Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 493
Offentligt
2872201_0001.png
MEP-spørgsmål besvaret i perioden 1. januar til 15. maj 2024 - MOF
MEP’er
Nikolaj Villumsen
(Enhedslisten,
Venstrefløjsgruppen)
Omhandlende
Ulovligt fiskeri af
sardiner og sværdfisk,
der ikke opfylder
mindstemålene, i
Italien
Spørgsmål fra MEP’ere
Hvert år bliver der mellem januar og maj fisket
mange tons unge sardiner (Sardina pilchardus)
ulovligt langs Italiens sydkyst. Fiskene, der ikke
opfylder mindstemålende, bliver solgt ulovligt på
markeder, ofte ved højlys dag. Adorno-gruppen,
O.D.V., som er specialiseret i antikrybskytteri,
sendte alene i 2023 hele 16 rapporter til de
kompetente myndigheder angående både det
ulovlige fiskeri af unge sardiner og den ligeså
ulovlige markedsføring af sværdfisk (Xiphias
gladius), der ikke opfylder mindstemålene,
sammen med fotografisk bevismateriale.
Samtlige rapporter er forblevet ubesvarede og
har ikke ført til nogle resultater, og imens er det
ulovlige salg fortsat.
Kontrollen af fiskeri af unge sardiner er meget
mangelfuld, ikke mindst fordi den nogle gange
har fremprovokeret voldelige reaktioner fra
ulovlige fiskere. Den indsats, som Italiens
retshåndhævende myndigheder har foretaget
sig for at bekæmpe disse ulovlige fænomener,
fokuserer næsten udelukkende på
transportfasen, hvor fiskene allerede er døde,
og der allerede er gjort alvorlig skade på
klimaet.
Har kommissionen til hensigt at handle overfor
den italienske regering, at opfordre til
systematisk kontrol, både til lands og til vands,
med henblik på at sikre overholdelse af både
Svar fra Kommissionen
I henhold til forordning (EF) nr.
1224/2009[1] (kontrolforordningen) er
medlemsstaterne ansvarlige for at
kontrollere det fiskeri, der udføres i deres
farvande, og for at træffe beslutning om
passende opfølgning i tilfælde af
overtrædelser af reglerne i den fælles
fiskeripolitik, som begås af fysiske eller
juridiske personer, herunder af
erhvervsfiskeri eller rekreative fiskere.
EU anvender en nultolerancetilgang over
for ulovligt, urapporteret og ureguleret
fiskeri (IUU-fiskeri), hvilket er afspejlet i
Unionens praksis og politiske dagsorden
og i de ændringer, der for nylig er indført i
kontrolforordningen (EU) 2023/2842[2].
Særlig relevant blandt disse ændringer er
de ændringer, der vedrører alvorlige
overtrædelser begået af fysiske eller
juridiske personer i forbindelse med
afsætning af varer og produkter, der
stammer fra IUU-fiskeri.
Kommissionen er ikke blevet orienteret om
de rapporter og den fotodokumentation, de
ærede medlemmer nævner, og ville sætte
pris på at modtage dem. Hvis rapporterne
og fotodokumentationen berettiger det, vil
Kommissionen samarbejde med de
italienske myndigheder om at afklare
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 493: MEP spørgsmål, besvaret af Europa-Kommissionen i perioden 01.01.2024 til 15.05.2024
2872201_0002.png
nationale og europæiske bestemmelser, der er
fastsat til at beskytte havets fauna og
biodiversitet?
https://www.europarl.europa.eu/doceo/documen
t/E-9-2024-000814_DA.html
(15.03.2024)
spørgsmålet og drøfte de nødvendige
foranstaltninger, i overensstemmelse med
afsnit XI i kontrolforordningen.
Kommissionen har desuden tillid til, at
medlemsstaternes fuldstændige og
rettidige gennemførelse af den nyligt
vedtagne revision af kontrolforordningen vil
styrke kontrollen med og overholdelsen af
reglerne i den fælles fiskeripolitik i hele EU,
herunder i Italien.
Christel
Schaldemose
(Socialdemokratiet,
S&D)
Import- og
eksportforbud af
sælskind
https://www.europarl.europa.eu/doceo/doc
ument/E-9-2024-000814-ASW_DA.html
(06.05.2024)
I forbindelse med EU's import- og eksportforbud
Forordning (EF) nr. 1007/2009 om handel
af sælskind fik vi præciseret en fornuftig Inuit-
med sælprodukter, som ændret[1], tillader,
undtagelse, som sikrer, at der stadig kan sælges
at sælprodukter fra inuitsamfundenes og
sælskind på det europæiske marked. Dette
andre oprindelige samfunds jagt bringes i
gælder, når sælskindet er fanget som en del af
omsætning, forudsat at de særlige
Inuit-folkenes tradition, og fangsten lever op til
betingelser i artikel 3, stk. 1, er opfyldt.
visse dyrevelfærdsstandarder.
