Beretning nr.
00
Folketinget 2023-24
Beretning afgivet af Transportudvalget den [00. april 2024]
Udkast
til
Beretning
om
nedsættelse af parlamentarisk arbejdsgruppe i Transportudvalget om effektive
processer for godkendelse af anlægs- og byggeprojekter
[af Transportudvalget]
Transportudvalget nedsætter en parlamentarisk arbejds-
gruppe, der skal undersøge mulighederne for at forbedre
borgerinddragelsen i og effektivisere processerne for god-
kendelser af store anlægs- og byggeprojekter (efterfølgende
infrastrukturprojekter) og vedvarende energiprojekter (efter-
følgende VE-projekter).
Baggrund
Transportudvalget har noteret sig, at der i stigende grad
opleves en modstand mod store infrastrukturprojekter og
VE-projekter fra bl.a. borgere og foreninger. Samtidig er
en del af indsigelserne blevet mere professionaliseret og
handler ikke kun om »Not in my backyard«. Modstanden
medfører bl.a., at godkendelse af projekterne kan trække
ud. Resultatet kan være fastlåste situationer og projekter, der
bliver udskudt eller aflyst, hvor skatteborgere har betalt for
dyre forberedelser. Derudover kan inddragelsen af borgere
og øvrige interessenter opleves som utilstrækkelig af både
beslutningstagere, borgere og øvrige interessenter. Den lan-
ge sagsbehandlingstid udfordrer politiske beslutninger om at
forbedre mobiliteten i Danmark, og kan gøre det sværere at
leve op til målsætningerne for den grønne omstilling samt
koste samfundet dyrt. Udvidelsen af Aarhus Havn, tredje
Limfjordsforbindelse, Lynetteholmen og VE-projekter om
opsætning af vindmøller etc., f.eks. Aflandshage vindmølle-
park, er eksempler herpå.
Inddragelse af borgere og foreninger
Inddragelse af borgere og foreninger er vigtigt for den
demokratiske proces i forbindelse med nye infrastruktur- el-
ler VE-projekter. At borgere og foreninger tages med på råd,
når der skal anlægges en ny vej, jernbane eller et VE-pro-
jekt, er helt afgørende i et demokratisk retssamfund. Spørgs-
målet er, om godkendelse- og høringsprocesser bør gribes
anderledes an for at smidiggøre processerne og skabe en
bedre borgerinddragelse og samlet set få en mere effektiv
tilrettelæggelse af godkendelserne af infrastruktur- og VE-
projekter. Det ønsker Transportudvalget at undersøge.
Ifølge Anne Tortzen, ph.d. og direktør for Center for
Borgerdialog, kan den folkelige modstand mod f.eks. vind-
møller være udtryk for mange forskellige ting. Forskning
peger på, at det ofte handler om, at de lokale borgere ikke
oplever beslutningsprocessen som retfærdig og gennemsig-
tig. De formelle planprocesser ses ofte af borgerne som
lukkede og ekskluderende og baseret på en snæver teknisk-
økonomisk logik, hvor deres holdninger og behov ikke får
plads. (»Hvordan gør vi grøn omstilling til en fælles ind-
sats«, Teknik og Miljø, oktober 2023).
Borgerinddragelse er, ifølge lektor Sara Bjørn Aaen, med
til at styrke infrastrukturprojekters demokratiske legitimitet,
mindske de sociale påvirkninger, som ændringer i lokalom-
rådet ofte medfører, og forebygge konflikter, der på længere
sigt kan koste både tid og penge. Der er en tendens til, at
jo større infrastrukturprojekterne bliver, desto mindre bliver
borgerinddragelsen også. Det rum for indflydelse, som bor-
gerne kan træde ind i, bliver mindre, fordi der er mange
aktører og komplekse dynamikker på spil i store infrastruk-
turprojekter (»Hør nu efter! Derfor er borgernes stemme
vigtig i store infrastrukturprojekter«, www.dm.dk den 9. fe-
bruar 2024).
I forbindelse med udvidelsen af Aarhus havn tilbød Aar-
hus kommune en meget begrænset model for borgerinddra-
DokumentId
Journalnummer