligt for dyr
Hver hund har ikke mulighed for en uforstyrret og naturlig indtagelse af foder
og frisk vand
Indretning af lokaler, opholdsrum, løbegårde og udearealer
Arealkrav til opholdsrum er ikke opfyldt
Der er ikke mindst ét separat rum til at afsondre hunde
Hundene har ikke adgang til daglig motion og frisk luft i mindst 30 minutter to
gange daglig
Hundene har ikke brikse eller hvileanordninger uden træk
Lokaler er ikke indrettet, så god hygiejnisk standard kan opretholdes
Opholdsrummene opfylder ikke kravene (afskærmning af el. instal, afløb, tætte
gulve og tage)
Udearealet opfylder ikke kravene
Personale, management og tilsyn
Den tilsynsførende dyrlæge tilser ikke virksomheden mindst 2 gange årligt
Den virksomhedsansvarlige har ikke gennemført uddannelse (eller opfylder
krav for dispensation)
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Hundene har ikke tilstrækkelig individuel menneskelig kontakt
Protokoller, registrering, pasningsvejledninger, overdragelse mv.
Der føres ikke optegnelser over virksomhedens hunde
2
0
1
8
1
1
0
1
0
0
0
1
0
0
1
2
2
0
1
1
1
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
1
0
0
1
1
0
0
0
0
Forbud
Politianmeldelse
2
3
Lovbekendtgørelse nr. 1597 af 8. juli 2021 af lov om dyrevelfærd
Bekendtgørelse nr. 1749 af 30. november 2020 om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af hunde
27
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 495: Dyrevelfærdsrapporten 2023 med tal fra kontrolåret 2022 og et notat herom, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
28