Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 390
Offentligt
2847816_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål Z
Med opjusteringen af skøn over udgifter til erstatning
m.v. udgør det samlede skøn over udgifter til
erstatning og kompensation m.v. til minkavlere og
følgeerhverv samt til myndighedsopgaver forbundet
hermed med stor usikkerhed ca. 29,5 mia. kr. Der
henvises til MOF alm. del
bilag 243. Vil ministeren
redegøre for, hvordan omkostningerne i forbindelse
med at tvangslukke minkerhvervet kan stige med
over 6 mia. kr. og nu estimeres til 29,5 mia. kr.? Hvad
er de konkrete årsager eller fejlvurderinger, der har
ført til denne gigantiske stigning?
Spørgsmål Æ
Det fremgår af artiklen ”Erstatning til minkavlere
opjusteres med over seks milliarder,” dr.dk, den 31.
januar 2024, at en betydelig del af omkostningerne i
forbindelse med erstatningen går til administration.
Vil ministeren redegøre for, hvordan man vil sikre, at
den størst mulige andel af erstatningen tilfalder dem,
der har lidt tab
altså minkavlerne
og oplyse,
hvordan man vil håndtere den store utilfredshed
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 390: Samrådstale Z og Æ om udgifter til erstatninger til minkerhvervet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847816_0002.png
TALEPAPIR
blandt minkavlerne, der oplever, at deres sag tager
for lang tid, eller at de ligefrem ikke bliver hørt af
systemet? Hvordan vil man sikre, at erstatnings- og
taksationskommissionerne har de nødvendige
ressourcer til at gennemføre hurtig og effektiv
sagsbehandling af minkavlernes erstatningskrav?
Svar
Tak for spørgsmålet.
Efter aftale med udvalget vil jeg her besvare de to
spørgsmål samlet.
Opjustering af skøn over udgifter til
erstatning mv.
Der henvises i spørgsmål Z til den orientering, som
jeg oversendte til Miljø- og fødevareudvalget den 30.
januar 2024.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 390: Samrådstale Z og Æ om udgifter til erstatninger til minkerhvervet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847816_0003.png
TALEPAPIR
Her oplyste jeg, at Fødevareministeriet i forbindelse
med regnskabsaflæggelsen for 2023 har opjusteret
skønnet over udgifter til erstatninger mv. med 6,3
mia. kroner. Det betyder, at det samlede skøn over
udgifter til erstatning og kompensation mv. til
minkavlere og følgeerhverv, såvel som til
myndighedsopgaver forbundet med erstatningerne
med stor usikkerhed
udgør ca. 29,5 mia. kroner.
Jeg vil indledningsvist gerne understrege, at vi her
taler om et skøn over forventede udgifter.
Det er ikke den endelige opgørelse over udgifterne.
Og der er heller ikke tale om nye udvidelser af
erstatningsordningerne.
Det er udelukkende skøn. Og det vil altså sige en
foreløbig forventning til, hvad udgifterne løber op i.
Den endelige opgørelse over udgifterne kan først
laves, når alle erstatnings- og nedrivningssagerne er
afsluttet.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 390: Samrådstale Z og Æ om udgifter til erstatninger til minkerhvervet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847816_0004.png
TALEPAPIR
Årsager til opjustering af skønnet
Der bliver spurgt til de konkrete årsager eller
fejlvurderinger, der har ført til opjusteringen af
skønnet.
Baggrunden for opjusteringen af skønnet med ca. 6,3
mia. kroner fremgår af orienteringen til udvalget.
Det fremgår, at 5,8 mia. kroner kan henføres til
nedlukningserstatningen, mens 0,5 mia. kroner
skyldes øvrige justeringer.
Hvad angår udgifterne til nedlukningserstatning, så
blev det første skøn udarbejdet i forbindelse med
indgåelsen af
Aftale om fuldstændig erstatning mv.
til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19
den 25. januar 2021.
I økonomitabellen til aftalen fremgår, at udgifterne
til nedlukningserstatning skønnes at være 8,9 mia.
kroner til minkavlere.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 390: Samrådstale Z og Æ om udgifter til erstatninger til minkerhvervet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847816_0005.png
TALEPAPIR
Det fremgår også af tabellen, at (citat)
”skøn
for
erstatninger er behæftede med usikkerhed, da de
beror på den kommende taksationskommissions
vurderinger af de enkelte farme og minkafhængige
følgeerhverv.”
I forbindelse med den efterfølgende udmøntning af
aftalen blev vi i aftalekredsen enige om en række
tilpasninger og udvidelser.
