Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 494
Offentligt
2872297_0001.png
Teknisk gennemgang
Udledning af renset spildevand
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 494: Præsentationen fra den teknisk gennemgang om udledning af miljøfarlige stoffer afholdt den 22. maj 2024, fra miljøministeren
2872297_0002.png
Miljøfarlige stoffer i kystvande og territorialfarvande
I mange vandområder er der overskridelser af miljøkvalitetskravet for
et eller flere miljøfarlige stoffer
For en stor del skyldes det fortidens udledninger
2 / Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 494: Præsentationen fra den teknisk gennemgang om udledning af miljøfarlige stoffer afholdt den 22. maj 2024, fra miljøministeren
2872297_0003.png
De danske kystvande er presset af mange faktorer
Kvælstof fra landbrug, havbrug, spildevand
og industri
Fiskeri med bundslæbende redskaber
Fysiske anlæg: havneudvidelser og dæmninger
både i anlægsfase og drift
Graveaktiviteter på havet
uddybning, klapning, råstofindvinding
3 / Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 494: Præsentationen fra den teknisk gennemgang om udledning af miljøfarlige stoffer afholdt den 22. maj 2024, fra miljøministeren
2872297_0004.png
Der er mange aktiviteter, der påvirker vandmiljøet
/ Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 494: Præsentationen fra den teknisk gennemgang om udledning af miljøfarlige stoffer afholdt den 22. maj 2024, fra miljøministeren
2872297_0005.png
Der er mange miljøkvalitetskrav for at beskytte vores vandmiljø
Miljøkvalitetskrav fastsættes ud fra viden om effekter på vandlevende dyr og planter
I alt 180 stoffer eller stofgrupper
- 45 med EU-fastsatte krav
- 135 med nationalt fastsatte krav
Miljøkvalitetskrav skal være overholdt i vandmiljøet
Eksempel, miljøkvalitetskrav for bly i saltvand
Generelt kvalitetskrav:
1,3 mikrogram pr. l
Maksimumkoncentration:
14 mikrogram pr. l
- beskytter mod kroniske effekter
- beskytter mod akutte effekter
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 494: Præsentationen fra den teknisk gennemgang om udledning af miljøfarlige stoffer afholdt den 22. maj 2024, fra miljøministeren
2872297_0006.png
Regelgrundlaget
National lovgivning:
Love
- Miljøbeskyttelsesloven
- Lov om vandplanlægning
Bekendtgørelser
- Miljømålsbekendtgørelsen
- Indsatsbekendtgørelsen
- Udledningsbekendtgørelsen
Vejledninger
- Vejledning til
indsatsbekendtgørelsen
- Vejledning til spm/svar om
udledning
Vandrammedirektivet
Forbud mod at forringe tilstand (angår f.eks. nye eller ændrede
udledninger)
Pligt til at forbedre tilstand (angår f.eks. eksisterende udledninger)
Direktiv om miljøkvalitetskrav
Fastlægger krav til koncentrationen af forurenende stoffer omfattet af
direktivet.
Mulighed for udpegning af blandingszoner omkring udledninger, hvis
kravet til koncentrationen overskrides ved udledning.
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 494: Præsentationen fra den teknisk gennemgang om udledning af miljøfarlige stoffer afholdt den 22. maj 2024, fra miljøministeren
2872297_0007.png
Miljøgodkendelse af listevirksomheder
Hvem skal miljøgodkendes?
Nye virksomheder: før etablering og drift.
Eksisterende virksomheder: før udvidelse/ændring,
som forøger forureningen.
En miljøgodkendelse indeholder de vilkår og regler
en virksomhed skal leve op til under drift.
Proces for udarbejdelse af miljøgodkendelse
Omfattende proces, så den overholder miljølovgivningen
og de beskyttelsesinteresser, der er i planlov, byggelov,
naturbeskyttelseslov m.fl.
Trin 1. Ansøgning indsendes
Trin 2. Offentlig annoncering
Trin 3. Spørgsmål om VVM, konsekvensvurdering efter
habitatregler mm.
Trin 4. Basistilstandsrapport.
Trin 5. Behandling af ansøgning
Trin 6. Høring
Trin 7. Miljøgodkendelse meddeles.
Trin 8. Offentlig annoncering
Trin 9. Klageperiode.
7 / Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 494: Præsentationen fra den teknisk gennemgang om udledning af miljøfarlige stoffer afholdt den 22. maj 2024, fra miljøministeren
2872297_0008.png
Revurdering af miljøgodkendelser
Formålet med revurdering
At sikre, at listevirksomheders miljøgodkendelser
fortsat er aktuelle og baseret på den bedste
tilgængelige teknik (BAT).
