Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 382
Offentligt
2843583_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 22. marts 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 43-24
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering delegeret retsakt om supplerende regler til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2020/2184 for så vidt angår fastsættelse af en metode til måling af
mikroplast i drikkevand
(delegeret retsakt).
Der er frist for indsigelse til Rådssekretariatet senest den 5. april 2024.
Den delegerede afgørelse forventes at forbedre beskyttelsesniveauet af drikkevand i Danmark og EU.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage
fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 382: Notat om målemetode for mikroplast i drikkevand, delegeret retsakt, fra miljøministeren
2843583_0002.png
Delegerede retsakter
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2023 - 11792
Ref. MHENG
Den 18. marts 2024
M 35-24
NOTAT om delegerede retsakt til Folketingets Europaudvalg
om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2020/2184 for så vidt angår fastsættelse af en metode til måling af mikroplast i
drikkevand (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 12. marts fremsendt forslag til en delegeret afgørelse om supplerende regler
til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2020/2184 for så vidt angår fastsættelse af en
metode til måling af mikroplast i drikkevand. Den delegerede afgørelse er fremsat med hjemmel i
artikel 13, stk. 6, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2020/2184 af 16. december 2020 om
kvaliteten af drikkevand (drikkevandsdirektivet). Med afgørelsen fremsættes metode for at måle og
opgøre mikroplast i drikkevand. Afgørelsen indebærer ikke et krav til medlemsstaterne om at
kontrollere drikkevandet for mikroplast, men Kommissionen har i medfør af drikkevandsdirektivets
artikel 13, stk. 8, beføjelser til ved gennemførelses retsakter at opføre mikroplast og nævnte
målemetode på observationslisten. Medlemsstaterne skal foretage kontrol af stoffer, der er opført på
observationslisten. Den delegerede afgørelse er fremsat med henblik på at opbygge viden om
eksponering af mikroplast fra drikkevand, som der er begrænset videnskabelig dokumentation
omkring. Den delegerede afgørelse forventes at forbedre beskyttelsesniveauet af drikkevand i
Danmark og EU. Den delegerede afgørelse forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle
konsekvenser, eller erhvervs- eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Regeringen kan støtte, at
Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede afgørelse, og vil 8 dage fra
oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund. Frist for medlemsstaternes indsigelse er
den 5. april 2024.
Baggrund
Kommissionen har den 12. marts fremsendt en delegeret afgørelse om supplerende regler til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2020/2184 for så vidt angår fastsættelse af en metode til måling
af mikroplast i drikkevand.
Den delegerede afgørelse fastsætter en målemetode til analyse af indholdet af mikroplast i drikkevand.
Den delegerede afgørelse indeholder ikke en grænseværdi for mikroplast i drikkevand.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 382: Notat om målemetode for mikroplast i drikkevand, delegeret retsakt, fra miljøministeren
Kommissionen har vedtaget den delegerede afgørelse den 11. marts med hjemmel i artikel 13, stk. 6, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2020/2184 af 16. december 2020 om kvaliteten af drikkevand
(drikkevandsdirektivet).
Den delegerede afgørelse er vedtaget af Kommissionen i henhold til artikel 290 i TEUF. Den
delegerede afgørelse kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse
indenfor en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning
fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med
absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formandskabet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 5. april 2024.
Formål og indhold
Den delegerede afgørelse har til formål at fastsætte en målemetode for mikroplast i drikkevand,
hvorefter Kommissionen ved gennemførelsesretsakter kan opføre mikroplast som parameter på
observationslisten med hjemmel i drikkevandsdirektivet artikel 13, stk. 8. Der forelægger ikke et krav
for medlemslandene om af føre kontrol med mikroplast i drikkevand, før Kommissionen har opført
mikroplast som parameter på observationslisten. Der forlægger ikke en tidsplan for, hvornår
mikroplast vil blive opført på observationslisten.
