Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 460
Offentligt
2862806_0001.png
Minister Jacob Jensen
Ministeriet for fødevarer,
landbrug og fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Danmark
24. maj 2023
Kære Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen
FSKPO har i en sag om Fiskeristyrelsens sanktioner ved overtrædelser af
motorbegrænsninger i fiskeriet desværre konstateret, at styrelsen ikke har efterlevet hvad
de har lovet Folketingets medlemmer, hvilket vi finder problematisk. Vi vil i den følgende
tekst og bilag forklare og dokumentere hvad vi desværre mener er et svigt til både
Folketinget, men i lige så høj grad til det danske havmiljø og lovlydige erhvervsfiskere.
Baggrund:
I mellem 2019 og 2021 gennemførte Fiskeristyrelsen en kampagne, hvor Fiskerikontrollen
udførte en fysisk kontrol af motorkraften for udvalgte erhvervsfiskerifartøjer. Kampagnen
blev blandt andet realiseret på baggrund af gentagende opfordringer af FSKPO.
For visse områder i danske farvande fungerer motorkraft nemlig som en
indsatsbegrænsning i erhvervsfiskeriet. En kraftigere motor benyttes ikke nødvendigvis til
at sejle hurtigere, men for at opnå større effekt og trækkraft. For med aktive redskaber,
som trawl og muslingeskrabere, kan en kraftigere motor på et fiskerfartøj muliggøre brugen
af større og bredere trawl og tungere trawlskovle, der giver en tættere bundkontakt - eller
at flere muslingeskrabere kan benyttes samtidig
1
. Så formålet med en motorbegrænsning er
at sikre, at større fartøjer med kraftige motorer holdes ude af områder, hvor der typisk skal
tages hensyn til sårbare og udsatte bundmiljøer. Ligeledes var intentionen med
motorkraftbegrænsningerne at beskytte mindre og stedbundne kystfiskeres mulighed for at
kunne fastholde fiskeriet og ikke blive udkonkurreret af større og mere effektive fartøjer
efter indførelsen af FKA
som var eksemplet i område 22 i Østersøen.
Efter kontrolkampagnen var afsluttet rettede FSKPO henvendelse til Fiskerikontrollen for
at få indblik i udfaldet og resultaterne af kontrolindsatsen og modtog følgende vedlagte
dokumenter. Vi modtog dokumenter, der viste en oversigt over resultaterne af
gennemførte fysiske kontroller af fiskerifartøjers motorkraft (bilag 1), et bilag med
Fiskeristyrelsen egne retningslinjer for straf ved konstateret overtrædelser (bilag 2) og et
ordførernotat vedr. ”Fiskeristyrelsens sanktionsregime ift. fiskeri med for stor motorkraft”
afsendt af daværende Miljø- og Fødevareminister Mogens Jensen (bilag 3). Der vedlægges
desuden korrespondancen mellem FSKPO og Fiskeristyrelsen (Bilag 4) samt en
1
Modstandere af motorkraftsbegrænsninger vil påstå, at en kraftigere motor kan benyttes med reduceret kraft til at
opnå en brændstofsbesparelse for samme ydelse. Det vil dog også resultere i muligheden for at benytte større og
tungere trawl/skraber, da en kraftigere motor giver mulighed for større skrue og mere effekt ift. en mindre motor, der
relativt ikke kan opnå samme ydelse og moment på skruen.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 460: Opfølgning på samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2862806_0002.png
efterfølgende udveksling i forbindelse med en høringsproces for antagelighed, som også er
relevant (bilag 5).
I Fiskeristyrelsens notat (bilag 3) til Fiskeriordførerne fra september 2020 står der:
”Der
skelnes mellem de grove tilfælde og de mindre grove tilfælde. Efter en faglig vurdering er de
grove tilfælde afvigelser på minimum 25 kW, og overtrædelser, der er sket i et område med
begrænsninger. Det betyder, at overtrædelser konstateret ved fysisk kontrol i områder med kW-
begrænsning (fx område 22) betragtes som grove uanset afvigelsens størrelse. Fiskeristyrelsen vil
i sådanne tilfælde inddrage licens i to måneder med fradrag af årsmængder.”
I oversigten over resultaterne af de gennemførte fysiske kontroller (bilag 1) tilsendt
FSKPO med overtrædelser konstateret ved fysiske kontroller, er der ikke færre end 7
overtrædelser med mere end 25 kW, samt flere med overtrædelse i områder med
begrænsninger. I område 22, der er begrænset, er der alene 5 tilfælde med overtrædelser,
der ovenikøbet spænder langt over de 25 kW for meget. Det er altså både en overtrædelse
med for meget kW og i et område med begrænsninger og det må derfor være uden for
enhver tvivl, at det er en grov tilfælde, hvor styrelsen har skrevet til Folketinget, at
"Fiskeristyrelsen vil i sådanne tilfælde inddrage licens i to måneder med fradrag af
årsmængder".
Alligevel fremgår det af dokumentet med overtrædelser, at ingen af fartøjsejerne fået
inddraget licens eller fået fradraget årsmængder. Og de har tilmed fået en lavere pointstraf
end Fiskeristyrelsens egen vejledning (bilag 2) tilsiger og et bødeniveau, der, efter FSKPOs
mening, er meget lave ift. andre overtrædelser i fiskeriet. I den nylige modtaget
korrespondance (bilag 5), i forbindelse med et spørgsmål ang. antagelighed, skriver
Fiskeristyrelsen, at en overtrædelse af motorkraft i et område i begrænset område skal give
op til 11 point, men hvortil Fiskeristyrelsen, af uforklarlige årsager, valgte blot at tildele 3
point i de konkrete sager.
Som det kan ses i den vedlagte korrespondance (bilag 4), synes vi i FSKPO, at det er
bekymrende, at Fiskeristyrelsen ikke ser med samme alvor på denne sag. Udover, at det ser
ud til, at Fiskerikontrollen, af den ene eller anden årsag, har taget et ekstraordinært mildere
hensyn til disse overtrædelser og sanktioneret blødere end egen vejledning, så har man,
efter vores overbevisning, samtidig fraveget sin lovning til Folketingets fiskeriordfører (Jf.
sætningen "Fiskeristyrelsen
vil
i sådanne tilfælde inddrage licens i to måneder med fradrag
af årsmængder.").
Vi håber, at ministeren ser på samme alvor på denne sag og vi står naturligvis til rådighed
for eventuelle opfølgende spørgsmål.
Med venlig hilsen,
Søren Jacobsen
Formand
FSKPO Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri
www.skaansomtkystfiskeri.dk