Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 391
Offentligt
2847827_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål AB
Vil ministeren redegøre for den alvorlige tvivl, der
rejses om habilitet og faglighed i afgørelser om
minkerstatninger
i
erstatnings-
og
taksationskommissionerne, og herunder oplyse,
hvorvidt det skaber grundlag for en ændring af
bekendtgørelsen om kommissionerne? Der henvises
til artiklen ”Minkavlere er
med til at afgøre
hinandens erstatningssager. “Det virker, som om
inhabile personer har lagt det store dræn ind i
statskassen”
- En af dem går ikke synderligt op i at
følge reglerne”, Zetland.dk, den 12. marts 2024.
Svar
Tak for spørgsmålet.
Vi har alle en interesse i at sikre størst mulig tillid til
det set-up, som vi politisk har aftalt med hinanden,
der skal håndtere et stort og kompleks sagsområde.
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 391: Samrådstale AB om den alvorlige tvivl, der rejses om habilitet og faglighed i afgørelser om minkerstatninger i erstatnings- og taksationskommissionerne, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847827_0002.png
TALEPAPIR
Derfor er jeg glad for at få lejlighed til her i dag at
sætte fokus på rammerne for erstatnings- og
taksationskommissionernes
arbejde
og
sammensætning.
Der har tidligere været kritik af langsommelighed i
sagsbehandlingen af erstatningssagerne. Og derfor
vil jeg gerne benytte lejligheden til at gøre
opmærksom på, at én af grundene til at
sagsbehandlingen er tidskrævende er, at oplysninger
som sagens parter fremlægger, bliver nøje
gennemgået. Det gælder også oplysninger fra
minkavlerne og deres repræsentanter.
Minkavlernes oplysninger bliver ikke alene
gennemgået af en revisor, som er underlagt reglerne
om
”god revisorskik”.
Der er også en grundig
gennemgang og vurdering af minkavlernes
oplysninger
i
forbindelse
med
selve
sagsbehandlingen.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 391: Samrådstale AB om den alvorlige tvivl, der rejses om habilitet og faglighed i afgørelser om minkerstatninger i erstatnings- og taksationskommissionerne, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847827_0003.png
TALEPAPIR
Habilitet i kommissionerne
I relation til det rejste spørgsmål om habilitet i
erstatnings- og taksationskommissionerne, vil jeg
indledningsvist
gerne
understrege,
at
kommissionerne er nedsat som uafhængige
forvaltningsmyndigheder.
Kommissionerne
er
således ikke underlagt instruktioner om den enkelte
sags behandling og afgørelse.
Kommissionerne skal som forvaltningsmyndigheder
efterleve
offentligretlige
regler,
forvaltningslovens regler om inhabilitet.
herunder
Det er kommissionsformanden, der udtager
medlemmerne til behandlingen af de konkrete sager.
Når kommissionsformanden udtager medlemmerne
til de konkrete sager, er det derfor i sidste ende også
kommissionsformandens ansvar at sikre, at reglerne
om inhabilitet overholdes. Og altså vurdere, hvorvidt
en person vil være inhabil i en konkret sag.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 391: Samrådstale AB om den alvorlige tvivl, der rejses om habilitet og faglighed i afgørelser om minkerstatninger i erstatnings- og taksationskommissionerne, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847827_0004.png
TALEPAPIR
Efter forvaltningsloven er en person eksempelvis
inhabil i forhold til en bestemt sag, hvis
vedkommende selv
eller andre nærtstående
har
en særlig personlig eller økonomisk interesse i den
konkrete sags udfald.
Det er en konkret og individuel vurdering fra sag til
sag, som formanden skal foretage.
Formanden skal være jurist eller have tilsvarende
juridiske kvalifikationer. I praksis er det dommere
eller tidligere dommere, der udpeges til
kommissionsformænd. De er således kvalificeret til
at foretage en habilitetsvurdering.
Hertil kommer, at det også påhviler de personer, der
udtages til behandling af en konkret sag, at gøre
opmærksom på forhold, der kan give anledning til
inhabilitet, når vedkommende er bekendt med
sådanne forhold. Det følger af forvaltningsloven.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 391: Samrådstale AB om den alvorlige tvivl, der rejses om habilitet og faglighed i afgørelser om minkerstatninger i erstatnings- og taksationskommissionerne, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847827_0005.png
TALEPAPIR
Fagfolk
i
erstatnings-
og
taksationskommissionerne
Hvad angår spørgsmålet om kommissionernes
faglige sammensætning, vil jeg indledningsvis
henvise til, at et bredt flertal i Folketinget står bag de
nuværende
regler
om
rammerne
for
kommissionernes arbejde og sammensætning.
