Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 394
Offentligt
2848236_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 8. april 2024
Sagsnummer: 2024-314
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed besvarelse af spørgsmål 63 ad EUU alm. del af 11. marts
2024 vedrørende fejlrate i udbetaling af landbrugsstøtten.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 394: Kopi af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris svar på EUU alm. del - spm. 63 om fejlrate i udbetaling af landbrugsstøtten
2848236_0002.png
Den 5. april 2024
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
FVM 344
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 63 (Alm. del), som Folketingets Europaudvalg har stillet til
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 11. marts 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 63 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg
”Revisionsretten
finder en række fejl i udbetalinger bl.a. inden for landbrugsudbetalinger og genopret-
ningsfaciliteten. I 2021 blev knap 600 mio. kr. udbetalt forkert i Danmark inden for landbrugsstøtten
(Landbrugsavisen.dk - 9/2-24: Fejl i udbetaling af landbrugsstøtte koster staten en halv milliard:
www.landbrugsavisen.dk/fejl-i-udbetaling-af-landbrugsstøtte-koster-staten-en-halv-milliard).
støtten og den fejlrate, der har været de sidste 10 år.”
Svar
Til at svare på spørgsmålet i forhold til artiklen i Landbrugsavisen af den 9. februar 2021 har jeg ind-
hentet bidrag fra Landbrugsstyrelsen, som har oplyst følgende:
”Fejlraten
for udbetaling af landbrugstilskud i 2013-23 er opgjort nedenfor,
jf. tabel 1.
Fejlraten er defi-
neret som den andel af det samlede udbetalte EU-finansierede landbrugstilskud i et givent år, som ef-
terfølgende er blevet underkendt af EU-Kommissionen.
Tabel 1. Fejlrate for udbetaling af landbrugstilskud i Danmark fra 2013-2023
2013
Samlet udbetaling af
landbrugstilskud
(mio. kr. i løbende
priser)
Fejlbeløb i mio. kr.
(løbende priser)
Fejlrate i pct.
7.405
85
1,15
2014
7.583
70
0,93
2015
7.263
26
0,36
2016
7.411
52
0,70
2017
7.141
32
0,45
2018
6.929
48
0,70
2019
6.952
17
0,24
2020
6.870
11
0,16
2021
6.887
334
4,85
2022
6.857
3
0,05
2023
6.601
1
Mini-
steren bedes udarbejde et notat, som giver et overblik over de danske udbetalinger inden for landbrugs-
0,01
Endnu
Gennemsnitlig fejl-
1,32
3,50
2,21
2,88
1,73 0,81
0,39
0,17
1,17
1,09
ikke
rate i EU i pct.
kendt
Note: Den samlede udbetaling af landbrugstilskud udgøres af alle udbetalinger til danske modtagere af landbrugstilskud i
årene 2013-23 og finansieret under EU's landbrugsfonde EGFL (Den Europæiske Garantifond for Landbruget) og ELFUL
(Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne). Data er fra EU-Kommissionens Annual Activity Report
med undtagelse af 2023, hvor det er Landbrugsstyrelsens egne udbetalingsdata, da Annual Activity Report for 2023 endnu
ikke er udgivet. Fejlraten er beregnet på baggrund af EU-Kommissionens løbende beslutninger om underkendelser i perio-
den og for Danmarks vedkommende med oplysninger om korrektioner fra regnskabsaflæggelser. Underkendelserne fremgår
det år, hvor beslutningen er vedtaget, og beløbet kan derfor vedrøre flere forudgående tilskudsår.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 394: Kopi af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris svar på EUU alm. del - spm. 63 om fejlrate i udbetaling af landbrugsstøtten
Den ekstraordinært høje fejlrate for Danmark i 2021 skyldes sagen om fejl i betalingsrettighedernes
værdi, som spørgeren henviser til. En tilskudsmodtager skulle på daværende tidspunkt råde over et til-
skudsberettiget landbrugsareal og et tilsvarende antal betalingsrettigheder for at kunne modtage til-
skud. På grund af fejlene underkendte EU-Kommissionen 302 mio. kr. i udbetalt landbrugsstøtte for
årene 2016-19 med afregning i 2021. Derudover var den danske stat forpligtet til at efterbetale landbru-
gere, der havde modtaget for lidt i støtte. På nuværende tidspunkt har den danske stat haft udgifter til
efterbetalinger på ca. 167 mio. kr. Dette beløb indgår ikke i tabel 1 med EU-Kommissionens opgørelser
af fejlbeløb. Det bemærkes, at de samlede udgifter for den danske stat, som der angives i artiklen fra
Landbrugsavisen den 9. februar 2021, som spørgeren henviser til, er et estimat.
Ud over de specifikke årlige fejlrater, som er angivet i tabel 1, oplyses det, at den gennemsnitlige fejlrate
for udbetaling af landbrugstilskud i Danmark i perioden 2013-22 er 0,95 pct. eller samlet set 678 mio.
kr. i perioden. På europæisk niveau er den gennemsnitlige fejlrate 1,51 pct. af det udbetalte tilskud i
samme periode. Den danske fejlrate for udbetaling af landbrugstilskud i perioden 2013-22 ligger således
under gennemsnittet for EU's medlemsstater,
jf. ovenstående,
og er samlet set under EU's væsentlig-
hedsgrænse på 2 pct. af udbetalingerne. Væsentlighedsgrænsen på 2 pct. er den grænse for andelen af
fejl i det udbetalte landbrugstilskud, som EU-Kommissionen accepterer, når den skal vurdere den for-
melle rigtighed af udbetalingerne og risikoen for landbrugsfondene. Den gennemsnitlige fejlrate i EU
for 2023 kendes endnu ikke.
Landbrugsstyrelsen arbejder løbende med at nedbringe fejlraterne, blandt andet gennem intern kvali-
tetssikring af sagsbehandlingen samt forskellige tiltag, der skal styrke den juridiske kvalitet i styrelsen.
Landbrugsstyrelsen vil også fremadrettet have fokus på at nedbringe fejlraterne mest muligt.”
Jeg er meget optaget af, at der i ministeriets forvaltning forekommer så få fejl som muligt. Fejl kan dog
aldrig undgås helt, og det afgørende er derfor, at der gøres mest muligt for at undgå dem.
Der er i den sammenhæng netop gennemført en analyse af Landbrugsstyrelsens forvaltning på tilskuds-
og reguleringsområdet ved Kammeradvokaten, som blandet andet kommer med anbefalinger til, hvor-
dan styrelsen kan nedbringe risikoen for, at der sker fejl i styrelsens forvaltning.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
3