Her blev det aftalt, at der desuden skulle gives
kompensation
for
passiv
bevarelse
af
erstatningsberettigede aktiver, godtgørelse for
sagkyndig bistand til sagsbehandlingen, erstatning
for
minkrelateret
accessorisk
virksomhed,
kompensation for ikke-minkrelateret virksomhed
som ikke kan videreføres, erstatning for avlsdyr som
en del af kapitalapparatet og forrentning af
erstatningen.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 390: Samrådstale Z og Æ om udgifter til erstatninger til minkerhvervet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847816_0006.png
TALEPAPIR
De her tilpasninger medvirker selvfølgelig til, at
udgifterne til nedlukningserstatning vil være højere
end det oprindelige skøn på 8,9 mia. kroner, der blev
lavet i forbindelse med aftalen fra januar 2021.
Det nye skøn er lavet på baggrund af
erstatningsniveauet i de første 51 afgørelser fra
erstatnings- og taksationskommissionerne.
Erstatnings-
og
taksationskommissionerne
er
uafhængige
myndigheder,
som
udmåler
nedlukningserstatning til minkavlere og følgeerhverv
på baggrund af de aftalte erstatningsmodeller.
I forbindelse med gennemgangen af de første 51
afgørelser er det blandt andet konstateret, at
gennemsnittet af den årlige produktion af minkskind
i 2021-2029 fastsættes højere, end det optalte antal i
forbindelse med aflivningerne af mink i 2020 som
følge af COVID-19.
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 390: Samrådstale Z og Æ om udgifter til erstatninger til minkerhvervet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847816_0007.png
TALEPAPIR
Det er også konstateret, at de gennemsnitlige
driftsomkostninger er lavere end det niveau, som
indgik i skønnet i januar 2021. Lavere omkostninger
vil udmønte sig i et højere erstatningsniveau, fordi
omkostningerne skal fratrækkes i opgørelsen af
avlernes tabte indtjening.
Derudover er det konstateret, at erstatningsniveauet
for produktionsanlæggene er højere end det niveau,
som indgik i skønnet i januar 2021.
På den måde er der altså flere forhold, som betyder,
at skønnet over udgifterne til nedlukningserstatning
er blevet opjusteret på baggrund af de første 51
afgørelser.
Eksemplerne her er ikke en fuldstændig opremsning
af de forhold, der har indgået i revurderingen af
skønnet, men blot et udtryk for, at opjusteringen
skyldes en række forskellige faktorer.
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 390: Samrådstale Z og Æ om udgifter til erstatninger til minkerhvervet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847816_0008.png
TALEPAPIR
Som oplyst i orienteringen til udvalget er der fortsat
stor usikkerhed forbundet med det nye skøn. Der skal
afgøres flere sager om nedlukningserstatning,
herunder principielle klagesager, inden der kan gives
et mere pålideligt estimat for de samlede udgifter til
erstatning og kompensation.
Opjustering af udgifter til værdisikring
Udgifter til øvrige kompensationsordninger er også
opjusteret. Her skyldes hovedparten en opjustering
af skøn over udgifter til værdisikring.
Værdisikringsordningen har til formål at sikre, at
erstatningen til minkavlere ikke forringes som følge
af inflation.
Som
følge
af
skøn
over
udgifter
til
nedlukningserstatning er skønnet over udgifter til
værdisikring ligeledes opjusteret.
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 390: Samrådstale Z og Æ om udgifter til erstatninger til minkerhvervet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847816_0009.png
TALEPAPIR
Også her er der fortsat usikkerhed om skønnet, da
udgifterne beror på størrelsen af de udmålte
erstatninger, tidspunktet for afgørelserne og den
faktiske udvikling af inflationen.
Fejl i det oprindelige skøn
Der er desuden spurgt, om det er fejlvurderinger, der
har ført til opjustering af skønnet.
Her vil jeg henvise til orienteringen, der er sendt til
Miljø- og Fødevareudvalget og Finansudvalget den
12. oktober 2023.
Her fremgik det, at Fødevareministeriet forventede,
at de samlede udgifter til nedlukningserstatning til
minkvirksomheder alt andet lige vil blive højere end
det oprindelige skøn fra 2021. Det oplyses samtidig,
at det blandt andet skyldes, at Fødevareministeriet
havde konstateret, at der var lavet en fejl i
beregningerne af virksomhedernes omkostninger til
ejerløn i det oprindelige skøn fra 2021.