Disse betingelser omfatter navnlig kravet
om, at jagten ikke primært drives i
Efter et svar fra Grønlands Selvstyre,
erhvervsøjemed, men snarere af hensyn til
Naalakkersuisut, er det tydeligt, at ordningen i
samfundets underhold.
dag ikke sikrer, at det udelukkende er personer
med inuit-oprindelse, som kan handle med
For at kunne bringes i omsætning på EU-
sælskind. Ifølge Grønlands Selvstyre er det ikke
markedet skal sælprodukter ledsages af et
klart, hvordan det kontrolleres, at man opfylder
certifikat, der attesterer opfyldelse af disse
kravene for Inuit-undtagelsen. Kan
betingelser, og som er udstedt af et organ,
Kommissionen redegøre for, hvordan man nu og
der er anerkendt til dette formål af
i fremtiden vil kontrollere, at de sælskind, som
Kommissionen. Anerkendelsen af organet
bliver solgt på det europæiske marked,
sker i overensstemmelse med artikel 3 i
overholder kravene for Inuit-undtagelsen og
Kommissionens gennemførelsesforordning
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 493: MEP spørgsmål, besvaret af Europa-Kommissionen i perioden 01.01.2024 til 15.05.2024
2872201_0003.png
dermed er med til at sikre Inuit-folkenes
oprindelige identitet og kultur?
https://www.europarl.europa.eu/doceo/documen
t/E-9-2024-000769_DA.html
(13.03.2024)
(EU) 2015/1850[2], som navnlig kræver, at
et sådant organ skal kunne garantere, at
kravene i forordningen om handel med
sælprodukter er opfyldt. Medlemsstaternes
kompetente myndigheder skal kontrollere
og registrere oplysningerne i disse
certifikater.
Indtil videre har Kommissionen anerkendt
tre attesterende organer:
— Grønlands Departement for Fiskeri og
Fangst[3];
— Nunavuts regering (Canada)[4];
— Northwest Territories regering
(Canada)[5].
I sin rapport om gennemførelsen af
forordningen om handel med
sælprodukter[6], der blev offentliggjort i
2023, meddelte Kommissionen, at den ville
iværksætte en evaluering[7] af
forordningen om handel med sælprodukter
og af direktivet om sælungeskind[8] for at
vurdere deres effektivitet, relevans,
sammenhæng og EU-merværdi samt
deres socioøkonomiske indvirkning og
deres indvirkning på sælbestandene i og
uden for EU. Med udgangspunkt i
evalueringens resultat vil Kommissionen
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 493: MEP spørgsmål, besvaret af Europa-Kommissionen i perioden 01.01.2024 til 15.05.2024
2872201_0004.png
overveje, om der er behov for specifikke
foranstaltninger.
Nikolaj Villumsen
Om bomtrawl i Natura
(Enhedslisten,
2000-områder
Venstrefløjsgruppen)
https://www.europarl.europa.eu/doceo/doc
ument/E-9-2024-000769-ASW_DA.html
(07.05.2024)
Danmark ønsker at beskytte stenrev i dansk
1. Anvendelsen af mobile bundslæbende
farvand imod bomtrawl, herunder Natura 2000-
redskaber såsom bomtrawl er kendt for at
områderne Gule Rev og Jyske Rev. Bomtrawl er
have en negativ indvirkning på stenrev.
en af de mest ødelæggende fiskeriformer, der
Medlemsstaterne skal gennemføre de
findes. Artikel 6, stk. 2, i habitatdirektivet
nødvendige bevaringsforanstaltninger for
pålægger medlemsstater at tage de nødvendige
Natura 2000-områder for at undgå
skridt overfor aktiviteter, der "har betydelige
forringelse af levesteder, som danner
konsekvenser" i forhold til opnåelse af gunstig
grundlag for udpegningen af områderne.
bevaringsstatus.
Dette omfatter regulering af fiskeriet i
overensstemmelse med den fælles
1. Mener Kommissionen, at bomtrawlsfiskeri kan
fiskeripolitik[1].
have en ødelæggende påvirkning på de stenrev,
der er på udpegningsgrundlaget i Natura 2000-
2. Medlemsstaterne er ikke forpligtet til at
områder, og at medlemsstaterne derfor er
rapportere om anvendelsen af
forpligtet til at stoppe dette fiskeri i områder, der
kædemåtter, men redskaberne skal
er udpeget på grund af stenrev?