Reglerne afspejler således det aftalte mellem
Socialdemokratiet, Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance, som står
bag
Aftale om erstatning mv. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af COVID-19
af 25. januar 2021.
Det fremgår af reglerne, som vi i fællesskab har
godkendt i aftalekredsen, at en række faglige
kompetencer skal være til stede i kommissionerne.
Eksempelvis juridiske kompetencer, revisions- og
regnskabsmæssige kompetencer samt indsigt i
minkproduktion.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 391: Samrådstale AB om den alvorlige tvivl, der rejses om habilitet og faglighed i afgørelser om minkerstatninger i erstatnings- og taksationskommissionerne, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847827_0006.png
TALEPAPIR
I henhold til reglerne skal formanden og
medlemmerne således tilsammen have tilstrækkelig
indsigt i vurdering af ejendomme, driftsmidler og
inventar m.v. Ligesom de også skal have tilstrækkelig
indsigt i salg af virksomheder, revision og regnskab
samt indsigt i minkproduktion, pelsindustri,
fodervirksomhed.
Kommissionernes medlemmer skal altså være
fagpersoner, som bidrager med deres faglige viden
inden for de respektive områder.
Det er faglige kompetencer, der er vurderet relevante
for
at
værdiansætte
mink-
og
følgeerhvervsvirksomheder i henhold til reglerne om
fuldstændig erstatning og kompensation.
Det skal medvirke til, at minkavlerne får den
erstatning, de er berettiget til. Hverken mere eller
mindre.
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 391: Samrådstale AB om den alvorlige tvivl, der rejses om habilitet og faglighed i afgørelser om minkerstatninger i erstatnings- og taksationskommissionerne, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847827_0007.png
TALEPAPIR
Ved behandlingen af de konkrete sager er det
kommissionsformandens opgave at sikre, at
kommissionen tilsammen har de nødvendige
kompetencer
og samtidig vurdere, om de udvalgte
medlemmer er inhabile.
Kommissionsformanden udtager medlemmerne til
de konkrete kommissionsafgørelser ud fra en liste,
som er godkendt af fødevareministeren.
Ifølge reglerne er der en række organisationer, som
indstiller personer til listen. Det er Dansk
Pelsdyravlerforening
a.m.b.a.,
Det
Danske
Minkerhverv, Landbrug & Fødevarer F.m.b. A.,
Finans Danmark og FSR
danske revisorer, DI
Dansk Erhverv.
Disse organisationer er berettiget til at indstille
personer til listen over medlemmer på baggrund af
netop ønsket om, at kommissionerne består af
fagfolk.
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 391: Samrådstale AB om den alvorlige tvivl, der rejses om habilitet og faglighed i afgørelser om minkerstatninger i erstatnings- og taksationskommissionerne, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847827_0008.png
TALEPAPIR
De personer, som indgår i behandlingen af de
konkrete sager, skal virke uafhængigt. Det står i
reglerne. Og det betyder, at de ikke må varetage
interesser for de organisationer, som har indstillet
dem.
Jeg kan i øvrigt nævne, at det er velkendt fra andre
områder, at repræsentanter fra erhvervslivet
deltager, når der afgøres tvister og sager vedrørende
erhvervslivet. Ved domstolene kendes det system
navnlig i Sø- og Handelsretten, hvor der deltager
sagkyndige medlemmer. I forskellige nævn kan det
også være tilfældet
eksempelvis deltager advokater
i behandlingen af sager, der afgøres af
Advokatnævnet, revisorer deltager i sager, der
afgøres af Revisornævnet osv.
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 391: Samrådstale AB om den alvorlige tvivl, der rejses om habilitet og faglighed i afgørelser om minkerstatninger i erstatnings- og taksationskommissionerne, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847827_0009.png
TALEPAPIR
Fødevarestyrelsen
varetager
statens
interesser
Jeg vil gerne understrege, at det er min klare
forventning,
at
erstatnings-
taksationskommissionerne
naturligvis
forvaltningslovens regler om inhabilitet.
og
følger
Og at habiliteten i kommissionerne dermed altid
sikres, inden behandlingen af de konkrete sager
begynder.
Når det er sagt, så har vi fra statens side også
mulighed for at gøre indsigelser i de konkrete sager.
Fødevarestyrelsen er nemlig på vegne af staten part i
sagerne
og har derfor til opgave at varetage statslige
interesser.
Fødevarestyrelsen har derfor mulighed for at påklage
afgørelser, hvis der f.eks. er tilfælde, hvor styrelsen
vurderer, at reglerne ikke er overholdt. Det gælder
også reglerne om inhabilitet.
