Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 45
Offentligt
2764869_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. oktober 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 232 (Alm. del) af 12. juni
2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en opgørelse over statens direkte og indirekte udgifter til
fiskerierhvervet, herunder: direkte tilskud i form af EU-støtte, miljøtilskud og pro-
dukttilknyttede tilskud, 2) erhvervsfremme, skattefradrag og skattefordele der tilgår
fiskeriet, 3) eksportstøtte, 4) støtte til forskning og innovation, 5) udgifter til uddan-
nelse af arbejdskraft til fiskeriet, f.eks. erhvervsfiskeruddannelsen, 6) statens udgif-
ter til administration, forvaltning og håndhævelse indenfor fiskerierhvervet, f.eks. i
fiskeristyrelsen og fødevarestyrelsen.
Svar
Af nedenstående
tabel 1
fremgår statens direkte og indirekte udgifter til det danske
fiskerierhverv. Svaret er baseret på bidrag fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri, Børne- og Undervisningsministeriet, Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet, Erhvervsministeriet og Skatteministeriet på ministeriernes respektive om-
råder. Svaret er behæftet med en række forbehold og usikkerheder, herunder at en
del af udgifterne kan være svære at henføre direkte til fiskerierhvervet. Det gælder
eksempelvis udgifter til uddannelse, hvor færdiguddannede kan finde beskæfti-
gelse i andre sektorer. Der er truffet en del valg om afgrænsninger, hvilket for
hver række er forklaret under tabellen. Det bemærkes, at der ikke vurderes at være
udgifter direkte til eksportstøtte, som ikke er indeholdt under tilskud. Således
fremgår denne kategori ikke af tabellen.
Tabel 1
Samlede statslige udgifter til fiskerierhvervet
Mio. kr., 2023-pl
1) Direkte tilskud, miljøtilskud, produkttilknyttede tilskud
2) Skatteudgifter
3) Støtte til forskning og innovation
4) Uddannelse af arbejdskraft
5) Administrationsudgifter
2022
268
460
505
21
260
Anm:
Uddannelsestilskud
på UFM’s område er
udregnet på baggrund af aktiviteter gennemført af studerende indskrevet
på heltids- og deltidsuddannelser. Hertil tillægges en proportional andel af de generelle uddannelsestilskud,
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Kopi af finansministerens svar på spm. FIU alm. del – spm. 229 og 232 om direkte og indirekte udgifter ved landbrug og fiskeri
Side 2 af 3
der ikke er baseret på uddannelsesaktivitet eller givet med særlige formål. Tilskud til bl.a. fripladser og
stipendier er ikke medregnet.
SU-udgifterne til studerende på de pågældende uddannelser er skønnet ud fra de opgjorte studenterårsværk, jf.
afgrænsningen ovenfor, og de gennemsnitlige stipendieudgifter per studenterårsværk for den relevante
uddannelsestype i 2022. SU-udgifterne til stuerende på uddannelser på Børne- og undervisningsministeriets
område er skønnet ud fra årselevsbidrag i 2022. Der kan indgå elever under 18 år i opgørelsen.
Forskningsbaseret myndighedsbetjening på DTU vedr. geodæsi er trukket ud, fordi det ikke vedrører hverken det
primære landbrug eller fiskerierhvervet.
Skattefragene er opgivet i umiddelbar virkning.
Kilde: SKS, Statsregnskab for 2022, Statens Budgetsystem, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Nævnenes
Hus,
Det offentlige forskningsbudget formål 110 ”Landbrug, skovbrug, jagt og fiskeri”
Forklaringer til
tabel 1
Ad 1)
Vedrører EU-finansierede tilskud til fiskerierhvervet (EHFF/EHFAF og
Brexitreserven) og en række nationale tilskudsordninger.
Ad 2)
Skattefradrag udgøres af fradrag ved påbegyndte havdage for erhvervsfi-
skere og afgiftsfratagelse for brændsler til fiskere.
