Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 474
Offentligt
2866852_0001.png
Den 13. maj 2024
RAMMENOTAT TIL FOLKETINGETS MILJØ- OG FØDEVAREUDVALG
om tærskelværdi for friholdelse af havbund under havstrategidirektivet
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
EU-Kommissionen har foreslået en tærskelværdi for beskyttelse af havbund under
havstrategidirektivet. Med tærskelværdien foreslås, at minimum 10 pct. af hele havbunden og heraf
5-15 pct. af hver havbundshabitattype friholdes fra forvaltningsbare menneskeskabte påvirkninger af
havbunden. Beskyttelse af havbunden er centralt for den samlede beskyttelse af havet og har mange
positive effekter. Den konkrete tærskelværdi for havbunden vurderes at kunne opnås med
udpegningen af 10 pct. strengt beskyttet havareal jf. Danmarks Havplan fra juni 2023. Regeringen
agter at støtte forslaget.
Baggrund
EU’s medlemsstater er med
havstrategidirektivet forpligtet til at opnå god miljøtilstand i havet. EU-
Kommissionen har dertil truffet en juridisk bindende afgørelse om, at der skal fastsættes fælles
tærskelværdier til brug for vurdering af, om god miljøtilstand er opnået (GES-afgørelsen)
1
.
For havbunden findes på nuværende tidspunkt to tærskelværdier. Den ene indebærer, at for hver
havbundshabitattype må maksimalt 2 pct. være tabt, mens den anden indebærer, at maksimalt 25 pct.
af hver havbundshabitattype må være i dårlig tilstand. EU-Kommissionen har foreslået en yderligere
tærskelværdi for havbunden, der indebærer friholdelse fra såkaldte
forvaltningsbare
menneskeskabte
påvirkninger af havbunden. Forslaget vedtages ved simpelt flertal, og skal til afstemning på et møde i
EU’s koordinerende gruppe for implementering af havstrategidirektivet (MSCG, Marine Strategy
Coordination Group), forventeligt den 22. maj 2024.
Formål og indhold
Havbunden udgør grundlaget for et sundt havmiljø, bl.a. grundet sin rolle som levested for tusindvis af
marine arter og disse arters centrale rolle som fødegrundlag for f.eks. fiskeproduktionen i de danske
farvande. Havbunden bidrager desuden positivt til at regulere klimaforandringer. Der er stærk
videnskabelig evidens for naturgevinsten ved uforstyrret havbund, idet havbundens økosystemer
rummer størstedelen af den marine biodiversitet, og fordi havbunden spiller en central rolle i de fleste
økosystemprocesser. Et sundere økosystem vil styrke havets generelle evne til f.eks. at optage CO
2
og vil
1
Kommissionens afgørelse (EU) 2017/848 af 17. maj 2017 om fastlæggelse af kriterier og metodiske standarder
for god miljøtilstand i havområder samt specifikationer og standardmetoder for overvågning og vurdering og om
ophævelse af afgørelse 2010/477/EU.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 474: Orientering om fastsættelse af tærskelværdier, fra miljøministeren
bl.a. få positiv betydning for de danske fiskebestande. Opnåelse af tærskelværdien vil således gavne
biodiversitet og økosystemer i havet, og vil umiddelbart kunne bidrage til gennemførelsen af en
potentielt kommende naturgenopretningsforordning, da friholdelse af påvirkninger af havbunden må
forventes at kunne bidrage til at opnå god tilstand og genopretning af havbunden.
Med tærskelværdien foreslås, at minimum 10 pct. af hele havbunden og heraf 5-15 pct. af hver
havbundshabitattype friholdes fra
forvaltningsbare
menneskeskabte påvirkninger af havbunden.
Forvaltningsbare menneskeskabte påvirkninger er f.eks. VE, olie- og gasproduktion, fiskeri,
råstofindvinding og klapning. Spændet på de 5-15 pct. skal sikre, at de 10 pct. samlede friholdelse
fordeles jævnt over alle havbundshabitattyper, således at ingen havbundshabitattyper hverken undlades
for beskyttelse (0 pct.) eller dominerer beskyttelsen (over 15 pct.).
Ikke-forvaltningsbare
menneskeskabte påvirkninger er i denne sammenhæng f.eks. marint affald, invasive arter og diffuse
kilder, såsom udledninger fra landbrug. Der foreligger ikke fra EU-Kommissionens side forslag til en
udtømmende liste over forvaltningsbare påvirkninger.