opfylde de tekniske specifikationer, der er
2. Kan Kommissionen oplyse, om belgiske
fastsat i forordningen om tekniske
bomtrawlere fisker med kædemåtter i Natura
foranstaltninger[2]. Rabatter på
2000-områder, og kan kommissionen oplyse om
brændstofafgifter er omfattet af den
Holland og/eller Belgien giver brændstofstøtte
generelle gruppefritagelsesforordning[3],
eller andre former for subsidier, der minder om
som ikke er sektorspecifik. De samlede
brændstofstøtte til sin fiskeriflåde. I bekræftende
foranstaltninger under den generelle
fald, hvilken støtte er der tale om, og hvor stor er
gruppefritagelsesforordning, som Belgien
denne?
og Nederlandene anvendte fra 2016 til
3. Er Kommissionen bekendt med, hvornår
2022, beløb sig til henholdsvis
Danmark indledte et arbejde med at beskytte
59,95 mio. EUR og 37,3 mio. EUR, men de
danske Natura 2000-områder mod bomtrawl, og
indsamlede oplysninger gør det ikke muligt
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 493: MEP spørgsmål, besvaret af Europa-Kommissionen i perioden 01.01.2024 til 15.05.2024
2872201_0005.png
mener Kommissionen, at fiskeri med
kædemåtter i Natura 2000-områder, der er
udpeget på grundlag af naturtyper som stenrev,
kalder på, at Kommissionen indfører
hasteforanstaltninger jf. artikel 11, stk. 4, i
forordning (EU) nr. 1380/2013?
at afgøre, om eller i hvilket omfang
fiskerflåderne drager fordel af dem. I
henhold til energibeskatningsdirektivets
artikel 14[4] skal medlemsstaterne fritage
energiprodukter, der leveres til anvendelse
som motorbrændstof med henblik på
sejlads i EU-farvande (herunder fiskeri), for
beskatning.
3. Danmark og andre berørte
medlemsstater forelagde den første fælles
henstilling[5] om relevante foranstaltninger
i 2015[6]. Danmark har sammen med
andre berørte medlemsstater udarbejdet
en fælles henstilling om beskyttelse af rev i
fem Natura 2000-områder i den danske del
af Nordsøen og Skagerrak, herunder Gule
Rev og Jyske Rev[7]. I denne forbindelse
er betingelserne for vedtagelse af
hasteforanstaltninger i artikel 11, stk. 4, i
forordning (EU) nr. 1380/2013 ikke opfyldt.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/documen
t/E-9-2024-000682_DA.html
(01.03.2024)
Nikolaj Villumsen
EU-handlingsplan og
(Enhedslisten,
bundslæbende fiskeri
Venstrefløjsgruppen)
Kommissionen vedtog sidste år en EU-
handlingsplan[1]: Beskyttelse og genopretning
af marine økosystemer med henblik på et
bæredygtigt og modstandsdygtigt fiskeri, hvori
der bl.a. står: Kommissionen opfordrer
medlemsstaterne til senest ved udgangen af
marts 2024: at vedtage nationale
foranstaltninger eller, om nødvendigt,
https://www.europarl.europa.eu/doceo/doc
ument/E-9-2024-000682-ASW_DA.html
(06.05.2024)
1. Handlingsplanen for havet er en del af
den fiskeri- og havpakke, som
Kommissionen vedtog i februar 2023, og
som samler forskellige aspekter af EU's
fiskeri- og miljøpolitik med henblik på en
fremtid, hvor havets biodiversitet bevares,
og fiskeriet fortsætter med at vokse med
hensyn til modstandsdygtighed og
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 493: MEP spørgsmål, besvaret af Europa-Kommissionen i perioden 01.01.2024 til 15.05.2024
2872201_0006.png
fremlægge fælles henstillinger for de regionale
grupper om at forbyde mobilt bundfiskeri i
beskyttede havområder, der er udpeget som
Natura 2000-lokaliteter i henhold til
habitatdirektivet, som beskytter havbunden og
de marine arter. (COM(2023)0102 af 21.2.2023,
s.12).
1.Vil Kommissionen tage nye initiativer, der
fremmer beskyttelsen af Natura 2000-områder
imod bundslæbende fiskeri som bomtrawl,
særligt i lyset af målet om at udfase brugen af
bundslæbende redskaber i beskyttede områder?
2.Finder Kommissionen det tilfredsstillende og i
tråd med at beskytte den biologiske
mangfoldighed, at beskyttelsen af Natura 2000-
områderne mod bundslæbende fiskeri tager så
mange år?
bæredygtighed. I den forbindelse slås der i
handlingsplanen til lyd for en gradvis
omstilling, der fører til, at havbunden
skades mindre, navnlig i de mest
følsomme havområder. Klima- og
biodiversitetskrisen kræver en hurtig
indsats, og Kommissionen opfordrer fortsat
indtrængende medlemsstaterne til at gøre
fuld brug af redskaberne under den
regionalt baserede fælles fiskeripolitik til at
udvikle passende løsninger på regionalt
plan.
2. I tråd med tilsagnene i EU's
biodiversitetsstrategi og handlingsplanen
for havet vil Kommissionen videreføre
samarbejdet med medlemsstaterne om at
intensivere indsatsen for at sikre fuld
gennemførelse af forpligtelserne i medfør
af fugledirektivet[1] og habitatdirektivet[2] i
og uden for Natura 2000. Kommissionen
har indledt traktatbrudssager mod
medlemsstaterne for ikke at have fastsat
lokalitetsspecifikke bevaringsmålsætninger
for Natura 2000-områder. Af disse vedrører
14 overtrædelser kystmedlemsstater, og
de fleste omfatter havområder.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/doc
ument/E-9-2024-000681-ASW_DA.html
(03.05.2024)
Kommissionen vil gerne påpege, at
forordning (EF) nr. 1107/2009[1] allerede
giver incitamenter til lavrisikoaktivstoffer og
https://www.europarl.europa.eu/doceo/documen
t/E-9-2024-000681_DA.html
(01.03.2024)
Karen Melchior
(Renew), Erik
Poulsen (Venstre,
Biologisk
Efter Parlamentets forkastelse af udkastet til
skadedyrsbekæmpelse
forordning om bæredygtig anvendelse af
pesticider er indførelsen af en definition af
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 493: MEP spørgsmål, besvaret af Europa-Kommissionen i perioden 01.01.2024 til 15.05.2024
2872201_0007.png
Renew), Pernille
Weiss (De
Konservative, PPE),
Morten Løkkegaard
(Venstre, Renew),
Asger Christensen
(Venstre, Renew)
biologisk bekæmpelse blevet suspenderet,
hvilket bremser ethvert forsøg på at
harmonisere EU-lovgivningen på dette område.
Hvis EU skal opnå en reduktion på 50 % i
brugen af kemiske pesticider, er det vigtigt at
fremskynde godkendelsesprocedurerne for nye
løsninger, f.eks. produkter til biologisk
bekæmpelse, for at tilbyde landbrugerne
alternativer og hjælpe dem med at gennemføre
den økologiske omstilling. På nuværende
tidspunkt tager disse procedurer ca. ti år i EU
sammenlignet med to til tre år i andre lande.
plantebeskyttelsesmidler, der indeholder
dem, navnlig en længere indledende
godkendelsesperiode og kortere tidsfrister
for medlemsstaterne til at gennemføre
godkendelsesproceduren. Kommissionen
har gentagne gange opfordret
medlemsstaterne til at udnytte disse
muligheder fuldt ud. På en workshop for
nylig blev der drøftet andre muligheder for
at fremskynde markedsadgangen for
lavrisikoprodukter[2].
Kommissionen har allerede iværksat tiltag.
Den har udarbejdet flere vejledninger med
EU har også brug for en forordning, der omfatter henblik på at lette godkendelsen af
mikroorganismer og planteprodukter
alle kategorier af biologisk bekæmpelse, for at
harmonisere lovgivningen, stimulere udviklingen (planteekstrakter). For at lette
markedsadgangen har Kommissionen
af produkter til biologisk bekæmpelse og gøre
vedtaget fire forordninger om ajourføring af
det lettere for disse produkter at komme hurtigt
datakrav, vurderingsmetoder og
ind på markedet.
godkendelseskriterier for mikroorganismer
1. Mener Kommissionen ikke, at det er på tide at samt produkter, der indeholder dem[3],
ligesom den også har tilbudt
foretage målrettede ændringer af forordning
medlemsstaterne uddannelse og
(EF) nr. 1107/2009[1]for at indføre
økonomisk støtte for at styrke deres
hasteprocedurer?
tekniske ekspertise og kapacitet til at
vurdere ansøgninger vedrørende
2. Ville det i betragtning af Parlamentets
mikroorganismer. Yderligere to
forkastelse af udkastet til forordning ikke være
vejledninger blev godkendt i januar
hensigtsmæssigt at vurdere behovet for at
indføre en mere specifik forordning om biologisk 2024 med henblik på at lette godkendelsen
bekæmpelse, der dækker de fire kategorier, dvs. af semiokemikalier (feromoner) og vejlede
ansøgerne samt
mikroorganismer, makroorganismer, kemiske
mediatorer og naturlige stoffer?
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 493: MEP spørgsmål, besvaret af Europa-Kommissionen i perioden 01.01.2024 til 15.05.2024
2872201_0008.png
https://www.europarl.europa.eu/doceo/documen
t/E-9-2024-000464_DA.html
(12.02.2024)
reguleringsmyndighederne hen imod en
mere formålstjenstlig miljørisikovurdering.
Reglerne om markedsføring af
makroorganismer til plantebeskyttelse er
ikke harmoniseret på EU-plan. En
undersøgelse, som
Kommissionen[4] gennemførte for nylig,
viste, at tiltag på EU-niveau ikke giver
tilstrækkelig merværdi i forhold til tiltag på
medlemsstatsniveau.
For at fremskynde anvendelsen af
bioteknologi af hensyn til klima og
bæredygtighed vil Kommissionen
undersøge, hvordan bæredygtige
biopesticider med lav risiko hurtigere kan
blive godkendt til markedsføring.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/doc
ument/E-9-2024-000464-ASW_DA.html
(04.04.2024)
Kommissionen vedtog den 7. december
2023 et forslag til en forordning om hundes
og kattes velfærd og sporbarhed[1].
Forslaget behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure, og Europa-
Parlamentet samt Rådet finpudser
bestemmelserne, før forslaget vedtages.
I henhold til forslagets artikel 6, stk. 3, skal
operatører af avlsvirksomheder sikre, at
avlsstrategier ikke resulterer i genotyper og
fænotyper, der har skadelige virkninger for
Marianne Vind
(Socialdemokratiet,
S&D)
Forbud mod import og
avl af indavlede hunde
og hunde med for små
kranier
Kommissionen præsenterede d. 4. oktober 2023
et forslag om en revideret dyrevelfærdslov[1].
Kommissionens forslag indeholder dog hverken
et forbud mod avl af kæledyr med henblik på at
opnå et bestemt udseende, der medfører dyret
overlast, eller et forbud mod import af sådanne
kæledyr. Dette er på trods af at avlen medfører
kroniske og smertefulde lidelser for dyret, og at
lande såsom Holland og Norge har indført
nationale forbud mod avl af hunde med flade
snuder.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 493: MEP spørgsmål, besvaret af Europa-Kommissionen i perioden 01.01.2024 til 15.05.2024
2872201_0009.png
D. 18. januar 2024 argumenterede den danske
minister for fødevarer, landbrug og fiskeri i
Folketinget[2], at en medlemsstat ikke kan
indføre et forbud mod import af indavlede dyr
nationalt, da dette strider imod EU’s regler om
varers frie bevægelighed. Et nationalt forbud
mod indavl risikerer derfor at have ringe effekt,
hvis et sådant forbud kan omgås ved import fra
andre medlemsstater, hvor avlen er tilladt.
1. Planlægger Kommissionen at fremsætte et
forbud mod avl af kæledyr med henblik på at
opnå et bestemt udseende, der risikerer at
udsætte dyr for smertefulde lidelser?
2. Kan en EU-medlemsstat indføre et nationalt
importforbud af indavlede dyr, uden at et sådant
forbud strider imod EU’s regler for handel på det
indre marked?
https://www.europarl.europa.eu/doceo/documen
t/E-9-2024-000212_DA.html
(24.01.2024)
hundenes og kattenes eller deres afkoms
velfærd. Derudover forbydes parring
mellem forældre og afkom eller mellem
bedsteforældre og afkom af deres afkom i
forbindelse med operatørers forvaltning af
hundes og kattes reproduktion. Ved
samme artikels stk. 4 tillægges
Kommissionen beføjelse til at fastsætte
specifikke kriterier, som operatørerne skal
opfylde ved udformningen af avlsstrategier
for at opfylde kravene i stk. 3.
I forslagets artikel 25 fastsættes
betingelser for, hvornår medlemsstaterne
kan opretholde eller vedtage strengere
nationale foranstaltninger for at beskytte
hundes og kattes velfærd på visse
velfærdsområder. I henhold til den nævnte
artikels stk. 3 og 4 skal disse regler være
forenelige med et velfungerende indre
marked. Spørgsmål om, hvorvidt specifikke
nationale foranstaltninger er i
overensstemmelser med disse
forhåndsbetingelser, skal besvares for
hvert enkelt tilfælde.
Niels Fuglsang
(Socialdemokratiet,
S&D)
Opfølgning på
spørgsmål E-
002879/2023 om
I Kommissionens besvarelse af spørgsmål E-
002879/2023[1] besvares ikke spørgsmålet om,
hvorvidt en ændring af habitatdirektivet for at
gøre ulven jagtbar vil indebære en samtidig
https://www.europarl.europa.eu/doceo/doc
ument/E-9-2024-000212-ASW_DA.html
(04.04.2024)
1. Medlemsstaterne er hovedsagelig
ansvarlige for gennemførelsen af
direktiv 98/58/EF om beskyttelse af dyr,
der holdes til landbrugsformål[1].
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 493: MEP spørgsmål, besvaret af Europa-Kommissionen i perioden 01.01.2024 til 15.05.2024
2872201_0010.png
habitatdirektivets bilag
II og IV
opdatering af habitatdirektivets bilag II og IV,
således at alle arter, der i dag er rødlistede,
tilføjes bilagene.