Grundlaget for en revurdering
for både bilag 1-
og 2-virksomheder
Tilsynsmyndigheden skal tage miljøgodkendelsen
op til revurdering, hvis der er nye oplysninger,
ændrede forhold, nye BAT-konklusioner,
(drift)sikkerhed, risiko eller lign.
Der er handlepligt for tilsynsmyndigheden i forhold
til revurdering af bilag 1-virksomheders
miljøgodkendelser.
For bilag 2-virksomheder kan tilsynsmyndigheden
revurdere miljøgodkendelsen, otte år efter
godkendelse.
8 / Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 494: Præsentationen fra den teknisk gennemgang om udledning af miljøfarlige stoffer afholdt den 22. maj 2024, fra miljøministeren
2872297_0009.png
Status på revurdering - Cheminova
Cheminova (nuv. FMC)
Revurderingen er højt prioriteret:
Øge bemanding med flere erfarne specialister
Dele opgaven op og fremskynde delafgørelser for de
miljømæssigt mest problematiske stoffer, der udledes.
Delafgørelser forventes sendt i høring ved FMC efter følgende
tidsplan:
1) Metaller, herunder arsen og kviksølv, hvor grænseværdier i forvejen er
overskredet i vandområdet (udkast til reviderede udlederkrav færdig
1.9.2024)
2) PFAS-stoffer (1.10.2024)
3) Pesticidstoffer med forventede udfordringer (1.11.2024)
4) Resterende stoffer, herunder stoffer omfattet af BAT-konklusioner
(31.12.2024)
Kilde: lemvig.eu
Udkast til revurdering af vilkår for de resterende miljøemner
(herunder luftforurening og affald) foretages sideløbende og
forventes færdig inden 31.12.2024
9 / Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 494: Præsentationen fra den teknisk gennemgang om udledning af miljøfarlige stoffer afholdt den 22. maj 2024, fra miljøministeren
2872297_0010.png
Tidslinjen for arbejdet med vejledningerne
2023
Miljø og Fødevare-
klagenævnet underkender
vejledning
2019
Problem med
udledning af kviksølv
fra kraftværker
identificeret
grøn
omstilling forhindret
2020-2021
Der afholdes møder
med DANVA, DI, Dansk
Miljøteknologi og
relevante virksomheder
om mulige teknologiske
renseløsninger
Vejledning trækkes tilbage
Folketinget orienteres
Nyt nabotjek og dialog med
EU-kommissionen
2020
Arbejdsgruppe
nedsættes i MIM/MST
omkring udarbejdelse af
nye retningslinjer
2021
Forslag til løsning
præsenteres for minister
2024
MIM/MST offentliggør ny
vejledning for
virksomheder.
Opstramning:
Bagatelgrænse forsvinder
350 m. + 5 % fastholdes
+ konkret vurdering
+ repræsentativt målepunkt
Ny vejledning sendes i
høring og implementeres
+ 350 m og 5%
10 / Miljøministeriet - Departementet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 494: Præsentationen fra den teknisk gennemgang om udledning af miljøfarlige stoffer afholdt den 22. maj 2024, fra miljøministeren
2872297_0011.png
Udpegning af blandingszoner
hvor miljøkvalitetskrav er overskredet
Blandingszone
Miljøkvalitetskrav må overskrides
Blandingszonens rand
Mindst muligt og maks. op til 5 %
af miljøkvalitetskravet
X
2023:Vandområde
Ingen
forringelse: ikke
målbar stigning i
koncentration ved et
repræsentativt målepunkt for
hele vandområdet
Den kombinerede
fremgangsmåde
1. Bedste tilgængelige teknologi
(BAT)
2. Hvis behov: strengere vilkår
3. Hvis behov: blandingszone
10/ Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 494: Præsentationen fra den teknisk gennemgang om udledning af miljøfarlige stoffer afholdt den 22. maj 2024, fra miljøministeren
2872297_0012.png
Nabotjek
Der holdes i 2023 møder med en række lande.
Dertil svarer en række lande på spørgeskema i 2023
Land
Konkret
Maksimal
vurdering ift blandingszone
forringelse
(m)
Ja
350
Krav
om
BAT
Ja
Grænse
(pct.)
(5 )
Mulighed for
Repræsentativt
udpegning af bz ved målepunkt
dårlig tilstand
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
ja
* Pågående retssag i landet
1.000
1.000
Op til 2.000
Ja
Ja
Ja
10
10
Ja
Nej
(Ja)*
Ja
Ja
Afhængigt af
område
1.000
Ja
Ja
Ja
ja
12 / Miljøministeriet - Departementet / Titel på præsentation