Minister Jacob Jensen
Ministeriet for fødevarer,
landbrug og fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Danmark
24. maj 2023
Kære Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen
FSKPO har i en sag om Fiskeristyrelsens sanktioner ved overtrædelser af
motorbegrænsninger i fiskeriet desværre konstateret, at styrelsen ikke har efterlevet hvad
de har lovet Folketingets medlemmer, hvilket vi finder problematisk. Vi vil i den følgende
tekst og bilag forklare og dokumentere hvad vi desværre mener er et svigt til både
Folketinget, men i lige så høj grad til det danske havmiljø og lovlydige erhvervsfiskere.
Baggrund:
I mellem 2019 og 2021 gennemførte Fiskeristyrelsen en kampagne, hvor Fiskerikontrollen
udførte en fysisk kontrol af motorkraften for udvalgte erhvervsfiskerifartøjer. Kampagnen
blev blandt andet realiseret på baggrund af gentagende opfordringer af FSKPO.
For visse områder i danske farvande fungerer motorkraft nemlig som en
indsatsbegrænsning i erhvervsfiskeriet. En kraftigere motor benyttes ikke nødvendigvis til
at sejle hurtigere, men for at opnå større effekt og trækkraft. For med aktive redskaber,
som trawl og muslingeskrabere, kan en kraftigere motor på et fiskerfartøj muliggøre brugen
af større og bredere trawl og tungere trawlskovle, der giver en tættere bundkontakt - eller
at flere muslingeskrabere kan benyttes samtidig
1
. Så formålet med en motorbegrænsning er
at sikre, at større fartøjer med kraftige motorer holdes ude af områder, hvor der typisk skal
tages hensyn til sårbare og udsatte bundmiljøer. Ligeledes var intentionen med
motorkraftbegrænsningerne at beskytte mindre og stedbundne kystfiskeres mulighed for at
kunne fastholde fiskeriet og ikke blive udkonkurreret af større og mere effektive fartøjer
efter indførelsen af FKA
–
som var eksemplet i område 22 i Østersøen.
Efter kontrolkampagnen var afsluttet rettede FSKPO henvendelse til Fiskerikontrollen for
at få indblik i udfaldet og resultaterne af kontrolindsatsen og modtog følgende vedlagte
dokumenter. Vi modtog dokumenter, der viste en oversigt over resultaterne af
gennemførte fysiske kontroller af fiskerifartøjers motorkraft (bilag 1), et bilag med
Fiskeristyrelsen egne retningslinjer for straf ved konstateret overtrædelser (bilag 2) og et
ordførernotat vedr. ”Fiskeristyrelsens sanktionsregime ift. fiskeri med for stor motorkraft”
afsendt af daværende Miljø- og Fødevareminister Mogens Jensen (bilag 3). Der vedlægges
desuden korrespondancen mellem FSKPO og Fiskeristyrelsen (Bilag 4) samt en
1
Modstandere af motorkraftsbegrænsninger vil påstå, at en kraftigere motor kan benyttes med reduceret kraft til at
opnå en brændstofsbesparelse for samme ydelse. Det vil dog også resultere i muligheden for at benytte større og
tungere trawl/skraber, da en kraftigere motor giver mulighed for større skrue og mere effekt ift. en mindre motor, der
relativt ikke kan opnå samme ydelse og moment på skruen.