1. Vil Kommissionen oplyse sit kendskab til,
hvorvidt medlemsstaternes juridiske
implementering af forpligtelsen under direktiv
98/58/EF af 20. juli 1998 om beskyttelse af
landbrugsdyr til at sikre sine husdyr mod blandt
andet angreb fra rovdyr er fyldestgørende
implementeret i de respektive medlemsstater
samt, hvorvidt Kommissionen har overblik over
den praktiske udmøntning heraf i de relevante
medlemsstater?
2. Vil Kommissionen fremsende et notat, som
beskriver medlemsstaternes implementering og
praktiske udmøntning, eller alternativt oplyse,
om Kommissionen anser det for en fagligt seriøs
tilgang til at løse den alvorlige konflikt mellem en
voksende bestand af ulve i forhold til beskyttelse
af husdyr mod angreb at lempe beskyttelsen af
ulve, uden samtidigt at sikre sig at forpligtelsen
til f.eks. at hegne sine husdyr er udmøntet
tilstrækkeligt?
3. Vil Kommissionen svare på spørgsmålet
angivet i E-002879/2023 om, hvorvidt en
ændring af habitatdirektivets bilag for at gøre
ulven jagtbar vil ske i sammenhæng med en
generel opdatering af direktivets bilag ud fra en
strengt faglig tilgang?
Kommissionen foretager regelmæssige
revisioner af og kontroller med den
korrekte gennemførelse og håndhævelse
af bestemmelserne i EU's
dyrevelfærdslovgivning. Resultatet af disse
kontroller og revisioner har ikke
identificeret noget problem med
gennemførelsen af kravet om beskyttelse
af husdyr mod rovdyr.
2. På grundlag af ovenstående ser
Kommissionen ikke noget umiddelbart
behov for at udstede en informationsnote
om beskyttelse af husdyr mod rovdyr.
En ændring i den retlige beskyttelse af
ulven ville ikke fjerne behovet for og
betydningen af at investere i
forebyggelsesforanstaltninger for at
mindske risikoen for rovdrift på husdyr. Det
er de kompetente nationale myndigheder,
der skal gennemføre de mest passende
foranstaltninger med henblik på særlige
forhold.
3. På nuværende tidspunkt er der ingen
planer om at gennemføre en revision af
habitatdirektivets[2] bilag. Forslaget af
20. december 2023 om at ændre
beskyttelsesstatus for ulven i henhold til
Bernkonventionen[3] blev fremsat på
grundlag af en særlig indgående analyse,
der var rettet mod den art, der har udvist
en hurtig genopretning i EU, og som
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 493: MEP spørgsmål, besvaret af Europa-Kommissionen i perioden 01.01.2024 til 15.05.2024
2872201_0011.png
https://www.europarl.europa.eu/doceo/documen
t/E-9-2024-000027_DA.html
(08.01.2024)
forbindes med de fleste konflikter mellem
mennesker og vilde dyr.
Niels Fuglsang
(Socialdemokratiet,
S&D)
Hestesport på
eliteniveau og
dyrevelfærd
https://www.europarl.europa.eu/doceo/doc
ument/E-9-2024-000027-ASW_DA.html
(12.03.2024)
Som det fremgår af EU-traktatens artikel 5[1] er Hestes velfærd er i øjeblikket omfattet af
dyr følende væsener og skal behandles derefter. direktiv 98/58/EF[1] om beskyttelse af dyr,
Adskillige tilfælde afslører imidlertid, hvordan
der holdes til landbrugsformål, som
dyrevelfærden i EU halter. Et aktuelt eksempel
indeholder generelle bestemmelser for alle
er dyrevelfærden inden for elitehestesport. En
opdrættede dyr. Direktiv 98/58/EF finder
ny dokumentar fra TV2[2] i Danmark viser,
kun anvendelse på opdrættede dyr og ikke
hvordan forholdene for hestene i en af verdens
på dyr, der er bestemt til brug i
største salgsstalde, Helgstrand Dressage, ikke
konkurrencer, udstillinger og kulturelle eller
behandles i tråd med dyrevelfærdsetiske
sportsmæssige arrangementer eller
principper. Vi har også set eksempler på dårlig
aktiviteter, såsom hestesport. Velfærd for
dyrevelfærd for heste under OL i Tokyo i
heste, der anvendes til sådanne aktiviteter,
2021[3].
er underlagt medlemsstaternes nationale
lovgivning.
Med udgangspunkt i ovenstående ønsker jeg at
spørge Kommissionen om følgende:
Som bebudet i jord til bord-
strategien[2] arbejder Kommissionen på en
revision af EU's dyrevelfærdslovgivning for
1.Er Kommissionen bevidst om de
at bringe den i overensstemmelse med den
dyrevelfærdsmæssige problemer inden for
seneste videnskabelige dokumentation,
hestesport?
udvide dens anvendelsesområde, gøre det
lettere at håndhæve og i sidste ende sikre
2.Overvejer Kommissionen at indføre tiltag, der
et højere dyrevelfærdsniveau. Denne
sikrer ordentlig dyrevelfærd inden for
revisionsproces omfatter en revision af
hestesport?
direktiv 98/58/EF.
