Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del - Bilag 610
Offentligt
NOTAT
Miljø og Erhverv
Den 5. juni 2020
Handleplan for oprydning i havbrugssektoren
Med denne handleplan styrkes administrationen af havbrug. Handleplanen følger op på den status og
grundige gennemgang af havbrugsområdet, der blev afsluttet i december 2019.
Den grundige gennemgang af havbrugsområdet: Identificering af udfordringer
På baggrund af en række konkrete sager på havbrugsområdet, bl.a. en sag om væsentlig
overproduktion og problemer med havbrugenes tilladelsessituation, blev der i 2019 gennemført en
status og grundig gennemgang af havbrugsområdet, som blev oversendt til Folketinget inden jul.
Der var to hovedtemaer i den grundige gennemgang. Det første tema drejede sig om, havbrugenes
tilladelsessituation og hvordan det sikres, at havbrugene har gyldige placeringstilladelser og
miljøgodkendelser. Det andet tema drejede sig om miljøadministrationen af havbrugene og
overvejelser om, hvorvidt denne administration skulle styrkes.
Myndighedsansvaret for placeringstilladelser blev i 2018 flyttet fra fiskerimyndighederne til
Miljøstyrelsen. Kammeradvokaten vurderede i forbindelse med den grundige gennemgang af
havbrugsområdet, at de eksisterende havbrug enten har en placeringstilladelse, der er udløbet eller
ugyldig som følge af manglende habitatvurdering. Miljøstyrelsen er derfor i gang med at gennemgå
sagerne med henblik på at vurdere dette. Gennemgangen er myndighedsbehandling. Styrelsen skal
bl.a. sikre sagsoplysning, og vurderingen af de enkelte sager skal ske på baggrund af samtlige relevante
faktiske og retlige forhold. Afgørelse i sagerne om placeringstilladelse er dermed ikke genstand for
politisk behandling. Myndighedsbehandlingen af sager om placeringstilladelser kører i et separat spor,
hvorfor handleplanen ikke omfatter dette tema.
I forhold til det andet tema, administrationen af havbrugsområdet, har den grundige gennemgang
afdækket udfordringer inden for følgende områder:
1. Myndighedskompetencen, hvor miljømyndighedskompetencen for de 19 havbrug er delt
mellem Miljøstyrelsen og 7 kommuner.
2. Miljøtilsynet herunder klarhed og tilgængelighed i driftsjournaler og den underliggende
dokumentation.
3. Manglende entydighed for nogle indberetningskrav og delvist forældet vejledningsmateriale.
4. Indberetning af de samme oplysninger til forskellige indberetningssystemer på Miljø- og
Fødevareministeriets område. Analog indberetning af miljøoplysninger.
Den grundige gennemgang konstaterede desuden, at tilsynet med havbrug adskiller sig fra andre typer
af miljøtilsyn, fordi der ikke kan måles direkte på emissionerne, men at disse i stedet skal beregnes på
baggrund af viden om input og output i forhold til produktionen.
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
•
CVR 12854358
•
EAN 5798000862005
•
•
www.mfvm.dk