Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 462
Offentligt
2863611_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål AD
Mener ministeren, at Fiskeristyrelsen har levet op til
intentionerne fra 2004 om at beskytte havmiljøet ved
at begrænse motorkraften i fiskerflåden? Hvad vil
ministeren gøre for at sikre, at Fiskeristyrelsen
fremadrettet
håndhæver
lovgivning
og
bekendtgørelser på en måde, hvor ulovligheder bliver
sanktioneret, og beskyttelsen af vores hårdt pressede
havmiljø bliver sikret? Der henvises til artiklen
”Styrelse fjernede i al hemmelighed regel, der skulle
beskytte havmiljøet”, nyheder.tv2.dk, den 17.
marts
2024.
Svar
Tak for spørgsmålet.
Indledning
En effektiv fiskerikontrol er vigtig for at sikre, at der
bliver taget vare på vores havmiljø og fiskeressourcer.
Det gælder også for kontrollen med fiskefartøjers
motorkraft.
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 462: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden
2863611_0002.png
TALEPAPIR
Noget tyder på, at Fiskeristyrelsens forvaltning af
motorkraftområdet ikke har været tilfredsstillende.
Det har der været fokus på i den seneste tid. Både fra
Folketingets partier og i medierne.
Det er vigtigt for mig, at der bliver taget hånd om
sagen. Det er en prioritet for mig, og arbejdet er
allerede i gang.
Fiskeristyrelsen
foretager
nu
en
grundig
gennemgang af sagen. Gennemgangen forventes at
foreligge inden sommerferien i år.
Derudover har statsrevisorerne bedt Rigsrevisionen
om at gennemføre en større undersøgelse af
Fiskeristyrelsens tilsyn med muslingefiskeriet i
Limfjorden. Det hilser jeg velkomment.
Der er med andre ord forskellige forløb i gang med
henblik på nærmere at afdække, hvad der er op og
ned i denne sag.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 462: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden
2863611_0003.png
TALEPAPIR
Men lad mig slå fast med det samme: Hvis det viser
sig, at forvaltningen af motorkraftområdet ikke har
været tilfredsstillende, så er det selvfølgelig ikke godt
nok. Og så skal der rettes op på det.
Reglerne om fiskefartøjers motorkraft
Lad mig starte med at sætte rammen for de regler, vi
taler om.
Regulering af fiskefartøjers motorkraft er et af
instrumenterne i
EU’s fiskeripolitik,
som anvendes til
at kontrollere fiskeriindsatsen.
Et fartøjs motorkraft har betydning for, hvilke
redskaber fiskefartøjet kan benytte. Jo større
motorkraft, des større og tungere redskab er det
muligt at fiske med.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 462: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden
2863611_0004.png
TALEPAPIR
Der er i EU-reglerne ikke bestemmelser om, hvor stor
motorkraft det enkelte fiskefartøj må have. Men
hvert medlemsland
og dermed også Danmark
er
underlagt et loft for, hvor stor den samlede
motorkraft i fiskeflåden i den enkelte medlemsstat
må være.
Ud over EU-reglerne har vi i Danmark også nationale
begrænsninger for fiskefartøjernes motorkraft.
Eksempelvis er det i Limfjorden kun tilladt for
muslingefartøjer at have en maskineffekt på 130 kW.
EU-arbejdsgruppe om motorkraft
Kontrol med fartøjers motorkraft er et relativt
teknisk kompliceret område. Og på tværs af EU’s
medlemsstater er det et område, der giver anledning
til udfordringer.
Det er EU-Kommissionen opmærksom på og har
derfor også fokus på området.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 462: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden
2863611_0005.png
TALEPAPIR
Der er i det lys nedsat en arbejdsgruppe i EU-regi,
som skal udarbejde tekniske retningslinjer for
kontrollen af motorkraft. Det er forventningen, at
arbejdsgruppen vil fremlægge disse retningslinjer
inden sommerferien.
Når de fælles retningslinjer foreligger, skal vi se på,
hvordan vi bedst sikrer, at retningslinjerne bliver
reflekteret i det danske regelsæt.
Reglen om nedbremsningsforbud fra 2004
I 2004 blev der i Danmark indført et nationalt forbud
mod det, der kaldes nedbremsning af motorer.
Formålet var at sikre, at registreringen af en motors
effekt er korrekt, så overholdelsen af EU-reglerne om
den samlede nationale kapacitet kan understøttes, og
så det modvirkes, at fartøjer sejler med for høj
motorkraft.
Danmark er, så vidt jeg er orienteret, fortsat den
eneste medlemsstat, som har indført en sådan regel
om nedbremsningsforbud.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 462: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden
2863611_0006.png
TALEPAPIR
Fiskeristyrelsens forvaltning
Desværre er der noget der tyder på, at
Fiskeristyrelsens forvaltning af motorkraftområdet
ikke har været tilfredsstillende. Det gælder også i
forhold til det nationale nedbremsningsforbud.
De oplysninger, som er kommet frem i mediernes
dækning af sagen, giver anledning til, at vi får set
grundigt ned i sagen. Jeg tager sagen alvorligt, og jeg
er optaget af, at vi kommer helt til bunds.
Konstaterede problematiske forhold
For det første er der noget, der tyder på, at kontrollen
af fartøjers motorkraft har været mangelfuld.
Fiskeristyrelsen begyndte reelt først at føre kontrol
med motorkraft i 2019. Det skete efter et påbud fra
EU-Kommissionen,
som
mange
andre
medlemsstater også fik. Det betyder, at der i en lang
årrække ikke er blevet udført kontrol med området.
Det er ikke tilfredsstillende.