3.Overvejer Kommissionen at indføre tiltag i tråd
Kommissionen fremmer et højt
med anbefalingerne fra det franske
dyrevelfærdsniveau på forskellige måder,
parlament[4]?
herunder gennem EU-Platformen for
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 493: MEP spørgsmål, besvaret af Europa-Kommissionen i perioden 01.01.2024 til 15.05.2024
2872201_0012.png
https://www.europarl.europa.eu/doceo/documen
t/E-9-2023-003639_DA.html
(13.12.2023)
Dyrevelfærd. Inden for rammerne af denne
platform har et frivilligt initiativ vedrørende
ansvarligt ejerskab og pasning af heste
udarbejdet en vejledning i god
dyrevelfærdspraksis for hold, pasning,
træning og brug af heste[3], som omfatter
hestesport, samt en række faktablade[4].
Selv om disse dokumenter ikke
repræsenterer Kommissionens officielle
holdning, blev de godkendt af platformen
og udgør nyttige redskaber til at vejlede
relevante interessenter.
Desuden deltager Kommissionen i
drøftelser med Det Internationale
Rideforbund og andre aktører, der
repræsenterer hestesport, for at tilskynde
til kommunikation om hestevelfærd inden
for hestesport.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/doc
ument/E-9-2023-003639-ASW_DA.html
(16.02.2024)
Nikolaj Villumsen
Den tid, der er blevet
Kommissionen har arbejdet hen imod en
Det er ikke muligt at fastslå det nøjagtige
(Enhedslisten,
brugt på revisionen af
revision af EU's dyrevelfærdslovgivning siden
antal timer, der indtil videre er brugt på det
Venstrefløjsgruppen)
EU's
vedtagelsen af jord til bord-strategien i 2020.
igangværende forberedende arbejde med
dyrevelfærdslovgivning Det europæiske borgerinitiativ fra 2021, "End
henblik på revisionen af EU's
the Cage Age" (slut med opdræt i bure), fik
dyrevelfærdslovgivning, som omfatter
Kommissionen til at give tilsagn om at fremsætte
arbejdet med de 11 videnskabelige
et forslag om udfasning af bure i landbruget.
udtalelser, der er offentliggjort af Den
Dette skulle ske inden udgangen af 2023.
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA), analysen af den offentlige høring,
Der er dog ikke blevet offentliggjort eller planlagt
arbejdet med konsekvensanalysen og
noget forslag om revision af
ledsagende undersøgelser, herunder
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 493: MEP spørgsmål, besvaret af Europa-Kommissionen i perioden 01.01.2024 til 15.05.2024
2872201_0013.png
dyrevelfærdslovgivningen, bortset fra
lovgivningen om transport af levende dyr.
Borgerne fortjener at vide, hvor mange
ressourcer der går til spilde, hvis revisionen af
dyrevelfærdslovgivningen opgives.
1. Som led i den indledende kvalitetskontrol af
EU's gældende dyrevelfærdslovgivning blev der
afholdt en offentlig høring mellem oktober 2021
og januar 2022. I den forbindelse blev der
indsamlet svar fra et rekordhøjt antal
respondenter, nemlig 59 281. Hvor mange
arbejdstimer blev der brugt på forberedelsen,
kodificeringen og analysen af resultaterne af
denne offentlige høring?
2. Hvor mange arbejdstimer har Kommissionen
afsat til udarbejdelsen af de forslag, som
Udvalget for Forskriftskontrol godkendte i juli?
3. Hvor mange arbejdstimer har Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet afsat
til at udarbejde videnskabelige udtalelser om
dyrevelfærd inden for rammerne af jord til bord-
strategien?
https://www.europarl.europa.eu/doceo/documen
t/E-9-2023-003407_DA.html
(17.11.2023)
drøftelser med Kommissionens Udvalg for
Forskriftskontrol, arbejdet med høring af
interessenter og udarbejdelse af
lovgivningsforslag. Det er klart en
kompleks, løbende proces med deltagelse
af mange af Kommissionens tjenestegrene
ud over EFSA.
