Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 480
Offentligt
2869099_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 17. maj 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM62-24
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering komiténotat om ændring af Kommissionens forordning (EU)
2017/1151 for så vidt angår emissionstypegodkendelsesprocedurer for lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer, der udelukkende kører på CO
2
-neutrale brændstoffer (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Den tekniske Komité for motorkøretøjer ultimo 2024.
Forslaget vurderes generelt at kunne have en lille negativ indvirkning på beskyttelsesniveauet, afhængigt af,
om denne type køretøjer bliver udviklet og markedsført i Danmark og EU.
Regeringen agter at støtte forslaget. Såfremt der lægges op til at inkludere biobrændstoffer i definitionen af
CO2-neutrale brændstoffer, agter Danmark at stemme imod forslaget, idet baggrunden for forslaget er at
finde en måde, hvorpå en fortsat brug af e-fuels (PtX-brændstoffer) kan tillades.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 480: Notat om Emissionstypegodkendelsesprocedurer for personbiler og lette erhvervskøretøjer, der kører på CO2-neutrale brændstoffer, komitésag, fra miljøministeren
2869099_0002.png
Den 7. maj 2024
MIM 62-24
KOMITENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om ændring af Kommissionens forordning (EU) 2017/1151 for så vidt angår
emissionstypegodkendelsesprocedurer for lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer, der udelukkende kører på CO
2
-neutrale brændstoffer
(komitésag)
KOM-dokument foreligger i udkast
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om emissionstypegodkendelsesprocedurer for lette personbiler og
lette erhvervskøretøjer, der udelukkende kører på CO
2
-neutrale brændstoffer. Forslaget vurderes
generelt at kunne have en lille negativ indvirkning på beskyttelsesniveauet, afhængigt af, om denne
type køretøjer bliver udviklet og markedsført i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til
afstemning i Den tekniske Komité for motorkøretøjer ultimo 2024. Regeringen støtter generelt
forslaget, da mulighed for fortsat brug af CO
2
neutrale brændstoffer indgår i aftale mellem Rådet og
Europa Parlamentet via CO
2
-krav for nye lette køretøjer. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget. Såfremt der lægges op til at inkludere biobrændstoffer i definitionen af CO
2
-neutrale
brændstoffer, agter Danmark at stemme imod forslaget, idet baggrunden for forslaget er at finde en
måde, hvorpå en fortsat brug af e-fuels (PtX-brændstoffer) kan tillades.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Kommissionens forordning (EU) 2017/1151 for så
vidt angår emissionstypegodkendelsesprocedurer for lette personbiler og lette erhvervskøretøjer, der
udelukkende kører på CO
2
-neutrale brændstoffer (komitésag).
Baggrunden for forslaget er, at Rådet og Europa-Parlamentet i marts 2023 blev enige om CO
2
-krav for
nye lette køretøjer, hvori der bl.a. blev lovfastsat et krav om at reducere nye person- og varebilers
udledning med 100 pct. i 2035, hvilket reelt kun tillader nulemissionskøretøjer (el og brint).
Et enkelt land trak dog i sidste øjeblik sin støtte, hvorefter der var blokerende mindretal imod aftalen i
Rådet. Mhp. at sikre opbakning til forslaget enedes Rådet om et kompromis, hvori der også efter 2035
kan typegodkendes køretøjer med en forbrændingsmotor, så længe de alene kan køre på CO
2
-neutrale
brændstoffer af ikke-biologisk oprindelse (PtX-brændstoffer). Kommissionen fremkom i den
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 480: Notat om Emissionstypegodkendelsesprocedurer for personbiler og lette erhvervskøretøjer, der kører på CO2-neutrale brændstoffer, komitésag, fra miljøministeren
forbindelse med erklæring om, at man umiddelbart efter forordningens vedtagelse ville
operationalisere dette element via fremsættelse af en gennemførelsesretsakt om typegodkendelse af
nye person- og varebiler.
På baggrund heraf fremlagde Kommissionen d. 12. september 2023 et udkast til gennemførselsretsakt
om at tillade en ny type lette køretøjer, der udelukkende kan køre på PtX-brændstoffer, der således
ikke inkluderer biobrændstoffer. Kommissionen definerer i forslaget CO
2
-neutrale brændstoffer som
flydende og gasformige transportbrændstoffer af ikke-biologisk oprindelse (PtX-brændstoffer
produceret på grøn strøm).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5(3) og artikel 14(3) i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette
personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og
vedligeholdelsesinformationer om køretøjer (EØS-relevant tekst).