De potentielle virkninger af indtagelse af mikroplast på menneskers sundhed har givet anledning til
bekymring, men de nuværende data giver begrænset dokumentation for mikroplasts skadelige
virkninger på menneskers sundhed, da de tilgængelige oplysninger om de biologiske virkninger af og
eksponering for mikroplast er begrænsede. Fastsættelsen af målemetoden har til formål at øge
forståelsen forekomsten af mikroplast i hele forsyningskæden for drikkevand bedre ved hjælp af
kvalitetssikrede metoder.
Målemetoden, der er fremlagt i afgørelsen er fleksibel med hensyn til anvendelse af forskelligt udstyr
og teknikker for at undgå en administrativ og økonomisk byrde i forbindelse med måling.
Den delegerede afgørelse indeholder en analysemetode, hvor der anvendes en metode til opsamling af
partikler og fibre fra drikkevand. Herefter benyttes billeder fra optisk mikroskopi eller kemisk
kortlægning til at fastslå de enkelte partiklers størrelse og form, mens der anvendes
vibrationsmikrospektroskopi til at bestemme partiklernes sammensætning. Metoden er begrænset til
partikler, som måler mellem 20 µm og 5 mm, og fibre med en længde på mellem 20 µm og 15 mm.
Metoden anvendes til at fastslå koncentrationen af mikroplast udtrykt som antallet af stykker
mikroplast pr. kubikmeter vand og koncentrationen af mikroplast klassificeret efter på forhånd
bestemte størrelsesintervaller og form- og sammensætningskategorier.
Den delegerede afgørelse indeholder analysemetode, hvor påvisning af mikroplast skal ske efter
infrarød optisk mikrospektroskopi eller optisk Ramanmikrospektroskopi, da de på baggrund af
rapporter for koncentrationer af mikroplast i drikkevand er vurderet til at være mere pålidelige
metoder til at påvise mikroplast i de lavere koncentrationer, som findes i de europæiske undersøgelser.
Den delegerede afgørelse indeholder ikke en grænseværdi for indholdet af mikroplast i drikkevand.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 382: Notat om målemetode for mikroplast i drikkevand, delegeret retsakt, fra miljøministeren
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede afgørelse og kan gøre indsigelse mod den indtil den
12. maj 2024. Regeringen er ikke bekendt med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på
nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at den delegerede afgørelse er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ikke i dansk lovgivning regler om testmetoder for mikroplast i drikkevand.
Konsekvenser
Den delegerede afgørelse har ikke særlig betydning eller konsekvenser for Grønland og Færøerne.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede afgørelse medfører, at testmetoden for analyse af mikroplast i drikkevand skal tilføjes
bekendtgørelse om kvalitetskrav til miljømålinger senest, når Kommissionen har opført mikroplast
som parameter på observationslisten, og krav om at måle mikroplast i drikkevand træder i kraft.
Økonomiske konsekvenser
Afgørelsen har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke i sig selv at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte
ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Afgørelsen forventes at forbedre beskyttelsesniveauet af drikkevand i Danmark og EU, da afgørelsen
medfører, at der fastsættes en målemetode, så de potentielle virkninger af indtag af mikroplast på
menneskers sundhed kan blive bedre belyst. En tidligere dansk undersøgelse indikerer, at mikroplast
ikke udgør et problem for drikkevandet i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget fra den 14. til den 18. marts. Der er ikke indkommet
høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere holdningstilkendegivelser fra andre lande ved møder i ekspertgruppen under
drikkevandsdirektivet forventes der ikke at være medlemslande, som vil gøre indsigelse mod den
delegerede afgørelse. Enkelte lande har udtrykt bekymringer i forhold til, hvad grænseværdien for
mikroplast i drikkevand bør være, da der ikke forelægger tilstrækkelig videnskabelig dokumentation
om virkningerne af indtag af mikroplast på menneskers sundhed. Afgørelsen indeholder ikke en
grænseværdi.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 382: Notat om målemetode for mikroplast i drikkevand, delegeret retsakt, fra miljøministeren
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at drikkevand skal være af en høj kvalitet. Den delegerede
afgørelse medfører, at der fastsættes en målemetode, så de potentielle virkninger af indtag af
mikroplast på menneskers sundhed kan blive bedre belyst. Afgørelsen er således et vigtig led i sikre en
høj kvalitet af drikkevandet.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4