Det bemærkes, at der er forskelle mellem de restriktioner, som indføres i de strengt beskyttede områder,
og de restriktioner, der lægges op til i forbindelse med den ekstra tærskelværdi. Eftersom
tærskelværdien ikke er eksplicit nævnt i GES-afgørelsen er det Miljøministeriets vurdering og klare
forventning, at der er fleksibilitet i forhold til at opnå den. Der er ingen frist for implementering af
tærskelværdien, men det er Miljøministeriets vurdering, at Danmark vil leve op til den foreslåede nye
tærskelværdi i 2030, idet der allerede med aftalen om Danmarks Havplan fra juni 2023 er besluttet at
udpege 10 pct. strengt beskyttede områder.
Den nationale implementering af tærskelværdien anses derfor som opfyldt ved udpegningen af de 10
pct. strengt beskyttede områder jf. havplansaftalen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om sagen.
Nærhedsprincippet
Der er tale om bidrag til gennemførelse af en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at sagen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
EU’s medlemsstater er med
havstrategidirektivet forpligtet til at opnå god miljøtilstand i havet. EU-
Kommissionen har dertil truffet en juridisk bindende afgørelse om, at der skal fastsættes fælles
tærskelværdier til brug for vurdering af, om god miljøtilstand er opnået (GES-afgørelsen).
Tærskelværdien er ikke eksplicit krævet i GES-afgørelsen, men Kommissionens juridiske tjeneste har
vurderet, at den er i overensstemmelse med havstrategidirektivets definition af god miljøtilstand for
havbunden. Kommissionen har den 11. marts 2024 udsendt en meddelelse om anvendelse af
tærskelværdier. Heraf fremgår, at hvis der er vedtaget tærskelværdier på EU-plan eller på regionalt
samarbejdsniveau, skal disse anvendes ved de jævnlige ajourføringer af tilstandsvurderingen under
havstrategidirektivet (hvert sjette år), og at Kommissionen vil kontrollere, at det sker.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Såfremt den ekstra tærskelværdi for havbunden vedtages, vil den (som med alle andre tærskelværdier
under havstrategidirektivet) efterfølgende blive anvendt som grundlag for vurderingen af god
miljøtilstand i tilstandsvurderingen til havstrategi IV.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 474: Orientering om fastsættelse af tærskelværdier, fra miljøministeren
2866852_0003.png
Økonomiske konsekvenser
Opnåelse af tærskelværdien vurderes ikke at medføre yderligere erhvervsøkonomiske eller
statsfinansielle konsekvenser end dem, som følger af havplanen, idet den nationale implementering af
tærskelværdien anses for gennemført ved udpegningen af de 10 pct. strengt beskyttede områder i
havplansaftalen. Det bemærkes dog, at estimatet ikke tager højde for de 5-15 pct. beskyttelse af hver
havbundshabitattype, som først vil kunne endeligt vurderes, når områderne er identificeret. De
erhvervsøkonomiske konsekvenser herfor er dog afhængige af, hvordan tærskelværdien implementeres,
dvs. hvilke indsatser regeringen beslutter sig for at gennemføre.
Det bemærkes, at der med denne sag ikke træffes beslutning om hverken placering af strengt beskyttede
områder, øvrige indsatser eller miljømål.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det forventes, at tærskelværdien vil bidrage positivt til beskyttelsen af havbunden i det danske
havområde idet den vil blive anvendt i den næste nationale tilstandsvurdering (havstrategi IV), ligesom
den i perioden frem mod 2030 vil kunne bruges vejledende når der iht. havplansaftalen skal udpeges 10
pct. strengt beskyttede områder.
Det vurderes, at tærskelværdien ikke påvirker udbygningen af f.eks. VE og andre klimatiltag, da
havstrategidirektivet giver mulighed for at anvende undtagelser, hvis god miljøtilstand ikke kan opnås
pga. ændringer i havområdets fysiske karakteristika, som skyldes foranstaltninger truffet af hensyn til
overordnede samfundsinteresser, herunder f.eks. udbygning af VE. Direktivet giver desuden mulighed
for, at der i forbindelse med fastlæggelse af miljømål og indsatser bl.a. inddrages samfundsmæssige og
økonomiske hensyn. Det bemærkes derudover, at forsvarsaktiviteter, der forstyrrer havbunden, ikke
begrænses af tærskelværdier, idet de er undtaget havstrategidirektivet.