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den tekniske Komité for motorkøretøjer.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret
flertal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet
vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet
til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist
på 4 måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den tekniske Komité for motorkøretøjer ultimo 2024.
Formål og indhold
Nærværende forslag har til formål at sikre typegodkendelsesregler for køretøjer drevet af en
forbrændingsmotor, der udelukkende kan køre på CO
2
-neutrale brændstoffer, herunder ift. udledning
af luftforurening, definition af CO
2
-neutrale brændstoffer, regler mod manipulation, regler for test- og
administrative procedurer samt informationsdokumenter.
Kommissionen foreslår, at lette køretøjer, der udelukkende kan køre på CO
2
-neutrale brændstoffer,
skal designes og konstrueres således, at de ikke kan køre på andre typer brændstoffer med henblik på
at undgå manipulation. Dette skyldes, at CO
2
-neutrale brændstoffer kræver en forbrændingsmotor,
som med den nuværende teknologi, også kan anvende fossil benzin og diesel.
Med forslaget følger, at hvis forbrændingsmotoren er drevet med andre brændstoffer end CO
2
-neutrale
brændstoffer, skal køretøjet være i stand til at detektere det og forhindre køretøjet i at starte, indtil det
er drevet med et CO
2
-neutralt brændstof. Valget af teknologiske løsninger til sådanne
brændstofmonitorer og brændstofansporingssystemer bør, ifølge Kommissionen, være op til
bilfabrikanterne.
Kommissionen foreslår, at køretøjer skal typegodkendes efter regler i euronormerne i forhold til
udledning af luftforurening og fordampningsemissioner.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 480: Notat om Emissionstypegodkendelsesprocedurer for personbiler og lette erhvervskøretøjer, der kører på CO2-neutrale brændstoffer, komitésag, fra miljøministeren
Forslaget medfører krav om, at der for lette køretøjer skal tilføjes oplysninger på CoC-dokumenterne
(Certificate of Conformity
overensstemmelsesdokument), om at køretøjet udelukkende anvender
CO
2
-neutralt brændstof
– et ”Ja/Nej” felt.
Kommissionen henviser til direktiv (EU) 2018/2001 (direktivet om vedvarende energi) med hensyn til
definition af CO
2
-neutrale brændstoffer, hvori der opnås minimumstærsklen for besparelser af
drivhusgasemissioner på mindst 100 pct., beregnet i overensstemmelse med Kommissionens
delegerede forordning (EU) 2023/1184 og Kommissionens delegerede forordning (EU) 2023/1185.
CO
2
-neutrale brændstoffer defineres som flydende og gasformige transportbrændstoffer af ikke-
biologisk oprindelse (renewable fuels of non-biological origin, RFNBO, som defineret i regi af VE-
direktivet).
Herudover foreslår Kommissionen, at fabrikantens overensstemmelseskontrol efter ibrugtagning
(in-service conformity) skal være passende til at bekræfte, at udstødningsemissioner og
fordampningsemissioner effektivt begrænses i køretøjers normale levetid under normale
kørselsforhold. Kontrollen skal også være egnet til at bekræfte, at brændstofovervågnings- og
brændstofansporingssystemet fungerer efter hensigten og er funktionsdygtig i hele køretøjernes
levetid.
Endeligt præciseres, at prøvninger, der udføres i forbindelse med markedsovervågning og
produktionens overensstemmelse af disse køretøjer, skal omfatte en afprøvning af
brændstofmonitorens og brændstofansporingssystemets funktion.
Der lægges op til, at reglerne vil træde i kraft 20 dage efter publicering af retsakten.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Detailforskrifter for køretøjer indeholder henvisning til Europa Parlamentet og Rådets forordning nr.
2007/715/EF om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler
og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og
vedligeholdelsesinformationer om køretøjer, samt seneste ændringer.