Derudover bemærkes det, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO) til-
byder en række finansielle produkter (fx låne- og garantiprodukter), som blandt
andet kan benyttes af aktører inden for det danske fiskeri. Disse produkter er mar-
kedskonforme og indebærer ikke en udgift for staten. Ud over de markedskon-
forme produkter tilbyder EIFO enkelte produkter med et vist støtteelement, bl.a.
produktet Små Vækstkautioner, der er målrettet små og mellemstore virksomhe-
der (SMVer), herunder også fiskerivirksomheder, og som indebærer en udgift på
finansloven. For 2023 er der afsat 50,7 mio. kr. til Små Vækstkautioner, som vur-
deres at være det støttede produkt, der er mest relevant for fiskerierhvervet. Det
bemærkes imidlertid, at udgiften opført på finansloven repræsenterer udgifter for
den samlede ordning til alle SMV’er, ikke kun udgifter forbundet
med fiskerivirk-
somheder. Disse udgifter fremgår ikke af tabellen.
Ad 3)
Vedrører bl.a. forskningsbaseret myndighedsbetjening på Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ift. fiskeriområdet, fiskeriindsatser i Grønt Udvik-
lings- og Demonstrationsprogram samt øvrige forskningsindsatser på fiskeriområ-
det.
For udgifter opgjort under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort, er der
opgjort et skøn for hvilke bevillinger UFM har givet til formålet landbrug, skovbrug,
jagt og fiskeri i det offentlige forskningsbudget. Der er markante usikkerheder for-
bundet med skønnet.
Det har ikke været muligt for Uddannelses- og Forskningsministeriet at vurdere,
hvor stor en del af beløbet, der vedrører henholdsvis landbrug, skovbrug, jagt og
fiskeri. Derfor er der for Uddannelses- og Forskningsministeriets område oplyst det
samme beløb for forskning og innovation i både FiU 229 og FiU 232. For denne
del må der således være tale om et overkantsskøn isoleret ift. fiskeri.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Kopi af finansministerens svar på spm. FIU alm. del – spm. 229 og 232 om direkte og indirekte udgifter ved landbrug og fiskeri
Side 3 af 3
For Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort bemærkes det, at nogle forsk-
ningsbevillinger, der er givet uden formål til eksempelvis Danmarks Frie Forsk-
ningsfond, Grundforskningsfonden og basismidler til forskning på universiteterne
i sidste ende kan være anvendt til forskning inden for fiskeriområdet. Uddannelses-
og Forskningsministeriet har ikke kortlagt, hvor stor en andel af forskningsbevillin-
gerne uden formål, der er anvendt til forskning inden for fiskeriområdet.
Tallet indeholder blandt andet forskningsbaseret myndighedsbetjening ift. land-
brugs- og fiskeriområdet og en andel af den årlige bevilling til Danmarks Innovati-
onsfond. Andelen af den årlige bevilling til Danmarks Innovationsfond er et skøn.
Ad 4)
Opgørelsen indeholder udgifter til aktivitetsafhængige tilskud til fiskeriud-
dannelsen, herunder til kostafdeling, samt et særtilskud til EUC Nordvest for op-
retholdelse af fiskeriuddannelsen i Thyborøn. Oversigten indeholder endvidere
udgifter til aktivitet på arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) relateret til fiskeri,
herunder erhvervsfiskerprofessionen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har opgjort skønnede udgifter til uddan-
nelser, hvor dimittenderne vurderes at kunne finde beskæftigelse i fiskerierhver-
vet. Udgifterne udgøres af uddannelsestilskud og SU-udgifter.
For Uddannelses- og Forskningsministeriets udgifter er uddannelser til fiskeriet,
f.eks. erhvervsfiskeruddannelsen afgrænset til uddannelser, der indeholder føl-
gende ord i titlen: ”fiske”. Det
bemærkes, at en del af dimittenderne vil finde be-
skæftigelse i andre erhverv.
Uddannelsesinstitutionerne under Uddannelses- og Forskningsministeriet dispo-
nerer frit inden for deres formål ved anvendelse af tilskud, indtægter og kapital
under ét. Tilskuddene er således ikke øremærket til bestemte aktiviteter. En del af
uddannelsestilskuddene beregnes på baggrund af studieaktiviteten på de enkelte
uddannelser.
Ad 5)
Vedrører primært Fiskeristyrelsens samlede administrationsudgifter, herun-
der styrelsens udgifter til håndhævelse og forvaltning af fiskerikontrol.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister