Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 460
Offentligt
2862801_0001.png
Dato:
Ref.:
Sagsnr.:
19. juni 2023
YUNGUL
23-00-000061
Sanktionsniveau for alvorlige overtrædelser af fiskerireglerne
Problemstilling
Fiskeristyrelsen har fra departementet modtaget nedenstående bestilling:
’’ I forlængelse af vores dialog om hvad der er sket i sager med motorkraftovertrædelser i begrænsede
områder, vil departementet gerne bestille et notat med en redegørelse for, hvorfor kontrollen foregår, som
den gør. Herunder:
1.
En redegørelse for om kontrolpraksis er korrekt, således at der sanktioneres efter, hvad der står
reguleringsbekendtgørelsen §27, stk. 1 og tilhørende definition.
Spørgsmål 1 er efterfølgende præciseret af departementet, hvor der ønskes svar om sanktioneringspraksis
og kontrolpraksis stemmer overens, og at de ikke forhindrer hinanden. Hvis de gør det, må dette gerne
uddybes. Der må også gerne redegøres for både sanktionspraksis og kontrolpraksis.
2.
I notatet til ordførerne (bilag 5) står der, at overtrædelser kan sanktioneres, hvis de er ”konstateret ved
fysisk kontrol i områder med kW-begrænsning”. Derudover står der skrevet i FST’s retningslinjer, tabel
3(bilag 4): ”-målt 300 kW i et område med områdebegrænsning.” Det ønskes belyst, hvorfor det er
formuleret sådan.
3.
Det bedes også oplyst i hvilke havne fartøjerne på listen over fysiske kontroller har fået målt deres
motorkraft i.”
Departementet har endvidere anmodet styrelsen om at redegøre for, hvorfor de tre fartøjer, som er tildelt
point, ikke er blevet sanktioneret med for høj motorkraft i kW-begrænset område, herunder hvorfor de har
mistet retten til at fiske i et begrænset område, jf. bilag 3, når de ikke burde have retten til at begynde med.
Departementet ønsker desuden en redegørelse for pointtildeling i relation til disse overtrædelser.
Fiskeristyrelsens bemærkninger
Fiskeristyrelsen kan på baggrund af ovenstående oplyse følgende:
Ad 1 – redegørelse for om kontrolpraksis stemmer overens med sanktionspraksis
Danmark har som følge af EU’s fælles fiskeripolitik en maksimal kapacitetsgrænse for motorkraft i
fiskeflåden. Desuden er der både nationale og EU-regler for motorkraft. I henhold til EU’s regler har
Fiskeristyrelsen udarbejdet en prøvetagningsplan, der danner baggrund for kontrollen med
motorkraft. Kontrol af motorkraft foregår både ved administrative og fysiske kontroller.
Danmarks prøvetagningsplan for motorkraft er forelagt for EU-Kommissionen i forbindelse med
pilotskrivelsen. Pilotsagen er ikke afsluttet endnu.
Sanktionspraksis
Fiskeristyrelsens sanktionspraksis er beskrevet i ordførernotatet, jf. bilag 5, som refererer til styrelsens
interne notat om den påtænkte sanktionering af overtrædelser vedr. motorkraft. I den forbindelse skal det
bemærkes, at bødeniveauet fastsættes af domstolene.
Der skelnes mellem de grove tilfælde og de mindre grove tilfælde. Efter en faglig vurdering, er de grove
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 460: Opfølgning på samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
tilfælde afvigelser på minimum 25 kW, og overtrædelser, der er sket i et område med kW-begrænsninger.
Det endelige bødeniveau fastsættes af domstolene. Sanktionsnotatet vil derfor blive opdateret i takt med
retspraksis på området. Bødeniveauet fastsættes med henblik på, at sanktionen skal være effektiv ift. at sikre
overholdelse af den pågældende regel. Fiskeristyrelsen har vurderet, at et interval for bødestraf f.eks. kunne
ligge mellem 5.000-10.000 kr. afhængig af kapacitetsafvigelsen. Den sanktionerede fisker er fortsat forpligtet
til at overholde kravene om motorkraft mv., og gentagelsestilfælde
sanktioneres med en skærpet bøde.Inddragelse
af fiskeritilladelse eller fiskerirettighed
Såfremt forholdet ikke bringes i orden efter, at der er givet bødestraf, skal inddragelse af
fiskeritilladelsen eller fiskerirettigheden overvejes, jf. fiskerilovens § 37, stk. 2. Fiskeristyrelsen vil som
hovedregel i sådanne tilfælde inddrage licensen i to måneder med fradrag af årsmængder. Der vil i så fald ske
en inddragelse af fartøjets licens til at drive erhvervsmæssigt fiskeri.
Inddragelse af fiskerilicens foretages centralt af Fiskerikontrolkontoret.
Administrativ tilbagekaldelse af en tilladelse kan kun anvendes, hvis de faktiske omstændigheder i sagen er
klare og konstaterbare, og der ikke er tvivl om, hvilke regler og vilkår der er overtrådt. Afgørelsen skal
desuden indeholde oplysning om adgang til domstolsprøvelse og fristen herfor, jf. fiskerilovens § 37, stk. 5.
Efter praksis sker enten tilladelsesinddragelse, eller sagen sendes til politiet med henblik på sanktionering
med bøde.
Ifølge sanktionsnotatet er der tale om grove overtrædelser, når der fiskes i et område med kW-
begrænsninger. Dette forudsætter, at fartøjet ved fysisk kontrol er taget inde i området med kW-
begrænsninger, men hvor den for høje motorkraft dog typisk først vil blive konstateret ved en efterfølgende
kontrol (foretaget af Shiptech) i havnen, eller ved klare beviser på manipulation af motorkraften på fartøjet.
Ved klare beviser på for høj motorkraft i områder med kW-begrænsninger, kan fiskerilicensen inddrages
administrativt efter fiskerilovens § 37, stk. 2. Fiskeristyrelsen har dog indtil videre ikke haft sager der
opfylder betingelserne for administrativ inddragelse af fiskerilicensen, da overtrædelserne typisk ikke
opfylder kravet om at være klare og konstaterbare, da der både skal kunne bevises, at fartøjet har fisket i
område med kW-begrænsninger, samt at fartøjet har fisket med en for høj motorkraft.
Det fremgår af ordførernotatet, at overtrædelser konstateret ved fysisk kontrol i områder med kW-
begrænsning (som f.eks. område 22) betragtes som grove uanset afvigelsens størrelse. Fiskeristyrelsen vil på
samme vis som ovenfor, inddrage licensen i to måneder med fradrag af årsmængder. Der vil i så fald ske en
inddragelse af fartøjets licens til at drive erhvervsmæssigt fiskeri. Inddragelse af licens forudsætter dog som
nævnt, at der er udført en fysisk kontrol på det tidspunkt, hvor man har konstateret, at fartøjet er i gang med
at fiske i et område med kW-begrænsninger.
Hvis der er tale om fiskeri i et område med kW-begrænsning, herunder også fiskeri i område 22 med en
motor, der kan yde mere end 221 kW, jf. reguleringsbekendtgørelsens § 27, stk. 1, så vil der være tale om
inddragelse af fiskerilicens.
Kontrolpraksis
Fartøjerne udvælges ud fra en risikobaseret tilgang jf. prøvetagningsplanen. Der bliver foretaget kontrol af
registreret motorkraft, motorfabrikant og motortype, samt andet tilgængeligt data (administrativ kontrol af
alle fartøjer i stikprøven). Fiskeristyrelsens stikprøvekontrol for perioden i 2020-2021 var primært baseret på
de fartøjer, som havde tilladelse til at fiske i områder med kW-begrænsninger.
Den fysiske kontrol foregår på den måde, at Regional Kontrol tager kontakt til fartøjsejer og går ombord med
Shiptech i den havn, hvor fartøjet ligger. Der foretages herefter en verifikation af motorkraften.
Verifikationen kan resultere i, at den målte effekt overstiger eller ikke overstiger den tilladte effekt.
Verifikationen kan også resultere i, at der er indikationer på, at motoren er klargjort/manipuleret.
En målerapport vil blive leveret, efter verifikationen. Denne rapport indeholder de målte motoreffekttal, men
også vigtige motorydelsesparametre og information om testforholdene.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 460: Opfølgning på samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2862801_0003.png
Det vurderes samlet, at styrelsens kontrolpraksis er i overensstemmelse med styrelsens sanktionspraksis.
Ad 2 – fysisk kontrol i områder med kW-begrænsning
I forhold tabel 3, jf. bilag 4, som er en del af sanktionsbilaget, skal det oplyses, at tabellen er opdelt efter
administrativ og fysisk kontrol. De administrative kontroller foregår dels ved, at fiskerikontrollen
sammenholder motorens certifikater med registreringer i Fiskeristyrelsens register og Søfartsstyrelsens
register. Ligeledes foretages der administrative kontroller på fartøjet ved at tjekke, at skibets papirer er i
overensstemmelse med det, der fremgår af motorpladen på fartøjet.