Kommissionsforordningen har direkte retsvirkning for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Fsva. syn vurderes der i praksis ikke at være forskel til de gældende regler og praksis for hhv. gnist- og
kompressionsmotorer (benzin og dieselmotorer) og forslaget medfører derfor ikke behov for
ændringer i regler eller vejledning om syn.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 480: Notat om Emissionstypegodkendelsesprocedurer for personbiler og lette erhvervskøretøjer, der kører på CO2-neutrale brændstoffer, komitésag, fra miljøministeren
2869099_0005.png
Økonomiske konsekvenser
Erhvervsøkonomiske
og administrative konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser eller
erhvervsadministrative konsekvenser, da der ikke er større bilfabrikanter i Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget er ikke ledsaget af en konsekvensanalyse. Kommissionen har på motorkomitemøde d. 4.
oktober 2023 vurderet, at udviklingen af denne type køretøjer kun er på
”idestadiet”
for et antal
virksomheder i EU.
Det vurderes umiddelbart, at forslaget i sin nuværende affattelse kun vil kunne finde anvendelse for
bestemte typer nichekøretøjer, og at forslaget derfor ikke vil påvirke den strukturelle fremskrivning af
bilbestanden i Danmark.
Samlet set vurderes der særdeles stor usikkerhed om, hvorvidt der vil blive udviklet denne type af lette
køretøjer.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have nævneværdige statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget introducerer en ny type køretøj, som i regi af CO
2
-standarder
antages at være ”nul-
emissionskøretøjer”. Forslaget vurderes derfor ikke at medføre administrative omkostninger for
staten, da forslaget ikke indeholder krav om oprettelse af ny køretøjsart eller ny drivkrafttype i
Køretøjsregisteret (DMR).
Forslaget vurderes ikke at have nævneværdige provenumæssige effekter. Det skyldes primært, at
teknologien endnu ikke er udviklet og at den dermed ikke forventes at indtage en væsentlig plads i
markedet for lette køretøjer som et alternativ til øvrige køretøjer, der er defineret som
nulemissionskøretøjer i forhold til CO
2
-emission.
Der vurderes ikke at være nævneværdige konsekvenser for markedsovervågning. Kommissionen
udstikker årligt en testplan for hvert enkelt medlemsland baseret på antallet af solgte biler året før.
Nærværende forslag vurderes ikke at have konsekvenser for bilsalget.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes potentielt at have lille negativ virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der
vil tillades salg af nye køretøjer med forbrændingsmotor også efter 2035 og disse køretøjer forsat vil
have en udledning af både NOx og partikler. Konsekvensen for beskyttelsesniveauet vil afhænge af, om
disse biler udvikles og i hvor stor en grad de vil blive markedsført i EU og Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget og i Specialudvalg for Transport fra den 30. oktober
til 8. november 2023, hvor der er indkommet følgende syv eksterne høringssvar:
Danske Regioner og Trafikselskaberne i Danmark bemærker, at lette køretøjer forventes at være fuldt
elektrificerede i 2035, hvilket et krav om brug af PtX samt detekteringsmekanisme i
forbrændingsmotorer formodes at understøtte samt fremskynde.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 480: Notat om Emissionstypegodkendelsesprocedurer for personbiler og lette erhvervskøretøjer, der kører på CO2-neutrale brændstoffer, komitésag, fra miljøministeren
2869099_0006.png
Postnord kan tilslutte sig forslaget og har ikke yderligere bemærkninger til høringen.
DTL, Danske Vognmænd, støtter, at der gives mulighed for, at nulemissionskravet til nye personbiler
og lette erhvervskøretøjer kan opfyldes ved at anvende CO
2
-neutrale brændstoffer. DTL ønsker i den
forbindelse, at de CO
2
-neutrale brændstoffer ligeledes skal omfatte biobaserede CO
2
-neutrale
brændstoffer. For at undgå omgåelse og snyd, er det vigtigt, at de detekteringssystemer, der skal
forhindre brug af fossile brændstoffer, er robuste og ikke kan manipuleres eller ombygges.
Drivkraft Danmark finder, at forslaget understøtter en teknologineutral omstilling af transporten, da
bilfabrikanter får mulighed for at producere og indregne nul-emissions biler, der udelukkende kan
køre på CO
2
-neutrale brændstoffer. Drivkraft Danmark opfordrer til, at definitionen af CO
2
neutralt
brændstof ændres, således at den flugter med VE-direktivets grænser for RFNBO og RCF (Direktiv
2023/2413 artikel 29.a) og hermed har en CO
2
-fortrængning over 70 pct. i stedet for Kommissionens
forslag om 100 pct. CO
2
-neutral i et WtW perspektiv.