Eftersom tærskelværdien ikke er eksplicit nævnt i GES-afgørelsen, vurderer Miljøministeriet at der vil
være tilstrækkelig fleksibilitet i den nationale opnåelse af tærskelværdien til, at Danmark ikke er
forpligtet til at indføre yderligere restriktioner, end hvad der kommer til at følge af udpegningen af de
10 pct. strengt beskyttede områder jf. havplansaftalen fra 2023. Det betyder, at der ikke foretages
yderligere foranstaltninger efter udpegning af de 10 pct. strengt beskyttede områder, selvom der i
forbindelse hermed ikke opnås 5-15 pct. beskyttelse af hver havbundshabitattype.
Høring
Forslaget har været i skriftlige høring i EU-Miljøspecialudvalget med frist den 13. maj 2024.
Danske Havne finder det vigtigt, at der i forhold til opnåelse af tærskelværdien fortsat her tages hensyn
til etableret og ny havneinfrastruktur af regional og national interesse, både til havs og til lands, f.eks.
med muligheder for undtagelser og dispensationer.
WWF Verdensnaturfonden finder det meget positivt, at regeringen støtter forslaget om tærskelværdi
for friholdelse af havbund under havstrategidirektivet. WWF savner dog dokumentation for, at de
eksisterende forslag til strengt beskyttede områder sikrer fuld repræsentativitet af alle relevante
havbundshabitattyperne, hvilket man finder vigtigt, hvis de strengt beskyttede områder skal udgøre
den danske tilgang til opnåelse af målet om, at minimum 10 pct. af hele havbunden og heraf 5-15 pct.
af hver havbundshabitattype friholdes fra forvaltningsbare menneskeskabte påvirkninger af
havbunden.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 474: Orientering om fastsættelse af tærskelværdier, fra miljøministeren
2866852_0004.png
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) finder det afgørende, at strengt beskyttede
områder placeres rigtigt i det danske farvande, så både naturhensyn og aktivitetshensyn tilgodeses.
DFPO finder, at rammerne omkring udpegelsen af de specifikke områder gøres langt mere realistiske
og realiserbare ved at tillade et spænd på 5-15 procent af hver af de danske havbundshabitattyper. Man
finder det ligeledes vigtigt at habitattyperne ikke defineres alt for detaljeret, da man finder, at den
kortlægning, der eksisterer, slet ikke er nøjagtig nok i denne henseende. DFPO mener, at det er
afgørende, at der ved udpegning af de 10 procent strengt beskyttede områder, laves baseline-
undersøgelser, samt at områderne moniteres videnskabeligt løbende, så effekter kan dokumenteres.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) bakker op om, at regeringen vil stemme for tærskelværdien
for friholdelse af havbund under havstrategidirektivet, således at det i regi af
havstrategidirektivet skal sikres, at minimum 10 pct. af hele havbunden og heraf 5-15 pct. af
hver havbundshabitattype friholdes fra forvaltningsbare menneskeskabte påvirkninger af
havbunden. DN bemærker desuden, at man finder det vigtigt, at der for alle naturtyper friholdes areal.
I udlægget af områder finder DN, at regeringen bør tage hensyn til de naturtyper, der har behov for
naturgenopretning og beskyttelse, fremfor områder, hvor der stort set ikke foregår aktiviteter i dag.
DN opfordrer desuden til, at der i udvælgelsen af områder sikres områder med høj biodiversitet eller
højt biodiversitetspotentiale. DN finder ikke, at der bør være undtagelser for vedvarende energi inden
for områderne friholdt fra forvaltningsbare menneskeskabte påvirkninger. Endvidere finder man, at
der ved brug af undtagelsesbestemmelser for vedvarende energi vil være behov for etablering af
erstatningsområder. DN opfordrer til, at områderne identificeres og udlægges hurtigst muligt.
Tænketanken Hav støtter, at Danmark stemmer for tærskelværdien, men finder det dog yderst
kritisabelt, at eutrofiering mv. ikke er en del af tærskelværdien, da man mener, at det netop er en af de
største presfaktorer i de danske kystvande. Tænketanken Hav finder dog, at tærskelværdien er et
skridt i den rigtige retning og kan støtte udpegning og regulering af beskyttede havområder med
henblik på at opfylde dele af havstrategidirektivets målsætninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes, at være opbakning blandt en række
EU’s medlemsstater til den foreslåede tærskelværdi,
mens enkelte forventes at stemme imod, grundet tærskelværdiens manglende ophæng i GES-afgørelsen.
Det er dog endnu ikke er klart, om man når det simple flertal, som er nødvendigt for vedtagelse.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Beskyttelse af havbunden er en central del af den beskyttelse af havet og har mange positive effekter.
Den konkrete tærskelværdi for havbunden vurderes at kunne opnås med udpegningen af 10 pct. strengt
beskyttet havareal jf. havplansaftalen. Regeringen agter at støtte forslaget.
4