Dato:
Ref.:
Sagsnr.:
19. juni 2023
YUNGUL
23-00-000061
Sanktionsniveau for alvorlige overtrædelser af fiskerireglerne
Problemstilling
Fiskeristyrelsen har fra departementet modtaget nedenstående bestilling:
’’ I forlængelse af vores dialog om hvad der er sket i sager med motorkraftovertrædelser i begrænsede
områder, vil departementet gerne bestille et notat med en redegørelse for, hvorfor kontrollen foregår, som
den gør. Herunder:
1.
En redegørelse for om kontrolpraksis er korrekt, således at der sanktioneres efter, hvad der står
reguleringsbekendtgørelsen §27, stk. 1 og tilhørende definition.
Spørgsmål 1 er efterfølgende præciseret af departementet, hvor der ønskes svar om sanktioneringspraksis
og kontrolpraksis stemmer overens, og at de ikke forhindrer hinanden. Hvis de gør det, må dette gerne
uddybes. Der må også gerne redegøres for både sanktionspraksis og kontrolpraksis.
2.
I notatet til ordførerne (bilag 5) står der, at overtrædelser kan sanktioneres, hvis de er ”konstateret ved
fysisk kontrol i områder med kW-begrænsning”. Derudover står der skrevet i FST’s retningslinjer, tabel
3(bilag 4): ”-målt 300 kW i et område med områdebegrænsning.” Det ønskes belyst, hvorfor det er
formuleret sådan.
3.
Det bedes også oplyst i hvilke havne fartøjerne på listen over fysiske kontroller har fået målt deres
motorkraft i.”
Departementet har endvidere anmodet styrelsen om at redegøre for, hvorfor de tre fartøjer, som er tildelt
point, ikke er blevet sanktioneret med for høj motorkraft i kW-begrænset område, herunder hvorfor de har
mistet retten til at fiske i et begrænset område, jf. bilag 3, når de ikke burde have retten til at begynde med.
Departementet ønsker desuden en redegørelse for pointtildeling i relation til disse overtrædelser.
Fiskeristyrelsens bemærkninger
Fiskeristyrelsen kan på baggrund af ovenstående oplyse følgende:
Ad 1 – redegørelse for om kontrolpraksis stemmer overens med sanktionspraksis
Danmark har som følge af EU’s fælles fiskeripolitik en maksimal kapacitetsgrænse for motorkraft i
fiskeflåden. Desuden er der både nationale og EU-regler for motorkraft. I henhold til EU’s regler har
Fiskeristyrelsen udarbejdet en prøvetagningsplan, der danner baggrund for kontrollen med
motorkraft. Kontrol af motorkraft foregår både ved administrative og fysiske kontroller.
Danmarks prøvetagningsplan for motorkraft er forelagt for EU-Kommissionen i forbindelse med
pilotskrivelsen. Pilotsagen er ikke afsluttet endnu.
Sanktionspraksis
Fiskeristyrelsens sanktionspraksis er beskrevet i ordførernotatet, jf. bilag 5, som refererer til styrelsens
interne notat om den påtænkte sanktionering af overtrædelser vedr. motorkraft. I den forbindelse skal det
bemærkes, at bødeniveauet fastsættes af domstolene.
Der skelnes mellem de grove tilfælde og de mindre grove tilfælde. Efter en faglig vurdering, er de grove