Indtil videre har resultatet været
vedtagelsen den 7. december 2023 af et
lovgivningsforslag om dyretransport[1] og
for første gang et lovgivningsforslag om
hundes og kattes velfærd og
sporbarhed[2]. Men arbejdet med de andre
dele af reformen af
dyrevelfærdslovgivningen, herunder med
hensyn til intentionen om at udfase bure,
fortsætter. Kommissionens forberedende
arbejde er således slet ikke blevet udført
forgæves eller går til spilde. Desuden er
EFSA's udtalelser nyttige, ikke kun for det
forberedende arbejde med revisionen af
lovgivningen, men også for at understøtte
medlemsstaternes gennemførelse af de
nuværende dyrevelfærdsregler på
grundlag af den nyeste videnskabelige
evidens.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/doc
ument/E-9-2023-003407-ASW_DA.html
(07.02.2024)
Dyrevelfærd er og vil fortsat være en
prioritet for Kommissionen. Fra jord til
bord-strategien[1] omfatter en revision af
Niels Fuglsang
(Socialdemokratiet,
S&D),
Kommissionen, hvor
bliver den lovede
Som led i jord til bord-strategien forpligtede
Kommissionen sig til at revidere EU's
dyrevelfærdslovgivning senest i 2023. Den
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 493: MEP spørgsmål, besvaret af Europa-Kommissionen i perioden 01.01.2024 til 15.05.2024
2872201_0014.png
Marianne Vind
dyrevelfærdslovgivning forsikrede også borgerne om, at denne revision
(Socialdemokratiet,S af?
ville omfatte et forslag om at forbyde den
&D),
umenneskelige og uetiske praksis i landbruget
Kira Marie Peter-
med at holde dyr i bur, som reaktion på kravene
Hansen
(SF, De
fra de over 1,6 millioner borgere, der havde
Grønne),
Margrete
underskrevet det europæiske borgerinitiativ
Auken
(SF, De
"End the Cage Age". Kommissionens positive
Grønne),
svar gav anledning til håb blandt borgerne om,
Nikolaj Villumsen
at EU virkelig lyttede til deres bekymringer og
(Enhedslisten,
ønskede at reagere derpå.
Venstrefløjsgruppen)
Financial Times rapporterede imidlertid, at tre
EU-tjenestemænd med kendskab til sagen
havde udtalt, at Kommissionen helt havde
opgivet disse forslag. Denne udvikling er
bekymrende og rejser spørgsmål om EU-
institutionernes demokratiske troværdighed.
1. Vil Kommissionen forelægge ny
dyrevelfærdslovgivning og en ramme for et
bæredygtigt fødevaresystem inden den lovede
frist ved udgangen af 2023? Vil dette, som lovet,
omfatte et forbud mod at holde dyr i bur i
landbruget?
2. Hvis ikke det er tilfældet, opgiver
Kommissionen sine tilsagn på grund af pres fra
industrien og det kommende valg?
3. Erkender Kommissionen, at EU – ved at
udsætte passende lovgivning til beskyttelse af
dyr og fremme af et bæredygtigt
fødevaresystem – kun forværrer den økologiske
krise?
EU's dyrevelfærdslovgivning. Som et første
skridt vedtog Kommissionen to
lovgivningsmæssige forslag den
7. december 2023[2], et om revision af de
nuværende EU-regler om beskyttelse af
dyr under transport og et om for første
gang at fastsætte nye EU-regler om
hundes og kattes velfærd og sporbarhed.
Det forberedende arbejde med at revidere
de eksisterende EU-regler om dyrevelfærd
på bedriftsniveau på aflivningstidspunktet
og indføre et frivilligt europæisk mærke for
dyrevelfærd er stadig i gang. I sit svar på
det europæiske borgerinitiativ »End the
cage age«[3] meddelte Kommissionen, at
den havde til hensigt at vedtage et
lovgivningsforslag med henblik på
udfasning og slutteligt forbud mod brug af
bure til alle dyr, der er nævnt i det
europæiske borgerinitiativ. De foreløbige
resultater af den igangværende
konsekvensanalyse viser, at overgangen til
burfrie systemer kræver tilpasning af flere
forskellige landbrugsparametre —
herunder at berige dyrenes miljø og give
dem mere plads. Der er behov for
yderligere høringer om omkostningerne,
om, hvad der vil være en passende
overgangsperiode, og om de relevante
foranstaltninger ved import. Det
forberedende arbejde vil derfor fortsætte,
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 493: MEP spørgsmål, besvaret af Europa-Kommissionen i perioden 01.01.2024 til 15.05.2024
2872201_0015.png
https://www.europarl.europa.eu/doceo/documen
t/P-9-2023-003061_DA.html
(17.10.2023)
bl.a. i forbindelse med den strategiske
dialog om landbrugets fremtid i EU.
Fødevarers bæredygtighed er afgørende
for sundheden, miljøet og
fødevaresikringen. Med fokus på den
ledsagende konsekvensanalyse fortsætter
Kommissionen det forberedende arbejde
med forslaget til en ramme for bæredygtige
fødevaresystemer, som vil sigte mod at
muliggøre og fremskynde den nødvendige
omstilling af fødevaresystemet. Der er på
nuværende tidspunkt ikke truffet nogen
afgørelse om tidsplanen for vedtagelsen af
den.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/doc
ument/P-9-2023-003061-ASW_DA.html
(10.01.2024)