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 391: Samrådstale AB om den alvorlige tvivl, der rejses om habilitet og faglighed i afgørelser om minkerstatninger i erstatnings- og taksationskommissionerne, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847827_0010.png
TALEPAPIR
Fødevarestyrelsen skal som repræsentant for staten
således bidrage til korrekt erstatningsopgørelse.
Styrelsen vil derfor påklage en afgørelse, der vurderes
ikke at være i overensstemmelse med reglerne.
Derved vil afgørelser med manglende hjemmel eller
alvorlige formelle mangler blive påklaget.
I relation til spørgsmålet om inhabilitet, har
Fødevarestyrelsen oplyst, at styrelsen indtil videre
ikke har haft anledning til at klage over en afgørelse
på baggrund af formodet inhabilitet.
Fødevarestyrelsen har på nuværende tidspunkt
påklaget 89 pct. af afgørelserne. Hovedårsagen er, at
styrelsen ønsker en efterprøvelse af en række
principielle forhold, som vil få betydning for
erstatningsudmålingerne i de resterende sager. En
række principielle temaer vil således blive genstand
for efterprøvelse.
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 391: Samrådstale AB om den alvorlige tvivl, der rejses om habilitet og faglighed i afgørelser om minkerstatninger i erstatnings- og taksationskommissionerne, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847827_0011.png
TALEPAPIR
Og denne efterprøvelse vil få betydning for
erstatningsudmålingerne
i
erstatnings-
og
taksationskommissionerne, som er forpligtet til at
rette
sig
efter
overerstatnings-
taksationskommissionernes afgørelser.
og
Hvis parterne, herunder Fødevarestyrelsen, ikke er
enige i overerstatnings- og taksationskommissionens
afgørelse, kan afgørelsen indbringes for domstolene.
Afrunding
Her til sidst vil jeg igen understrege, at erstatnings-
og taksationskommissionerne er uafhængige
forvaltningsmyndigheder, og at faglig kendskab til
minkerhvervet er en forudsætning for en god
opgaveløsning.
Samtidig fungerer Fødevarestyrelsen som part i
sagerne på vegne af staten
og har på lige fod med
de øvrige parter mulighed for at påklage afgørelser til
overerstatnings- og taksationskommissionerne, hvis
de vurderer, at det er nødvendigt.
11
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 391: Samrådstale AB om den alvorlige tvivl, der rejses om habilitet og faglighed i afgørelser om minkerstatninger i erstatnings- og taksationskommissionerne, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847827_0012.png
TALEPAPIR
Jeg vil også gerne understrege igen, at jeg deler
ønsket
fra
partierne
bag
aftalerne
om
minkerstatninger om, at der er størst mulig tillid til
kommissionernes udmålinger af erstatning.
Vi har alle en interesse i at sikre størst mulig tillid til
det set-up, som vi politisk har aftalt med hinanden,
der skal håndtere et stort og kompleks sagsområde.
Derfor er jeg også åben i forhold til at se på
justeringer,
som
kan
styrke
tilliden
til
kommissionerne. Det er også grunden til, at jeg har
inviteret aftalepartierne til et møde om rammerne for
erstatnings- og taksationskommissionerne. Det ser
jeg frem til.
12
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 391: Samrådstale AB om den alvorlige tvivl, der rejses om habilitet og faglighed i afgørelser om minkerstatninger i erstatnings- og taksationskommissionerne, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847827_0013.png
TALEPAPIR
Jeg mener bl.a., at det er relevant at tilføje flere
personer til listen over personer, der kan indgå som
medlemmer
i
erstatnings-
og
taksationskommissionerne. F.eks. flere jurister. Så
andelen af minkavlere på listen reduceres, og
kommissionsformændene har flere personer at vælge
imellem, når kommissionerne skal sammensættes.
Jeg mener også, at vi kan styrke vejledningen til
erstatnings- og taksationskommissionerne i forhold
til undersøgelser vedrørende inhabilitet og dialog
med
kommissionsmedlemmerne
om
inhabilitetsforhold.
Og så er det også en overvejelse at fastsætte regler
om,
at
der
maksimalt
være
ét
kommissionsmedlem, som er tidligere minkavler.
Det ser jeg frem til at tale med aftalepartierne om her
inden for kort tid.
13
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 391: Samrådstale AB om den alvorlige tvivl, der rejses om habilitet og faglighed i afgørelser om minkerstatninger i erstatnings- og taksationskommissionerne, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847827_0014.png
TALEPAPIR
For
sammensætningen
af
erstatnings-
og
taksationskommissionerne er vigtig både i forhold til
at sikre, at fagligt relevante kompetencer er til stede,
og selvfølgelig også i forhold til, at der er tillid til
systemet.
Tak for ordet.
14