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 390: Samrådstale Z og Æ om udgifter til erstatninger til minkerhvervet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847816_0010.png
TALEPAPIR
Fejlen bestod i, at løn til ejeren af
minkvirksomhederne
indgik
to
gange
i
beregningerne. Produktionsomkostningerne blev
derfor fastsat for højt, hvilket resulterer i, at
erstatningen blev estimeret for lavt.
Der er tale om en beklagelig fejl i de beregninger, der
blev lavet til brug for skøn over udgifter. Der er altså
ikke tale om en fejl, som har betydning for de
konkrete udmålinger af erstatninger.
Det afgørende for de konkrete udmålinger af
erstatninger er de regler, som en bred kreds af
Folketingets partier er enige om.
Udgifter til administration
Der er samtidig efterspurgt en redegørelse for,
hvordan man vil sikre, at den størst mulige andel af
erstatningen tilfalder minkavlerne.
Her vil jeg gerne indledningsvist slå fast, at
minkavlerne får fuldstændig erstatning.
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 390: Samrådstale Z og Æ om udgifter til erstatninger til minkerhvervet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847816_0011.png
TALEPAPIR
Der er med de politiske aftaler om erstatning aftalt
klare principper for udmålingen. Der er altså ikke
aftalt et loft over udgifterne.
Minkavlerne skal have den erstatning, de er
berettiget til. Hverken mere eller mindre.
Udgifterne til administration i forbindelse med
sagsbehandling af erstatning mv. påvirker derfor
heller ikke erstatningsniveauerne.
Hurtigere afslutning af erstatningssagerne
Der bliver derudover spurgt, hvordan man vil
håndtere utilfredshed blandt minkavlerne som følge
af blandt andet lang sagsbehandlingstid.
Her vil jeg gerne understrege, at jeg godt kan forstå,
at
minkavlerne
er
frustrerede
over,
at
erstatningssagerne ikke er afsluttet endnu.
11
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 390: Samrådstale Z og Æ om udgifter til erstatninger til minkerhvervet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847816_0012.png
TALEPAPIR
Det er også årsagen til, at hurtigere afslutning af
erstatningssagerne er en del af regeringsgrundlaget
fra december 2022.
Og derfor indgik regeringen i foråret 2023 en aftale
med Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Liberal Alliance om hurtigere udbetaling af
erstatning.
Et centralt tiltag i aftalen er en fast track-ordning,
som giver minkavlere mulighed for at få deres
erstatning hurtigere, end de ellers havde udsigt til.
Helt konkret betyder det, at ansøgere nu kan forvente
at modtage et forslag til afgørelse af deres sag allerede
2-4 måneder efter, at de har indsendt de nødvendige
dokumenter.
Et andet centralt initiativ er værdisikringsordningen,
som afbøder de økonomiske konsekvenser af, at
udbetalingen af erstatningen har taget længere tid
12
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 390: Samrådstale Z og Æ om udgifter til erstatninger til minkerhvervet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847816_0013.png
TALEPAPIR
end forventet. Så erstatningen ikke bliver forringet
som følge af inflation.
Desuden har minkavlere, som havde mink i 2020,
også fået mulighed for at få en højere
acontoudbetaling.
Sagsbehandlingen
i
erstatnings-
og
taksationskommissionerne
Til sidst bliver der spurgt til, hvordan man vil sikre de
nødvendige ressourcer til sagsbehandling
erstatnings- og taksationskommissionerne.
i
Her kan jeg oplyse, at Transportministeriet løbende
vurderer, om der er behov for at tilføre flere
medarbejdere til Minksekretariatet. Det var også en
del af aftalen om hurtigere udbetaling af erstatning
mv. fra maj 2023. Det sker blandt andet via en
ordning med indlån af medarbejdere fra andre
statslige institutioner.
13
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 390: Samrådstale Z og Æ om udgifter til erstatninger til minkerhvervet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2847816_0014.png
TALEPAPIR
Det vurderes også løbende, om der er mulighed for at
justere på sagsgangene, så sagerne kan afsluttes
hurtigere.
For eventuelle yderligere spørgsmål vedrørende
bemanding i Minksekretariatet henviser jeg til
transportministeren.
Afrunding
Der er generelt stort fokus på fremdrift og hurtigere
afslutning af erstatningssagerne. Både for de
minkavlere, som vælger at opretholde deres sag i
erstatnings- og taksationskommissionerne, og for de
minkavlere, som vælger at få afsluttet deres sag i fast
track-ordningen.
Tak for ordet.
14