Formuleringen ”-målt 300 kW i et område med områdebegrænsning.” i tabel 3, bilag 4, forudsætter, at
fartøjet bliver udtaget til fysisk kontrol, mens fartøjet er i gang med at fiske i et område med kW-
begrænsninger. Fiskeristyrelsen har dog indtil videre ikke udført kontrollen på ovenstående måde i et
kilowatt begrænset område, hvilket skyldes en række tekniske og praktiske udfordringer i den forbindelse,
idet det skal bemærkes, at styrelsen løbende overvejer, hvorledes den fysiske kontrol af kan optimeres.
Fartøjer, der har tilladelse til at fiske i områder med kW-begrænsninger, vil typisk blive taget under en fysisk
kontrol i det begrænsede område, hvorefter der udføres en kontrol af motorkraft af Shiptech. Hvis
motorkraftens kW måles for høj i forhold til området med kW-begrænsninger, kan der så køres en straffesag
både i forhold til for stor motorkraft end registreret, og fiskeri i området med kW-begrænsninger (lukket
område).
Denne kontrolmetode er endnu ikke blevet udført. I stedet har stikprøvekontrollen ført til overtrædelsessager
om for høj motorkraft i forhold til det registrerede.
Ad 3 – Hvilke havne fartøjerne på listen over fysiske kontroller har fået målt deres motorkraft i.
Fiskeristyrelsen har foretaget kontrol af motorkraft på følgende datoer og havne:
12-12-2019
26-08-2020
27-08-2020
28-08-2020
13-12-2020
14-12-2020
21-06-2021
25-06-2021
22-06-2021
23-06-2021
24-06-2021
02-11-2021
03-11-2021
04-11-2021
Søby Ærø
Gilleleje
Gilleleje
Gilleleje
Søby Ærø
Bagenkop
Strandby Nordjylland
Skagen
Strandby Nordjylland
Østerby Læsø
Strandby Nordjylland
Hirtshals
Hvide Sande
Hvide Sande
Fiskeristyrelsens besvarelse til spørgsmål vedrørende bilag 3
Særligt for de tre fartøjer, som er tildelt point, har fiskerne alene fået bøde for at fiske med en for stor
motorkraft i forhold til det registrerede. Kontrollen har dermed alene kørt på fartøjets motorkraft. Der er
ikke rejst en sag om fiskeri i et område med kW-begrænsninger (lukket område). Der har således heller ikke
været grundlag for at inddrage deres fiskerilicens, da man ikke har taget fartøjet i færd med at fiske i et
område med kW-begrænsninger.
Fiskeristyrelsen skal oplyse, at når det i bilag 3 står anført, at de ovennævnte tre fartøjer er tildelt 3 point, er
dette forkert. Fartøjerne er tildelt 5 point efter kategori 3, som vedrører fiskeri med for stor motorkraft i
forhold til det registrerede.
Som det fremgår i svaret til FSK, jf. bilag 7, kan et fartøj tildeles 5 point efter kategori 3, hvis fartøjet har
fisket med en for stor motorkraft, samt 6 point efter kategori 8, hvis fartøjet har fisket med en for stor motor i
et område, hvor motoren ikke må anvendes.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 460: Opfølgning på samrådet 2/5-24 om motorkraft i fiskeflåden, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Fiskeristyrelsen pointvurderer de overtrædelser, som fiskeren er sanktioneret for. For de tre sager gør det sig
gældende, at fiskerne alene er sanktioneret med en bøde for fiskeri med for stor motorkraft. For de sager er
der ikke rejst sag om fiskeri i et område, hvor motoren ikke må anvendes. Der har dermed ikke været
grundlag for pointtildeling efter kategori 8.
Hvis fiskeristyrelsen modtager en overtrædelsessag, hvor fiskeren både har fået en bøde for fiskeri med for
stor motorkraft og bøde for fiskeri i et område, hvor motoren ikke må anvendes, skal Fiskeristyrelsen tage
stilling til begge overtrædelser, om hvorvidt de er pointudløsende efter kategori 3 og 8. Hvis det vurderes, at
begge overtrædelser er pointudløsende, vil der tildeles samlet 11 point.
For yderligere information vedrørende de konkrete tre fartøjer, henvises der til bilag 1, som er medsendt
dette notat.
Fartøjerne blev tildelt tilladelserne til fiskeri i område 22 ud fra deres registrerede kW i styrelsens register.
’’Mister retten til fiskeri’’ i bilag 3 var formuleret på den måde, at fartøjerne vil miste retten til at drive
erhvervsmæssigt fiskeri med fartøjet. Henset til, at fartøjsejerne i de konkrete tre sager har moderniseret og
fået korrekt registreret deres motorkraft, til 221 kW, har fartøjerne derfor aldrig mistet retten til at drive
erhvervsmæssigt fiskeri.