De Danske Bilimportører har ingen særlige bemærkninger til det foreliggende rammenotat. De Danske
bilimportører er enige i, at muligheden for at kunne typegodkende lette køretøjer, der alene kører på
CO2-neutrale brændstoffer, vil have en meget lille effekt på det samlede beskyttelsesniveau og at
køretøjer udviklet til sådanne brændstoffer, vil udgøre en yderst begrænset andel af de nye lette
køretøjer i 2035.
De danske bilimportører noterer, at regeringens holdning om at fastholde Kommissionens forslag til
definition af CO
2
-neutralitet for de tilladte brændstoffer, dermed ikke reelt ændrer ved de allerede
fastsatte krav om CO
2
-neutralitet for lette køretøjer i 2035.
RGO, Rådet for grøn omstilling, understreger, at de betragter Kommissionens forslag som unødvendig
og meningsløs, da målet om 100% dekarbonisering i 2035 kan nås uden brug af forbrændingsmotorer.
Herudover understreger RGO, at e-fuels på grund af den lave energieffektivitet udelukkende hører
hjemme i de sektorer, hvor de er absolut nødvendige som i fly og skibe.
RGO anbefaler, at Danmark skal arbejde for en definition af CO
2
-neutrale brændstoffer baseret på
RFNBOs og for ikke at øge klimabelastningen yderligere bør det sikres, at der bruges 100 pct. grøn
strøm. Det noteres, at bruges alene de eksisterende retningslinjer, vil W2W-emmissionerne fra disse
køretøjer være på omkring 63g/km, hvilket er modstrid med hele ideen om, at disse køretøjer skal
levere det samme som nul-emissionsteknologierne. Hermed finder RGO, at biobrændstoffer under
ingen omstændigheder bør indgå i definitionen.
RGO anbefaler, at disse køretøjer kun godkendes til speciel brug udenfor scope af CO
2
-kravene, fx i
ambulancer og andre specialkøretøjer, at disse køretøjer ikke kan deklareres som nul-
emissionskøretøjer, der tillades i en nul-emissionszone eller lign. og endeligt, at disse køretøjer sikres
mod manipulation i hele køretøjets levetid.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) vurderer, at forslaget ikke medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet i Danmark og har dermed ikke yderligere kommentarer.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 480: Notat om Emissionstypegodkendelsesprocedurer for personbiler og lette erhvervskøretøjer, der kører på CO2-neutrale brændstoffer, komitésag, fra miljøministeren
Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række lande må forventes at efterspørge, at biobrændstoffer også kan inkluderes i definitionen af
hvilke brændstoffer, der kan kendetegne et køretøj, der alene kører på CO
2
-neutrale brændstoffer.
Regeringens generelle holdning
Danmark har arbejdet aktivt for kravet om 100 pct. udfasning af nye fossile lette køretøjer fra 2035
ifm. revisionen af CO
2
-kravene til nye lette køretøjer.
Køretøjer med en forbrændingsmotor udleder luftforurening, uanset hvilket brændstof de anvender,
og udledningen ser ikke ud til at falde, fordi man ikke opnår skærpelser af udledningsgrænseværdier
med Euro 7. Regeringen finder det derfor vigtigt, at forslaget fastholdes CO
2
-neutralt, og støtter
derved, at definitionen af CO
2
-neutrale brændstoffer i forslaget fastholdes.
Regeringen kan acceptere, at det fortsat vil være muligt at registrere nye lette køretøjer, der
udelukkende kan køre på CO
2
-neutrale brændstoffer, under forudsætning af, at omgåelse ikke er
muligt. Regeringen finder det således vigtigt, at reglerne udfærdiges således, at manipulation undgås.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Såfremt der lægges op til at inkludere
biobrændstoffer i definitionen af CO
2
-neutrale brændstoffer, agter Danmark at stemme imod forslaget,
idet biobrændstoffer ikke stemmer overens med formålet om at finde en måde, hvorpå en fortsat brug
af e-fuels (PtX-brændstoffer) kan tillades. Regeringen kan acceptere et kompromis, hvor der frem til
2035 tillades typegodkendelse af nye lette køretøjer, der udelukkende kan køre på "kulstoffattige" e-
fuels.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6