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 462: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden
2863611_0007.png
TALEPAPIR
Et andet element i sagen handler om rækkevidden af
det danske nedbremsningsforbud. Indtil 2022 havde
Fiskeristyrelsen én forståelse af forbuddet, og den
forståelse blev så ændret af styrelsen i 2022.
Den ændrede
offentliggjort.
forståelse
blev
imidlertid
ikke
Baggrunden og grundlaget for denne ændring er et af
de temaer, som vil blive nærmere belyst i
Fiskeristyrelsens grundige gennemgang.
Men jeg vil gerne allerede nu og helt uafhængigt af
gennemgangen understrege, at hvis der sker
ændringer i måden, regler forvaltes på, skal det
naturligvis kommunikeres klart ud, så der er
transparens i forvaltningen. Det er ikke sket i dette
tilfælde, og det er ikke tilfredsstillende.
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 462: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden
2863611_0008.png
TALEPAPIR
Uafklarede forhold
Der er også andre forhold, som er blevet kritiseret i
forbindelse med denne sag, og der er flere spørgsmål,
som er relevante at rejse i den forbindelse.
Det skal der tages hånd om. På en række punkter er
det dog for tidligt at drage endegyldige konklusioner.
Der er generelt behov for at belyse sagen nærmere, og
det arbejde er som nævnt i gang. Både i
Fiskeristyrelsen og hos Rigsrevisionen.
Suspendering af kontrollen
Fiskeristyrelsen valgte i 2023 at indstille kontrollen
med motorkraft. Styrelsen har oplyst, at det skyldtes
opstået tvivl om målemetoder, og dermed om der var
sket overtrædelser af reglerne.
Jeg har noteret mig, at Fiskeristyrelsen nu vil
genoptage kontrollen med motorkraft.
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 462: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden
2863611_0009.png
TALEPAPIR
Jeg mener dog, at der under alle omstændigheder er
behov for at belyse, om Fiskeristyrelsens beslutning
om at suspendere kontrollen var sagligt begrundet.
Det spørgsmål ved vi mere om, når vi har modtaget
Fiskeristyrelsens grundige gennemgang.
Manglende sanktionering af overtrædelser
Ifølge mediernes dækning af sagen har der også været
tilfælde, hvor Fiskeristyrelsens behandling af mulige
overtrædelsessager ikke er blevet håndteret korrekt.
Det medførte angiveligt, at styrelsen ikke kunne
konstatere, hvorvidt der var tale om overtrædelser
eller ej.
Det siger sig selv, at det helt klare udgangspunkt må
være, at overtrædelser af reglerne bliver
sanktioneret.
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 462: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden
2863611_0010.png
TALEPAPIR
Har forvaltningen levet op til intentionen
med reglen?
I samrådsspørgsmålet spørges ind til, om
forvaltningen har levet op til intentionerne fra 2004
om at beskytte havmiljøet ved at begrænse
motorkraften.
Noget
tyder
på,
at
forvaltningen
af
motorkraftområdet ikke har været tilfredsstillende.
Det skal der rettes op på, men det er for tidligt at
drage håndfaste konklusioner.
Det ændrer dog ikke ved, at fiskeri med større
motorkraft end tilladt ikke er acceptabelt.
Og det ændrer heller ikke ved, at Fiskeristyrelsen har
oplyst, at styrelsen har konstateret fejl og mangler i
forvaltningen af området.
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 462: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden
2863611_0011.png
TALEPAPIR
Fremtidig håndhævelse af reglerne
Fiskeristyrelsen er i gang med at foretage en grundig
gennemgang af hele området. Den vil bl.a. omfatte en
beskrivelse af udviklingen i forvaltningen, udførelsen
af kontroller og håndtering af overtrædelsessager.
Er der regler, som er vanskelige at håndhæve
effektivt, må vi se på, hvordan vi kan ændre dem, så
vi sikrer en effektiv kontrol. Det gælder helt generelt
og ikke kun i forhold til nedbremsningsforbuddet.
Viser den grundige gennemgang, at der er behov for
at tilpasse måden, vi forvalter området på, skal der
selvsagt også rettes op på det hurtigst muligt.
Det er vigtigt at se på hele området i en
sammenhæng, så vi sikrer, at havmiljøet beskyttes,
og at reglerne er meningsfyldte og administrerbare,
og at de overholdes.
11
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 462: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden
2863611_0012.png
TALEPAPIR
Afrapporteringen fra EU-arbejdsgruppen vil
forhåbentlig også give os et bedre grundlag for at
kunne tilrettelægge en mere effektiv kontrol.
Afrunding
Til slut vil jeg gerne gentage, at jeg er optaget af, at
vores havmiljø beskyttes, og at reglerne følges.
Det er også centralt, at vi har en forvaltning, som er
transparent, og som naturligvis agerer i
overensstemmelse med både EU og nationale regler.
Jeg ser frem til at modtage Fiskeristyrelsens grundige
gennemgang af området.
Det er min forventning, at den vil give os det
nødvendige overblik over, hvor der er behov for at
sætte ind.
12
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 462: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden
2863611_0013.png
TALEPAPIR
Og hvis Fiskeristyrelsens grundige gennemgang
viser, at reglerne ikke har været forvaltet
tilfredsstillende, vil jeg bede om en undersøgelse af,
om dette kan have belastet havmiljøet i Limfjorden.
Hvis en sådan undersøgelse viser, at forvaltningen af
området har haft negative konsekvenser for
havmiljøet, vil jeg tage initiativ til kompenserende
tiltag.
Det kan allerede tages op ved de kommende
forhandlinger
om
opfølgning
Fiskerikommissionens
anbefalinger
samt
i
forbindelse med udmøntningen af havplanen.
Sammen med Folketingets partier vil jeg følge op på
sagen og tage stilling til, om der er grundlag for at
tage initiativer for at styrke forvaltningen på
området.
Tak for ordet.
13